Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
10401
View
186
Reply

[Falsafah] ...jangan takut memberi...

[Copy link]

Author: ctjah    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-10-2017 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-10-2017 06:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Jangan takut berbagi rezeki, jangan segan memberi, semua yang kita ada hanya pinjaman, hanya sementara, dalam rezeki yang diberikan kepada kita ada hak orang lain, hanya diamanahkan sekejap pada kita untuk menjaganya. Tidak menjadi miskin dengan memberi bahkan Allah akan gantikan rezeki lain yang lebih baik...InsyaAllah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 07:06 PM | Show all posts
Edited by AryaRose at 22-10-2017 07:12 PM

tidaklah akan berkurang harta yang kita infaq/sedekahkan dengan ikhlas kerana Allah, melainkan Allah akan menggantinya dengan berlipat ganda

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 07:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Beri lah sesuatu yang kau sayang,  jangan beri sesuatu yang kau sudah tak suka...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:10 PM From the mobile phone | Show all posts
the heart that gives, gathers...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Sesiapa yg bersedekah akan dibalas 10 kali ganda lipat. So jangan takut miskin. Selama aku sedekah tak pernah sekali pun aku tak ada duit, rezeki sentiasa ada.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Duit, makan-minum, harta dan ilmu akan menjadi bertambah berkat dengan berkongsi dengan mereka yang hampir dan memerlukan. Ini kerana diriwayatkan daripada Abu Darda RA bahawa Nabi salallahualaihiwassalam pernah bersabda ;

      -   -  
Carilah keredhaan aku dengan berbuat baik kepada orang yang lemah di kalangan kamu kerana sesungguhnya kamu diberi rezeki dan pertolongan disebabkan orang-orang yang lemah di kalangan kamu.

[Riwayat Abu Daud, disahihkan oleh Al-Albani]

Dalam riwayat yang lain menyebut ;      Sesungguhnya Allah menolong umat ini dengan sebab pembelaan mereka kepada golongan yang lemah di kalangan mereka
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Screenshot_20171022_202545.png
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 08:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Cmn nak ikhlas yee.. ade sape leh jwb
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Didiklh hati... ikhlas sedekah kerna yg Maha Esa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 10:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Adab bersedekah adalah tidak mengungkit-ungkit pemberian sedekahnya sebagaimana firman Allah SWT:

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan pahala sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)." - Surah  Al Baqarah ayat 264

Sedekah juga harus didahulukan kepada waris terdekat:

"Sedekahlah kepada orang miskin (mendapat satu pahala), sedangkan sedekah kepada kaum kerabat mendapat dua pahala iaitu pahala sedekah dan pahala silaturrahim." - Riwayat Al Bukhari dan Muslim
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 10:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 11:36 PM | Show all posts
Mereka yang bersedekah akan dimurahkan rezeki oleh Allah dalam kehidupannya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 11:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Setiap kebaikan adalah sedekah
(HR Muslim)
FB_IMG_1508686599277.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 11:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Setiap kebaikan adalah sedekah
(HR Muslim)
FB_IMG_1508686624626.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2017 11:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Memberilah dengan seikhlas hati.Itulah saham anda di sana

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2017 06:01 AM From the mobile phone | Show all posts
I memang percaya dan yakin dengan kuasa dan hikmah sedekah ni through own experience. Cuma kadang2 bila kita nak bersedekah tu biasalah ada je bisikan2 laknatullah tu untuk buat kita waswas dan takut untuk keluarkan/memberi apa yang bukan milik kita pun sebenarnya. Seseorang pernah bgtahu I, duit tu jgn letakkan pada hati, tapi letaklah pada tangan supaya mudah untuk kita memberi. Lagi satu sedekah ni pun ada pelbagai bentuk. Tak mampu bagi dari segi duit/harta, sumbanglah dari segi tenaga. Paling mudah sedekahkan doa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.117391s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list