Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
3798
View
68
Reply

hadis - penilaian semula..

[Copy link]

Author: zek007    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 21-11-2017 12:12 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 21-11-2017 08:02 AM
Kau kutip kat mana fitnah tu?

Dlm hadis sahih bang. Sumber wahyu paling holy selepas quran.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 03:41 PM | Show all posts
Edited by mnm77 at 21-11-2017 03:43 PM
Otaku85 replied at 21-11-2017 12:12 PM
Dlm hadis sahih bang. Sumber wahyu paling holy selepas quran.

Bagi rujukan tu... sebab dikhuatiri kau kutip dari sumber yang diolah dan ditulis oleh pihak anti Islam, tujuan memburukkan dan memperlekehkan...

Malang sekali kalau orang Islam termakan fitnah puak anti Islam. Harapnya kau ni Islam lah...kalau kau adalah dari puak anti Islam, tak perlu panjangkan isu ini.

Hadith sahih yang mana? Kitab apa? Bab? Sila berikan...

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 04:11 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 21-11-2017 03:41 PM
Bagi rujukan tu... sebab dikhuatiri kau kutip dari sumber yang diolah dan ditulis oleh pihak anti  ...

Kan umun mengetahui khasiat minuman sunnah kencing unta. Siap ada buku karangan seorang ulama berkaitan khasiat kencing unta. Kencing unta pun byk dijual di negara suci Arab Saudi. Siapalah kita ni nak membangkang ulamak saja.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 04:34 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 21-11-2017 04:11 PM
Kan umun mengetahui khasiat minuman sunnah kencing unta. Siap ada buku karangan seorang ulama berk ...

Umum tu pada pandangan awak. Sila beri rujukan penuh hadith mana yang awak kutip tu...

Ulama mana yang kata sunnah?  

Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 06:14 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 21-11-2017 04:34 PM
Umum tu pada pandangan awak. Sila beri rujukan penuh hadith mana yang awak kutip tu...

Ulama m ...


Hadis bukhari. Rasulullah pun menggalakkan minum air kencing unta untuk kesihatan.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2017 11:29 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 21-11-2017 06:14 PM
Hadis bukhari. Rasulullah pun menggalakkan minum air kencing unta untuk kesihatan.

Anas bin Malik radiallahu anhu berkata:

Cuaca Madinah tidak sesuai untuk beberapa orang, maka Nabi sallallahu alaihi wasallam menyuruh mereka mengikut pengembala untanya dan untuk mereka minum susu dan kencing unta tersebut.

Maka mereka mengikut pengembala itu dan minum susu serta kencing unta sehingga menjadi sihat semula badan mereka.

[ Sahih: Hadis dikeluarkan oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim, al-Tirmizi, al-Nasai, Ibn Majah dan lain-lain dengan lafaz yang sedikit berbeza-beza tetapi dengan pengajaran yang sama, iaitu disuruh minum susu dan air kencing unta sebagai ubat. Di atas adalah lafaz al-Bukhari, lihat Sahih al-Bukhari C no: 5686 (Kitab Tibb, Bab Berubat dengan air kencing unta). ]





sila faham betul2 yeeee
berfikir lah sebentar dan tidak ikut hawa nafsu (sesuatu yg belum tahu/pasti)
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 02:24 AM From the mobile phone | Show all posts
orangbesi replied at 21-11-2017 11:29 PM
Anas bin Malik radiallahu anhu berkata:

Cuaca Madinah tidak sesuai untuk beberapa orang, maka ...

Belum cuba belum tahu. Baginda menyuruh mereka minum kerana baginda mengamalkan meminun kencing unta utk mengekalkan kesihatan.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 08:28 AM | Show all posts
Edited by mnm77 at 22-11-2017 08:36 AM
Otaku85 replied at 21-11-2017 06:14 PM
Hadis bukhari. Rasulullah pun menggalakkan minum air kencing unta untuk kesihatan.

