JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
15132
View
547
Reply

jom kongsi gambar tanaman sekeliling rumah

[Copy link]

Author: annabellaruz2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-7-2017 04:08 PM | Show all posts |Read mode
Berapa ramai yang hobinya suka menanam pelbagai jenis tanaman disekeliling rumah??
Aku, wlupun duduk kat apartment, sempat gak tanam beberapa jenis pokok dalam pasu memenuhkan balkoni...
Pokok cili, kunyit, halia, bakawali, dll..

Ada juga aku tumpang menanam di rumah MIL sebab rumah dia jenis tanah lot..
Ada lah juga tanah sekangkang kera untuk bercucuk tanam..

Pokok mahkota dewa yang aku dah semai sejak 2 tahun yang lalu tengah galak berbuah..
20170709_171451.jpg
20170709_171416.jpg
ada juga yang baru disemai..
20161215_091109.jpg


Pelbagai orkid juga menjadi pilihan untuk disemai..
20170709_171632.jpg
20170711_114312.jpg

Tapi yang paling tak sabar2 ditunggu untuk berbunga, sudah tentulah orkid harimau..
spesis yg aku tanam tu sebiji dgn yg dalam gambar ni..
maaf tak dapat nak upload gambar bunga sebab pokok tu tak berbunga lagi..
20170709_171236.jpg
20170709_171252.jpg
nnt aku korek dari gambar Raya tahun 2016 yang mana masa tu pokok tu tengah mengeluarkan bunga..
orkid harimau2.jpg

Pokok terung sarawak pun dah naik tinggi..
20170714_150434.jpg

@JeepersCreepers
@DeeHanania
@sukacactus

jom masuk sini..

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Yeahhh dah bukak benang nnt malam kita sambung tepek..tp kan Anna, dulu kat opis lama ada pokok mahkota dewa tu. Puas tanya kawan2 tu pokok apa & boleh makan ke buahnya..tp xde sapa tahu. Bc yg anna post ritu baru tahu
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Nanti bole lah share pokok apa bole halau nyamuk i stress nyamuk banyak pakai apa pun tak jln
Sejenis culex klau gigit gatal gila
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Join sekaki utk memeriahkan
Iols pun dok rumah teres
Tanam je apa yg boleh dlm pasu sj
Tp tu la...matahari dapat sipi2 je.
Agaknya tu sebab lemon iols xnak berbuah
Nak tepek gambo, iols blum abis skolah
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:49 PM | Show all posts
Singgah jap  Anna

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:52 PM | Show all posts
I baru tanam lemon je........... heheee yag lain pokok kaktus
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 04:52 PM | Show all posts
Kat rumah ni byk bunga kantan. Dulu yg kurus2 kini gemok2. Dulu yg xnk berbunga skg x abis makan. Makan banyak anak2 keluar. Suka tgk. Alhamdulillah.

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 05:09 PM From the mobile phone | Show all posts
JeepersCreepers replied at 14-7-2017 04:17 PM
Yeahhh dah bukak benang  nnt malam kita sambung tepek..tp kan Anna, dulu kat opis lam ...

JC, mulberry uols nnt bila dah abis berbuah, kasi trim sampai botak
Letak baja buah
Nnt pokok tu berbuah lebat
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:12 PM | Show all posts
JeepersCreepers replied at 14-7-2017 05:17 PM
Yeahhh dah bukak benang  nnt malam kita sambung tepek..tp kan Anna, dulu kat opis lam ...

Aku pun baru tahu yang tu pokok mahkota dewa lepas pergi rumah makcik.

Yang lagi kelakar, makcik aku kat sarawah ada sepokok mahkota dewa yang benihnya di bawa dari indonesia.
Dibiarkan jer gugur sebab tak tau apa kebaikan mahkota dewa tu.
Bila aku dah bagitau dia apa nak buat dengan buah tersebut, barulah dia memanfaatkan buah tersebut..heheh

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:13 PM | Show all posts
samisfar replied at 14-7-2017 05:19 PM
Nanti bole lah share pokok apa bole halau nyamuk i stress nyamuk banyak pakai apa pun tak jln
Seje ...

kan nok...harap ada sesapa yang sudi share pasal pokok tu...
aku macam pernah terbaca tapi lupa..hehehe
nnt aku surf kat google.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:13 PM | Show all posts
sukacactus replied at 14-7-2017 05:23 PM
Join sekaki utk memeriahkan
Iols pun dok rumah teres
Tanam je apa yg boleh dlm pasu sj

ahahahaha...
meh2.. tepek jer pokok apa yang ada dalam pasu uols tu...hehehe

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:14 PM | Show all posts

thanks nok..
meh tepek gambar pokok apa yang ada kat rumah uols plak..
jangan tepek pokok pisang dengan kepa dah la..


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:18 PM | Show all posts
sharlenetexas replied at 14-7-2017 05:52 PM
Kat rumah ni byk bunga kantan. Dulu yg kurus2 kini gemok2. Dulu yg xnk berbunga skg x abis makan. Ma ...

