|
Button OD ( Over Drive ) bagi aku hanya tekan ketika ingin memperlahankan kereta . Tetapi ianya hendaklah di gunakan hanya seketika di sebabkan ada oto gear shifting ... ( gear kecil akan slot kepada gear besar ) yang akan menyebabkan pecutan bertambah .. ( terpulang kepada jenis kereta juga ) ... namun dalam beberapa detik kereta akan terasa seperti membrek ( badan kereta terasa menarik di perlahankan ... ( gear shifting ) apabila ini berlaku maka secepatnya Off kan OD ni ...
Apa pun kecekapan haruslah ada dan tumpuan pemanduan sepenuhnya hendaklah diberikan ...
Jika tak cekap maka semasa waktu tak hujan atau berkabus jerebu; boleh mencubanya untuk menambahkan kecekapan ...
Jika nak rasa lebih sewaktu menurun bukit ... akan terasa ...
Aku selalu guna jugak .... |
|
|
|
|
|
|
|
tq TT.. good info...
|
|
|
|
|
|
|
|
medangmru posted on 27-6-2013 11:07 AM
ada tak tips memandu waktu ujan lebat waktu malam.....pemanduan lagi mencabar kan....udah la gelap.. ...
tips nya ialah berenti je rest kat tepi rehatkan diri dulu. bawak dalam keadaan susah camtu(setiap orang mempunyai tahap pandangan mata berbeza) jadi makin stress kepala n mata. lagi |
|
|
|
|
|
|
|
zulka posted on 28-6-2013 04:58 AM
sape yg ada button OD, boleh tekan time ujan, utk menambahkan cengkaman tayar
itu semacam downshifting gear je untuk keta2 auto...aku salu guna masa nak attack corner, downhill, dan masa nak take over masa pakai grand libina impul dulu. |
|
|
|
|
|
|
|
nak tambah sket kat nomot 2 tu.
2. Elakkan menekan brek apabila kereta tergelincir – Ini mungkin menyebabkan kereta terbabas, cara terbaik ialah kawal pemanduan menggunakan kemudi (steering), namun ia hanya berkesan untuk kereta yang dipandu perlahan sahaja.
kalau ikut defensive driving (karamjit singh yang ajar aku), tekan minyak sket dan kalau skidding masa tu perhatikan ke arah yang kita nak selamatkan diri..jangan tengok kat mana yang kita akan berlanggar.
kendian nak tambah lagi satu masa langgar lopak air atas permukaan jalanraya. Bagi keta yang gearboxnya bukan lsd (lock slip differential), sila lepaskan pedal minyak masa langgar lopak air tu...sebab keta tanpa lsd ni tayar kanan dan kiri akan menerima load yang berbeza..jadi keta yang non-lsd sebelah tayar akan 'slip'/free bila langgar lopak air sedangkan hat sebelah lagi masih berputar laju ikut rpm henjen & flywheel, so masa tu kelajuan tayar kiri dan kanan tak sama...dan problem akan bermula ketika dimana stereng akan rasa lari sebelah. Stereng sila pegang kemas2 sket. Hydroplanning lain pulak...itu sebab tayar yang sedang berputar laju jadi macam hovercraft bila tayar ebrputar laju atas lopak air..tapi kedua2 situasi di atas bisa membuatkan keta anda berjoget dayang senandung di atas jalan...skidding la tuh. |
|
|
|
|
|
|
|
GOOD INFO KAMBENG_MASAM....BOLEH LAH TAMBAHKAN TIPS MEMANDU LAGI |
|
|
|
|
|
|
|
Banyaknya info yang berguna yang boleh buat waktu hujan lebat..
thans TT untuk topik ni dan jg forumer lain yg share info.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|