View: 18455|Reply: 13
|
Malaysia Airlines Aircraft Timeline
[Copy link]
|
|
Sempena hari minggu yg membosangkan ni... aku nak tepek gambo2 pesawat MAS buat tatapan generasi muda Gen Y dan Z akan datang...
Lagipun selalunya kalau korang bording flight, bukannya korang perasan pun model pesawat apa yg korang naik tul tak? mata lekat kat punggung pramugari aje kan..
Jom nengok model2 current aircraft dan jugak pesawat2 lama yg eksotik yg dah tak wujud dah...
(A380-800)
Airbus A380 merupakan pesawat penumpang terbesar didunia dengan keluasan 2 tingkat penuh.
MAS memiliki 6 biji pesawat ini dan yg menariknya, pesawat ke 6 adalah pesawat A380 yg ke 100 didunia.
(B747-400)
Boeing 747-400 merupakan pesawat penumpang ketiga terbesar didunia.
MAS memiliki 9 pesawat ini yg mana 8 darinya telah disewa pajak kepada airlines lain dan hanya sebiji yg masih disimpan bagi kegunaan khas.
(B747-400F)
Ini adalah pesawat 747 jenis freighter / cargo dan MAS memiliki 2 pesawat jenis ini.
Pernah menjadi sejarah apabila kerajaan Malaysia telah menggunakan pesawat ini bagi membawa mangsa2 nahas MH17 dari Amsterdam tempohari..
(B777-200ER)
Boeing 777 variant 200 Extra Range ini mempunyai keupayaan jarak jauh yg lebih kurang sama dgn A380 dan B747, cuma kapasiti penumpang lebih rendah sedikit iaitu dalam 300 pax.
MAS memiliki 15 pesawat jenis ini yg mana 2 darinya telah terhempas akibat ditembak dan di hijack.
Kebanyakan pesawat Triple 7 ini digunakan untuk perjalanan ke europe.
(A330-300)
Airbus 330 ini memiliki keupayaan jarak dan jumlah penumpang yg lebih kurang sama dgn 777.
MAS memiliki 15 pesawat ini dan kebanyakannya adalah untuk flight ke Asia dan Oceania.
(A330-300F)
Airbus 330 Freighter ini adalah untuk kegunaan cargo.
MAS memiliki 4 biji pesawat ini dan salah satunya pernah terlakar dlm sejarah hubungan persahabatan dan simbol perdagangan antara Malaysia-China dengan membawa panda sbg simbolik bagi hubungan 2 hala.
(B737-800)
Boeing 737 dash 8 merupakan pesawat jenis kecil yg selalu digunakan untuk penerbangan domestik / regional.
MAS memiliki 56 pesawat jenis ini.
Ini adalah pesawat kegemaran aku sebab keunikan winglet dia, rekabantuk horizontal stabilizer (ekor) dia, dan juga engine dia tak berbentuk bulat tetapi berbentuk hamster pouch engine.
Pesawat2 MAS yg dah tak wujud / dah dipencenkan
(A300B)
Pesawat ini merupakan produk pertama Airbus dan MAS pernah memiliki 6 biji pesawat ni.
Tak jauh beza dgn A330 sekarang ni, cuma bodynya pendek sedikit je..
(B707)
Ini juga merupakan produk commercial airline pertama keluaran Boeing.
MAS (formerly known as Malaysia-Singapore Airline) pernah memiliki 10 biji pesawat ini.
Pesawat jenis ni dah pupus dah.
(B737 classic)
Boeing 737 classis (variant 500 kebawah) adalah tuk nenek kpd 737.
Asalnya MSA memiliki 5 biji 737, dan perbezaan perndapat antara pihak singapore yg mementingkan international route berbanding malaysia yg mengutamakan domestic route memaksa kedua2 company ini berpecah.
Malangnya 737 yg sesuai untuk domestic route pun dikebas SIA.
Maka MAS takde pilihan lain melainkan mengambil baki pesawat yg ada iaitu Fokker untuk tujuan penerbangan domestik.
Pesawat MH653 (Boeing 737-200, nombor pendaftaran 9M-MDB) merupakan pesawat MAS pertama terhempas di Johor akibat hijackers.
(Fokker 50)
Pesawat ini digunakan utk jarak dekat dan untuk airport pendek seperti kat pulau, dan pendalaman sabah sarawak.
Pesawat MH2133 (Fokker 50, nombor pendaftaran 9M-MGH) merupakan pesawat MAS kedua yg terhempas di Tawau kerana kesilapan juruterbang.
Kini MAS hanya fokus pada pesawat jenis jet, dan pesawat jenis propeller pula telah diberi penjenamaan baru dengan menubuhkan anak syarikatnya sendiri iaitu Firefly (untuk kegunaan multicity di semenanjung) dan Maswings (untuk kegunaan sabah dan sarawak)
Tetapi Firefly dan Maswings menggunakan pesawat ATR dari perancis kerana syarikat Fokker dah bangkrap dan produk2nya telahpun pupus.