Sama la dgn pokok kantan kat rumah MIL aku tu..
memula tanam dulu, bertahun tak berbunga..
Tiap2 minggu aku pergi jengok kot2 ada bunga yang muncul..hampeh..
sekali dah berbunga, tak berenti2..
sama dengan daun kesum,. pokok pandan aku, serai, semua sihat subur jer..

belimbing buluh ni pun sama.
klu musim hujan, buah sampai tak tahu nak buat apa..
maka aku sedekahkan jer kat jiran2 dan kawan2..
aku ada try buat halwa aritu..
sedap....

20170625_085726.jpg

20170625_085744.jpg
20170625_085711.jpg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 05:29 PM | Show all posts
sukacactus replied at 14-7-2017 06:09 PM
JC, mulberry uols nnt bila dah abis berbuah, kasi trim sampai botak
Letak baja buah
Nnt pokok tu ...

Ni anak2 mulberi yang baruberusia 3 minggu...dah start berbuah.

20170709_171541.jpg 20170709_171554.jpg 20170709_171601.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 05:35 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 14-7-2017 05:29 PM
Ni anak2 mulberi yang baruberusia 3 minggu...dah start berbuah.

Pokok ni mmg mudah sgt kan
Mulberry iols tinggi dlm 1/2 meter je sebab selalu kena trim
Ada la 2 pasu, ruangan terhad, nak tanam mcm2
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 05:59 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 14-7-2017 05:18 PM
Sama la dgn pokok kantan kat rumah MIL aku tu..
memula tanam dulu, bertahun tak berbunga..
Tiap2 ...

Wahh,
anna buka benang baru...
Kita check in dlu yo!!!
Banyak yer belimbing besi,
Buat sambal hitam,
Sedap yer!!!
Slalu buat jeruk gak...
Bole masuk dlm lauk
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 14-7-2017 05:29 PM
Ni anak2 mulberi yang baruberusia 3 minggu...dah start berbuah.

Kita pun bru tanam pokok mulberi...
Hari cuaca panas terik,
Cam lecur,
Teduhkan skjap, tambah baja,
Bru nak,naik pokok yer...
Kena trim slalu, kalo nak buah yer cepat kluor
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 06:58 PM From the mobile phone | Show all posts
sukacactus replied at 14-7-2017 05:09 PM
JC, mulberry uols nnt bila dah abis berbuah, kasi trim sampai botak
Letak baja buah
Nnt pokok tu ...

Baru tanam je..x sampai sebulan, tp dah berbuah. Oh gtu ye, nnt buat camtu   x sabar nak kutip buahnya
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 07:02 PM From the mobile phone | Show all posts
DeeHanania replied at 14-7-2017 05:59 PM
Wahh,
anna buka benang baru...
Kita check in dlu yo!!!

Belimbing besi dulu kat kebun byk sgt, sampai jatuh2 ke tanah. Rugi tak sempat nak buat acar ke apa...nnt nak pesan ke adik tolg kutip  
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 07:28 PM From the mobile phone | Show all posts
annabellaruz2 replied at 14-7-2017 05:18 PM
Sama la dgn pokok kantan kat rumah MIL aku tu..
memula tanam dulu, bertahun tak berbunga..
Tiap2 ...

Ya Allah sedapnya buah ni..d buat msk lemak telur ikan mayung mmg perghhh....

Halwa madu blimbing buluh for nibble..adoi la..memori sgt.

Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
I check in lah yer

I tanam serai tepi rumah. Ada pokok buas2, pokok puding, cili, pokok pelam, kuini jugak. Ada jugak yg hubby tanam dekat kebun dia. Nanti i ambil gambar kalau sempat yer.
Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 08:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Uols ada tanam pokok delima tak? Jiran cainis i selalu kasi buah delima. Masam tapi banyak khasiat. Mahal rupanya buah delima ni ye. Untunglah weols dapat free. Sebab selalu juga kasi jiran2 merasa buah2 yg kami tanam.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 09:02 PM From the mobile phone | Show all posts
DeeHanania replied at 14-7-2017 06:59 PM
Wahh,
anna buka benang baru...
Kita check in dlu yo!!!

Aik?? Bukan belimbing buluh ke dee?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 09:04 PM From the mobile phone | Show all posts
DeeHanania replied at 14-7-2017 07:00 PM
Kita pun bru tanam pokok mulberi...
Hari cuaca panas terik,
Cam lecur,

Senang nak tanam mulberi ni dee..
Klu dah berbuah, x berenti..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-7-2017 09:07 PM From the mobile phone | Show all posts
oak.balustrade replied at 14-7-2017 09:28 PM
I check in lah yer

I tanam serai tepi rumah. Ada pokok buas2, pokok puding, cili, pokok pelam, ...

Ala..lupa nak tag ko nok..hehehe
Meh share gambar kat sini...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
1.117933s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list