Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
15659
View
279
Reply

Koleksi seram dan misteri Sarawak

[Copy link]

Author: annabellaruz2    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 22-11-2016 03:07 PM | Show all posts
yeaa ada gak umah best selain tt dam

anggun sophea dh katam cite dia..

si andy asik pas isyak je

so iols nk cek in kt sini plak walaupun blm start baca lg..

gigih x iols merempit cite dam sbb xde cite lain yg baru2 n best

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 03:08 PM | Show all posts
ocho replied at 22-11-2016 04:03 PM
kalau tempayan berpenunggu ni org iban panggil tajau.
biasa dia dtg sepasang , satu laki2 satu per ...

ye betul...memang sepasang..yang tinggi kurus tu jantan...yang agak gemuk pendek tu betina..
sorry klu silap...aku akan confirmkan dengan aku nnt..hehe

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 03:11 PM | Show all posts
idakamaruddin replied at 22-11-2016 04:07 PM
yeaa ada gak umah best selain tt dam

anggun sophea dh katam cite dia..

owh...terima kasih sudi jenguk ke teratak hamba..
baru try nak buka thread sendiri atas nasihat mod @BabeYSHa .. hehehe
memula macam x nak buka sbb x berapa banyak kisahnya..
tapi lepas tolak tambah bahagi yang seram dan misteri, maka wujud la benang ni..

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 03:13 PM | Show all posts
tgh kyusuk membaca....
dah abislah pulak...
sambung lagi....
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 03:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Best tt..trus kn update nnti..
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 03:36 PM | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 03:08 PM
ye betul...memang sepasang..yang tinggi kurus tu jantan...yang agak gemuk pendek tu betina..
sorr ...



lebih kurang mcm ni .. kdg2 tajau ni pun ada org buat batu nesan utk pendam iban (kuburan)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 03:38 PM | Show all posts
adoii...kekonon nak taip direct dalam ni....tersalah tekan habis hilang semua...

hurmm..mmg kena taip dalam words sebelum tepek kat sini...

sabarnyer..
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 03:43 PM | Show all posts
Best! terima kasih. teruskannnn!
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 11:36 AM
Burung Ketupung Seruan Maut

Orang kampung,  apa lagi kerjanya kalau tak bercucuk tanam dan bersaw ...

maaf TT nk komen sikit

pasal arwah pakcik uols meninggal tu x baik pikir arwah meninggal sbb perempuan dlm mimpi tu

sume tu asbab je..mmg dh ajal pakcik uols meninggal ms tdo tu..

sbb iols pnh mimpi arwah adik iols sblm
meninggal dtg dlm mimpi iols..seminggu sblm..tp iols xde pikir pape pn..lps seminggu arwah meninggal..

saje nk komen pasal ni..kalau pikir sbb benda lain arwah pakcik meninggal nnt bole lari akidah plak...

sorry ye TT
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 04:21 PM | Show all posts
Edited by annabellaruz2 at 22-11-2016 05:24 PM

Buaya 6 sekawan

Bapa aku pernah bekerja sebagai pemandu kapal tunda kayu balak masa muda2..
Biasanya dia akan menunda semasa air mula-mula surut untuk menuju ke pengkalan kayu balak..
yang selebihnya aku tak pernah bapa aku kat mana pangkalan atau apa jua yang berkaitan dengan kerja dia sebagai pemandu kayu balakCuma nak share 1 kisah yang agak seram dan misteri

Bila menunda kayu balak, biasanya di ikatan kayu balak yang terakhir, ada seorang pembantu yang menaiki sampan tp pakai enjin tak pakai dayungkami panggil speed boat..hehehe

Dan pembantu tu adalah adik ipar bapa aku aka pakcik aku la kan..Dorang kerja berdua jer..almaklum bot tunda yang bapa aku bawa tu besar sikit dari bot nelayan...

