|
Salam semua...
Ai ada satu masalah.. ptg td keta Myvi ai (1.0 Manual) enjinnya dh overheat. Ini bkn kali pertama...tp dh beberapa kali enjinya overheat disbbkan perkara2 yg berlainan. Memula dulu overheat sbb botol radiator bocor... lps dh ganti botol tu, tangki radiator plak bocor...maybe ada kaitan dgn botol yg bocor tu sbb tangki radiator keta ai tu kering... So dh repair..elok sekejap.
2 tahun lps enjin keta ai overheat lg sbb motor kipas radiator rosak... kipas x bleh berpusing, aircond jadi x sejuk... so dh ganti motor kipas baru. And baru tadi ni overheat lg... ai blum tau nape sbb bila ai check botol radiator air masih atas limit max. Tp ai x bukak penutup tangki radiator tu sbb panas lg (esok pagi baru ai plan nk bukak & check). Enjinnya sampai berasap... bila siram air sket kat cover enjin tu, siap berdetup2 mcm bunyik tgh goreng ikan. Td ai terpaksa brenti tepi jln 2 kali sbb skeri tgk jarum temperature melepasi tahap overheat...takut kalo ai x off enjin, boleh terbakar plak. Sampai nk masuk simpang umah pun ai bleh matikan enjin & duk tepi jln bagi enjin sejuk sket.
Ai dh serik... nk trade-in keta...rasa mcm x brape nk mampu... utang keta ai tinggal less than RM5k.. bln 9 tahun dpn in sya-Allah utang keta ai langsai 100%. Ai x penah terfikir nk jual keta ni... asalnya ai beli keta ni utk mudahkan ai bergerak gi-balik keja...antara umah & ofis x jauh, dlm 10km jah. Bkn utk guna lasak2. Tp sejak ai dh tukar keja di KL, ai terpaksa drive gi outstation sampai ke utara... then weekend wajib balik kampung. So kira keta ai dh jadi mcm heavy-duty gitu. Last time sejak keta ai buat mcm2 hal, time drive long-distance ai mesti risau & susah ati...berdoa agak keta ai x rosak tgh jln.
Selain masalah enjin overheat, enjin keta ai pernah bergegar kuat...memula ai x tau apa masalahnya. bergegar kuat mcm nk tercabut... silap2 dgr mcm keta enjin diesel. Tp last2 dpt detact kena buat servis mounting. Then bila dh buat mounting, gegaran tu dh kurang, tp still ada bunyik yg pelik2, buat ai x selesa ms memandu.
Selain tu, sebelum kejadian2 overheat segala bagai di atas, enjin keta ai pernah tersenggut2 & mati terus walopun ms tgh berjalan. My dad kata maybe masalah contact point. Dh check kat workshop tp x gak elok... last2 ai ada member ofis kat tpt keja lama tu pandai sket2 tgk enjin...ntah apa yg dia usik, terus elok.
sooo... hakikatnya ai syg sgt kat keta ni... ai plan nk tukar enjin dia dgn enjin myvi recon yg sama cc. Minta bantuan sape2 uols yg pakar, berikan ai panduan & nasihat. Berapa total cost biasanya kalo nk tukar enjin ni? TQ!
|
|
|
|
|
|
|
|
hurm. wat top overhaul..
enjing baru lg 7 tahun..
minyak hitam tak jaga ke?? selalu tukar minyak hitam tak?
ke pakai minyak sawit? |
|
|
|
|
|
|
|
hmm kedengaran mcm kete ni tak dijaga dgn sempurna atau tak berapa pandai menjaga...
jangan marah ye tt, tapi memang betul patutnya kete 7 taun kalau dijaga dgn sempurna masih mantap lagi....
ok utk menjawap pertanyaan tt pasal tukar enjin tu, boleh...takde masalahpun cuma sy nak advice sket alang2 nak tukar enjin baik tukar dgn enjin Japan Passo terus.....Twincam lagi, daripada awak masuk enjin Myvi...kang setahun dua dtg balik problem yg sama......kos tak sure, tapi awak boleh call atau pegi terus jumpa bengkel yg sy rekemen kan kat muka depan tu......Bengkel Ah leong.....pakar segala enjin...
http://mforum.cari.com.my/forum. ... &extra=page%3D1 |
|
|
|
|
|
|
| |
|