12Next
Return to list New
View: 2445|Reply: 35

[Tempatan] Ibu, anak berteduh lebih setahun di McDonald

[Copy link]
Post time 26-7-2017 04:18 PM | Show all posts |Read mode
Ibu, anak berteduh lebih setahun di McDonald

https://www.malaysiakini.com/news/389889

Vinodh Pillai & Preveena Ravindra Kumar     Hari ini, 3:52 petang      Hari ini, 4:02 petang

Seorang ibu dan anak lelakinya terpaksa mencari teduh di sebuah resoran McDonald di Petaling Jaya selepas mereka diusir keluar kerana gagal membayar sewa bilik.

Kisah pilu hidup mereka mendapat perhatian Justin Cheah, pengarah projek Kechara Soup Kitchen Society, selepas menerima panggilan daripada seorang sukarelawan pada awal pagi Ahad.

Justin Cheah telah menambah 6 foto barupada 23hb Julai jam 2.17 pagi ·
Mother and son homeless at McD for almost a year!
I was in the office at 2.10am yesterday getting ready to call it a night after the Saturday Night Rounds when the office phone rang. I was tempted to ignore but my gut feeling was it must be some kind of emergency for someone to be calling the office at this hour. I was glad that I took the call.
Tze Ni, our volunteer rang up to inform that she found two homeless person (a 61 year old mother and 23 year old son) who have been staying in Mc D near The Curve for almost a year already (!). I went immediately to the location to see what can be done to help this two poor souls.
Not long after I've reached and managed to see them. When I approached them they seemed very frail and shy to talk. It seems they have been homeless for many months from their outlook and smell. I tried to offer them food first and they declined although they hadn't eaten for days. They told me they don't feel like eating anything at that moment. Breaks my heart hearing that.
After some moment of ice breaking session, I got to know that and Madam Mah became homeless after she lost her job as a cleaner and failed to pay for her room rental. Her husband had passed away long time ago and the 23 year old man (Wong) is her only child. Wong seems to be a "slow" person and have very low self confidence and only studied till Standard 6.
They have been walking around looking for a job but failed and will bunk over at this Mc D almost every night. Whatever odd or full time jon they tried to look for ended in failure due to their appearance and most jobs were already overtaken by cheaper and quicker foreigners.
As they ran out of money, there are many days that they didn't actually eat. That was shocking to me. It looks to me that Madam Mah is also very affected by the homelessness situation that she is in. It seems both of them were being looked down upon with their own family as well. Hence the reason they didn't seek any help from Madam Mah's siblings.
After learning more about their background, i offered to house them for the night before making other arrangements to further help them. They immediately took my offer without the slightest of hesitation. When I am ready to bring both Wong and Madam Mah back to Imbi to be checked into a hotel, TzeNi and her friends also contributed some donations to help them which was very kind.
So we went back to Kechara Soup Kitchen office and got them new sets of clothing and toiletries before checking them into a hotel for the night. I also spared them some cash so that they can go buy food and necessity. Both of them were very thankful and I can see from their eyes they were very glad that they finally have a decent bed to sleep on.
We will see what we can do to help them out with job recommendations. As both of them are probably still smarting from their recent predicament, I am not entirely sure if they can gel into the working environment that quick. I will need a willing employer and a very patient one perhaps as the lady is already 61 but still she feels she can do cleaning while the young man has very limited skill set, probably a general worker in the kitchen perhaps.
Anyone of you my friends who are willing to help, please pm me and we shall see what happens. Any job that any of you have in mind to offer must at least fulfil their needs as in accomodation. Thanks in advance!

Beliau diberitahu bahawa ibu dan anak itu berada di restoran makanan segera yang terletak berhampiran dengan bangunan CurveNX, bersebelahan pusat beli-belah The Curve.

Sejurus tiba beliau sempat berbual dengan mereka dan kisah wanita itu dan anaknya dicatatkan di Facebook.

Mah dilaporkan memberitahu Cheah, dirinya menjadi gelandangan selepas kehilangan pekerjaannya sebagai seorang pembersih lebih setahun lalu, dan tidak lagi dapat membayar sewa biliknya.

Cheah

"Dia kehilangan suaminya beberapa lama lalu dan terpaksa membesarkan anaknya seorang diri.

"Mereka cuba mencari kerja tetapi tidak berjaya kerana penampilan dan berbaju kotor serta tidak terurus," katanya.
Menurut Cheah, anaknya kelihatan "lembam" dan tidak mempunyai keyakinan diri.

Beliau berkata, pasangan ibu dan anak itu lazimnya menghabiskan masa mereka di restoran berkenaan dan juga tidur di sana.
B Kasthuri, 30, juruwang di cawangan resoran berkenaan mengakui pernah melihat mereka berkali-kali.

"Kadang-kadang saya lihat mereka, tetapi sudah lama mereka tidak datang di sini,” kata Kasthuri.

Seorang pekerja resoran itu yang hanya mahu dikenali sebagai Punitha, berkata pengurus cawangan berkenaan membenarkan mereka yang tidak mempunyai tempat berteduh untuk tidur di dalam resoran itu.

"Kadang-kadang pada waktu malam mereka akan datang dan tidur di dalam. Biasanya, saya nampak mereka (gelandangan) apabila saya pulang lewat."

