Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
8598
View
31
Reply

Kucing sepatutnya makan berapa kali sehari?

[Copy link]

Author: aramcna       Show all posts   Read mode

Author
Post time 24-5-2017 08:17 AM | Show all posts |Read mode
Salam,
Sebenarnya aku ada bela 12 ekor kucing dan aku sedikit musykil dengan 2 ekor kucing aku yang setiap 2 jam nak minta makanan.
Dulu aku anggap benda ni normal, tapi bila aku balik ke rumah makcik yang juga bela kucing aku nampak makcik aku bagi makan 2 kali
Sehari je, tapi kucing makcik aku stay dalam sangkar dan kucing aku lepas bebas dalam rumah tak pernah kurung.

2 ekor kucing yang suka makan ni dah dimandulkan, berat cecah 8 kg, 2 beradik dan ada history kena batu karang. Alhamdulillah dengan izin Allah kedua-duanya dah ok dari sakit.

Sejak aku balik dari rumah makcik, aku cuba ubah waktu dan cara makan diorang. Kalau sebelum ni makanan sentiasa ada sekarang ni aku control 3
Kali sehari je, iaitu pagi, tengahari dan malam.

Mohon cadangan dari sahabat semua,adakah betul cara pemakanan yang aku try adjust ni kepada 3 kali sehari atau berapa kali sehari perlu beri kucing
makan. Sebab kucing pun dah obese,risau datang penyakit lagi.
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 08:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku tengok mak aku bagi kucing makan 3 kali sehari ... kalau bulan puasa sama sama puasa ... makan 2 kali sehari .. kalau nak cari makanan tambahan boleh sebab kucing mak aku lepas bebas ... carilah tikus ke burung ke ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2017 08:50 AM | Show all posts
kiambang replied at 24-5-2017 08:36 AM
Aku tengok mak aku bagi kucing makan 3 kali sehari ... kalau bulan puasa sama sama puasa ... makan 2 ...

Jadi 3 kali sehari tu dah ok lah ya. Risau juga aku, sebab dah biasa biarkan makansn sentiasa ada. Bila aku try control kucing bg makan 3 kali sehari, budak 2 ekor tu Menunggu depan bekas makanan, semalam rasanya kut sampai masuk duduk atas bekas makanan.
Tengok memang kesian, tapi x bole layan rasa kesian .
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 08:58 AM | Show all posts
kucing ke anjing ke memang camtu, kalau boleh 24jam nk mkn je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2017 09:03 AM | Show all posts
harrypoter replied at 24-5-2017 08:58 AM
kucing ke anjing ke memang camtu, kalau boleh 24jam nk mkn je

Huhu, itulah makan tak ingat, tak dapat makan dijeritnya kita
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 09:16 AM | Show all posts
Macam aku, aku  bagi makan wetfood 2 kali sehari..pagi dengan petang. Tapi dalam masa sama aku bagi friskis letak siap kat bekas mkn dia so bila2 dia lapar dia boleh makan..Tapi tak jugak habis friskis  dia..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 09:22 AM | Show all posts
Gadis_sarawak replied at 24-5-2017 09:16 AM
Macam aku, aku  bagi makan wetfood 2 kali sehari..pagi dengan petang. Tapi dalam masa sama aku bagi  ...

samala, cuma kadang2 kalau ada sisa2 ayam aku bagi la, paling dorang suka kalau ayam kfc
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 09:24 AM | Show all posts
wetfood peket tu kt tesco 1.35 sen, kalau kat kedai runcit biasa 1.50sen
sekali beli 3 kotak, kejap je licin
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-5-2017 09:27 AM | Show all posts
Gadis_sarawak replied at 24-5-2017 09:16 AM
Macam aku, aku  bagi makan wetfood 2 kali sehari..pagi dengan petang. Tapi dalam masa sama aku bagi  ...

