|
Masa wira aku dulu, kalau emergency brake time hujan, selalu aku pump brake tu slowly...... sangat berkesan, berbanding brake abis time hujan...skidding beb! |
|
|
|
|
|
|
|
pastikan jarak selamat....
kete lama2 tu jgn kata ABS, diskbrek pun depan je ada...
tapi elok je takde sondol2 org depan pun.. |
|
|
|
|
|
|
|
kadang2 kalo time panic atau terkejut , pressure yg kita apply kt brek pedal tu x mncukupi
H4dRi Post at 15-3-2012 12:31 PM
teman kalu terkejut, elok2 nak tekan suku aje, tertekan habis |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 23# zzcbr
mknenye kome ni antara mereke mereke yg x perlukan kerete yg ade EBA |
|
|
|
|
|
|
|
katanya persona tu brake ABS.
kawan2 sy yg selalu tumpang kata sy tak brake masa sepatutnya brake.
sedangkan sy confirm dah brake.
apa yg terjadi sebenarnya?
salah sy ke salah brake?
ke brake pad dah haus? errr...
huhu.... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by haji_one at 16-3-2012 10:07
Baik TT pergi bengkel, check balik samada sistem brake tu ok atau tidak, bagi saya, sistem ABS tu tak berfungsi dlm kelajuan rendah.
Kalau brek tu ok, so, pada saya..yg sebenar2nya kena ubah adalah mentaliti TT iaitu jangan ikut rapat/dekat sangat dengan kereta hadapan. Pada saya, makin laju kenderaan kita, makin jauh jarak kita perlukan..in case emergency nak brek mengejut dlm kelajuan tinggi ni perlukan jarak yg jauh jugak.
Saya menyampah orang ikut rapat kereta saya, pernah satu hari, ada satu Myvi ikut punya rapat belakang kereta saya, siap cucuk lagi..pastu saya nekad, ada sampah kat jalan, saya brek mengejut, boleh dengar tayar kete Myvi bunyi sretttttttt membrek mengejut..lepas tu, tengok kat side miror..boleh nampai mamat driver Myvi tu usap dada..terkejut beruk la tu..
Lepas tu Myvi tu dah tak ikut rapat lagi dah..padahalnya saya kat highway ke Ipoh, 3 lane apa..saya kat lane tengah..dah la kelajuan time tu 120km/h..apa hal nak cucuk2..nak cepat..pintas je la..padan muka, ko langgar keta aku..siap, ingat.."you pay what you kiss.."..hehehe.. |
|
|
|
|
|
|
|
Salah satu yg sering tidak diamalkan oleh org Malaysia ialah menukarr minyak brek. Minyak brek terutamanya gred DOT 3 (yg lebih murah) mempunyai sifat menyerap air. Apabila brek diperlukan, dalam keadaan panas air menjadi stim menyebabkan brek hilang fungsi.
Tukar minyak brek secara berkala dan upgrade kepada DOT 4. |
|
|
|
|
|
|
|
Probably your driving skill
take note brake ABS perlu sedikit jarak untuk betul-betul berenti. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 28# kluangman
da alang2 upgred, upgred je DOT 5.1 trus |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 27# haji_one
betul tu haji...
ABS bukan berfungsi dengan kelajuan yang rendah..
TT kena up skill memandu... |
|
|
|
|
|
|
|
kalau kereta da berbodong-bondong kejap kejap brek, kejap kejap brek, perlu ke nak tailgate lagi walau pakai brek jenis apa pon |
|
|
|
|
|
|
|
yeah aku setuju dgn teknik brake yg mcm ni. tekan lepas, tekan lepas adalah teknik yg betul.. sb ...
otai_g Post at 15-3-2012 13:52
teknik ni aku pakai bila keta depan berhenti mengejut jarak 5 kereta, dan dlm masa tak sampai 1 sec, aku pusing stereng mengelak keta depan sambil lepas brek. tapi sebelum tu memang kena alert dan kena agak cara pemanduan orang depan. kalau dia selalu main lampu brek, maknanya dia kelam kabut dan kena jaga-jaga. |
|
|
|
|
|
|
|
Salam,
nk minta pendapat forumer2 di sini berkenaan brake jenis ABS ni.....untuk pengetahuan,ini da ...
shiro82 Post at 14-3-2012 10:41
saya rasa awak kene belajar balik bawak kereta. Kalo jenis driver suka tailgating bawak apa pun boleh sondol kereta depan. Untuk kereta yg pakai ABS, paling penting adalah tekan brek sekuat2 nya, tak perlu tekan pump2. Bila awak pump2 brek, abs module akan confuse dan tak berfungsi ngan effective.
Mercedes Benz pernah buat kajian, mengenai "rear-end collision" aka sondol . Hasil kajian diorang menunjukkan bahawa walaupun kereta tu ada ABS, pemandu selalu lambat tekan brek dan bila tekan brek, pemandu tekan brek dgn tidak consistent. Ini tak masuk pemandu leka dan sebagainya. Sebab itu. MB ada cipta SBC untuk model awal w211, dimana fungsi asas dia, bila kereta kesan pemandu tekan brek mengejut, dia akan on kan SBC dan tolong tekan brek semaksimum yg boleh untuk brek secara berkesan. Tapi SBC ini ada masalah teknikal, dan akhirnya MB dah tak pakai system ni,
Sekarang MB pakai DISTRONIC, kereta dia ada radar, jadi bila radar kesan akan berlaku collision dia akan perlahankan kereta dan jika perlu dia akan emergency brake.
Pastu satu lagi ada beza antara ABS dan Traction Control. A.B.S berfungsi untuk elak tayar slipping bila brek mengejut manakala Traction Control pula elak tayar slipping bila kereta memecut. Tapi apapun yg penting driver kene alert dgn sekeliling dia. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
skill dia camni TT, ko kena pantas buat decision .......yakni ko buleh guna hand brake bila mana ko brake kereta tak berhenti on da spot (kalau ko pakai kereta auto lg senang) coz kat KL bila jalan jem pastikan :
1. jgn ikut terlalu rapat
2. tangan standby kat hand brake... |
|
|
|
|
|
|
| |
|