Awak MASIH TAK TUNJUK pun hadithnya, atau rujukan terperinci, mungkin SEBAB TAKUT terserlah SALAH FAHAM? Hadith Bukhari dari kitab apa, dalam bab apa? Supaya lebih jelas untuk saya tunjukkan hadith yang SEBETULNYA yang terperinci.

Inilah jadinya, ada SALAH FAHAM yang BESAR... puak anti Islam cedok hadith tu 'separuh masak' sebagai FITNAH untuk memburukkan Islam. Kemudian puak anti-hadith cedok fitnah tu semata-mata untuk menolak hadith atau memperlekehkan hadith.

Awak pula macam percaya buta tafsiran dari puak anti-hadith tentang hadith tu....

Berhati-hati ya... sila baca betul-betul.... InshaAllah, saya akan beri penjelasan tentang SALAH FAHAM dari hadith yang dimaksudkan tu.


Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 08:32 AM | Show all posts
Edited by mnm77 at 22-11-2017 08:34 AM
Otaku85 replied at 22-11-2017 02:24 AM
Belum cuba belum tahu. Baginda menyuruh mereka minum kerana baginda mengamalkan meminun kencing unta utk mengekalkan kesihatan.

Masih TABUR FITNAH kononnya Nabi mengamalkan minum kencing unta? Dari mana kamu dapat maklumat ni? Adakah dari puak anti-hadith?

Bila ditanya rujukan terperinci, tak diberikan pun.


Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 09:48 AM | Show all posts
Otaku85 replied at 21-11-2017 06:14 PM
Hadis bukhari. Rasulullah pun menggalakkan minum air kencing unta untuk kesihatan.

Penjelasan tentang SALAH FAHAM dari hadith berkaitan BERUBAT dengan Susu dan Air Kencing Unta.

Hadith yang dimaksudkan ada dalam Sahih Bukhari

Dalam Kitab At-Tibb:
باب الدَّوَاءِ بِأَلْبَانِ الإِبِلِ (Bab berubat dengan susu unta)
باب الدَّوَاءِ بِأَبْوَالِ الإِبِلِ (Bab berubat dengan air kencing unta)

Dan juga dalam Kitab Al-Wudhu:
باب أَبْوَالِ الإِبِلِ وَالدَّوَابِّ وَالْغَنَمِ وَمَرَابِضِهَا (Bab berkaitan air kencing unta, biri-biri, haiwan-haiwan lain, dan sendi-sendinya)

Ketiga-tiga hadith tersebut dalam teks Arab dan terjemahan dalam bahasa Inggeris:
عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ نَاسًا، كَانَ بِهِمْ سَقَمٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ آوِنَا وَأَطْعِمْنَا فَلَمَّا صَحُّوا قَالُوا إِنَّ الْمَدِينَةَ وَخِمَةٌ‏.‏ فَأَنْزَلَهُمُ الْحَرَّةَ فِي ذَوْدٍ لَهُ فَقَالَ ‏"‏ اشْرَبُوا أَلْبَانَهَا ‏"‏‏.‏ فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَاسْتَاقُوا ذَوْدَهُ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسَمَرَ أَعْيُنَهُمْ، فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ مِنْهُمْ يَكْدُمُ الأَرْضَ بِلِسَانِهِ حَتَّى يَمُوتَ‏.‏ قَالَ سَلاَّمٌ فَبَلَغَنِي أَنَّ الْحَجَّاجَ قَالَ لأَنَسٍ حَدِّثْنِي بِأَشَدِّ عُقُوبَةٍ عَاقَبَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَحَدَّثَهُ بِهَذَا‏.‏ فَبَلَغَ الْحَسَنَ فَقَالَ وَدِدْتُ أَنَّهُ لَمْ يُحَدِّثْهُ‏ بِهَذَا
Narrated by Anas: Some people were sick and they said, "O Allah's Messenger (ﷺ)! Give us shelter and food. So when they became healthy they said, "The weather of Medina is not suitable for us." So he sent them to Al-Harra with some she-camels of his and said, "Drink of their milk." But when they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet (ﷺ) and drove away his camels. The Prophet (ﷺ) sent some people in their pursuit. Then he got their hands and feet cut and their eyes were branded with heated pieces of iron. I saw one of them licking the earth with his tongue till he died.

عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ نَاسًا، اجْتَوَوْا فِي الْمَدِينَةِ فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ يَلْحَقُوا بِرَاعِيهِ ـ يَعْنِي الإِبِلَ ـ فَيَشْرَبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا، فَلَحِقُوا بِرَاعِيهِ فَشَرِبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا، حَتَّى صَلَحَتْ أَبْدَانُهُمْ فَقَتَلُوا الرَّاعِيَ وَسَاقُوا الإِبِلَ، فَبَلَغَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَبَعَثَ فِي طَلَبِهِمْ، فَجِيءَ بِهِمْ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسَمَرَ أَعْيُنَهُمْ‏.‏ قَالَ قَتَادَةُ فَحَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ أَنَّ ذَلِكَ كَانَ قَبْلَ أَنْ تَنْزِلَ الْحُدُودُ‏.‏
Narrated by Anas RA: The climate of Medina did not suit some people, so the Prophet (ﷺ) ordered them to follow his shepherd, i.e. his camels, and drink their milk and urine (as a medicine). So they followed the shepherd that is the camels and drank their milk and urine till their bodies became healthy. Then they killed the shepherd and drove away the camels. When the news reached the Prophet (ﷺ) he sent some people in their pursuit. When they were brought, he cut their hands and feet and their eyes were branded with heated pieces of iron.

حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ قَدِمَ أُنَاسٌ مِنْ عُكْلٍ أَوْ عُرَيْنَةَ، فَاجْتَوَوُا الْمَدِينَةَ، فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم بِلِقَاحٍ، وَأَنْ يَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا، فَانْطَلَقُوا، فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَاسْتَاقُوا النَّعَمَ، فَجَاءَ الْخَبَرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَلَمَّا ارْتَفَعَ النَّهَارُ جِيءَ بِهِمْ، فَأَمَرَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسُمِرَتْ أَعْيُنُهُمْ، وَأُلْقُوا فِي الْحَرَّةِ يَسْتَسْقُونَ فَلاَ يُسْقَوْنَ‏.‏
قَالَ أَبُو قِلاَبَةَ فَهَؤُلاَءِ سَرَقُوا وَقَتَلُوا وَكَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ، وَحَارَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ‏.
Anas said, "Some people of `Ukl or `Uraina tribe came to Medina and its climate did not suit them. So the Prophet (ﷺ) ordered them to go to the herd of (Milch) camels and to drink their milk and urine (as a medicine). So they went as directed and after they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet and drove away all the camels. The news reached the Prophet (ﷺ) early in the morning and he sent (men) in their pursuit and they were captured and brought at noon. He then ordered to cut their hands and feet (and it was done), and their eyes were branded with heated pieces of iron, They were put in 'Al-Harra' and when they asked for water, no water was given to them." Abu Qilaba said, "Those people committed theft and murder, became infidels after embracing Islam and fought against Allah and His Apostle ."

Berikut adalah SALAH FAHAM dari hadith di atas, yang SENGAJA disebarkan oleh golongan anti-Islam dan juga golongan anti-Hadith, tanpa mereka memberikan sumber asal kerana khuatir terserlah salah faham tersebut.

SALAH FAHAM 1:
Dalam ketiga-tiga hadith di atas TIDAK disebut langsung pun Nabi mengamalkan minum air kencing unta, juga tiada riwayat lain yang menyatakan Nabi mengamalkan sedemikian. Arahan dari Nabi adalah sebagai kaedah perubatan spesifik untuk orang tertentu, yang ada masalah dengan iklim dan cuaca pada tempat dan waktu tersebut.

