Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2418
View
45
Reply

Air Terjun Api Di California, Fenomena Alam Paling Luar Biasa

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-3-2017 01:40 PM | Show all posts |Read mode


Terletak di California, Taman Nasional Yosemite, Amerika Syarikat memiliki satu fenomena alam yang sangat unik dan lain dari yang lain.


Pernahkah anda melihat air terjun api? Jika kebiasaanya warna air terjun adalah putih jernih, sebaliknya di Horsetail Falls airnya berwarna oren kemerah-merahan seakan-akan lava gunung berapi.






Dipetik dari Daily Mail, fenomena air terjun api tersebut dapat dilihat sepanjang bulan Februari setiap tahun.


"Kali ini air terjunnya lebih besar daripada tahun-tahun sebelumnya. Jarang terjadi seperti ini, ini kerana hujan dan salji yang turun lebat," kata jurucakap Taman Nasional Yosemite, Scott Gediman.


Foto - mymodernmet.com






Air terjun api ini sebenarnya bukanlah betul-betul api, ia terjadi ketika waktu senja apabila cahaya matahari menyinari aliran air terjun itu. Kesan dari pantulan cahaya matahari itu menjadikan warna air terjun berwarna merah dan oren. Oleh kerana ia kelihatan seperti api, maka air terjun ini mendapat jolokan air terjun api.


Tempat untuk melihat air terjun api ini adalah di El Capitan iaitu sebuah taman yang menghadap Horsetail Falls. Seperti tahun-tahun sebelumnya, pada Februari lalu El Capitan turut dibanjiri pengunjung dari pelbagai negara untuk menyaksikan sendiri fenomena aneh ini.  


Jom kita lihat lagi gambar-gambar keindahan air terjun api yang sungguh memukau pandangan.











Foto - outdoorphotographer.com






Foto - The New York Times





Cantik kan? Tak dapat pergi tengok gambar pun jadilah. - CARI

Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 02:17 PM | Show all posts
dah mcm lava gunung berapi
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 02:25 PM | Show all posts
Awesome!!!
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 03:35 PM | Show all posts
SUBHANALLAH...
cantiknyaaa
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 03:37 PM | Show all posts
Wah uniknya
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 03:52 PM | Show all posts
Subhanallah..cantik nya..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 04:01 PM | Show all posts
Subhanallah....cantiknya
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 04:41 PM | Show all posts

cantik. kalau kat negara melayu ni, mau nya air terjun tu dibuat air jampi


Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 11:03 PM From the mobile phone | Show all posts
cantik sangat..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
X paham cemana cahaya matahari boleh terpancar kt situ je? Dh mcm ada lampu plak tu..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2017 11:58 PM | Show all posts
awesome !!!!!!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 06:53 AM | Show all posts
aku rasa macam diaorg pasang lampu limpah (spotlight) je kat bawah tu, bukan dari matahari. Kalau matahari mesti cahaya menyeluruh kawasan bukan static situ jer.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 07:53 AM | Show all posts
subhanallah... cantik ciptaan Allah...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 08:39 AM | Show all posts
cantiknyaaa.bertapa byk tempat menarik dlm dunia ni
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 08:40 AM | Show all posts
Wow...cantiknya...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 08:44 AM | Show all posts
wow... Cantik sgt!!!
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 09:13 AM | Show all posts
cantiknya negara orang~
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 09:47 AM | Show all posts
cantik sangat...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 10:53 AM | Show all posts
konpius air ke api yg terjun gaung...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 11:00 AM | Show all posts
..sguh ohsem
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 11:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Cantik yer!!!
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 03:09 PM | Show all posts
keindahan ciptaan Allah...
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 04:40 PM | Show all posts
Subhanallah..cantik nya.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 05:46 PM | Show all posts
Sungguh cantik & nyaman ciptaan Allah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.064200s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list