Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
828
View
77
Reply

[Pelbagai] Sayangi Haiwan

[Copy link]

Author: Burong_Hantuk    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-9-2017 07:48 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Sedihnya tengok manusia zalim terhdap haiwan. Kenapa kena ada sifat zalim. Sedangkan sifat penyayang lebih indah dan tenang dalam hidup kita. Buanglah sifat zalim terhadap haiwan.
Sayangi haiwan. Bayangkan kita yang berada dtempat mereka.
Mesti luluh hati

FB_IMG_1505043873218.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-9-2017 07:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Sayangi alam. Sayangi tumbuhan. Sayangi haiwan. Padanya ada bahagia pahala & balasan syurga.

Dari Anas ra, katanya, Rasulullah SAW bersabda : "Seorang muslim yang menanam pohon atau tanam-tanaman, lalu dari hasilnya dimakan burung, manusia & haiwan, maka orang yang menanam itu mendapat pahala". (Sahih Bukhari, Vol. 3, No. 1126).
FB_IMG_1505043190762.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 08:07 PM From the mobile phone | Show all posts
tu laa iols pun sedih, kalau xnak jaga kucing2 jalanan tu pun xapa. .asalkan jgn laa seksa binatang tu semua, siap bunuh kurung panah tikam siat binatang2 tu. .brp byk anjing kucing yg kena panah ole manusia? kucing anjing tu xkacau kita pun kalau kita xkacau. .

kenapa manusia skrg kurang rasa ihsan terhadap binatang??

iols pun mn laa mampu nak jaga semua kucing tu, nak bawa balik rumah.  tp, iols buat apa yg iols termampu ja laa.  kalau jmp kucing jalanan, bg dia mkn letak air utk minum. .

nak sepak terajang kucing mmg tidak laa. .
Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 08:12 PM From the mobile phone | Show all posts
lagi satu golongan yg memilih, nak kucing berbaka sahaja. .kucing kampung xnak, utk apa? nak tunjuk yg kau tu kaya kah, mampu beli kucing memahal mcm tu? jaga pun tidak, terpekik terlolong mcm dato aliff terlajak laris tu. .

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Yang jenis suka seksa natang ni,mmg otak bodoh.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 08:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Nape kaka burong hantuk... kaka burong ada bela burungkah? Mesti kaka burong ni penyayang orangnya
Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 08:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Aloloo sian nyau..
Meh dtg umh i bg mkn byk2
Ni pun tgh rebus ayam utk ank2 bulu kat luar tu..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 09:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Samela meow kt umah ni menunggu ayam rebus je..ade masa degil kena jentik jugak. Slalu me kena turunkan dari atas tangki air umah.
Dari dulu membela meow mmg kebanyakan yg nak adopt nak yg baka shorthair gebu gebas je. Slalunya yg gebu2 bg kat org, yg x comey kami bela je. Yg x comey tula yg cerdik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
missinpiece replied at 10-9-2017 09:24 PM
Samela meow kt umah ni menunggu ayam rebus je..ade masa degil kena jentik jugak. Slalu me kena turun ...

ha'ah kan, binatang pun memasing ada perangai memasing. .ada yg senang ja kena ajar, kat mn tpt berak kat mn tpt mkn mengikut ja, tidur pun sng ja tidur dekat situ2 xpndai pindah. .perangai pun elok. .

ada tu yg jenis aktif, nakal. .HAHAHA, habis pinggan mangkuk kat rmh iols pecah. .

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 09:42 PM From the mobile phone | Show all posts
raradhia replied at 10-9-2017 09:36 PM
ha'ah kan, binatang pun memasing ada perangai memasing. .ada yg senang ja kena ajar, kat mn tpt be ...

Sama la....
Kadang kita pulak yg bergado ngan meow
Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 11:48 PM From the mobile phone | Show all posts
teringat miaw kat kampung...rindu kat miawwwwww
Reply

Use magic Report

Post time 10-9-2017 11:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Haiwan je ke kesian,,?manusia mati kena iron xkesian??ke dah basi??
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 12:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalo ada kucing dtg mintak makanan, mmg iols bagi sbb kesian dgn warga kucing2 tu
Yang benar,
Budak kelabing
@kakasotong2 @kakasotong
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-9-2017 08:22 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-9-2017 08:23 AM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-9-2017 08:24 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 09:37 AM | Show all posts
kat kg mak aku nak buang kucing tua (induk) sbb asyik beranak je
sampai skrg aku xbagi buang klu buang ..aku tak balik kg lagi

kucing tua tu patut berterima kasih pd aku.. ni tak.... xmesra langsung dgn aku.... klu aku xde dah lama ko kne campak tepi jalan..semak samun jadi gelandangan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 09:39 AM | Show all posts
Bangangabadi replied at 10-9-2017 11:51 PM
Haiwan je ke kesian,,?manusia mati kena iron xkesian??ke dah basi??

