Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2680
View
46
Reply

Pulau Ini Didiami Ular Jinak, Dikatakan Mampu Menghilangkan Stres

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-4-2017 04:38 PM | Show all posts |Read mode
Sebut sahaja ular pasti kebanyakan dari kita sudah meremang bulu roma, bukan?

Nanti dulu, jangan lari ketakutan kerana spesies ular yang satu ini bukan sahaja dapat dibelai malah boleh beramah mesra dengannya.

Ya, kalau anda seorang yang berani dan mahu mencabar diri, kunjungilah Pulau Ular yang terletak di Desa Pai, Nusa Tenggara Barat Indonesia ini.

Foto: IG Awhendrawan



Pulau ini terletak di antara Pulau Gilibanta dan Tolowamba. Terkenal sebagai destinasi kunjungan pelancong dari seluruh dunia, tempat ini menawarkan pengalaman yang cukup berbeza dari tempat lain.

Ia merupakan habitat bagi ular laut yang unik berwarna campuran perak dan hitam berkilat. Spesies ular yang dipanggil Laticauda colubrina ini sangat mempesonakan bila terkena cahaya matahari.



Foto: IG Awhendrawan




Ajaibnya ular-ular di sini umpama rakan karib manusia kerana pengunjung boleh bermain-main dengannya. Kalungkan sahaja ular di leher, ular-ular di sini sangat jinak kerana tidak akan menggigit atau membelit.

Ada pengunjung yang pernah datang ke sini menyatakan dia sangat tenang apabila dapat  bermain dengan haiwan reptilia tersebut.

Menurut cerita penduduk tempatan, di sebalik keunikan tersebut, ada satu mitos mengenainya. Pengunjung tidak dibenarkan membawa ular tersebut keluar dari pulau dan sesiapa yang mengingkarinya akan ditimpa musibah.



Foto: Dunia Uni





Hanya terletak 45 minit dari Kota Bima, pengunjung boleh menaiki kenderaan darat untuk ke sini. Selepas sampai di Desa Wera, ada perahu yang disediakan untuk pengunjung naik menuju terus ke Pulau Ular.

Foto: IG Awhendrawan


Jadi bagaimana, ada sesiapa yang berani mahu pergi ke sana? -CARI
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 04:53 PM | Show all posts
arwah peYno dulu semadi di pulau ular tanpa sempat wasiatkan akaun cariforum
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 04:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Aduh aku makin stress klu g pulau ni..takut ularr
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 04:56 PM | Show all posts
memang tak la aku pegi pulau ni... lain la kalo ade kucing ke arnab ke
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 05:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Tetiba ular ni menggila dan gigit. Dah la banyak. lepas tu kena seret plak dengan biawak komodo besar.
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 05:44 PM | Show all posts
Tak minat le nak gi tempat cam tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 05:53 PM | Show all posts
meremang satu badan aih..   mmg takkan ku jejak tempat ni..
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 06:36 PM | Show all posts
buang tebiat ke apae men ular
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 07:12 PM | Show all posts
Jinak sekaliponn tak sanggup aku. geliii
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 07:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Aadduuhh...seram yer
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 08:24 PM | Show all posts
jangan jadi mcm pakcik india tuh udah....mati di patuk ketika nk lilit kan ular kt tngkuk utk bergambar

tp ni bukn ulr tedung...cume tkot kene gigit je la
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 11:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Seram weii :zz
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 11:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau dibagi pilihan, bercuti kt tmpat ni ngan smua kos ditanggung dgn duduk diam2 aje Kat umah, x payah nk pikir pnjang terus pilih duduk diam2 aje kt umah sudah..
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2017 11:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Geli lak tgk ular byk2 tu

Peminat ular mesti suka ke situ
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 12:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah kenapa nak bercuti ngan ular geli....
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 08:55 AM | Show all posts
geli wei... eeeee
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 09:49 AM | Show all posts
wah.. ade mitos. ade bukti sape yg penah bawak ular ni keluar, jadi tragedi?
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 10:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Ni bukan hilangkan stress...semakin stress adooo
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 10:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Geli.

Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 10:23 AM | Show all posts
eeeiiiii...idoklah akak nak ke tempat macam ni.. suweyyyy....
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 10:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Memang tak la nak ke kat tempat macam ni..
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 11:07 AM | Show all posts
eee seram. xberani aku walau depa kata jinak
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 12:00 PM | Show all posts
buatnya dipatuk sesia jerk...
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 03:52 PM | Show all posts
ais_kosong replied at 13-4-2017 11:07 AM
eee seram. xberani aku walau depa kata jinak

btl
tetiba ari tu ular2 tu meroyan
abih dipatuknya kita
terus mati beb
sia2 je
Reply

Use magic Report

Post time 13-4-2017 03:53 PM | Show all posts
oh, dah jadi kawasan pelancongan...
ada pemandu pelancong ke?
ular2 ni duk menjalar merata atau duk dlm kurungan?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061204s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list