Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1747
View
26
Reply

Buat Kejutan Kepada Tetamu, Biskut Ulat Bulu Viral

[Copy link]

Author: CARI-MAMS       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-6-2017 11:25 AM | Show all posts |Read mode


Heboh di laman sosial dengan kuih raya viral yang satu ini. Biskut ulat bulu, begitulah yang dikatakan menerusi resipi yang dipetik di laman Facebook itu.


Memang rupa bentuknya yang memanjang kelihatan seperti ulat beluncas membuatkan ramai yang berasa teruja.


Tak kurang juga yang berasa geli geleman, maklumlah masih tidak biasa dengan kuih muih yang didatangkan dengan bentuk sedemikian.


Rasanya dikatakan seperti biskut makmur, yang bezanya cuma bentuk sahaja. Jom cuba, mana tahu boleh buat kejutan kepada para tetamu nanti.


Foto: Facebook


Bahan-bahan:


1 cawan tepung jagung (ayak)
2 cawan tepung gandum (ayak)
1 buku mentega
3 biji kuning telur
1 sudu esen vanila
1 sudu perisa pandan
Pewarna hijau
Gula halus untuk ditabur
Kurma untuk inti

Cara-cara membuatnya:


1. Pukul mentega bersama-sama telur kuning sampai kembang.


2. Masukkan perisa pandan, esen vanilla dan sedikit pewarna hijau. Kemudian pukul. Pewarna tu jangan banyak sangat nanti terlebih hijau pula nanti.


3. Masukkan tepung jagung dan tepung gandum sedikit demi sedikit. Agak-agak adunan boleh dibentuk. Tepung gandum itu tidak perlu dihabiskan.


4. Ambil doh sebesar duit 50 sen. Kasi leper dan masukkan inti kurma.


5. Gulung dan bentukkan memanjang dan tekan gunakan garfu. Kalau mahu cantik bentuknya, letak atas(tengah) tapak tangan dan genggam tangan.


6. Masukkan dalam loyang dan bakar dalam suhu 170 darjah celcius selama 15-20 minit.


7.Taburkan gula halus pada biskut sebagai bulunya. Tabur ketika biskut sudah sejuk. - CARI




Kredit resipi: FB Hairul Nizam Ijam
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 11:56 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum masak ketara keulatan tu tapi bila dah siap tabur gula ok je bentuk mcm biskut raya lain.
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 12:45 PM | Show all posts
tq for d recipe... i buat bentuk bunga cukuplahh....  
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 02:46 PM | Show all posts
kuih pon hipster bagai....mazola gak yg tetap di hati....
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 03:45 PM | Show all posts
aku geli..selamat ku block sesape yg upload gambo kuih ni kat ig explorer aku..citarasa masing2 tp aku geli bnde2 camni
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 04:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Ni kan kuih ulat bulu zmn nenek aku dlu2 lg dah ada.. Ni kuih tradisi zmn childhood aku taw

Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 08:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanks share resepi. Tp kalau bab bakar2 ni selalu fail.
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 09:44 PM From the mobile phone | Show all posts
tak suka kurma
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 06:16 AM | Show all posts

Uols sama mcm anak iols, x suka kurma....  Buatlah biskut tu cantik @ sesedap mana pun tp kalo dia tau ada kurma mesti kena reject.


Boleh cuba tahun ini buat biskut ulat ni  

Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 11:39 AM | Show all posts
tengku_anggun00 replied at 15-6-2017 02:46 PM
kuih pon hipster bagai....mazola gak yg tetap di hati....

sep sket!!mazola gk plg sdp kn..hihihi..geli nk mkn bentuk ulat ni.haha
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 11:46 AM | Show all posts
tengku_anggun00 replied at 15-6-2017 02:46 PM
kuih pon hipster bagai....mazola gak yg tetap di hati....

sedapnyaaaa.... ngadap dpan tv smbil mkn... fuhhh
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 11:58 AM | Show all posts
hahaha comell, tapi terbayang cm mkn ulat btol lak..erkk
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:22 PM From the mobile phone | Show all posts
ItisDD replied at 16-6-2017 06:16 AM
Uols sama mcm anak iols, x suka kurma....  Buatlah biskut tu cantik @ sesedap mana pun tp kalo dia ...

  mcm anak sedara ai...tak suka kurma jugak.. padahal mak ayah dia hantu kurma.. tapi kalau masak kurma ayam sedap  
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:32 PM | Show all posts
sedapnye.........................
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 05:35 PM | Show all posts
!!!Betul Betul Senang Nak Menang!!!
=========================================

Duduk Rumah Saja. Ada Handphone Boleh Dah.
=========================================
wukong,tembak ikan ,slot game
semua brada di sini
=========================================

Whatsapp 016-704 7797/016-705 7797
https://www.facebook.com/luckystar118/

=========================================

Online Transfer
Maen ape dpt ape,senang cash in cash out
service 24jam
=========================================
WELCOME BONUS ,DAILY BONUS, TOPUP BONUS
BAGI SEMUA MEMBER
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 10:51 PM | Show all posts
stok kurma x habis lantas bubuh dalam biskut kuih dan kek
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 04:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Ni kuih zaman aku kecik kecik...
Sedap...
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 02:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Dok tgk kt instagram...ramai yg letak mata satu..
Horror btul..mcm ulat dajal dah
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
mujer_in_espejo replied at 15-6-2017 04:26 PM
Ni kan kuih ulat bulu zmn nenek aku dlu2 lg dah ada.. Ni kuih tradisi zmn childhood aku taw

Kan? Kat Sabah pemes kuih ni tapi susah nak jumpa yang betul2 sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 02:23 PM From the mobile phone | Show all posts
pearl.silver replied at 17-6-2017 02:20 PM
Dok tgk kt instagram...ramai yg letak mata satu..
Horror btul..mcm ulat dajal dah

Resipi ni femes kat Sabah tapi selama ni takda pula aku jumpa kuih ni versi bermata. Tetiba sampai ke Semenanjung dah butchered resipinya diletak satu mata la, dua mata la.
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 02:43 PM From the mobile phone | Show all posts
chazey replied at 17-6-2017 02:23 PM
Resipi ni femes kat Sabah tapi selama ni takda pula aku jumpa kuih ni versi bermata. Tetiba sampai ...


Versi takda mata lebih baik...
Nampak ramai dr indon dok buat kuih ni kt ig
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2017 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Nampak resepi dr ig indos, susu pekat manis+butter..pastu tepung jagung.
Sama dgn semperit susu kan..
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 12:18 PM | Show all posts
geli geleman tgk before di bakar tu..

akak rela beli je la..
btw -sedap ke kuih ulat ni?
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 01:52 PM | Show all posts
hhnngghhh cam sdp je.
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 02:46 PM | Show all posts
comey lak rupa hang biskut ulut bulu oiii....
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056390s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list