Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
595
View
11
Reply

Nak Buat Aiskrim Mochi, Tapi Susah? Mana Ada, Jom Ikut Langkah Ini!

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-9-2017 03:29 PM | Show all posts |Read mode
Sedapnya kalau dapat menikmati aiskrim ketika cuaca panas. Tapi, lagi nikmat kalau dapat makan aiskrim kek beras atau mochi. Barulah lain dari yang lain!




Foto: Kirbie's Cravings




Jangan risau, tak susah pun nak buat aiskrim mochi yang berasal dari negara matahari ternit ni. Jom tengok langkah mudah seperti disediakan Kokiku Tv ini!




Foto: Kokiku Tv






Bahan mochi:
50gram tepung pulut
100gram gula pasir
100ml air
1 sudu besar pewarna kesukaan (jika mahu)
Tepung jagung secukupnya


Bahan inti:
Aiskrim kegemaran secukupnya



Cara membuat:
1. Masukkan aiskrim ke dalam peti sejuk beku.
2. Satukan tepung pulut, gula, air dan pewarna. Kemudian didihkan sehingga teksturnya berubah likat berkilat.
3. Taburkan tepung di atas dulang dan sedikit di atas mochi supaya penggelek tak melekat pada mochi. Gelek sampai rata.
4. Masukkan adunan mochi yang sudah digelek ke dalam mangkuk. Lapik mangkuk dengan plastik untuk memudahkan mochi dikeluarkan.
5. Masukkan aiskrim ke dalam mochi dan sejukkan selama 30 minit.
6. Siap dinikmati sementara masih dingin!




Foto: Lily The Wandering Gypsy




Nota: Mochi boleh dipanaskan menggunakan ketuhar gelombang mikro dan ia boleh dibentuk dalam saiz lebih kecil mengikut cita rasa anda.










Selamat mencuba ya! - CARI




Sumber: Liputan6/Kokiku Tv
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 04:13 PM From the mobile phone | Show all posts
{:good

sedap pula tengok. thanks for the recipe
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 05:27 PM | Show all posts
dah lama nak try japanese rice cakes ni..sape pernah cuba, sedap x? yg eskem ni pn mcm leh cuba..thx ya
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 06:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Konsep buah melaka cuma guna filling aiskrim..
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 09:34 PM | Show all posts
nampak sedap betol
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Oooohhh..sedapnya! {:spot
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by munchkin at 12-9-2017 10:51 PM

Ni mcm aiskrim fuji zaman kecik.

Kalau kat japanese resto dia panggil daifuku. Instead of roll flt ngan tepung jagung gantikan ngan sweet rice flour korean tu. Pastu masuk vanilla ice cream
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 11:37 PM From the mobile phone | Show all posts
pandai orang gypsy ambik gambar
nampak selera.
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 03:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Habis diet iols mkn ni {:thief
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 10:39 PM | Show all posts
Sedapnya mochi. Ni aiskrim mochi lak. Berganda kesedapan beserta kalori
Reply

Use magic Report

Post time 13-9-2017 10:59 PM | Show all posts
sedapnya! I've a sweet tooth tapi bahaya kalori
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2017 03:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya mochi..ni letak aiskrim plak
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.058244s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list