SALAH FAHAM 2:
Pada hadith pertama di atas disebut berubat dengan susu unta. Pada hadith kedua dan hadith ketiga disebut BERUBAT dengan susu dan air kencing unta. Dalam ketiga-tiga hadith KESEMUANYA merujuk kepada orang yang berpenyakit seperti yang disebut dalam hadith tersebut. TIDAK DISEBUT minum air kencing unta semata-mata sebagai minuman kesihatan. Ini bermakna ada CAMPURAN TERTENTU (dengan susu unta) sebagai ubat untuk penyakit TERTENTU, untuk orang TERTENTU.

SALAH FAHAM 3:
Orang TERTENTU yang dimaksudkan dalam hadith tersebut merupakan pendatang dari 'Ukl atau Urainah, disebut dengan jelas dalam hadith yang ketiga di atas, iaitu orang yang MENCURI, MEMBUNUH, jadi MURTAD selepas masuk Islam, dan mereka memerangi Allah dan Rasul. Mereka lah yang pada awalnya diperintahkan minum susu dan air kencing unta (campuran) sebagai UBAT untuk MERAWAT penyakit yang terkena kepada mereka.

Penerangan Tambahan berkaitan Perubatan dalam Islam.
- Walaupun hadith tersebut merujuk kepada kaedah rawatan KHUSUS terhadap orang tertentu (yang murtad) yang kena penyakit tertentu, terdapat beberapa manfaat yang berguna dari hadith tersebut, sebagai pengecualian dalam kaedah PERUBATAN.
- Antaranya, diharuskan berubat dengan 'yang haram' JIKA TIADA pilihan dari sumber yang halal. Ini bukan bermakna utamakan yang haram, ini hanya dibolehkan bila tidak dijumpai sumber halal untuk tujuan perubatan.
- Hal ini sama juga apabila darurat, daging yang haram boleh dimakan setakat yang perlu untuk hidup.
- Maka penggunaan alkohol dan dadah (heroine, morphine) yang memudaratkan dalam keadaan biasa - maka hukumnya haram - akan tetapi dibolehkan sekadar keperluan untuk tujuan perubatan.

WAllahu a'lam

Untuk bacaan tambahan, sememangnya sudah ada UBAT dari air kencing kuda dalam pasaran: sila baca PREMARIN
https://en.wikipedia.org/wiki/Premarin


Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 10:36 AM | Show all posts
Otaku85 replied at 22-11-2017 02:24 AM
Belum cuba belum tahu. Baginda menyuruh mereka minum kerana baginda mengamalkan meminun kencing un ...

oooo camni ke
patutlah korang dok kencing berlari-lari
rupanya tok guru korang kencing berdiri

hhmmm kalau otak dah tak boleh berfikiran waras dan terbuka
memang jenis yang sudah kena minum air kencing setan le camni
betul tak?
tanyalah guru kamu tu - sedap ke air kencing setan ni
dan kalau minum air kencing unta ke, lembu ke kambing ke, taklah bengap akal tu sangat kannnnnnnnn

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
orangbesi replied at 22-11-2017 10:36 AM
oooo camni ke
patutlah korang dok kencing berlari-lari
rupanya tok guru korang kencing berd ...

Air kencing unta adalah minuman sunnah siapa kita nak mengharamkan apa yg sudah dihalalkan.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 22-11-2017 08:32 AM
Masih TABUR FITNAH kononnya Nabi mengamalkan minum kencing unta? Dari mana kamu dapat maklumat ni? ...

Sudah tentulah baginda ada mengamalkannya jika tidak mereka tidak disuruh minum air kencing unta minuman sunnah.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 22-11-2017 08:28 AM
Awak MASIH TAK TUNJUK pun hadithnya, atau rujukan terperinci, mungkin SEBAB TAKUT terserlah SALAH  ...

