Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
2769
View
147
Reply

[Idea] ...Aku Ingin Hidup....

[Copy link]

Author: seribulan    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 10-9-2017 06:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku tak sanggup membenci,

pun aku tidak sanggup untuk tidak menghindarkan diri.

Andai saja kilometer ini menyempit menjadi beberapa senti,

andai pantai Menganti dapat kudaki dan kuturuni sendiri,

dan andai benang halus yang tetiba putus tempo itu masih tersambung dengan rapi...

maka mungkin aku akan sedikit mampu untuk tersenyum,

meskipun tak pernah mengenali apa atau siapa ini dan itu.

Aku hanya ingin hidup tenang,

menghirup wangi dedaunan dan rerumputan,

memainkan tempurung kelapa tua yang tidak lagi menjanjikan.

Bukan ironi seperti jejauhannya 'apa kata hati' dan 'bagaimana nyanyian bising',

yang berbincang, berdebat dan beralun dalam kepala ini.

Aku hanya ingin berkebun cinta dengan tenang, bertanam kasih dengan tidak macam-macam dan memetik buah kebahagian tanpa keraguan.

Namun, sepertinya angin bertiup ke arah berlawanan,

belum siap berbalik datang, belum memantapkan diri untuk mengabarkan kenyataan.

Dan hanya saja, baik kota tua maupun muda, tidaklah jua mau berbincang.

Aku hanya ingin hidup tenang,

sembari menanti angin dan bunga berterbangan,

sekaligus menatap panorama hijau dan biru, pohon dan langit hatiku.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 02:13 PM | Show all posts
Alasan untuk hidup..

mencari apakah kelebihan yang dikurniakan kpd kita, dan membantu org lain dgn kelebihan yg kita ada

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 02:14 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 02:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Untuk menjalankan hidup si dunia sementara yang fana ;)
Menjumpai teman hidup, mempunyai zuriat, kehidupan yg aman, sihat dan selesa adalah antara yg memuaskan niat hidup di dunia..
yg penting sebenarnya adalah utk menyiapkan diri untuk akhirat..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 08:00 AM | Show all posts
walau beberapa kali menempuh kegagalan perkahwinan
aku harus kuat demi anak-anak mendapat hidup selesa
hidup dengan penuh kasih sayang walaupun tanpa kasih sayang
seorang ayah

Melihat anak-anak membesar didepan mata adalah satu kepuasan dalam hidup sebab tiada apa yang lebih bermakna kecuali kehadiran mereka disisi aku..
Akulah guru aku lah doktor akulah kaunseling akulah peguam dan akulah hakim.
Alhamdulillah mereka semua anak-anak yang tidak banyak kerenah dan tidak pernah ada soalan WHY?
Pada mereka dengan ada nya aku disisi mereka sudah memadai dan kasih sayang yang mereka terima pada datuk, nenek, ayah sedara dan mak sedara sudah memadai untuk mereka merasa janggal kehidupan tanpa ayah.

Semuga mereka membesar dengan penuh ilmu dunia dan akhirat dan semuga mereka juga akan sentiasa ingat pengorbanan seorang perempuan yang bernama IBU

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 03:03 PM | Show all posts
Hiduplah seperti orang yang bersedia untuk mati. InsyaAllah nanti kau akan terus hidup walaupun sesudah mati., Justeru, banyak yang kau buat akan terus hidup selepas mati. Ingatkan diri selalu, bahawa hidup di dunia ini sangat penting kerana adanya hari akhirat.

Sesungguhnya, hidup sebelum mati ini adalah bekal untuk hidup selepas mati. Katakan pada diri, hidup bukan sekali, malah ada hidup yang tidak akan berakhir dengan mati. Jadi, hiduplah selagi hidup...kerana hidup ini hakikatnya untuk HIDUP.

Hidup di dunia ini cuma modal untuk hidup di akhirat. Itulah hakikat hidup, ia satu perjuangan menempuh jalan pulang. Jika sesekali terasa lemah melangkah, renungilah alam. InsyaAllah kita akan dapat belajar hidup dari hidup-hidupan.

-- Ust Pahrol Mohd Juoi
dari buku Dimana Dia dihatiku?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:47 PM From the mobile phone | Show all posts
aku ingin hidup sbb......aku nak tengok anak2 aku membesar menjadi org berjaya dalam kehidupan mereka.....dan aku mahu merasai tua bersama org kesayangan aku......