siap ada bilik untuk tidur..sebab tu bapa aku balik seminggu sekali jer untk ambik bekalan makanan dan anta duit belanja untuk kami di rumah..pendapatan memang amat lumayan masa tu.. gaji bapa aku masa tu 1 trip RM120..bayangkan klu seminggu 3 trip zaman 80an memang loaded la kan

Sepanjang sungai tu nak menunda balak tu ada macam-macam cabaran dan risiko..
Risiko terlepas ikatan kayu balakklu terlepas, tak ke nanti bot kena rempuh.risiko kemalangan jika berselisih dengan sampan penduduk yang lalu lalangdan yang paling takut..lalu kat lubuk makhluk bertanduk dan bersisik tu

Pada suatu harikebetulan air pasang senja jadi awallah air surut kanmungkin pukul 9 mlm kot.. maka bermulalah perjalanan bapa aku dan pakcik untuk menunda balak mengikut arus air yang mengalir laju tapi tak la deras sangat..agak ok-ok jer

kebetulan bulan tengah mengambang penuh..disamping cahaya lampu bot..dibantu juga oleh sinaran bulan. Pakcik yang naik speedboat pula bertemankan lampu suluhsebaik sahaja melepasi lubuk

tiba-tiba di hadapan dalam jarak lebih 50 meter..bapa aku ternampak benda timbul satu persatu..lebarnya lebih kurang 1 meter setiap sebijik....masa tu abah perlahankan enjin..dia ingatkan kot ada kayu2 yang hanyut ker..bila semakin menghampiri.rupanya ia adalah buaya bersaiz mega tengah berbaris tersusun elok.
Dan bila bot bapa aku menghampiri, perlahan-lahan buaya2 tersebut terbahagi 2 kumpulan..3 kanan dan 3 kiri mengapit bot yang bapa aku tengah naik

bapa aku matikan enjindiam tidak terkutik..sedikit pun bapa aku tak terfikir risiko balak dan pakcik aku yang tengah naik speedboat kat belakang sanakayu balak lebih besar dari sepeluk dewasa dalam 50 batang tengah hanyut dibelakang...biasanya jarak kayu dengan bot dalam 100 meter untuk mengelak sebarang kemalangan ..

apa yang terlintas difikiran nya hanya berdoa memohon perlindungan yang Maha Berkuasamujur situasi itu tidak lama..sebaik bot melintasi buaya-buaya tersebut, perlahan-lahan buaya2 itu tenggelamtapi bapa aku masih tak boleh bernafas legabuatnya tiba- buaya tu timbul dari bawah bot?

Tak ke naiya??..masa tu la baru bapa aku teringat akan pakcik yang tengah menaiki speedboat dihujung deretan kayu balak yang tengah hanyut membontoti bot yang bapa aku tengah kemudikan..biasanya enjin speedbot akan dimatikan dan hanya menggunakan pendayung bila bot tengah mengemudi kayu balak ni..

Bergegas bapa aku melihat keadaan pakcik, takut apa2 yang buruk berlaku pada pakcik6 ekor buaya bersaiz mega..bandingkan dengan speedboat yang lebarnya lebih kurang 1 meterSengaja bapa aku melaung memanggil pakcik.

Oiiiko okey ke? tanya bapa oiiiaku okey..sahut pakcik

Sampai je kat pangkalan kayu balak tu, bapa mengajak pakcik tidur dan berehat. Katanya esok pagi baru balik ke station.

Perlahan-lahan bapa aku bertanya ko tadi ada nampak apa2 tak?
Nampak apa? tanya pakcik sah lah pakcik tak nampak apa yang bapa aku nampak..
Tak de apa-apalah kata bapa
Ko klu ada nampak apa2, citer la kata pakcik..
Betul tak de apa.. jom tido..esok awal pagi air pasang kita balik ke station kata bapa ku..

