Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2601
View
34
Reply

Comel! Ikan Emas Ini Dapat 'Kerusi Roda' Kerana Tak Boleh Berenang

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-4-2017 06:15 PM | Show all posts |Read mode
Agak ganjil dan janggal apabila kita dengar atau lihat burung yang tidak boleh terbang atau ikan yang tak boleh berenang kerana berlawanan dengan sifat semula jadi mereka.


Pun begitu, seekor ikan yang tak boleh terapung atau berenang ibarat manusia tak berkaki. Perkara itulah yang berlaku kepada seekor ikan emas yang tak boleh berenang kerana mengalami penyakit pundi renang (swim bladder).








Penyakit terbabit menyebabkan ikan itu hilang kemampuan untuk mengawal daya apungnya membuatkan ia terus terapung di permukaan air dalam keadaan terbalik. Jika dibiar lama, ikan itu boleh mati!


Memetik BoredPanda, ikan emas itu kemudiannya dibawa ke sebuah kedai akuarium di San Antonio, Texas, untuk dirawat.


Apabila pelbagai rawatan gagal, pekerja di kedai itu, Derek mencari jalan lain untuk membantu ikan emas tersebut.


Maka, terhasillah sebuah 'kerusi roda' untuk ikan emas tersebut.







"Saya menggunakan sejenis tiub udara yang biasanya digunakan di dalam tanki akuarium, dan melilit tiub ini ke badan ikan itu.

"Saya tambah beberapa injap di bawahnya yang berfungsi sebagai 'kerusi' dan pemberat untuk membuatnya terus bertahan di atas bahan itu (styrofoam)," kata Derek kepada Buzzfeed.


Tambahnya, pemberat itu bahagian bawah hampir sama dengan daya tarik ke atas, dan ia sangat bagus untuk ikan itu kerana membantunya berenang dengan baik.




Foto: BoredPanda




Wah, kreatif Derek kerana berjaya menghasilkan sebuah kerusi roda untuk ikan yang tidak mampu berenang Syabas diucapkan! - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Nasib ikan ni memang baik, ada orang yg sanggup susah payah reka kerusi roda untuk dia supaya dia dapat hidup.
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 06:28 PM | Show all posts
anyonyooo cute mute
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok..ikan tu cute..
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
tomei je ikan tu
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 07:04 PM | Show all posts
muka dia comel macam penyanyi kpop
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 07:14 PM From the mobile phone | Show all posts
comenyeee
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 08:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Comel muka pasrah..tp nama penyakit tu mcm lucu je bila ditranslate ke bhs melayu
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 09:41 PM From the mobile phone | Show all posts
alooo...dh laa comeii dpt wheelchair lg..cian plak kat die..cute jer...tp tue laa muka cam sdih jer..hihihi
Reply

Use magic Report

Post time 14-4-2017 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Comelnya ikan ni.. pipi gebu jah
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2017 01:50 AM | Show all posts
Cutenya ikan ni, rasa nak picit2 je
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2017 09:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Comel yer...
Ikan emas dpt kusi roda
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2017 10:52 AM | Show all posts
wahhhh kreatifnyaaa owner dia. mesti sayang sgt dekat ikan dia
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2017 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Comel je..
Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2017 03:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Alololololo....cutenye die...
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2017 12:05 AM | Show all posts
kesiannya ikan.. ada gak pnyakit camni ye.. nasib ada yg prihatin..
ikan ni mmg comell
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2017 12:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Comey aje..
Masa kecik2 dulu, bapak aku rajin bela mcm2 ikan..ikan emas jenis badan kembung2 mcm ni pun prnah bela. Aku tgk badan dia yg kembung2 tu rasa geram sgt..tup2 sekor2 mati sbb aku ramas2 sbb trlmpau geram
Bila dh mula berakal rasa menyesal betul sbb dh bunuh ikan2 tu..
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2017 12:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Comelnya dia
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 12:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Naseb lah ko ikan emas..Kalu ikan siakap x buleh berenang xde nye org nk buat kerusi roda..dh selamat ko jadi hidangan siakap tiga rasa
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 09:37 AM | Show all posts
alahai..omeiiii~
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 09:41 AM | Show all posts
comel jer ikan ni...muka innocent jer..
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 12:15 PM | Show all posts
hahaaa kreatif sgt
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 03:14 PM | Show all posts
Walau apa pun kekurangannya tetap maintain kiut
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2017 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesiannya..
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2017 09:44 AM | Show all posts
cantiknyer akuarium dia untung la dpt tuan yg sanggup wat mcmtu
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056852s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list