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy ingin terus hidup agar dapat memberikan ilmu dan kasih syg pada anak2 sy.sampai masa sy akan bertemu juga yg Esa...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingin hidup kerana ibu bapa dan keluarga  ku.  Biarlah mereka senang dan tenang, dan anak anak habis U n bekerja dulu lepas tu im okay

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 03:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingin hidup untuk menikmati indahnya berkasih sayang, bahagianya rasa dicintai, manisnya rindu yang berbalas..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 02:18 PM | Show all posts
Aku ingin hidup kerana mahu melihat anak-anakku berjaya walaupun dengan
kepayahan yang kami lalui sekarang...aku hanya ada anak-anak saja sebagai
pembakar semangat dan kekuatan ku..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Zaman sekarang orang hidup cari duit untuk hidup.'Makan untuk hidup atau hidup untuk makan'. Tapi setengah orang definisi hidup untuk capai impian.Ada duit banyak,penuhi cita2,selera.

Mana dah berkeluarga ada nak anak jadi orang yang hebat2,hebat kerjaya,hebat budi oekerti malah nak anak jd hafiz hafizah.

Kadang tujuan kita hidup maybe ada 2,3.Tapi bila tengok sekeliling bertambah tujuan matlamat hidup sebab terinspirasi.

Yang penting Hidup Jangan Menyusahka Orang Lain.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 04:05 PM | Show all posts
...dlm hidup jgn meniru ye


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 04:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku masih ingin hidup
Lama lagi
Kerana hati aku blm puas bersamanya org yg aku sayangi
Kerana aku blm dpt berbakti dan gembirakan org plg banyak berkorban dan menolongku
Kerana aku masih x mampu jasa mereka
Kerana aku masih belum menjadi hambaNya yg benar benar setia
Kerana aku masih belum bersedia bilamana dosa menggunung tinggi
Oleh itu aku ingin hidup.ingin berusaha lagi.berjaya di sini dan juga dialam kekal sana

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 06:20 PM | Show all posts
AKU INGIN HIDUP dengan tenang.
Tak perlukan perhatian kerana apa yang aku lakukan bukan untuk pujian apatah lagi kejian. Aku tahu aku bukan manusia sempurna tapi izinkan aku memberikan yang terbaik. Aku adalah aku....manusia yang serba kekurangan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2017 05:49 AM | Show all posts
Salah satu keutamaan dalam kehidupan ini adalah SABAR.Akan datang kemanisan berkat sabar dan tabah. Bagi saya secara peribadi tiada alasan bagi kita untuk membenci kehidupan ini kerna disebalik 'kerasnya' dunia ada byk hal yang perlu kita hargai dan berikan lebih perhatian. Mengapa kita perlu mencintai kehidupan ini....

1. Banyak terdapat peluang dan kesempatan untuk bertumbuh kembang
Di era pengetahuan dan teknologi ini, tidak ada waktu yang lebih baik yang memberikan kita banyak sekali peluang untuk bertumbuh kembang. Ada banyak peluang yang bisa kita tangkap dan kita kembangkan. Peluang dalam berbagai hal yang akan membantu kita bertumbuh dan berkembang sehingga mengeluarkan segenap potensi yang terbaik dalam diri kita.


2. Banyak terdapat orang-orang baik dan siap bekerjasama dan membantu kita
Saya tidak tahu apakah anda menyedarinya atau tidak. Dalam realiti dan kehidupan sehari-hari, kita mengenal banyak orang dari berbagai tempat, berbagai suku budaya, negara, agama yang menjadi orang yang kita kenal baik yang sepenuhnya sebelumnya mereka adalah orang
asing. Namun lihatlah sekarang, mereka semua menjadi salah satu bagian yang tidak dapat kita pisahkan. Beberapa melebihi anggota keluarga kita sendiri.

Belum lagi teman-teman yang anda temui di dunia maya, ada jutaan dari mereka. Mereka semua memiliki kesamaan dengan kita, ingin menciptakan kehidupan yang lebih baik dan dipandu oleh bahasa yang sama, iaitu kebaikan.