Bapaku cuma bercerita selepas mereka berhenti kerja dengan syarikat kayu balak tukorang rasa klu bapa ku cerita masa tu, mesti pakcik aku tak berani dah nak naik speedboat jaga kayu balak tu kat belakang sorang2hahaha

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 04:38 PM | Show all posts
idakamaruddin replied at 22-11-2016 05:19 PM
maaf TT nk komen sikit

pasal arwah pakcik uols meninggal tu x baik pikir arwah meninggal sbb pe ...

maaf ye sis ... pakcik aku tu non muslim..
dan dah dibilang...he is iban...
makcik tu iban kakak tiri mak aku...sama emak, lain bapa..
huhuhuuh...so i have no comment utk itu...


Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 04:52 PM | Show all posts
Check-In. Hehehe. Best-best cerita you. Banyak unsur-unsur misteri yang seronok untuk dirungkaikan.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 04:56 PM | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 04:38 PM
maaf ye sis ... pakcik aku tu non muslim..
dan dah dibilang...he is iban...
makcik tu iban kakak ...

hahaha alamak uols

sorry i thottt muslim wakakaa

maaf ye tt
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 05:00 PM | Show all posts
WhiskeyScotch replied at 22-11-2016 05:52 PM
Check-In. Hehehe. Best-best cerita you. Banyak unsur-unsur misteri yang seronok untuk dirungkaikan.

silakan merungkai misteri nusantara kekdahnya...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 05:01 PM | Show all posts
idakamaruddin replied at 22-11-2016 05:56 PM
hahaha alamak uols

sorry i thottt muslim wakakaa

its ok sis...hehehe
but i'm muslim..hehehe

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 05:02 PM | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 05:00 PM
silakan merungkai misteri nusantara kekdahnya...

Tunggu malam sikit I rungkai okeyh. Malam-malam best sikit, baru ada feel.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 05:03 PM | Show all posts
thanks mod@BabeYSHa bagi tacang lebih .. muah ciked...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 05:05 PM | Show all posts
tunggu malam sikit aku update kisah pontianak penunggu pintu gerbang tanah perkuburan...kikikiki
hope aku sempat la klu tak sibuk malam karang kan..
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 06:06 PM | Show all posts
menarik baca kisah2 sarawak pulak, lain sikit. kalau tak balik2 pontianak dengan pocong je hehe
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 09:19 PM | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 03:21 PM
Buaya 6 sekawan

Bapa aku pernah bekerja sebagai pemandu kapal tunda kayu balak masa muda2..

tunda balak waktu malam ek?
eii..6 ekor buaya serentak??...

pernah pergi sibu..jalan2 kat kampung nangka..sebelah kampung tu sungai
penduduk situ ckp banyak kali juga buaya timbul kat situ..
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 09:21 PM | Show all posts
ocho replied at 22-11-2016 02:36 PM
lebih kurang mcm ni .. kdg2 tajau ni pun ada org buat batu nesan utk pendam iban (kuburan)

menariknya info ni..
first time dengar pasal ni..
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2016 09:22 PM | Show all posts
annabellaruz2 replied at 22-11-2016 01:42 PM
Tu lah...sedih sangat sebab lepas tu memang kami jarang dapat makan udang sepit biru tu..
nak bel ...

memng sedap udang tu..kat sibu pun mahal..
ingat nak beli bawa balik..sekali tgk harga..tak jadi
beli je la buah kristal lenggeng
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 09:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Ipo replied at 22-11-2016 10:19 PM
tunda balak waktu malam ek?
eii..6 ekor buaya serentak??...


Nope...x semestinya waktu malam..siang pon boleh gak..tengok pada stok kayu dan air pasang..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 09:33 PM From the mobile phone | Show all posts
6 ekor sekawan tu yang misteri...
Entah dari mana muncul dan kemudian kemana menghilang masih menjadi misteri..dan setakat ni x pernah lagi ada tangkapan buaya yg saiz mega kat sungai tu..setakat saiz biasa2 jer..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-11-2016 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi banyak dah kes hampir disambar buaya berlaku disepanjang sungai tu...serammm..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.070108s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list