CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: t@t

Dilema Kereta Berusia Lebih 10 Tahun

[Copy link]
Post time 6-7-2009 11:33 AM | Show all posts
19# pendekar_jebon

jangan tambah utang, me telling ya
kita lanyak j kereta2 kita tuh sampai reput berguguran besi kt tgh jalan

hahahahahah
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-7-2009 11:54 AM | Show all posts
21# alinone78


tak penah pulak aku tengok org bawak keta besi tu sampai reput gugur kat jln...
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2009 12:06 PM | Show all posts
22# pendekar_jebon

aku nk jd org pertama ..
nnt klu dh masuk tb/sorat kabo ..
korang tgk j lah yerr

hahahahahaahahhh
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2009 12:21 PM | Show all posts
kereta .. kehendak... bukan keperluan... tapai kalau kereta yang kita pakai tue dah sampai tahap keperluan... kenalah beli yang baru....
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2009 12:52 PM | Show all posts
23# alinone78


hahaha lepas tu campak besi2 yang berguguran tu kat depan insuran kompeni, jgn lupa gak depan building MOT
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2009 01:10 PM | Show all posts
21# alinone78


tak penah pulak aku tengok org bawak keta besi tu sampai reput gugur kat jln...
pendekar_jebon Post at 6-7-2009 11:54 AM


tapi aku pernah xperiance kete lancer lama mertua aku tak ingat tahun bila punya kete, kes pertama tanggal tayar belakang ngan kes ke dua tanggal exzos kat hiway.. lepas2 tu terus mertua aku tukar kete baru sket, abis tu kena kutuk ngan adik beradik guna kena dah reput balik dari N9 ke perak.. tak ke jauh tuu...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-7-2009 08:30 PM | Show all posts
26# limaukasturis

giler jauh tuh ..
mmg patut kena kutuk ..
tp yer la org kata keta tua nih sentimental valuenyer tinggi ..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2009 07:15 AM | Show all posts
500,000 kakitangan awam berisiko guna kereta lama

KUALA LUMPUR: Cuepacs mendedahkan sebahagian besar daripada kira-kira 500,000 kakitangan awam Kumpulan Sokongan Dua yang menggunakan kenderaan berharga kurang RM10,000 menghadapi risiko tanggungan jika terbabit kemalangan kerana tidak dilindungi insurans.

Presidennya, Omar Osman, berkata tindakan beberapa syarikat menolak permohonan memperbaharui perlindungan insurans kenderaan lama dianggap penganiayaan kepada kakitangan awam, terutama jika mereka terbabit dalam kemalangan ketika menggunakan kenderaan itu untuk berulang-alik ke tempat kerja.

“Kakitangan bawahan seperti pekerja rendah awam, pemandu, operator mesin dan pembantu am pejabat hanya mampu membeli kereta terpakai yang murah kerana tidak mampu membeli kereta baru.

“Kalau syarikat insurans pun tidak mahu lagi melindungi kenderaan mereka, apa lagi kemudahan yang mereka dapat nikmati kalau terjadi sesuatu yang tidak diingini ketika di jalan raya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas tindakan beberapa syarikat menolak permohonan untuk memperbaharui perlindungan insurans kenderaan berharga kurang RM10,000 kerana dianggap merugikan.

Syarikat terbabit memberi alasan kenderaan itu berisiko tinggi untuk diberi perlindungan insurans. Dianggarkan 4.8 juta kereta berusia 10 tahun dan ke atas bernilai kurang RM10,000 berada di jalan raya pada masa ini, termasuk lebih 900,000 Proton dan 300,000 kenderaan keluaran Perodua, iaitu Kancil, Rusa dan Kembara didaftar antara 1994 hingga 1999.

Omar berkata, jika syarikat insurans terus berdegil, Cuepacs akan meminta kerajaan campur tangan dalam isu berkenaan kerana ia membabitkan kepentingan rakyat berpendapatan rendah.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata perlindungan insurans kenderaan baru lebih berisiko tinggi kerana terdedah kepada risiko kecurian dan kemalangan berbanding kenderaan lama.

Katanya, perlindungan insurans kenderaan baru juga lebih mahal kerana nilai pasarannya yang lebih tinggi, berbanding kenderaan lama yang lebih rendah harga pasarannya.

“Berbeza kenderaan baru, kadar tanggungan yang perlu dibayar oleh syarikat insurans terhadap kenderaan lama lebih rendah jika berlaku tuntutan.

“Tiada statistik yang menunjukkan pemilik kenderaan lama sering menuntut pembayaran insurans. Malah, terdapat ramai pemilik kenderaan yang melebihi 10 tahun tidak pernah membuat sebarang tuntutan,” katanya.

Mohd Yusof berkata, Fomca memandang serius perkara itu dan mahu kerajaan mewujudkan satu garis panduan dan mekanisma mengenainya, termasuk menarik balik lesen syarikat insurans yang enggan memperbaharui insurans kenderaan lama.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-7-2009 10:28 AM | Show all posts
16# actza


aku pun pakai kereta tua gak tahun 1994. Skg ni dekat 15 tahun umur kereta aku tu... kalo aku simpan camner nak pegi keja hari2. lagipun keta aku tu masih elok lagi dan jarang bagi ma ...
pendekar_jebon Post at 6-7-2009 11:24


yes stuju sgt dgn pendpt anda..
itu mcm byk2 kete kt used car pn ada yg cecah 10thn gaks...camne tu?
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-1-2025 07:13 AM GMT+8 , Processed in 0.352279 second(s), 20 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list