ehhhhh bangang la

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
Bangangabadi replied at 10-9-2017 11:51 PM
Haiwan je ke kesian,,?manusia mati kena iron xkesian??ke dah basi??


awak, sdgkan dgn haiwan pun dah kasihan mcm ni. .apatah lg dgn sesama manusia?? mesti laa bertambah rasa sayang dan kasihan, nasib arwah xsama U/asrama dgn iols. .kalau ada kawan iols yg kena mcm tu, mmg iols lawan habis2an. .sdgkan npk kwn lapar menahan mkn gegara xcukup duit, itupun kita tolong.  apa lg yg sdh tahap kes dera mcm tu??

manusia dgn manusia kalau rasa kasihan tu pun dah xada, apa lg dgn haiwan?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 11-9-2017 09:39 AM
ehhhhh bangang la


kannnnnnn. .hmmmm
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 10:15 AM From the mobile phone | Show all posts
AbukRokok replied at 11-9-2017 09:37 AM
kat kg mak aku nak buang kucing tua (induk) sbb asyik beranak je
sampai skrg aku xbagi buang klu bu ...

Kasi la kucing induk tu... hukum harus... lagipun kesihatan dia lebih baik kalau kasi... lebih manja... bulu lebih gebu, badan lebih gundu. Kalau kat vet kerajaan dalam rm100 je betina utk spaying. Kalau jantan rm80 gitu... rate tepat kena check dgn veterinar.... swasta mahal lagi la...

Eh bebel banyak2 ni ntah2 ko dah mandulkan ibu tu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Catpaw replied at 11-9-2017 10:15 AM
Kasi la kucing induk tu... hukum harus... lagipun kesihatan dia lebih baik kalau kasi... lebih man ...

Mandulkan meow kat vet gov memang rate tula.. tapi kena make sure dah vaksin 3 kali. Kalau belum, harga akan include vaksin 3 kali, mandul & tanam cip dlm bdn meow.
Harga tu ok lg la still dlm lingkungan rm150. Yg leceh sikit proses vaksinasi tula. Me kalau kejar treatment pagi, kul 7.30 paling lmbat kena beratur amik no.
Vet swasta rm100-150 utk meow jantan, rm180-250 utk meow betina tanpa vaksinasi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 11:53 AM From the mobile phone | Show all posts
missinpiece replied at 11-9-2017 11:13 AM
Mandulkan meow kat vet gov memang rate tula.. tapi kena make sure dah vaksin 3 kali. Kalau belum,  ...

Missin kat kl ek..  siap kena pasang cip bagai... boleh la fly anak2 bulus @missinpiece   

i pernah hantar kat vet kerajaan kat dua daerah yg berbeza. Dia bergantung juga pada daerah tu... macam bawa ke daerah yg lebih besar memang kena vaksin 2 atau 3x. Tapi yg daerah lebih kecil tu tak payah vaksin pun... tanjat  i org vet cakap tak payah vaksin   

Dia ambil anak2 gedik i tu utk dmandulkan

Kawan i hantar kat swasta tak payah vaksin rm180

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
raradhia replied at 11-9-2017 10:01 AM
awak, sdgkan dgn haiwan pun dah kasihan mcm ni. .apatah lg dgn sesama manusia?? mesti laa bertam ...

Makcik hantuk ni komen dkt kes arwah Farhan ni,,kes dah basi,,jadi bang ang tertnya2 mokcik hntuk ni kesian kt binatang je ke??org x kesian??
Reply

Use magic Report

Post time 11-9-2017 01:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Bangangabadi replied at 11-9-2017 01:06 PM
Makcik hantuk ni komen dkt kes arwah Farhan ni,,kes dah basi,,jadi bang ang tertnya2 mokcik hntuk  ...


owhhh, gitu eh. .makcik burung hantuk ni mmg kekdg komen yg bukan2 iols pun perasan, tp kekdg ok plak komennya. .

ada dua identiti dia ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.061687s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list