Cheah berkata, beliau kemudian menawarkan Puan Mah, 61, dan anaknya, yang hanya dikenali Wong, 23, untuk bermalam di sebuah bilik hotel di Imbi, Kuala Lumpur, selepas mendapati mereka tidak mempunyai sebarang pekerjaan dan tinggal di jalanan.

Tawaran itu tidak ditolak dan mereka menerimanya dengan gembira.

Namun, kedua-dua mereka meninggalkan bilik hotel pada keesokan harinya dan tidak dapat dikesan meskipun Cheah cuba mencari di sekitar jalan-jalan di Kuala Lumpur.

Malah pasangan itu juga beg pakaian dan kelengkapan yang diberikan kepada mereka, kata Cheah.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 26-7-2017 04:24 PM | Show all posts
kesian...tapi hakikatnya ramai lagi yang begini
kat kawasan rumah aku ni pon ada

Use magic Report

Post time 26-7-2017 04:25 PM | Show all posts
pprt nya kau kak

Use magic Report

Post time 26-7-2017 04:29 PM | Show all posts
Kalo amik anak dia keje xbleh ker?

Use magic Report

Post time 26-7-2017 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian.....

Harap lepas ni dpt lah dorang dua beranak kerja.....

Use magic Report

Post time 26-7-2017 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
cocorex replied at 26-7-2017 04:29 PM
Kalo amik anak dia keje xbleh ker?

Blh....

Masalahnya bila dia mintak keeja dgn pakaian yg mcm tu...sapa nk bg....lepas ni bila dah wangi, blh lah kerja dgn mc d....

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-7-2017 04:47 PM | Show all posts
jazaa100 replied at 26-7-2017 04:38 PM
Blh....

Masalahnya bila dia mintak keeja dgn pakaian yg mcm tu...sapa nk bg....lepas ni bila da ...

Harap2 lepas nie mcd dpt la bg keje kt anak dia

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Changa replied at 26-7-2017 04:25 PM
pprt nya kau kak

????????????

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 26-7-2017 05:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Anak dia lembam. X rmai nk amek hurmm

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:02 PM From the mobile phone | Show all posts
cocorex replied at 26-7-2017 04:47 PM
Harap2 lepas nie mcd dpt la bg keje kt anak dia

Kan...'cleaner' kt situ...kn dia pernah wat keja tu...@ nk amik bangla gk?????

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:08 PM | Show all posts
saje je nak jadi gelandangan tu

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:10 PM | Show all posts
Namun, kedua-dua mereka meninggalkan bilik hotel pada keesokan harinya dan tidak dapat dikesan meskipun Cheah cuba mencari di sekitar jalan-jalan di Kuala Lumpur.

laaa....apasal lari??

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:20 PM From the mobile phone | Show all posts
zameyla replied at 26-7-2017 05:10 PM
Namun, kedua-dua mereka meninggalkan bilik hotel pada keesokan harinya dan tidak dapat dikesan meski ...

Tinggal Tanda Tanya-Ella...

Use magic Report

Post time 26-7-2017 05:31 PM | Show all posts
Kenapa mereka tak ditempatkan kat rumah gelandangan yang dah ada disediakan untuk penginapan sementara.  Ni letak kat hotel macam tu takut ahso tu ingat orang nak jual dia ke apa.  Ialah zaman sekarang ni ramai yang baik ada makna.  Jadi tak heren kalau dia menghilangkan diri cam tu.

Use magic Report

Post time 26-7-2017 06:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Mgkin kena kejar ahlong kot.. tkut dikesan klau viral cmni.
Ada student cina kat klas aku..klas blakang tp budaknya baik n respect kat ckgu. Msa bulan 6 tu byk hri dia xdtg.. rupanya pk hem gi rumh pntu dh lock d luar..adik skolah lain pun hilang x dikesan.. sian plak..apa nsib anak2 yg mak pak tpksa pindh rndah nk lari dri ahlong

Use magic Report

Post time 26-7-2017 06:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingat kat luar negara tadi...

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 26-7-2017 08:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Haram kan je orang yang tido ditempat awam selepas 12 tengah malam seperti di Sydney.

Use magic Report

Post time 26-7-2017 08:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau namanya Ahmad mesti ramai berguni-guni mengutuk

Use magic Report

Post time 26-7-2017 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Mslhnya blm sempat tolong dh larikan diri. Katil pon mcm tak sempat landing je. Taktau la kot ahso ni kemas blk sblm lari.

Use magic Report

Post time 26-7-2017 10:46 PM | Show all posts
Pernah sekali dahulu nampak sepasang orang tua berbangsa Cina berumur lingkungan 60 an mencari sisa makanan di restoran KFC.
Masa tu dah pukul 12 tengah malam, tingkat atas tu dah tak ramai customers. Spidey dengan seorang kawan baru saja membawa makanan yang dibeli naik ke tingkat 2 nak cari meja. Tengok pasangan orang tua tu makan sisa tulang ayam tersangat menyedihkan. Spidey cuma dapat offer kan mereka seketul ayam ( kawan seorang offer seketul juga, kami cuma membeli dua set ayam dua ketul).
Bukan Spidey dan kawan kedekut, tapi zaman tu kami belajar kolej lagi, mana ada duit lebih.

Sampai ke hari ini, Spidey masih memikirkan tentang pasangan orang tua tu.......di mana kah anak-anak mereka?

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-3-2024 11:43 PM GMT+8 , Processed in 0.073579 second(s), 46 queries .