|
zulka posted on 22-5-2014 01:18 PM
pengalaman aku berkenaan water pam..
sekitar taun 2007..
masa tu aku pakai kete Honda Inspire 2.0 ...
Setuju dgn MOD
Pernah kena incident water pam leaks sbb gasketnya bocor. Bukan Honda Inspire, tapi Honda Civic 2nd. Generation (M) CVCC, 1.5.
Waktu tu masih muda belia @ student;
Sdg travelling kat I-55 (Interstate 55 southbound) otw drp Memphis nak ke New Orleans.
Sdg sy drive, sy perasan engine temperature dah naik. Cepat2 sy berhenti dekat RnR, sy tunggu engine sejuk, pastu isi air kat radiator & radiator spare tank sampai penuh. Sy bawa reserved, plain water sekali (Dlm 5 gallon kot, botol sy beli kat RnR)
Masuk highway, on Air-cond & drive constantly at 55 MPH, (+/- 110 Kmj), dan pastikan cek selalu water temperature level. Bila temp dah nak nearing "Hot", cepat2 berhenti la kat mana2 RnR yang selamat.
Tunggu engine sejuk, pastu isi air kat radiator core & spare tank, teruskan perjalanan. Refill balik botol reserved water tu.
Kalau nak juga isi air radiator tapi tak mau tunggu engine betul2 sejuk, pastikan engine kereta dihidupkan. Isikan air itu ke dalam radiator secara perlahan2. Ini utk pastikan air sejuk yg baru diisi kat dalam radiator itu tak menyebabkan engine head crack.
Bila engine kereta hidup/bergerak, water pump impeller akan turut berpusing, so water leakage tu kurang sikit. Kalau engine tak jalan kereta dlm keadaan statik (contohnya jln jem), coolant akan leak dgn banyaknya.
Nota:
Hanya boleh dilakukan sekiranya leakage kat water pump tu masih lagi berada ditahap awal, dan anda lalu di lebuhraya yang tak jem dgn kenderaan, & anda mmg seorang yg penyabar. (Sbb anda kena buat banyak stop & rest)
Paling penting, pastikan anda bawa & re-fill reserved water yg cukup utk top-up setiap kali berhenti di RnR.
Sekadar berkongsi pengalaman
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
zulka posted on 20-5-2014 05:25 PM
suruh pomen buang thermostat....
yg kipas lambat mati bila OFF enjin tu normal
Kalau thermostart di buang . Then enjin masih rase kepanasan. Walau pn da berjalan masa stgh jam.. tnpa cek kipas . Adkh enjin kereta tu normal ?
#waja2002 |
|
|
|
|
|
|
|
Z28 posted on 22-5-2014 02:53 PM
Setuju dgn MOD
Pernah kena incident water pam leaks sbb gasketnya bocor. Bukan Hon ...
Kalau keadaan masih panas. bukan ke dilarang isi air kat tank radioter. Mngelak kan dr gasket terbakar dgn head problm ? Ini leh mnyebab kan overhaul enjin..
#waja |
|
|
|
|
|
|
|
Z28 posted on 22-5-2014 11:38 AM
Thermostat normally terletak at the end of top coolant radiator hose yg attached kat engine intake ...
Boleh show gambar tak bagi proton waja ? |
|
|
|
|
|
|
|
MurniNasuha posted on 25-6-2014 02:22 AM
Boleh show gambar tak bagi proton waja ?
Maaf, saya tak pandai nak upload gambar
|
|
|
|
|
|
|
|
MurniNasuha posted on 25-6-2014 02:17 AM
Kalau keadaan masih panas. bukan ke dilarang isi air kat tank radioter. Mngelak kan dr gasket terb ...
Ya, se-ELOKnya sdr kena tunggu engine SEJUK, barulah isi air radiator.
Sekiranya sdr tak pasti, adalah lebih baik sekiranya sdr tunggu supaya injin berada dalam keadaan sejuk sebelum berbuat demikian.
Tip pemanduan yg selalu saya amalkan:
- Perhatikan selalu paras suhu injin kenderaan yg dipandu.
- Hentikan segera kenderaan ditempat yg selamat utk buat pemeriksaan lanjut sekiranya paras suhu injin meningkat lebih dari paras kebiasaannya.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|