View: 6986|Reply: 67
|
[Tempatan]
"Mengapa Had Laju Di Malaysia 110km/h Sahaja?" Pakar Ini Ada Jawapanny
[Copy link]
|
|
Edited by CARI-MRO at 27-12-2016 04:51 PM
Setiap kali mendengar berita kemalangan jalan raya yang melibatkan kehilangan nyawa pasti perasaan sedih menyelubungi diri. Meruntun jiwa ini setiap kali menatap anak-anak kecil kehilangan ibu bapa, atau sesiapa sahaja yang tersayang.
Antara punca utama berlakunya kemalangan jalan raya biasanya melibatkan pemandu yang memandu melebihi had laju yang sudah pun ditetapkan. Sebuah kisah yang dikongsikan dalam laman Facebook Viral Media Johor ini mungkin boleh membuka mata anda supaya sentiasa memandu dengan berhemah.
Menurutnya dia pernah bertanya dengan seorang teman yang pakar dalam kejuruteraan trafik. Soalannya, "Mengapa had laju lebuh raya di Malaysia ditetapkan 110km/h sahaja?"
Jawapan yang diberikan pakar itu ialah lebuh raya di negara ini memang dibuat khas untuk kelajuan maksimum 120km/h. Bahan yang digunakan untuk membina jalan raya hanya mampu mencengkam kelajuan yang kurang dari 120km/h.
Ini bermakna, jika kereta dipandu lebih laju dari had yang ditetapkan maka akibatnya adalah kemalangan maut.
"Kita boleh design highway untuk max speed 400 km/h, macam litar sepang tapi kos material tinggi. Sanggup ke hang nak bayar kos tol mahal-mahal. Naik tol 20 sen pun riuh setahun."
Netizen yang membaca tentang penjelasan ini turut memberi komen dan pendapat masing-masing:
Diharap dengan penjelasan yang sudah diberikan, semua pengguna jalan raya mengambil pengajaran darinya. Info yang diberi diharap dapat membuat pembaca memahami konsep had laju yang sudah ditetapkan di Malaysia.
Pandulah dengan berhari-hati, ikut peraturan jalan raya dan yang paling penting ingatlah mereka yang tersayang -CARI |
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
|
|
|
|
|
|
|
Biasalah ummah pprt selalu fefeeling berlumba di litar..walaupun jalan tahap trek balak |
|
|
|
|
|
|
|
lecturer highway aku dulu kata jalan kt US jalan konkrit bukan jalan tar...so bunyi bising bila speed. jadi nya rakyat dorg rilek je bwk keta buruk rentas highway ikut speed limit. kalu bwk laju jugak kena tahan telinga lah. btol ke idok aku pon xtau lah psl aku x penah jejak US.
jln kita jalan tar senyap je even bwk 160km/j. |
|
|
|
|
|
|
|
pemandu malaysia..kat keta gigih lekat stiker EU lah bendera jepun lah..tapi bawak kereta tetap cam setan ..klu mampus sorang2 x pelah jugak |
|
|
|
|
|
|
|
Kenapa pakar kejuruteraan "trafik" ni bagi jawapan macam budak sekolah? Wujud ke kejuruteraan trafik? Apa kata budak civil engineer? |
|
|
|
|
|
|
|
Ada kan engineer yg tugasnya berkaitan dgn traffic , design jln etc? |
|
|
|
|
|
|
|
Ooo gitu.. make sense jugak la... |
|
|
|
|
|
|
|
buh la tar camana pun..
rakyat malaysia tetap buh tayar kereta tercapang keluar..
macam gampang !! |
|
|
|
|
|
|
|
ermmmm....bosan layan benda sama je... |
|
|
|
|
|
|
|
kalo ko bawak kete kat plus highway antara sg petani ngan alor setar,
dr sg petani sampai mana aku tak ingat (tak silap aku laa),
jalan dia memang simen.. tak sedap langsung kalo bawak laju..
dgn bising dgn bergegornye.. jadi sampai situ je bawak selow dr biasa..
xtau la kalo sekarng sudah ditarkan ke masih simen..
|
|
|
|
|
|
|
|
rugi r kete mhl2 bwk 110-120 je |
|
|
|
|
|
|
|
masih bersimen saja dr hentian gurun ke atas tu... bingit telinga tp nasib aku bkn kategori driver hantu
|
|
|
|
|
|
|
|
karlmax8 replied at 27-12-2016 01:57 PM
Kenapa pakar kejuruteraan "trafik" ni bagi jawapan macam budak sekolah? Wujud ke kejuruteraan trafik ...
Wujud, dibawah civil engineering.... Kalau nak buat master ada
1. Geotechnical engineering
2. Environmental engineering
3. Highway and traffic engineering
4. Structural engineering
5. Construction management |
|
|
|
|
|
|
|
Adeke..
Sbnrnya tgk mana2 crash test dri kete ferrari ke proton.smua 80-90km/j aja..brula selamat.
Ni 110km/j sbnrnya nk rmai org mati.. |
|
|
|
|
|
|
|
ada..sbb ada subjek highway & traffic engineering dlm course civil engineering masa study dulu. bdk2 yg buat tesis bidang traffic aku tgk keja dorg gi kira kereta kt mana2 jalan yg busy ke, pastu propose sistem penyuraian trafik ke..tu lah salah 1 keja dorg
|
|
|
|
|
|
|
|
Aku nak komen, di satu sudut betul tapi, di sudut yg lain salah... nanti ada masa aku seksplain Susah nak taip pakai Phone ni |
|
|
|
|
|
|
|
Aku nak komen, di satu sudut betul tapi, di sudut yg lain salah... nanti ada masa aku seksplain Susah nak taip pakai Phone ni |
|
|
|
|
|
|
|
Aku nak komen, di satu sudut betul tapi, di sudut yg lain salah... nanti ada masa aku seksplain Susah nak taip pakai Phone ni |
|
|
|
|
|
|
|
Aku nak komen, di satu sudut betul tapi, di sudut yg lain salah... nanti ada masa aku seksplain Susah nak taip pakai Phone ni |
|
|
|
|
|
|
|
Innrukia replied at 27-12-2016 02:32 PM
masih bersimen saja dr hentian gurun ke atas tu... bingit telinga tp nasib aku bkn kategori driver ...
Kalau simen tu tak licin nhau nhau ke kalau hujan? |
|
|
|
|
|
|
| |
|