View: 1393|Reply: 13
|
[Tempatan]
Sistem Pendidikan di Malaysia – Bakal Hasilkan Pakar Atau !!
[Copy link]
|
|
Sistem Pendidikan di Malaysia – Bakal Hasilkan Pakar Atau !!
Aku tabek silibus pendidikan Msia. Silibus Kimia misalnya disediakan oleh pakar2 Kimia yang mahu semua content utama kimia dimasukkan tanpa tertinggal satupun…. lagi awal diajar lagi bagus.. bmula sekolah rendah misalnya.. supaya pelajar akan menguasai kandungan kimia dan bakal menjadi pakar Kimia, pakar spt panel2 yang menyediakan silibus tersebut...
Begitu halnya dgn pakar Fizik, Biologi, Mathematik, Sejarah, Geografi, BI..BM dll pun mahu content yang lengkap dlm bidang masing2. Akhirnya pelajar terpaksa belajar sebanyak mungkin content. Bila ada isu pelajar kurang berfikir, diterapkan pula aspek pemikiran kritis dan kreatif. Bila didapati pelajar tidak tahu “berusaha”, dimasukkan elemen keusahawanan. Begitulah hebatnya silibus di Msia.
Bila ranking Msia dalam PISA dan TIMMS jatuh… maka pakarpun berkata perlunya ditambah element HOTS atau KBAT supaya pelajar kembali berfikir dgn hebat. Percayalah.. semua ini tidak akan berakhir….. bila pakar ini kata cam tu dan pakar tu kata cam ni... lalu silibus yg sedia ketat jd sendat.. ruang utk berfikir bukannya akan terbuka tetapi sebaliknya semakin tertutup rapat.
Budaya berfikir bukan boleh diajar tetapi perlu dibentuk dgn menyediakan environment berfikir secara bukan exam oriented. Jika dah ambik sampai 9 subjek, homework, exam silih bganti sbb byk subjek.. makmal jadi kelas teori, jawapan mesti ikut silibus… bila ler pulak nak berfikir keluar dari apa yang akan ditanya dalam exam… sedang yang ditanya dlm exampun tak sempat nak fikir !!
Bagi aku, kurangkan sahaja kandungan yang banyak tersebut… bukan semuanya diperlukan... bagi ruang pelajar dan guru bernafas, cukup masa terluang utk diisi dgn aktiviti hands-on, minds-on, collaborative, PBL, SCL, OBE dll…yang melibatkan pelajar berfikir apa yang dipelajari dlm kelas diluar konteks exam.... dan mampu mencari maklumat sendiri...
Bagi aku, lebih baik faham beberapa konsep dgn baik bagi semua subjek dari belajar punyalah banyak konsep bagi satu2 subjek…. bukan sahaja tidak dapat difahami, tetapi akhirnya dibenci kerana terlalu banyak yang perlu dihadapi.
Pendapat 2 sen aku, silibus perlu dibentuk utk dikuasai oleh pelajar AVERAGE bukan utk yang genius dan gifted macam pakar2 .... hingga yg dikejar xdapat yg dikendong berciciran....
Betulkan aku jika aku tersalah...
OT
Kredit : Fb Othman Talib
|
|
|
|
|
|
|
|
setuju.. kesian tgk budak skrg kena perah otak banyak sgt. dulu time aku dia panggil kbkk, ok la senang sikit. skrg dipanggil kbat.
teringat adik aku ckp "kalau math pun nak kbat, camne tu" and it happened. mmg soalan math pun ada kbat |
|
|
|
|
|
|
|
sape pakar tu???? meh aku luku kepala pakar dia tu......
Fredrick Gauss (yang cipta kaedah penghapusan gauss - jordan) pun tak belajar KBAT boleh je jadi greatest Mathematician |
|
|
|
|
|
|
|
tak payahla nak suruh ubah apa2 lagi
biar je sistem kssr dan kssm ni sampai 20 tahun dan tengok hasilnya
dah 20 tahun nanti ko revise la selaras dengan cambridge ka IB ka apa ka |
|
|
|
|
|
|
|
tiap2 mlm tlg anak aku siapkan homework ...rasa nk kecik je leher org yg ubah sistem pendidikan ni... |
|
|
|
|
|
|
|
Sokong, pupuk minat belajar dulu, kalau semua nak sumbat last last budak budak tu semua akan malas terus nak belajar apa pun. Terus merempit je.
Sama mcm universiti, subjek segala macam nak ada. Tgk universiti oversea dia ajar core je, x payah nak merapu rapu. Hasilnya student lebih faham tanpa perlu terkejar sana sini. |
|
|
|
|
|
|
|
Kementerian dah tgk budak budak sekolah international dpt pendidikan tg bagus kenapa tak serap je silibus mcm sekolah international, ini semua nak mereka cipta otak sendiri.
Tgk yg soalan math yg viral hari tu, budak tu tertukar row kolum darab pun dah salah, walhal darab kalau pusing kiri kanan pun sama je. Frust kot kalau aku jadi student, jawapan dah betul tp cikgu pangkah. |
|
|
|
|
|
|
|
Bukan lahirkan pakar... tetapi lebih kpd org yg rigid.... so, org2 yg kreatif akan sentiasa corot dlm sistem pendidikan skrg... just my honest opinion... |
|
|
|
|
|
|
|
lagi btambah dungu budak dbuatnya... |
|
|
|
|
|
|
|
Sistem pendidikan di malaysia dusebut berhasil dan tepat guna jika lebih banyak menghasilkanpenhan-pejuang islam dari umat suci mulia selevel Dr. AZHARI yg sangat terkenal sebagai pejuang islam yv gagah perkasa itu... |
|
|
|
|
|
|
|
Aku selalu bandingkan tajuk thesis U dr UK dan US dgn Malaysia
Yg Malaysia tajuk kebabom sampai belit belit susah nak faham. Yg US dan UK straight to the point je x payah ayat bombastic bagai. |
|
|
|
|
|
|
|
jgn masuk SK sudah, pusat pembiakan mat rempit, terrorist dan ketuanan yg racist
useless place |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
only in SK |
|
|
|
|
|
|
|
Honestly speaking .umat suci mulia perkasa memerlukan beribu-ribu orang macam Ibrahim Ali dan Dr. Azhari untuk mempertahankan ketuanan melayu dan juga membunuh umat kafir dan semua musuh-musuh islam... |
|
|
|
|
|
|
| |
|