Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
2279
View
102
Reply

[Tempatan] UPDATE POS #8. Tak mati pulak, UMNGOK salah info!!Takdak research takdak study, bukti kebebalan mb nanana ganung kita

[Copy link]

Author: dodolgemok       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-5-2017 11:28 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by dodolgemok at 19-5-2017 10:36 AM

RM180,000 Brazillian tree in Terengganu dies

KUALA LUMPUR, May 18 A Brazilian silk floss tree that cost RM180,000 to be transplanted in Bandar Baru Kuala Nerus in Terengganu has died.

According to a Berita Harian report, the tree that was imported from Brazil died due to unsuitable weather, soil and fertilisers.

It is truly a pity that the unique tree died; however, it could not be avoided due to the weather factor.

Though the weather in Brazil and Malaysia is hot, there still are differences which made it unsuitable for the tree to live here, state Infrastructure, Public Utilities, Energy and Green Technology committee chairman Rosli Othman told the newspaper.

He said that there is also no plan to replace the tree.

The tree, known by its scientific name Ceiba Chodatii, became the centre of a controversy after state Opposition questioned the expenditure to import it from Brazil to be transplanted here.

The Public Works Department (PWD) in January clarified that the outlay did not come from public coffers.

Terengganu PWD director Ab Hamid Md Daud said the purchase of the trees were borne by the main contractor of the project and was not included in the scope of the project.

sos: http://m.themalaymailonline.com/ ... utm_medium=facebook

P/s: bodoh punya kerja, dah tau pokok dri negara lain, buat la kajian dulu. Ni habis sia2 jah pokok mahal mampos. Nak sgat nama kan? Mendapat lah kau bengap
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:33 PM | Show all posts
nananana

dah jadi nananang...

cerdik xleh pakai, kelaut..
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak mati pun la..ok je pokok tu lagi beberapa bulan daun kembali..tapi pokok ni daun takde sangat pun
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:47 PM | Show all posts
cm teko ayah pin lak
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:48 PM | Show all posts
ni klu subur , lebat daunnye

Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:52 PM From the mobile phone | Show all posts
bengapnye, xkanla xtau nature pokok tu mcmne, rugi je nak wujudkan top ranking uni, xrujuk dlu ke pakar kt uni. ke pokok tu sebenarnye harga murah, smpai kt sini je jd 180k
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2017 11:54 PM From the mobile phone | Show all posts
RIP overly expensive tree
moga parti yg memerintah negeri tersebut juga akan mampos seperti pokok tersebut
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 12:06 AM | Show all posts
bodohnya kau

mati dan gugur pun tak dapat beza


'Saya mohon maaf, bukan mati tapi gugur'


KUALA TERENGGANU: "okok itu tidak mati, cuma nampak macam pokok mati." Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Teknologi Hijau Terengganu, Rosli Othman, membuat penjelasan itu bagi menjernihkan keadaan susulan kenyataannya semalam mengenai pokok benang sutera yang ditanam sebagai mercu tanda Bandar Baharu Kuala Nerus.


Rosli turut memohon maaf atas kekeliruan yang timbul dan berharap maklumat terbaru itu melenyapkan semua persoalan mengenainya sejak pagi semalam.


"Maklumat terbaru diterima daripada nurseri yang bertanggungjawab menanam pokok berkenaan, menyebut pokok itu cuma mengalami proses keguguran daun, bukannya mati," katanya ketika dihubungi, hari ini.


Semalam, Rosli dipetik sebagai berkata, pokok benang sutera atau nama saintifiknya `ceiba speciosa' yang dibawa masuk dari Barazil itu mati kerana faktor cuaca, tanah dan baja.


Pokok dianggarkan bernilai RM180,000 yang ditanam sejak lima bulan lalu itu dianggap mercu tanda Bandar Kuala Nerus, di sini.


Sementara itu, Pengarah Sheby Global Nursery, kontraktor mengendalikan landskap Bandar Baharu Kuala Nerus, Mohd Nasir Md Amin berkata, perubahan iklim dan cuaca panas punca utama menyebabkan daun pokok berkenaan gugur.


"Saya mengesahkan pokok itu masih hidup dan dalam proses mengeluarkan tunas serta daun pada rantingnya. "Semua pokok jenis ini akan melalui proses keguguran daun dalam tempoh lima bulan selepas ditanam.


"Dalam tempoh proses pengeluaran tunas dan pucuk daun pada ranting pokok, petugas landskap diminta membuat penyiraman air tiga kali seminggu," katanya ketika ditemui.