3. Dunia yang luas, terdiri dari berbagai tempat indah untuk kita jelajahi
Saya adalah pecinta petualangan sejati. Saya senang mengeksplorasi tempat-tempat baru. Mempelajari sejarah, budaya dan pengetahuan tentang tempat-tempat baru. Dunia ini memiliki jutaan keindahan yang terdapat pada tempat-tempat yang layak kita kunjungi. Rugi rasanya jika kita terlalu sibuk memusingkan dan mengurus hal-hal remeh. Lebih baik kita memenuhi jiwa petualangan kita dan merancang rencana perjalanan kita ke tempat-tempat baru.


4. Waktu yang cukup
Bagi mereka yang tidak memiliki arah dan tujuan hidup yang jelas, waktu akan terbuang percuma. Kehidupan hanya memberi kita kesempatan untuk sekali saja merasakannya, namun dibalik waktu itu tersimpan sebuah rahsia umum, bahwa hidup ini tidak abadi.


5. Kemampuan kita untuk mengambil keputusan
Anda bisa mengambil keputusan. Kemana akan melangkahkan kaki anda. Kemana anda kan mengarahkan fokus. Melakukan yang selama ini anda tunda-tunda. Anda memiliki kuasa penuh untuk mengambil keputusan.
Ingatlah bahwa anda memegang kuasa sepenuhnya untuk mengambil keputusan-keputusan dalam hidup anda. Dan menyedari hal itu, akan memberi anda keleluasaan dan perasaan lega bahwa kehidupan ini adalah milik anda.
Tidak ada alasan untuk membenci kehidupan yang diberikan Tuhan. Anda telah menemukan alasan kuat dibalik semuanya. Untuk mencintai
apa adanya.



Bagi mereka yang sedang terperuk, bangkit.

Semoga menginspirasi


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2017 04:00 PM | Show all posts
Aku ingin hidup..

Seperti lumut dipuncak gunung, walau ku kerdil namun ku mampu menjunjung awan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-9-2017 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau toleh sebentar masa lalu kita, byk juga ujian, cabaran dan dugaan yg kita dah lalui. Sama ada kita rasa berjaya atau tidak...terserah pd intepretasi kita sndiri melihat secara positif atau negatif. Yang pasti Allah sentiasa beri hikmah atau we always say it as blessfull in disguise.
Pernah tak kita terfikir...adakah kita bersedia hadapi ujian2 yg lebih berat di masa akan dtg? Dan apakah yg kita cari dan apa kah yg kita pegang sebagai motivasi utk terus kuat dan tabah?
Dunia ini memang penuh dgn hipokrasi dan tipu helah. Kena kuatkan semangat dan janganlah putus asa. Maafkan diri anda kalau rasa down atau rasa bodoh. Cari lah inspirasi dlm hidup. Insyaallah kita akan terus melangkah, terus mahu hidup dgn nikmat2 Allah sampai hujung nyawa kita.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 11:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingin hidup yg berjalan tenang dan gembira bersama org tersayang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 11:34 AM | Show all posts
ingin hidup untuk belajar banyak benda lagi dan mengalami pengalaman2 baru
ingin hidup untuk menyaksikan anak2 membesar dan berjaya
semoga panjang umur untuk melalui semua itu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Bykkan membuat amalan yg baik utk bekalan menuju akhirat.dunia hanya sementara akhirat jua kekal abadi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 04:41 PM | Show all posts
Aku ingin hidup kerana orang yang tersayang. Jika ada masalah mereka adalah semangat bagiku. Ku rasa, masalah yang dihadapi tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang dan gelak ketawa yang aku dapati dari orang-orang yang aku sayang. Kasih sayang mereka lebih besar bagiku dari segalanya. Itulah penghibur dukalaraku dan semangat kekuatan bagi jiwaku. Kasih sayang dari Tuhan yang dititipkan untukku melalui mereka.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2017 12:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku ingin hidup sedikit masa lagi, cukup untuk melihat anak2 berjaya dalam hidup dan happy2 saja..dan boleh menjaga ayah mereka..
Cukup untuk memohon kemaafan kepada sesiapa yg pernah disakiti, termengumpat dan tersindir, sengaja atau tanpa sengaja.
Cukup untuk membetulkan kesilapan masa lalu..
Cukup untuk memijak kaki ke seluruh Malaysia dan negara2 luar..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2017 07:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Mungkin ini lah yang di oerkatakan anaj anak kecil suci itu.  Sedihnya.  Uwaaa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2017 08:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku mahu terus hidup kerana setiap kali aku bernafas hanyalah utk Penciptaku...Aku ingin mencari kebabagiaan yang kekal abadi...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.068212s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list