(DC-10)
Ini merupakan pesawat keluaran McDonnell Douglas dan merupakan pesawat Jumbo pertama didunia sebelum kemunculan Trijet keluaran syarikat Lockheed dan jugak 747 keluaran Boeing.
MAS pernah memiliki 7 pesawat ini, dan kini pesawat ini telahpun pupus..
Last edited by system_failure on 7-12-2014 04:59 PM
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
diharap..malaysia belilah apa jua pesawat,asalkan bukan pesawat boeing,....aku rasa mcm ada yg tak kena dgn pesawat boeing~ seolah-olah pesawat boeing boleh diambil alih oleh pihak lain utk sabotage (remote control)..............tak salah sept 11 semua kapalterbang yg terlibat adalah dari jenama boeing .....
|
|
|
|
|
|
|
|
evan dr M..........pun rasa sangsi dgn boeing.....
1. What goes up must come down. Airplanes can go up and stay up for long periods of time. But even they must come down eventually. They can land safely or they may crash. But airplanes don’t just disappear. Certainly not these days with all the powerful communication systems, radio and satellite tracking and filmless cameras which operate almost indefinitely and possess huge storage capacities. 2. I wrote about the disabling of MH370’s communication system as well as the signals for GPS. The system must have been disabled or else the ground station could have called the plane. The GPS too must have been disabled or else the flight of MH370 would have been tracked by satellites which normally provide data on all commercial flights, inclusive of data on location, kind of aircraft, flight number, departure airport and destination. But the data seems unavailable. The plane just disappeared seemingly from all screens. 3. MH370 is a Boeing 777 aircraft. It was built and equipped by Boeing. All the communications and GPS equipment must have been installed by Boeing. If they failed or have been disabled Boeing must know how it can be done. Surely Boeing would ensure that they cannot be easily disabled as they are vital to the safety and operation of the plane. 4. A search on the Internet reveals that Boeing in 2006 received a US patent for a system that, once activated, removes all control from pilots to automatically return a commercial airliner to a pre-determined landing location. 5. The Flightglobal.com article by John Croft, datelined Washington DC (1st December, 2006) further mentioned “The ‘uninterruptible’ autopilot would be activated – either by pilot, by on board sensors, or even remotely by radio or satellite links by government agencies like the Central Intelligence Agency, if terrorists attempt to gain control of the flight deck”.
Last edited by zvicmorrow on 11-12-2014 10:36 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
zvicmorrow posted on 11-12-2014 10:33 PM
evan dr M..........pun rasa sangsi dgn boeing.....
Teknologi utk remote pesawat dari jauh memang dah ade... Buktinya pesawat drone..
Tapi secara peribadi aku tak rasa pesawat penumpang mempunyai teknologi ini..
Lebih2 lagi MH370 dah berusia 11 tahun dan ianya adalah dari model 777-200 yg dilancarkan pada tahun 1995.
Dan yg paling penting, tiada satu negara pun didunia ini pernah melaporkan pesawat penumpang mereka mempunyai keupayaan seperti ini...
Tetapi,
Aku percaya ianya boleh diremote dari dlm pesawat itu sendiri..
Percaya tak sesiapapun boleh akses ruangan cargo bay pesawat... Samada dari tempat business class ataupun kat cargo belakang tempat teletaknya black box.
Aku sampai skrg masih lagi folo perkembangan mh370... dan 2 pergerakan manuever yg menarik perhatian aku ialah,
- sebaik saje transponder dimatikan, dia terus rapid climb to 45,000 feet
- bila dah sampai ke lautan hindi, curve yg dia buat sgt cantik
cuma 2 perkara ni je yg masih tak masuk akal... in my point of view.....
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Bagus perkongsian ilmu ni |
|
|
|
|
|
|
|
MAS da decide beli A350-900 utk ganti Boeing 777-200ER..ada option A330neo sekali..semuanya sebab fleet commonality dengan A333X/A332F yg ada sekarang..
|
|
|
|
|
|
|
|
Bagus!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Airasia X akan terima Airbus A350 start tahun depan.
Malindo akan terima Boeing 787 start tahun 2017. |
|
|
|
|
|
|
|
Terima kasih atas maklumat perkembangan ini |
|
|
|
|
|
|
|
AirAsia X dah deferred dorang punya A350 delivery ye...
dan dorang sekarang hanya berharap A330NEO cepat keluar..
Malindo order 787?bila pulak tu?
kalau ikut backlog order parents company dorg, Lion Air Indonesia tu, xde dah 787..
at first JT stuju utk order terrible teens (referring to earlier heavyweight 787-8 models yg tersadai kat Everett Airport) utk both Lion n Malindo..
tapi lepas tu cancel, n Lion order A330-300 instead..n dorang da dapat 2 bijik..
kalau Malindo nak dapat kapal widebody pon sure pakai order backlog Lion.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|