Air kencing unta sgt berkhasiat sehingga dijadikan ubat dan minuman sunnah. Tak percaya di Mekah ramai saja keturunan nabi yg menjualnya.
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 02:27 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 22-11-2017 12:48 PM
Sudah tentulah baginda ada mengamalkannya jika tidak mereka tidak disuruh minum air kencing unta m ...

FITNAH lagi...  mana bukti sumber rujukan yang kau kata Nabi minum? hadith bukhari yang mana?

Kau ni Islam atau bukan?

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 02:30 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 22-11-2017 12:49 PM
Air kencing unta sgt berkhasiat sehingga dijadikan ubat dan minuman sunnah. Tak percaya di Mekah ramai saja keturunan nabi yg menjualnya.


Kau dah sampai ke Makkah ke? Aku sampai situ tak seperti FITNAH yang kau tulis...banyak air zam-zam, bukannya ada air kencing unta dijual sebagai minuman yang macam kau ulang FITNAH tu. Buat apa nak percaya kat FITNAH kau tu....

Kau ni Islam atau bukan?

Jika kau masih mengulangi FITNAH tu dah jelaslah kau termasuk dalam puak anti Islam tu.... Tak mengapa, forumer dah nampak pun...



Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 02:32 PM | Show all posts
Penjelasan tentang SALAH FAHAM dari hadith berkaitan BERUBAT dengan Susu dan Air Kencing Unta.

Hadith yang dimaksudkan ada dalam Sahih Bukhari

Dalam Kitab At-Tibb:
باب الدَّوَاءِ بِأَلْبَانِ الإِبِلِ (Bab berubat dengan susu unta)
باب الدَّوَاءِ بِأَبْوَالِ الإِبِلِ (Bab berubat dengan air kencing unta)

Dan juga dalam Kitab Al-Wudhu:
باب أَبْوَالِ الإِبِلِ وَالدَّوَابِّ وَالْغَنَمِ وَمَرَابِضِهَا (Bab berkaitan air kencing unta, biri-biri, haiwan-haiwan lain, dan sendi-sendinya)

Ketiga-tiga hadith tersebut dalam teks Arab dan terjemahan dalam bahasa Inggeris:

    عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ نَاسًا، كَانَ بِهِمْ سَقَمٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ آوِنَا وَأَطْعِمْنَا فَلَمَّا صَحُّوا قَالُوا إِنَّ الْمَدِينَةَ وَخِمَةٌ‏.‏ فَأَنْزَلَهُمُ الْحَرَّةَ فِي ذَوْدٍ لَهُ فَقَالَ ‏"‏ اشْرَبُوا أَلْبَانَهَا ‏"‏‏.‏ فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَاسْتَاقُوا ذَوْدَهُ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسَمَرَ أَعْيُنَهُمْ، فَرَأَيْتُ الرَّجُلَ مِنْهُمْ يَكْدُمُ الأَرْضَ بِلِسَانِهِ حَتَّى يَمُوتَ‏.‏ قَالَ سَلاَّمٌ فَبَلَغَنِي أَنَّ الْحَجَّاجَ قَالَ لأَنَسٍ حَدِّثْنِي بِأَشَدِّ عُقُوبَةٍ عَاقَبَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَحَدَّثَهُ بِهَذَا‏.‏ فَبَلَغَ الْحَسَنَ فَقَالَ وَدِدْتُ أَنَّهُ لَمْ يُحَدِّثْهُ‏ بِهَذَا
    Narrated by Anas: Some people were sick and they said, "O Allah's Messenger (ﷺ)! Give us shelter and food. So when they became healthy they said, "The weather of Medina is not suitable for us." So he sent them to Al-Harra with some she-camels of his and said, "Drink of their milk." But when they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet (ﷺ) and drove away his camels. The Prophet (ﷺ) sent some people in their pursuit. Then he got their hands and feet cut and their eyes were branded with heated pieces of iron. I saw one of them licking the earth with his tongue till he died.

