Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1334
View
32
Reply

Sedap Sangat Katanya Sampai Viral, Jomlah Cuba Nasi Lemak Tanpa Santan Ni!

[Copy link]

Author: CARI-MAMS       Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-8-2017 11:27 AM | Show all posts |Read mode
Kecoh di laman sosial bila seorang netizen berkongsi resipi nasi lemak tanpa santan. Ramai yang memuji dan tak kurang juga mengecam kerana katanya, nasi lemak tanpa santan bukanlah nasi lemak!


Tak mengapalah kita ambil apa sahaja yang positif kan! Bagi anda yang ingin mencubanya di sini resipinya. Dikatakan sejak resipi tersebut viral, ramai yang sudah mencubanya.


Hasilnya, nasi tetap enak dimakan malah tidak mudah basi!






Bahan-bahan:


1. Bawang kecil
2. Halia
3. Kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, cengkih


*Semua secukup rasa atau mengikut citarasa


Bahan-bahan untuk nasi:


1. Beras
2. Daun pandan
3. Garam


Cara-caranya:


1. Basuh beras dan tanak seperti biasa.


2. Masukkan daun pandan dan sedikit garam.


3. Untuk bahan tumisan, tumis bawang kecil, halia, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan cengkih.


4. Masukkan dalam nasi bila nasi hampir kering.


5. Kacau biar sampai sekata. Sedia dihidang dengan sambal tumis kegemaran anda, telur rebus dan juga ulam timun. - CARI


Kredit: Siti Nor Fathin
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 12:42 PM From the mobile phone | Show all posts
laaa, iols dah lama buat mcm ni. .mkn jah laa pakai nasi biasa tu pun sedap
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 02:24 PM | Show all posts
rasanya ramai pjual nasi lemak buat cmni skg
bau je lebih bila makan..emm xde rs santan
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 02:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Pd iols makan je la nasi lemak bersantan tu kalo dh teringin.. Tp bukan la makan hari2.. Seminggu sekali ok la.. Nasi lenak tanpa santan xde umphh.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 03:09 PM From the mobile phone | Show all posts
x best la x de santan
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 03:35 PM | Show all posts
xletak santan pun smp kecoh dilaman sosial ye
aku buat nasik lemak pun tak letak santan, letak virgin coconut oil. habih gak makan
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 05:07 PM | Show all posts
eh biasa la tak letak santan ni..
apa yang peliknya?
kebanyakan peniaga guna minyak je masak nasi lemak sebab nak jimat kecuali yang betul-betul jaga kualiti dan keaslian nasi lemak.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 05:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols derhaka suka guna susu sejat n secubit garam.. boleh la rasa tu
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 05:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols derhaka suka guna susu sejat n secubit garam.. boleh la rasa tu
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku kekdg guna creamer....

Letak lah daun pandan, kayu manis bunga lawang...halia..
Wangi je..
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2017 10:05 PM | Show all posts
Apa susah sgt nak cari santan. Simpan je stok santan dlm kotak kat rmh.
Bila2 rasa nak buat nasi lmk, curah je santan kotak tu. X pyh susah2 nak perah kelapa
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 12:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Akak punya nasi lemak bila dh nak masak letak coconut shake.. baru hipster nasi lemak dik.. resipi turun temurun.. kalau akak ajar nanti viral pula..
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 12:52 AM From the mobile phone | Show all posts
deathacker: Apa susah sgt nak cari santan. Simpan je stok santan dlm kotak kat rmh.Bila2 rasa nak buat nasi lmk, curah je santan kotak tu. X pyh susah2 nak perah  ...
santan kotak dgn santan perah rasa xsama..budak hipster je pakai santan kotak.. akak chef masak wajib guna santan original.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 02:04 AM | Show all posts
Bagi aku, kalau nasi lemak tak ada santan, bukanlah nasi lemak namanya.
Baik tak payah letak nama nasi lemak.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:20 AM | Show all posts
kalau kau jual nasi lemak tapi bila aku makan tak ada santan aku saman kauuuu
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:32 AM | Show all posts
raradhia replied at 10-8-2017 04:42 AM
laaa, iols dah lama buat mcm ni. .mkn jah laa pakai nasi biasa tu pun sedap

Tau x per.i pon dah lama buat kot. Motep sekarang baru nk viral?
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:39 AM From the mobile phone | Show all posts
pinkypetal replied at 11-8-2017 08:32 AM
Tau x per.i pon dah lama buat kot. Motep sekarang baru nk viral?

zaman viral semua nak di viralkan, yg pengikut setia viral rajin plak mengikut

pdhal boleh ja mkn dgn nasi apa2 pun, kihkih
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:39 AM From the mobile phone | Show all posts
sambal bilis mkn dgn buras makanan bugis tu pun sodapppp
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 08:48 AM | Show all posts
penah buat cmni tapi gnti santan ngan susu sejat

x sedap
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 11:54 AM | Show all posts
takde santan tapi ada minyak tumis
so jadi berlemak juga
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2017 12:11 PM | Show all posts
syue86 replied at 10-8-2017 02:24 PM
rasanya ramai pjual nasi lemak buat cmni skg
bau je lebih bila makan..emm xde rs santan

yup, betul tu, santan pon mahal katanya
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2017 09:23 PM | Show all posts
!!!Betul Betul Senang Nak Menang!!!
=========================================

Duduk Rumah je,guna telepon bimbit dah boleh.
=========================================
wukong,tembak ikan ,slot game
semua ada kat sini...!!!
=========================================

Whatsapp 014-321 1145 SILA CLICK
https://api.whatsapp.com/send?phone=60143211145
www.luckystar118.weebly.com
=========================================

Online Transfer
Main  apa dpt apa,senang top up senang cuci
service 24jam.
=========================================
WELCOME BONUS ,DAILY BONUS, TOPUP BONUS
BAGI SEMUA MEMBER



------------------------------------------------------
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2017 02:42 PM | Show all posts
i suka ada santan....
lepas makan nasi lemak bersantan..konpem ngantuk tahap gaban
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2017 03:59 PM | Show all posts
deathacker replied at 10-8-2017 10:05 PM
Apa susah sgt nak cari santan. Simpan je stok santan dlm kotak kat rmh.
Bila2 rasa nak buat nasi lm ...
ha`ah ..
santan kotak sama ja rasa nya dengan santan fresh
memang guna santan kotak ja sekarang
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2017 10:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Blh try ni
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.054935s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list