CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12
Return to list New
Author: uniq61

Tips Memandu Ketika Hujan

[Copy link]
Post time 28-6-2013 10:09 AM | Show all posts
Button OD ( Over Drive ) bagi aku hanya tekan ketika ingin memperlahankan kereta . Tetapi ianya hendaklah di gunakan hanya seketika di sebabkan ada oto gear shifting ... ( gear kecil akan slot kepada gear besar ) yang akan menyebabkan pecutan bertambah .. ( terpulang kepada jenis kereta juga ) ... namun dalam beberapa detik kereta akan terasa seperti membrek ( badan kereta terasa menarik di perlahankan ... ( gear shifting ) apabila ini berlaku maka secepatnya Off kan OD ni ...
Apa pun kecekapan haruslah ada dan tumpuan pemanduan sepenuhnya hendaklah diberikan ...

Jika tak cekap maka semasa waktu tak hujan atau berkabus jerebu; boleh mencubanya untuk menambahkan kecekapan ...
Jika nak rasa lebih sewaktu menurun bukit ... akan terasa ...

Aku selalu guna jugak ....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-6-2013 10:42 AM | Show all posts
tq TT.. good info...

Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2013 10:09 AM | Show all posts
medangmru posted on 27-6-2013 11:07 AM
ada tak tips memandu waktu ujan lebat waktu malam.....pemanduan lagi mencabar kan....udah la gelap.. ...

tips nya ialah berenti je rest kat tepi rehatkan diri dulu. bawak dalam keadaan susah camtu(setiap orang mempunyai tahap pandangan mata berbeza) jadi makin stress kepala n mata. lagi
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2013 10:16 AM | Show all posts
zulka posted on 28-6-2013 04:58 AM
sape yg ada button OD, boleh tekan time ujan, utk menambahkan cengkaman tayar

itu semacam downshifting gear je untuk keta2 auto...aku salu guna masa nak attack corner, downhill, dan masa nak take over masa pakai grand libina impul dulu.
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2013 10:27 AM | Show all posts
nak tambah sket kat nomot 2 tu.
2. Elakkan menekan brek apabila kereta tergelincir – Ini mungkin menyebabkan kereta terbabas, cara terbaik ialah kawal pemanduan menggunakan kemudi (steering), namun ia hanya berkesan untuk kereta yang dipandu perlahan sahaja.

kalau ikut defensive driving (karamjit singh yang ajar aku), tekan minyak sket dan kalau skidding masa tu perhatikan ke arah yang kita nak selamatkan diri..jangan tengok kat mana yang kita akan berlanggar.

kendian nak tambah lagi satu masa langgar lopak air atas permukaan jalanraya. Bagi keta yang gearboxnya bukan lsd (lock slip differential), sila lepaskan pedal minyak masa langgar lopak air tu...sebab keta tanpa lsd ni tayar kanan dan kiri akan menerima load yang berbeza..jadi keta yang non-lsd sebelah tayar akan 'slip'/free  bila langgar lopak air sedangkan hat sebelah lagi masih berputar laju ikut rpm henjen & flywheel, so masa tu kelajuan tayar kiri dan kanan tak sama...dan problem akan bermula ketika dimana stereng akan rasa lari sebelah. Stereng sila pegang kemas2 sket. Hydroplanning lain pulak...itu sebab tayar yang sedang berputar laju jadi macam hovercraft bila tayar ebrputar laju atas lopak air..tapi kedua2 situasi di atas bisa membuatkan keta anda berjoget dayang senandung di atas jalan...skidding la tuh.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-7-2013 09:07 AM | Show all posts
GOOD INFO KAMBENG_MASAM....BOLEH LAH TAMBAHKAN TIPS MEMANDU LAGI
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 1-7-2013 10:01 AM | Show all posts

Banyaknya info yang berguna yang boleh buat waktu hujan lebat..
thans TT untuk topik ni dan jg forumer lain yg share info..
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

2-12-2024 07:45 AM GMT+8 , Processed in 0.849849 second(s), 17 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list