Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
868
View
16
Reply

Geli Dengan Lendir Bendi? Kena Suka Juga Sebab...

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-9-2017 12:50 PM | Show all posts |Read mode
Walaupun terkenal sebagai sayur tambahan dalam masakan kari atau pun asam pedas, ramai masih tak tahu khasiat tersembunyi dalam sayur kacang bendi.




Foto: Ayurveda and Yoga




Memetik Merdeka.com, bendi bersifat antioksida yang sangat bermanfaat dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh, sekali gus melindungi tubuh dari radikal bebas serta mencegah sel kanser membiak.


Jom baca manfaat lain sayur bendi ini!



1. Merawat anemia



Pengambilan bendi akan membantu menghasilkan sel darah yang mencukupi selain mencegah serta merawat penyakit anemia.





2. Menghidap asma?



Foto: NetDoctor





Mereka yang memiliki penyakit asma digalakkan mengambil bendi kerana ia mengandungi sejumlah Vitamin C dan zat antioksida yang membantu mengurangkan serangan asma secara aktif.





3. Menguatkan tulang



Kacang bendi mengandungi sumber folat dan serat yang membantu menguatkan tulang serta mencegah osteoporosis.





4. Aras kolesterol tinggi?



Jangan risau. Selain mengambil ubatan ditetapkan doktor, amalkan pengambilan makanan sihat seperti bendi yang kaya dengan serat larut.



Selain menurunkan aras kolesterol, ia juga mengurangkan risiko penyakit jantung.




5. Melawas





Kandungan serat dan lendir di dalamnya merupakan pelawas yang baik. Bukan sahaja melancarkan pembuangan air, khasiat bendi juga mengurangkan risiko kanser usus besar.





6. Merawat diabetes



Jika anda menghidap penyakit diabetes, anda disarankan untuk mengambil 6 hingga 8 biji bendi setiap hari kerana sifat bendi mampu menurunkan kadar insulin dalam tubuh.




7. Memelihara kesihatan mata


Foto: Marvel Optics




Bendi kaya dengan beta-karoten, lutein, dan xanthin yang sangat bermanfaat untuk menjaga kesihatan mata.





Mungkin anda kurang menggemari sayur bendi kerana ia mengeluarkan lendir, tapi tak salah ketepikan rasa tak suka itu demi kesihatan tubuh sendiri, bukan? - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 12:54 PM From the mobile phone | Show all posts
My favorite {:love celur bendi pastu colet dengan sambal belacan fuhh {:shy
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 01:14 PM From the mobile phone | Show all posts
My faveret!!!
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 01:16 PM From the mobile phone | Show all posts
I love love love bendi.  Kalu masak asam pedas or kari tak sah x taruk bendi.  Paling malas pun celur kejap pastu cicah sambal belacan or budu.  Heaven betul makan.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 01:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Dlu aku mcm penah dgr mkn bendi nti air jd byk. So aku pn mkn la bebanyak...hmm
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 01:44 PM | Show all posts
sedapnya bendi..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 02:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Asam pedas letak bendi..sedapny{:yameteh
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 04:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Sayur fav{:hooray
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 05:31 PM | Show all posts
mmg sedap, tp xle mkn slalu sbb xleh thn rasa berlendir dye tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:28 PM | Show all posts
Oh. Rupanya bagus untuk pesakit asma juga ye. Selama ni aku ingat makan bendi boleh menjadikan lagi banyak kahak ke sebab lendir dia tu. Hehe.
Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Thanks info
Reply

Use magic Report

Post time 15-9-2017 06:29 PM | Show all posts
Bkn penggemar sayur..mulanya bff yg dok pujuk mkn bendi ni..perasaan pertama rasa geli ya hamat sbb berlendir2...tapi sbb sedap sgt asam pedas yg bff masak tu..ai telan je la...lama2 rasa eh sedap pulak..sejak hari tu mmg bendi wajib ada dlm fridge...

Baru hari ni tau khasiat tersembunyi yg ada dlm bendi ni...tq tt utk info
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2017 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts
moocoww replied at 15-9-2017 06:29 PM
Bkn penggemar sayur..mulanya bff yg dok pujuk mkn bendi ni..perasaan pertama rasa geli ya hamat sbb  ...

Nanti kalu xnk kasi bendi berlendir byk dlm masakan berkuah mcm asam pedas ke, letak asam keping u.. confirm x berlendir byk
Satu lagi petua dia, basuh bendi sblm dipotong, dh basuh bersih2 baru potong (kalau suka).. letak dlm air lepas tu terus letak asam keping
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2017 04:20 PM | Show all posts
bendi rebus dengan sambal belacan. sedap gile. MIL kata elok untuk joints2. tah ye tah tak
Reply

Use magic Report

Post time 17-10-2017 11:37 PM | Show all posts
suka sangat ulam bendi..
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2017 09:36 AM | Show all posts
sy mmg suka bendi
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2017 02:24 PM From the mobile phone | Show all posts
masa pregnant byk mkn bendi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052176s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list