    عَنْ أَنَسٍ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّ نَاسًا، اجْتَوَوْا فِي الْمَدِينَةِ فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ يَلْحَقُوا بِرَاعِيهِ ـ يَعْنِي الإِبِلَ ـ فَيَشْرَبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا، فَلَحِقُوا بِرَاعِيهِ فَشَرِبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا، حَتَّى صَلَحَتْ أَبْدَانُهُمْ فَقَتَلُوا الرَّاعِيَ وَسَاقُوا الإِبِلَ، فَبَلَغَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَبَعَثَ فِي طَلَبِهِمْ، فَجِيءَ بِهِمْ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسَمَرَ أَعْيُنَهُمْ‏.‏ قَالَ قَتَادَةُ فَحَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ أَنَّ ذَلِكَ كَانَ قَبْلَ أَنْ تَنْزِلَ الْحُدُودُ‏.‏
    Narrated by Anas RA: The climate of Medina did not suit some people, so the Prophet (ﷺ) ordered them to follow his shepherd, i.e. his camels, and drink their milk and urine (as a medicine). So they followed the shepherd that is the camels and drank their milk and urine till their bodies became healthy. Then they killed the shepherd and drove away the camels. When the news reached the Prophet (ﷺ) he sent some people in their pursuit. When they were brought, he cut their hands and feet and their eyes were branded with heated pieces of iron.

    حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ قَدِمَ أُنَاسٌ مِنْ عُكْلٍ أَوْ عُرَيْنَةَ، فَاجْتَوَوُا الْمَدِينَةَ، فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم بِلِقَاحٍ، وَأَنْ يَشْرَبُوا مِنْ أَبْوَالِهَا وَأَلْبَانِهَا، فَانْطَلَقُوا، فَلَمَّا صَحُّوا قَتَلُوا رَاعِيَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَاسْتَاقُوا النَّعَمَ، فَجَاءَ الْخَبَرُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ، فَبَعَثَ فِي آثَارِهِمْ، فَلَمَّا ارْتَفَعَ النَّهَارُ جِيءَ بِهِمْ، فَأَمَرَ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ، وَسُمِرَتْ أَعْيُنُهُمْ، وَأُلْقُوا فِي الْحَرَّةِ يَسْتَسْقُونَ فَلاَ يُسْقَوْنَ‏.‏
    قَالَ أَبُو قِلاَبَةَ فَهَؤُلاَءِ سَرَقُوا وَقَتَلُوا وَكَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ، وَحَارَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ‏.
    Anas said, "Some people of `Ukl or `Uraina tribe came to Medina and its climate did not suit them. So the Prophet (ﷺ) ordered them to go to the herd of (Milch) camels and to drink their milk and urine (as a medicine). So they went as directed and after they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet and drove away all the camels. The news reached the Prophet (ﷺ) early in the morning and he sent (men) in their pursuit and they were captured and brought at noon. He then ordered to cut their hands and feet (and it was done), and their eyes were branded with heated pieces of iron, They were put in 'Al-Harra' and when they asked for water, no water was given to them." Abu Qilaba said, "Those people committed theft and murder, became infidels after embracing Islam and fought against Allah and His Apostle ."


Berikut adalah SALAH FAHAM dari hadith di atas, yang SENGAJA disebarkan oleh golongan anti-Islam dan juga golongan anti-Hadith, tanpa mereka memberikan sumber asal kerana khuatir terserlah salah faham tersebut.

SALAH FAHAM 1:
Dalam ketiga-tiga hadith di atas TIDAK disebut langsung pun Nabi mengamalkan minum air kencing unta, juga tiada riwayat lain yang menyatakan Nabi mengamalkan sedemikian. Arahan dari Nabi adalah sebagai kaedah perubatan spesifik untuk orang tertentu, yang ada masalah dengan iklim dan cuaca pada tempat dan waktu tersebut.

