Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1089
View
17
Reply

Fenomena Unik! Cacing Bercahaya Menghiasi Pasir Pantai La Rocque Harbour

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-3-2017 03:37 PM | Show all posts |Read mode
Kalau sebut mengenai gua, anda ingat lagi tak gua epik Waitomo di daerah Waikato, New Zealand? Ala, gua yang terang bagaikan disimbahi cahaya kerlipan bintang di langit tu. Ya, gua di mana cahayanya disebabkan cacing bercahaya Arachnocampa Luminosi yang menghasilkan cahaya kebiruan.





Foto: www.waitomo.com




Memetik The Guardian, pantai La Rocque Harbour di Jersey, UK, juga mengalami fenomena sama pada waktu malam terutama saat bulan segan silu nak muncul, pada waktu itulah pantai tersebut kelihatan seperti lautan bintang di langit. Sangat mengasyikkan pemandangannya.


Hampir sama seperti fenomena unik di Gua Waitomo, fenomena di pantai La Rocque Harbour disebabkan cacing dari spesies Caulleriella bioculata yang tersebar di seluruh pantai itu.




Foto: The Guardian/visitjersey.com




Cacing itu menyimpan pigmen cahaya di dalam tubuhnya sama seperti kunang-kunang, dan ia biasa ditemui sepanjang tahun di Jersey.


Apa yang menarik, pengunjung bagaikan sedang mencerap bintang tetapi bukan di langit, sebaliknya 'bintang-bintang' itu berada di dalam air dan persisiran pantai.


Cahaya yang dihasilkan adalah tindak balas kimia dalam tubuh mereka dan akan bercahaya sekitar 20 saat sebelum malap untuk dicaj semula cahayanya. Menurut Jersey Walk Adventures, cacing dari spesies Anaitides maculata yang juga bercahaya turut boleh ditemui di pantai itu.




Foto: Carian Internet




Bagaimana menurut anda, teringin nikmati sendiri pengalaman indah seperti berada di awang-awangan ruang angkasa? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 04:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Subhanallah..cantiknya view..
Tp sbb dah tau tu sbb dr cacing, msti terjengket2 aje tgk dr jauh sbb geli..
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 04:20 PM | Show all posts
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 04:40 PM | Show all posts
Edited by myakayina at 17-3-2017 04:42 PM
prettyuglybabe replied at 17-3-2017 04:20 PM
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?

ni haa..
   
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 05:18 PM | Show all posts
Wah unik kat pantai pulak duduknya
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 05:53 PM | Show all posts
cantiknya ya Allah..bila nak rasa ni
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 05:57 PM | Show all posts
sis tak berani pergi. geli geleman dengan cacing
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 06:07 PM | Show all posts

waaaa... comel je
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 08:57 PM From the mobile phone | Show all posts
View T pool
Reply

Use magic Report

Post time 17-3-2017 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Aiol geli dgn cacing
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 02:16 AM | Show all posts
Dalam gambar memang cantik.
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Memang cantik,
Tp geli pd cacing
Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 08:42 PM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 17-3-2017 04:40 PM
ni haa..

Cantik tapi sebab ianya cacing maka tak teringin nak sentuh  
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2017 12:01 AM | Show all posts
Uniknyaaa fenomena. Tapi dripada cacing geli pulakkk
Reply

Use magic Report

Post time 19-3-2017 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Subhanallah,cantiknye..  dlm gmbar nmpk sgt cantik,klu tgk dekat2 mcm mne agknye..cacing..cm geli jer
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya!
Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2017 08:47 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 12:39 AM | Show all posts
Wow..Minat!!
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.071648s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list