View: 15282|Reply: 0
|
BMW R1300GS dilancarkan di Malaysia
[Copy link]
|
|
Didedahkan kali pertama September tahun lalu, BMW R1300 GS kini akhirnya dilancarkan untuk pasaran Malaysia dengan harga RM140,000 tidak termasuk insurans. Turut disediakan adalah versi Option 719, Tramuntana, yang dijual pada harga RM149,500.
Model ini melibatkan perubahan yang menyeluruh termasuk bentuknya yang kini nampak lebih langsing serta lampu hadapan LED matriks dengan pencahayaan berbentuk X. Lampu penunjuk arah diletakkan pada penghadang tangan, sementara lampu belakang menggunakan unit bersepadu yang menggabungkan lampu serta penunjuk arah dalam satu unit.
Pada bahagian enjin, tetapan boxer-twin masih digunakan, tetapi dijadikan lebih kompak dengan kedudukan kotak gear diubah ke bawah enjin dan menggunakan tetapan camshaft baru. Enjin berkapasiti 1,300 cc ini mampu menghasilkan 145 hp pada 7,750 rpm dan tork 145 Nm pada 6,500 rpm, menjadikannya sebagai enjin boxer BMW paling berkuasa setakat ini.
Berat R1300 GS adalah 12 kg lebih ringan berbanding R1250 GS, dengan mencatat jumlah keseluruhan 237 kg berbanding 249 kg bagi R1250 GS. Antara yang menjadi penyumbang kepada pengurangan berat ini adalah tangki bahan api aluminium serta rekaan suspensi serba baru.
Di hadapan, R1300 GS menggunakan tetapan suspensi Evo Telelever, sementara di belakang pula Evo Paralever. Apabila digabungkan dengan kerangka yang lebih tegar dan rekaan aluminium tempa menggantikan trellis bagi subframe belakang, stabiliti serta pengendalian GS baru ini menjadi lebih baik.
Sistem suspensi elektronik Dynamic Suspension Adjustment (DSA) disediakan sebagai pilihan tambahan, dan dengannya, penunggang boleh menikmati pelarasan dinamik serapan hadapan dan belakang bersama pelarasan kadar spring. Pelarasan ini dapat dilakukan secara automatik sepanjang masa, termasuk apabila motosikal ditunggang sendirian, berdua ataupun dengan barang.
Terdapat empat mod tunggangan pada R1300 GS, iaitu Road, Rain, Eco dan Enduro. Penyampaian kuasa setiap mod adalah berbeza, dengan Road dan Rain adalah lebih lembut, Eco lebih ke arah penjimatan bahan api sementara Enduro menghasilkan penyampaian kuasa paling optium untuk tunggangan offroad.
Sistem bantuan tunggangan yang dipanggil sebagai Riding Assistant pada motosikal ini juga agak lengkap dengan termasuk Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) serta Lane Change Warning (SWW). Kelengkapan lain yang diberi adalah termasuk tempat mengecas telefon dengan soket USB dan soket 12V, sistem kunci pintar Keyless Ride, cruise control dan bateri lithium ion.
https://paultan.org/2024/05/23/b ... laysia-dari-rm140k/ |
|
|
|
|
|
|
| |
|