Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
3218
View
41
Reply

Hanya Di Jepun, Kolam Air Panas Digelar 'Neraka'

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-3-2017 05:46 PM | Show all posts |Read mode
150 darjah Celsius! Boleh masak telur rebus ni. Itulah suhu air di kolam air panas di Beppu, Kyushu, Jepun.


Apa yang unik mengenai kolam air panas di Beppu ini adalah namanya yang 'menyeramkan'. Mereka tidak dipanggil kolam air panas, sebaliknya dipanggil Neraka di Kota Beppu.


Beppu terletak di kepulauan Kyushu terkenal dengan sumber air panasnya yang unik dan menakjubkan. Kolam air panas di sini dikatakan terlalu panas untuk dijadikan kolam air panas (onsen). Menurut portal CNN, bacaan suhu di kolam air panas berkenaan boleh mencecah 150 darjah Celsius.


Disebabkan kepanasan melampau itulah, Beppu terkenal dengan julukan 'Neraka Beppu'. Ini antaranya.




1. Umi Jigoku (Neraka Lautan)




Jangan tertipu dengan keindahan kolam ini kerana ia memiliki kedalaman sehingga 200 meter dan bacaan suhunya mencecah 98 darjah Celsius!




2. Oniishibozu Jigoku (Neraka Kepala Botak)





Bacaan suhu di kolam ini lebih panas dari Umi Jigoku, dan ia dinamakan sedemikian kerana gelembung-gelembung lumpur di permukaannya menyerupai kepala sami Buddha yang botak.



3. Yama Jigoku (Gunung Neraka)








Di Yama Jigoku, pengunjung boleh melawat ke zoo mini di mana terdapat pelbagai jenis haiwan boleh dilihat.




4. Oniyama Jigoku (Neraka Gunung Iblis)




Juga dinamakan sebagai Neraka Buaya kerana menjadi habitat kepada beratus ekor buaya.




5. Shiraike Jigoku (Neraka Kolam Putih)

Foto: Izanau




Dinamakan begitu kerana airnya berwarna putih seperti kapur.




6. Chinoike Jigoku (Neraka Kolam Berdarah)

Foto: CNN







Selain airnya, wapnya juga berwarna merah darah. Bacaan suhu terendah kolam ini adalah 78 darjah Celsius.




7. Tatsumaki Jigoku (Semburan Neraka)

Foto: Izanau



Kolam ini sebenarnya merupakan geiser yang menyemburkan air panas pada ketinggian 50 meter setiap 10 minit. Tatsumaki Jigoku merupakan kolam air panas dengan bacaan suhu tertinggi sehingga mencecah 150 darjah Celsius.




Masak kita kalau terjatuh dalam salah satu neraka kolam air panas ini. Apapun, keindahan ciptaan tuhan memang menakjubkan! - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 06:43 PM | Show all posts
hahaha takutnya nak ke neraka
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Fuhh...panass..
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts
semua cantik2.. tapi kalau terjatuh dalam tu.. masaklahh
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Tmpt daku belajar dulu
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Wooo...neraka..
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2017 11:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantik kolam gamba 1st tu..
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 01:25 AM | Show all posts
melecur habeh badann
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 04:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Aritu bawak anak 6 tahun ke hot spring sg klah. Selamba jer dia berendam dlm tu. Siap berendam kat tempat air panas masuk yg suhu paling panas. Aku nak rendam kaki pun dah x tahan.

Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 06:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Ingt lg dulu mandi kolam.pns...rasa cam sesak.napas
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 07:54 AM | Show all posts
subhanallah
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 08:45 AM | Show all posts
klu bwk budak kecik area ni mmg kena hati2 la.
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 10:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Wahh!!air terjun panas tu cantik yer
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 11:31 AM | Show all posts
masak beb!
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 11:39 AM | Show all posts
bila baca tajuk thread nih, teringat anime jigoku shouju...
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 11:46 AM | Show all posts
drivethru replied at 7-3-2017 04:52 AM
Aritu bawak anak 6 tahun ke hot spring sg klah. Selamba jer dia berendam dlm tu. Siap berendam kat t ...

anak drive montel kot

kalis suhu kekdahnya
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 03:01 PM | Show all posts
cantik btul gambar2 kat kaw ni...
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 04:43 PM | Show all posts
Uishhh tak dapat bayangkan kalau terjatuh dalam tu.
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 04:48 PM | Show all posts
panasnya....tapi kolam dia cantik2...
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 05:36 PM | Show all posts
Kena lebih hati2 kalau bawak kanak2 jika pergi tempat2 cam ni silap langkah boleh mengundang bahaya
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantik tempatnya
Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2017 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantik tempatnya
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2017 09:05 AM | Show all posts
neraka tau..yg ade boye tu seramm
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2017 04:13 PM From the mobile phone | Show all posts
X sangka yg digelar neraka pun cantek
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2017 04:30 PM | Show all posts
pic 1st tu tertarik betul nak terjun
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055082s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list