Wetfood 2 kali sehari? Aku biasa bagi wetfood atau ikan atau ayam  rebus 2 hari sekali. Yang 3 kali sehari tu kibbles
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 09:46 AM | Show all posts
3 kali cukup dah tu...
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:06 AM From the mobile phone | Show all posts
aramcna replied at 24-5-2017 08:50 AM
Jadi 3 kali sehari tu dah ok lah ya. Risau juga aku, sebab dah biasa biarkan makansn sentiasa ada. ...

Ya 3 kali dah cukup ... jangan biar dalam sangkar ... dia akan kemurungan .. last last mati ..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:07 AM | Show all posts
ia bergantung pada jenis makanan yang awak bagi juga..
maybe makcik awak bagi makanan jenis premium or super premium..
klu jenis tu kucing makan sikit tapi cepat kenyang + lama..
kalau beli makanan biasa, memang dorang akan makan banyak sebab lambat kenyang..
lagi satu, kalau bagi kibbles, pastikan awak letak air kat sebelah..
bila dorang makan pastu minum, baru dorang akan rasa kenyang lebih..
kucing pun macam manusia juga..
bila active, cepat la haus dan lapar..
macam saya, kucing terkurung juga..
tapi dalam bilik khas dorang..
kibbles saya letak satu bekas untuk satu hari..
terpulang la dorang nak repeat ke macam mana..
sebab kita bukan ada kat rumah nak bagi makan 2 3 kali sehari..
so far jarang la tak berbaki kalau saya balik lewat petang atau malam..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Pagi pagi my mum bagi frieskies ... tengah hari dan malam dengan nasi digaul dengan ikan rebus ... tulang buang takut tercekik... kucing mak aku ni kucing kampung ...
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:29 AM | Show all posts
harrypoter replied at 24-5-2017 09:22 AM
samala, cuma kadang2 kalau ada sisa2 ayam aku bagi la, paling dorang suka kalau ayam kfc :loveline ...

Amboi..kemain lagi ayam kfc tak menahan tu..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:31 AM | Show all posts
harrypoter replied at 24-5-2017 09:24 AM
wetfood peket tu kt tesco 1.35 sen, kalau kat kedai runcit biasa 1.50sen
sekali beli 3 kotak, kejap ...

beli la yang dalam tin..jimat sikit.. Aku beli yang dalam tin tu..jimat boleh la untuk 3 hari camtu..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:32 AM | Show all posts
kiambang replied at 24-5-2017 10:06 AM
Ya 3 kali dah cukup ... jangan biar dalam sangkar ... dia akan kemurungan .. last last mati ..

kucing aku, mlm je kurung, siang lepas kan
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:33 AM | Show all posts
Gadis_sarawak replied at 24-5-2017 10:31 AM
beli la yang dalam tin..jimat sikit.. Aku beli yang dalam tin tu..jimat boleh la untuk 3 hari camt ...

kang jenuh lak nk menyimpan..takkan simpan dlm peti ais
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:33 AM From the mobile phone | Show all posts
harrypoter replied at 24-5-2017 10:32 AM
kucing aku, mlm je kurung, siang lepas kan

Ok tu ... bagi dia exercise ... jangan dikurung sepanjang masa ..
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 10:39 AM | Show all posts
alang2 ada thread psl kucing, aku nak tanyala..kucing aku dua2 ekor jantan..
perluke aku mandulkan? skarang tgh meningkat remaja belum lagi smpai masa mengawan
Reply

Use magic Report

Post time 24-5-2017 11:19 AM | Show all posts
sbenarnya kibbles tu tak mengenyangkan kucing2 pun....sbb tu kena ada mknn yg berat utk dorg..mcm aku, 3x sehari mkn ikan rebus+nasi yg gaul...pagi jam 7...tghri jam 3-4 dan mlm jam 9.30...mmg aku jaga waktu mkn kucing aku...

the rest, just bagi kibbles..sbbnya kibbles ni mcm kudap2 je utk dorg...hasil nya kucing aku takdela gemuk sgt..just average je...


IMG-20170206-WA0013[1].jpg

IMG-20170420-WA0025[1].jpg

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.105047s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list