Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1703
View
18
Reply

Bosan Dengan Spaghetti Dan Lasagna? Cuba 6 Lagi Jenis Pasta Ini!

[Copy link]

Author: CARI-MAL    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-1-2017 03:48 PM | Show all posts |Read mode
Siapa yang tak suka pasta? Pasti hanya sebilangan kecil sahaja yang kurang menggemari makanan berasal dari Itali itu. Malah, sering juga kita lihat ada yang memasak atau menggoreng pasta persis menggoreng mi. Dengan menggunakan rencah yang sama, hanya teksturnya sahaja berbeza.


Pernahkah anda terfikir kenapa terdapat pelbagai bentuk pasta? Bagaimana setiap jenis pasta berlainan digunakan dalam resipi?


Terdapat kira-kira 350 jenis pasta di seluruh dunia dan setiap satu daripadanya diberi beberapa nama gelaran. Sebagai contoh, pasta farfalle lebih dikenali sebagai pasta butterfly" atau bowtie".


Berikut adalah lapan jenis pasta yang paling kerap digunakan dalam masakan.




1. Spaghetti

Sumber foto: Carian Internet





Pasta yang paling kerap kita temui, bentuknya seperti lidi panjang tanpa lubang. Sangat sesuai disajikan dengan sos bolognaise (sos tomato dengan daging cincang).




2. Fussili





Dibentuk seperti lingkaran, biasanya digandingkan dengan sos berkrim bersama tomato dan kacang pea.




3. Lasagna


Sumber foto: steakpastaburger.files.wordpress.com




Berbentuk lembaran tipis dengan panjang sekitar 27 cm dan lebar 5 cm yang dilapisi dengan sos tomato dan daging serta sos putih yang disusun dalam beberapa lapis.




4. Ravioli






Bentuknya mirip bantal kecil, terdiri dari 2 keping pasta yang di dalamnya boleh diisi dengan daging, keju, dan sayuran, serta makanan laut.




5. Fettuccine






Sejenis pasta panjang seperti spaghetti, tetapi lebih lebar. Lebih lebar pasta tersebut lebih banya telur yang menjadi bahan asasnya. Pasta yang lebih tebal seperti fettuccine lebih sesuai digandingkan dengan sos berkrim seperti carbonara.




6. Penne






Berbentuk seperti paip dan berlubang di tengahnya dan dipotong serong. Terdapat dua jenis permukaan luar iaitu yang di bergaris dan rata. Ia sesuai digandingkan dengan apa jua jenis sos.




7. Macaroni


Sumber foto: Carian Internet





Berbentuk seperti paip melengkung dan berlubang di tengahnya. Ia sesuai untuk hidangan yang dipanggang seperti macaroni bakar atau digandingkan dengan sos keju.



8. Farfalle


Sumber foto: LEAFtv




Pasta ini sedikit unik dengan bentuknya seperti tali leher kupu-kupu. Pasta ini sering disajikan bersama hidangan salad atau sajian utama dengan sos berkrim. Boleh juga digandingkan dengan sos ringan seperti minyak zaitun, keju dan mentega.




Yang mana satu pasta kegemaran anda? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2017 04:35 PM | Show all posts
sedap!!!!
suka makan pasta sbb senang masak
Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2017 04:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Pg td br suami bwk bekal spageti g keje..kuah Bolognese buat sendiri.maniskn kuah pakai jus delima,celery stalk n carrots.
Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2017 11:39 AM | Show all posts
ya ampun mac and cheese sedapnya
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2017 07:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap. Lagi2 salad pasti kenny rogers
Reply

Use magic Report

Post time 6-1-2017 09:41 PM | Show all posts
Ni tak suka bila masuk thread makanan mesti terliur nak pergi beli.
Reply

Use magic Report

Post time 8-1-2017 05:06 PM | Show all posts
Hey bro! Hi kawan2!!


30% UNLIMITED DEPOSIT BONUS hanya untuk anda!!!


Membuat deposit dengan mendapat tambahan 30% bonus deposit



cepatlah sertai kami!!!

Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2017 02:15 PM | Show all posts
adoi rasa lapar pulak
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2017 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
ada sesape resepi mudah buat sos bolognese x?
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2017 03:44 PM | Show all posts
Edited by ctsueraya at 16-1-2017 03:48 PM
samasam90 replied at 11-1-2017 10:31 AM
ada sesape resepi mudah buat sos bolognese x?

ada..i rasa resepi i ni simple tapi kalau nak lagi simple beli yang dh siap macam dalam botol prego/kimball/leggos

this one my version, untuk 4 people

BAHAN-BAHAN
- I beli daging cincang sejuk beku jenama ramly ke/yang ada kat pasaran (1 paket/ 1 tiub)
ni yang jenama Ramly

ni jenama Azmi


- bawang holand dipotong dadu/ diracik halus

UNTUK SOS
- 1 tin kecil tomato puree(apa2 jenama)
- 1 peket perencah bolognese jenama MAGGI



- 1/2 kiub atau 1 kiub ayam (knoor/maggi) perencah tumix
- garam dan gula secukup rasa
- rempah oregano(beli je yang dalam botol tu)---> banyak jenama dah sekarang di pasaran


CARA-CARA MEMBUATNYA
Panaskan minyak, masukkan bawang holand...lepas bawang dah nampak layu sikit, masukkan daging..daging tu biar lama sikit sampai air dia agak kering kemudian masukkan tomato puree dan sedikit air(kalau nak kuah pekat, masuk air sikit jelah)

- Biarkan mendidih, (belakang paket maggi tu pun ada arahan memasak sebenarnye)
- Kemudian masukkan pula kiub ayam dan perasakan ikut lidah korang nak masin atau manis camne
- Macam tekak aku ni suka manis sikit sebab tomato puree masam, so aku balncekan rasa garam dan gula tu
- Pastu dekat2 nak masak tabur jelah rempah oregano

siap!!! jgn lupa plak rebus spageti yerk
-

Reply

Use magic Report

Post time 18-1-2017 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Nk masak untuk mlm ni laa
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2017 01:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Ravioli...iol suka!!!!tapi kat sini takde,kalau jenjalan seberang tambak n singgah pastamania iol order ravioli
Reply

Use magic Report

Post time 24-1-2017 03:32 PM | Show all posts
ade takk sesape resepi carbonara yg superbb.. ?
tq
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2017 09:22 AM From the mobile phone | Show all posts
My fav always lasagna..nak buat pon senang
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2017 03:43 PM | Show all posts
i suka buat buat carbonara y x payah msk mcm rachel rays buat. sedap dan mudah. resepi xde. olah2 sendiri jek
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2017 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang senang masak western. .cepat cumaccostly bahan bahan. ..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2017 09:16 PM From the mobile phone | Show all posts
ada tak resepi carbonara yg best
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 02:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by GincuPurple at 11-4-2017 06:42 PM

Beef Aglio Olio with Pesto

Resepi ni gincu dapat dari kawan berasal dari itali. Resepi asal tiada daging. Dengan daging lagi sedap wooo. Kuantiti daging dan pasta, korang pandai2 lah agak. Kalau sauce sikit, pasta pun sikit kan lah.


Bahan:
- daging dihiris nipis. Perasakan dengan garam
- seulas bawang putih di ketuk
- sebekas tomato ceri dibelah 2
- daun basil kering hancur (dlm botol), sedikit. kalau nak pakai basil segar lagi bagus. chopped.
- kepingan cili (chilli flakes), ikut suka hati
- pes pesto, 2-3 sudu besar (beli  je dalam botol. tak payah susah2 buat sendiri)
- minyak zaitun extra virgin, 4-5 sudu (aglio olio   perlu lebih minyak.
- gula, sedikit
- garam

Cara:
1) Panaskan minyak zaitun dlm pan(kuali pun boleh saja). Gorengkan daging bersama bawang putih. Tidak perlu garing, cukup sekadar air daging kering dan daging masak.
2) masukkan tomato, taburkan sedikit gula. Utk kurangkan kemasaman/acidity tomato. Biar seketika.
3) taburkan sesudu kecil chilli flakes dan sesudu kecil basil  kering (basil flakes).
4) Gaul-gaulkansehingga tomato menjadi lembut dan mula hancur. Perasakan dengan garam. Kalau tak cukup minyak, tambah.
5) bila tomato dah sebati kelihatan hancur, masukkan pesto. Gaul. Tambah garam jika perlu. Kecilkan api.
6) masukkan spaghetti yang telah direbus. Gaul sebati. Sila ikut arahan masa ketika merebus spaghetti. Jika ingin al dante, kurangkan seminit (petua org itali ni, bukan gincu yg kata).
7) hidangkan dengan menabur keju parmesan.

Nota: gincu dah cuba guna ayam, tak sesedap daging lembu. sentiasa rasa masakan anda. Tambah apa yang patut.


Instasize_0411195637.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2017 02:09 PM | Show all posts
Wah sedap tu . Mac n cheese my peberet.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.078968s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list