|
Fakta: Panaskan Enjin Kereta; Mitos atau Yang Bener Nya???
[Copy link]
|
|
Reply 58# H4dRi
wokeh2. nnt saya suh dorang check2 kn enjin tu. Thanks sbb share ilmu dgn saya. hehe |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by dombot at 26-11-2011 22:44
Salam,
Tujuan warm up ni untuk elakkan wear and tear berlebihan pada engine. Sebelum sampai operating temp kebanyakkan komponen belum berapa dlm keadaan sepatutnye i.e oleh kerana perbezaan suhu maka komponen2 dlm engine akan mengalami expansion jadi pada bahagian2 critical macam piston, ring, bearings dan etc. Jika sebelum suhu operasi tercapai bahagian ini kadang2 tak berapa dalam keadaan tolerance yang diperlukan. Kalau engine running free load takperla. kalau dah ada load maka boleh menyebabkan defects pada engine.
Akan tetapi warm up ni bukanlah selalunyer punca engine rosak. Selalunyer ada kaitan dengan minyak itam (lube oil). Selalunyer engine perlukan beberapa ketika untuk pump minyak dari sump ke bahagian2 lain . Tak lama pun, dalam 15 saat dah ok. Gred minyak itam yg dipakai pun satu faktor. Kalau pakai monograde eloklah warm up sampai ke operating temp. Kalau skrg ni dah pakai multigrade takder hal, sebab dah ada dynamic viscosity. Minyak mineral ke synthetic pun xjadi masalah. Yang penting minyak kene cukup dan tukar ikut time.
Ini dari pengalaman saya bertahun2 bergelumang dengan enjin motor, engine kereta sampai la ke engine diesel besar bas mini. Harap2 pas ni ada rezeki kerjakan engine tinngi 4 tingkat lak.
p/s: warm up sampai 10~15 minit adalah amalan membazir |
|
|
|
|
|
|
|
Salam semua...
Saje nk share..kat sini mmg takde lgsg istilah warm up keta.. Mostly start engine..toleh kiri kanan..line clear terus jln..since japanese mmg jenis environment concern..si bg derang kl biar engine dihidupkan tanpa kereta bergerak means ianya mrncemarkan environment
Hatta kl kat t.light tggu lampu hijau pun mmg jd tradisi derang offkan engine...sekian.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku meluat org yg suka start engine pagi2 buta lepas tu biar selama mungkin konon nk bg enjin panas...dgn bunyi degungan (bg keta yg modify) nk tido dgn aman trus terjaga....
macm dia saja pakai keta...konon pandai la...tapi keta dia la jugak yg kerap rosak |
|
|
|
|
|
|
|
xperlu...
bangun pagi, masuk kereta, start, terus jalan. asalkan tidak memecut, dah cukup ok
bawak pada kadar kelajuan <80km/h dan apabila suhu dah cukup naik pada kadar normal, baru boleh pecut |
|
|
|
|
|
|
|
sesetengah keta/motor mmg kena warm-up dulu baru boleh bergerak ngan sempurna (cuba korang cari keta/motor lama yg masih guna carb - time enjin sejuk, start terus jalan - tengok ape jadik) |
|
|
|
|
|
|
|
better warmup untuk dptkan operating temperature,,,, sdgkan kita bgn dari tidur pun xboleh trus berlari,, |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah try buat eksperimen kat kete aku, kete manual.
start2 engine terus jalan, kesannya engine lebih senang mati (time main clash).
nak2 plk nak keluar dr umah aku kena mendaki bukit skit.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah try buat eksperimen kat kete aku, kete manual.
start2 engine terus jalan, kesannya engine lebih senang mati (time main clash).
nak2 plk nak keluar dr umah aku kena mendaki bukit skit.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun dah lama amalkan.
kalau wira memang kena panaskan enjin. kalau tak nanti semput.
kalau alza bole terus je pecut. |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah try buat eksperimen kat kete aku, kete manual.
start2 engine terus jalan, kesannya engine ...
otai_g Post at 12-4-2012 20:30
jgn amalkan selalu piston slab nanti,, |
|
|
|
|
|
|
|
aku setuju dombot punye pendpat warm up sampai 10~15 minit adalah amalan membazir.
cukupla sekadar 2-3minit je panaskan enjin. kesimpulan kat sini bagi yg rasa enjin ketenye xperlu di warm up amalkanla selalu...bagi yang rs enjinnye perlukan warm up dulu sblm jalan, amalkanla...sendiri tengok jangka masa pendek atau panjang enjin korang dapat berfungsi dgn baik. pastikan duit ada untuk kos repair nanti. sekian |
|
|
|
|
|
|
|
sy slalu warmup alza sy before jln...tp x lame tgu yg kaler biru cooler tu ilang jek baru jln...1 minit jek...org perodua cakap tu keta baru nk start mmg kaler biru..sojuk la kot... |
|
|
|
|
|
|
|
mende ni kene waktu pagi je ke?... kl dah duduk opis 8-10 kam.. time nak balik tuh.. korang panaskan tak enjin korang? |
|
|
|
|
|
|
|
knp spark plug jadi mcm ni?
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply 76# razhar
kete ni car bore retor or injection,
ada pasg ngv?
kalau kar bure tor sila tune balik, too rich,,
kalau injection? ,, brp lama dah x tukar plug
kalau NGV, mmg plug cpt kong,, sbb suhu dlm engine sgt panas,,
kalau ikut speck biasa 20k km kne tukar
kalau engine psg ngv 15k biasa direcomend tukar
- hasil pengamatan aku di bngkel NGV kwan ,, |
|
|
|
|
|
|
|
Reply razhar
kete ni car bore retor or injection,
ada pasg ngv?
kalau kar bure tor sila tun ...
AHMADVW Post at 17/4/2012 22:29
keta wira my brother..aku bukak utk check spark plug nya....jenis hanya tahu start enjin je....Carb madd... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 77# AHMADVW
btw brp setting enjin tuning/timing wira? 10? 5? |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by AHMADVW at 17-4-2012 22:58
Reply AHMADVW
btw brp setting enjin tuning/timing wira? 10? 5?
razhar Post at 17-4-2012 22:48
aku xpsti dh lama tinggalkan bidang ni, nak pgang spanar buat timing advance pun dah lupa,ko search kat tenet jer,,
tulis kod engine n timing degree for basic tune up |
|
|
|
|
|
|
|
mende ni kene waktu pagi je ke?... kl dah duduk opis 8-10 kam.. time nak balik tuh.. korang panaskan ...
True-X Post at 16-4-2012 12:55
aku buat benda nie. Lps 8-10 jam park kat ofis, semua minyak hitam dah turun ke bawah. So aku warm-up 2-3 minit. |
|
|
|
|
|
|
| |
|