Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2286
View
30
Reply

Mengagumkan, Industri Replika Makanan Di Jepun Ibarat Juadah Sebenar Yang Menggiurkan

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-3-2017 12:11 PM | Show all posts |Read mode
Perasan atau tidak, kita pasti akan teruja melihat replika makanan yang dipamerkan di depan restoran.


Disebabkan rupanya yang nampak benar-benar asli,  nafsu makan terus meningkat dan rasa berselera untuk mencuba makan tersebut.


Malah menurut laporan dari Japan Times, perkara ini sudah menjadi kebiasaan di Jepun. Pelanggan di sana cukup terpikat memesan menu berdasarkan replika makanan yang ditayangkan.


Foto: www.japantimes.co.jp


Namun tahukah anda, pembuatan replika makanan ini bukanlah semudah yang disangka?


Salah seorang pengusaha dalam pembuatan ini adalah Noriyuki Mishima,79 dari Jepun.

Noriyuki Mishima,Foto: www.japantimes.co.jp


Sudah enam dekad menjadi artis replika makanan, dia mengakui ada kalanya agak sukar untuk mendapatkan warna yang betul-betul sama dengan bahan yang asli.


Paling sukar adalah untuk menghasilkan ilusi segar pada replika daging dan sushi.


Foto: www.japantimes.co.jp


Pembuatan replika makanan sebenarnya langsung tidak menggunakan mesin atau peralatan canggih.


Sebaliknya hanya menggunakan alat mudah memotong, berus cat, berus udara dan ketuhar pengering, dan kepakaran artis sendiri.

Jangan tidak percaya, harga untuk semangkuk replika makanan boleh mencecah hingga 6,000 yen (RM232.54) untuk satu menu.


Hasilnya? Memang luar biasa, lihat sahaja gambar-gambar di bawah.



Foto: www.japantimes.co.jp




Bagaimana, hanya dengan melihat gambar, pasti semua sudah lapar kan? -CARI
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 12:30 PM | Show all posts
Kalau ke Jepun suka je tengok food display mereka ni memang nampak macam sebenar dan menarik perhatian
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Mmg mengundang replika ni tgk terus rasa lapor
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 02:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingatkan replika utk berselfie..
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Menarik perhatian sungguh,ttiba lapau lak perut
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 03:52 PM | Show all posts
Ini salah satu hobi Adik @FanTasyCreaTioN kan?
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 04:00 PM From the mobile phone | Show all posts
So tempting
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 04:03 PM | Show all posts
insulin replied at 16-3-2017 03:52 PM
Ini salah satu hobi Adik @FanTasyCreaTioN kan?
yerp!!~ yerp!!~ yerp!!~ sangat sangat minat

cuma tak ada bahan untuk mecuba

selalu nengok kat youtube .. salah satu contoh



really Thanks abang .. tau ja minat adik dia ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 04:32 PM | Show all posts
So attractive!!!! I likeeee.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 04:51 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 16-3-2017 04:03 PM
yerp!!~ yerp!!~ yerp!!~ sangat sangat minat

cuma tak ada bahan untuk mecuba

Hmm, ye ke dik FC? Bahan untuk buat replika makanan Jepun ini x sama dengan bahan yang adik guna untuk portfolio adik sebelum ni.

Macam mana la saya nak lupakan hobi adik FC ni? Adik FC kan ada tunjuk portfolio adik FC yang comel2 sebelum ni.
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 05:21 PM | Show all posts
insulin replied at 16-3-2017 04:51 PM
Hmm, ye ke dik FC? Bahan untuk buat replika makanan Jepun ini x sama dengan bahan yang adik guna u ...
Seni kraf ni banyak cabang abang ..
yang adik explore .. cara termurah yang adik boleh cari untuk belajar sendiri. Air Dry Clay. Adik boleh buat sendiri bahan dan belajar dari error and mistakes tanpa perlu rasa rugi kalau tak menjadi atau terbuang sebab kos untuk adik buat sangat murah. Adik jual mahal sebab .. hand made ..
adik jual kreativiti adik sebab pernah ada yang pertikaikan bila tahu modal adik sangat lah sedikit

Clay yang agak mahal : Polymer Clay , Fimo dan banyak lagi saingan lain nya.

Terbaru adik tengah explore clay + resin
Contoh antara hasil karya terbaru : size 50sen lama
Aqua55.jpg

ni antara replika makanan adik pernah buat menggunakan Air Dry Clay
oreo.jpg
oreo2.jpg

TM.jpg

Untuk replika makanan Jepun ni memang lama dah adik ikut ..
dier rang guna lilin ..
one day adik akan explore
dan lagi satu adik minat
... siyes sangat kagum
https://www.pinterest.com/pin/395542779758914436/



Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 05:36 PM | Show all posts
dapnyee,,lapo nih
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 06:40 PM | Show all posts
wah3 kreatip bebenor ko org jepon ya
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2017 11:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau sume kedai makanan buat camni kan lebih cepat n mudah utk kita memilih makanan
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 12:11 PM | Show all posts
adusss.. lapar tgk.. mcm makanan betul2
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Tingin laa belajor food replica ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 02:08 PM | Show all posts
tengok replica pun dh melting
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 02:55 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 16-3-2017 05:21 PM
Seni kraf ni banyak cabang abang ..
yang adik explore .. cara termurah yang adik boleh cari untuk  ...

Cantik-cantik belaka portfolio adik FC ni. Kagum dengan hasil tangan adik.



Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 05:35 PM | Show all posts
kreatif betul la dgn org jepun...mknan  pn nk berseni jugak..
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 06:14 AM | Show all posts
insulin replied at 17-3-2017 02:55 PM
Cantik-cantik belaka portfolio adik FC ni. Kagum dengan hasil tangan adik. :loveliness ...
Terimakasih

Jom!~ layan lagi




Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 05:09 PM | Show all posts
mmg terliur suka sgt tgk display replika makanan kat Jepun & Korea.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Aduh, terliur tgk walaupun replika je huhu
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 11:47 AM | Show all posts
dasyat betuiiii... dugaan utk org yg nk diet..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 03:54 PM | Show all posts
kreatif
Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2017 10:53 AM | Show all posts
jgn kata jepun..
harituh aku lalu depan dubuyo kot (ioi mall)
byk replika makanan..terus aku nak makan kt situ
walhal tak sedap punggggg
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.079850s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list