Terdahulu, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif yang ditemui selepas merasmikan pelancaran hari minggu Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) peringkat kebangsaan di Terengganu Trade Centre (TTC), di sini, turut mengesahkan pokok berkenaan tidak mati. Sebaliknya, katanya ia hanya mengalami proses keguguran daun berikutan pemindahan kawasan tanaman.


"okok itu dalam proses penyesuaian tanah menyebabkan berlakunya keguguran daun.


"Berdasarkan laporan kontraktor, adalah perkara biasa daun pokok akan keguguran dan pokok kelihatan seolah-olah mati dalam tempoh beberapa bulan selepas ditanam berikutan perubahan tempat dan cuaca," katanya.

Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 12:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Sepohon pokok gugur daunnya
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Dari total RM180k tu, sebanyak RM80K pasti disonglap masuk poket tuh... akai umno
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 12:57 AM | Show all posts
apa kelebihan pokok neh weyyy?? sama tarap dgn pokok ketum ka??
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Bukan duit rakyat kan katanya?? so tak yah gelabah...



Prftttttt
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Pelek2ang sokmo la sek penyung bestari nim  
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:22 AM From the mobile phone | Show all posts
ultra78 replied at 19-5-2017 12:21 AM
Sepohon pokok gugur daunnya

Nak sambung nyanyi tapi lupa lirik
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Abih la pokok tu kene curik nge pok pok dinung pahni. Sek sek dinung kang brahi curi rete orang
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:55 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 01:57 AM | Show all posts
marla69 replied at 19-5-2017 01:22 AM
Nak sambung nyanyi tapi lupa lirik

walau ensem seribu taun tp x cemayang apa guna nya
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 02:00 AM From the mobile phone | Show all posts
JohnDeSouza replied at 19-5-2017 01:57 AM
walau ensem seribu taun tp x cemayang apa guna nya

Hahaha..u make my pagi
  
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 02:48 AM | Show all posts
nanti tumbuh la balik daun,itu pun nak kecoh..lagipun bukan mb tu beli pun dia pun tak tahu,beli pun bukan pakai duit rakyat..jadi hidup ke mati ke tak beri kesan buruk kepada orang
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 02:56 AM | Show all posts
pokok gugur daun salah mb,salah eja rocket pocketman salah mb,mb tak tahu juara dunia nak basikal salah mb..lu orang sembelit pun salah mb jugak ke?
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 03:15 AM | Show all posts
Pokok ni ada buah. Buah pokok ni bila cukup masa ianya akan merekah dan pecah maka keluarlah kekabu. Ya ni pokok kekabu oversea.

Pokok ni time winter mmg habis luruh daun dia. Tapi la ni dah lebat balik dah. Tak tau lah kenapa di Ganu ( cuaca panas sama mcm California cuma tak humid) pokok ni jadi togel.

Kerajaan Tganu ni  kurang segar sikit pemikiran depa. 17 ke 18 tahun yang lampau depa siap tanam pokok rendang rendang dipembahagi jalan on the way nak kehospital besar Tganu. Pokok tu time monsoon siap kena cover dgn plastik.

Tak gah ke tanam pokok pinang ka, pokok getah ka, pokok buah sukun ka or lain lain pokok tempatan?

Di tempat saya ni depa tak import pokok pelik pelik beriban riban rega. Depa just tanam pokok delima merata alam. Lawa mata memandang. Tak penat nak jaga pun.  Nanti aii tunjuk gamabar.
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 03:20 AM | Show all posts
RM180,000 -----------fuhhh mak aiii! adalah tu bahagian masing masing ya tak? kalau tidak apa kejadah beli pokok mahal ke tidak ni.

Depa beli pokok yg dah matang ke? Apasal tak beli anak anak pokok ni barang 50 btang? lepas tu bubuh dlm green hse 5 batang, outdoor 5 batang tgk tindakbalas dgn environment sekitar.

Ganu dgn Mat Over sentiasa tak segar.

Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 03:29 AM | Show all posts
Pokok delima penghias tembok delima.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 03:43 AM | Show all posts

nampak lagi cantik pokok ni takde daun..kalau ada kat sana boleh bergambar..sangat cantik
Reply

Use magic Report

Post time 19-5-2017 09:08 AM | Show all posts
pagarkayu replied at 19-5-2017 02:56 AM
pokok gugur daun salah mb,salah eja rocket pocketman salah mb,mb tak tahu juara dunia nak basikal sa ...

@dodolgemok ini tak takut membuat fitnah dah bayak kali dah dia kantoi fitnah dengan aku. rasanya dah 4 kali dah aku kantoikan dia sebarkan fitnah. ari tu kehulu kehilir jaja fitnah 1mdb swiss. lepas tu kantoi diam terus

sekarang fitnah pokok mati pula
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.074611s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list