SALAH FAHAM 2:
Pada hadith pertama di atas disebut berubat dengan susu unta. Pada hadith kedua dan hadith ketiga disebut BERUBAT dengan susu dan air kencing unta. Dalam ketiga-tiga hadith KESEMUANYA merujuk kepada orang yang berpenyakit seperti yang disebut dalam hadith tersebut. TIDAK DISEBUT minum air kencing unta semata-mata sebagai minuman kesihatan. Ini bermakna ada CAMPURAN TERTENTU (dengan susu unta) sebagai ubat untuk penyakit TERTENTU, untuk orang TERTENTU.

SALAH FAHAM 3:
Orang TERTENTU yang dimaksudkan dalam hadith tersebut merupakan pendatang dari 'Ukl atau Urainah, disebut dengan jelas dalam hadith yang ketiga di atas, iaitu orang yang MENCURI, MEMBUNUH, jadi MURTAD selepas masuk Islam, dan mereka memerangi Allah dan Rasul. Mereka lah yang pada awalnya diperintahkan minum susu dan air kencing unta (campuran) sebagai UBAT untuk MERAWAT penyakit yang terkena kepada mereka.

Penerangan Tambahan berkaitan Perubatan dalam Islam.
- Walaupun hadith tersebut merujuk kepada kaedah rawatan KHUSUS terhadap orang tertentu (yang murtad) yang kena penyakit tertentu, terdapat beberapa manfaat yang berguna dari hadith tersebut, sebagai pengecualian dalam kaedah PERUBATAN.
- Antaranya, diharuskan berubat dengan 'yang haram' JIKA TIADA pilihan dari sumber yang halal. Ini bukan bermakna utamakan yang haram, ini hanya dibolehkan bila tidak dijumpai sumber halal untuk tujuan perubatan.
- Hal ini sama juga apabila darurat, daging yang haram boleh dimakan setakat yang perlu untuk hidup.
- Maka penggunaan alkohol dan dadah (heroine, morphine) yang memudaratkan dalam keadaan biasa - maka hukumnya haram - akan tetapi dibolehkan sekadar keperluan untuk tujuan perubatan.

WAllahu a'lam

Untuk bacaan tambahan, sememangnya sudah ada UBAT dari air kencing kuda dalam pasaran: sila baca PREMARIN
https://en.wikipedia.org/wiki/Premarin
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 03:34 PM From the mobile phone | Show all posts
mnm77 replied at 22-11-2017 02:30 PM
Kau dah sampai ke Makkah ke? Aku sampai situ tak seperti FITNAH yang kau tulis...banyak air zam- ...

Siapakah anda nak menafikan kencing unta sbg minuman sunnah?
Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2017 11:40 PM | Show all posts
Otaku85 replied at 22-11-2017 12:46 PM
Air kencing unta adalah minuman sunnah siapa kita nak mengharamkan apa yg sudah dihalalkan.

[tr][/tr]
[tr][/tr]
Air kencing unta adalah minuman sunnah siapa kita nak mengharamkan apa yg sudah dihalalkan.

orang yg mabuk brandy pun tak teruk sangat otaknya cam ayat kamu ni
takde dalam mana2 pun riwayat atau keterangan
sendiri sendiri pandai reka cipta yg tak pernah ujud


kesian sungguhlah dekat pengikut2 yg taat membuta tuli cam kamu ni
dah cam lembu kena cucuk idung - ditarik kemana saja


apa pun KIRIM SALAM pada guru kamu atau pemimpin kamu tu yeee
aku dah sampaikan ...seperti
KATA ALLAH: HANYA MEREKA YANG BERAKAL AKAN MENDAPAT PENGAJARAN









Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2017 02:24 AM From the mobile phone | Show all posts
orangbesi replied at 22-11-2017 11:40 PM
[/td][/tr]



Semua ulama bersetuju bahawa kencing unta adalah minuman sunnah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.083443s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list