Minat menulis? Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM600! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1502
View
14
Reply

Bikin Apam Balik Di Rumah. Lagi Best Campak Ja Inti Ikut Suka

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-1-2018 12:28 PM | Show all posts |Read mode



Apa makanan favourite anda kala ke pasar malam?

Mesti ada yang menjawab apam balik yang dah jadi kemestian untuk dibawa pulang.

Tapi macam jarang pula orang buat apam balik di rumah. Mungkin kerana ia senang didapati dan harganya juga murah.

Apa kata kali ini anda cuba buat sendiri dengan resepi yang dikongsikan oleh Adlin Lin yang memang tak susah mana pun.




Bahan-bahan (kisar)
- 4 cawan tepung gandum
- 3 cawan air
- 1/2 cawan minyak
- 1/2 cawan gula
- 4 biji telur
- Sedikit garam
-1 sudu kecil yis mauripan
-1/2 sudu teh soda bikarbonat

Inti
- Kacang disangai
- Jagung dalam tin
- Gula

Cara membuatnya
1)    Kisar bahan-bahan di atas. Biarkan adunan selama satu jam.
2)    Sediakan kuali tidak melekat (non stick pan) lalu masukkan adunan secara membulat.
3)    Setelah hampir masak, masukkan kacang, gula dan jagung sebagai inti. Biarkan seketika.
4)    Dah siap, lipat dan sapukan apam dengan mentega/marjerin supaya lebih cantik.
















Tip
1)    Gunakan kuali tanpa lekat atau kuali roti jala. Jadi tak perlukan sebarang minyak untuk memasak. Boleh juga gunakan periuk ajaib sebagai kuali.
2)    Sukatan cawan mungkin tak sama, jadi disaran untuk lebihkan tepung jika adunan terasa cair. Kebarangkalian untuk resepi gagal sangat sedikit sebab yis dan soda bikarbonat membuatkan ia tetap lembut.
3)    Boleh juga masukkan bahan tambahan lain seperti coklat, kismis atau apa sahaja mengikut citarasa anda sendiri.

Mudah sahaja kan? Selamat mencuba - CARI

Kredit resipi : Adlin Lin
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Br la teringat apam balik kt pasar area kg sy sbb mmg sedap betul ikut tekak sy la..

Bole cuba ni{:run
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 12:59 PM | Show all posts
eh eh jadi juga awk buat, nak cuba lah. pandai awak masak ye.  
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
pernah cuba buat ikut resepi free masa beli pemanggang ajaib menang tu.mudah je sebenarnya buat apam balik ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 02:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Suka apam balik yg nipis tu,rangup.

Adunan tepung tu boeh buat waffle jugak ke?
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Dkt area bandar mahkota cheras, psr mlm hari ahad ada org jual apam balik pandan,inti pulut hitam n kelapa. Sedap sgt.dah try dkt tmpt lain tak sama sedapnya dgn kedai ni
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 03:56 PM From the mobile phone | Show all posts
swimswim replied at 9-1-2018 02:19 PM
Dkt area bandar mahkota cheras, psr mlm hari ahad ada org jual apam balik pandan,inti pulut hitam n  ...

kat mana tu.dulu duduk dkt mahkota cheras gak.tp tak taw lak ada padar mlm hari ahad.hihi
Reply

Use magic Report

Post time 9-1-2018 08:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Alaa x expert sgt kwsn tu.. Area2 stesen minyak shell..hari ahad..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 01:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang boleh sangat buat sebdiri kalau ramai yang makan .. kalau sorang elok beli sahaja ..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 05:43 PM | Show all posts
suka yg nipis tu panas2..crispy gitu..
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2018 06:03 PM | Show all posts
amyza replied at 9-1-2018 02:01 PM
Suka apam balik yg nipis tu,rangup.

Adunan tepung tu boeh buat waffle jugak ke?

tak sama sis, waffle ada tepung sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 29-1-2018 08:25 AM | Show all posts
my favourite apam balik...mmmm dappnya
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2018 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
kalau pakai tutup kuih bakar yg biasa org letak arang kat atas tu, agak2 boleh buat acuan apam balik nipis tak, yg garing tu?

pernah cuba buat ikut resepi dkt internet..pakai pan, lps tu try pakai tudung periuk india yg nipis tu.. tp jd apam balik tebal juga la..tp tekstur cantik juga ada rongga2 panjang gitu..btw acuan utk apam balik rangup tu kat mana nk beli?
Reply

Use magic Report

Post time 1-2-2018 04:31 PM | Show all posts
aku dah buat semalam,tp kacang gantikan dgn chedda cheese
meletop rasenye
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2018 11:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Ouu suka apam balik kecik yg crispy tu..
Raya tahun lepas open house menteri kt kg, dok ulang2 amik apam balik crispy acik tu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050770s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list