Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1012
View
16
Reply

Eh, Ada Garis Putih La Dekat Ayam. Selamat Untuk Dimakan Ke?

[Copy link]

Author: Cari-Amiey       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-1-2018 04:19 PM | Show all posts |Read mode
Pernah tak perasan terdapat garis halus pada daging ayam yang mentah semasa anda mencucinya? Garis ini kebiasaannya kelihatan agak samar dan bersatu dengan baik bersama daging ayam.







Tahukah anda menurut kajian dari University of Arkansas dan Texas A&M, garis putih pada ayam ini semakin mudah didapati pada ayam.


Daripada 285 ekor, sebanyak 96 peratus ayam memiliki garis putih yang berada pada bahagian dada.







Memetik laporan Daily Mirror, bahagian putih ini menunjukkan lemak yang banyak pada ayam tersebut. Ianya juga merupakan penanda aras untuk kualiti daging ayam tersebut.


Bagaimanapun, garis tersebut secara keseluruhannya tidak akan merosak kualiti ayam tersebut malah akan membuat si pemakannya lebih kenyang berbanding dengan ayam yang kurang lemak.






Salah seorang penyelidik utama Pertanian, Badan Litbang Pertanian IPB iaitu Dr. Tike Sartika menyatakan bahawa garis putih tersebut merupakan lemak daging dari baka yang berkualiti tinggi.


"Biasanya garis putih itu tidak ada kerana lemak ayam berada di bawah kulit. Tetapi bagi ayam yang mengandungi protein tingg, lemak akan timbul pada daging. Tetapi ianya bukanlah sesuatu yang buruk, ujar Dr.Tike.



Tambahnya lagi, semua lemak akan membuat daging lebih garing dan sedap. Cuma perlu mengawal pengambilannya kerana dikhuatiri boleh menyebabkan kolesterol tinggi.


Disebabkan itu, bagi mereka yang sedang menjaga makan atau berdiet sangat disarankan untuk memakan dada ayam dengan cara merebus dan bukannya digoreng.






Ha, lepas ni boleh lah pilih ayam yang ada garis putih kalau nak rasa ayam yang lebih sedap. - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2018 08:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Oh. Aku selalu jumpa garisan putih tu.
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2018 10:10 PM | Show all posts
kalau dada abg sejat ada garis putih itu lemak ke silikon sis?
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2018 10:12 PM | Show all posts
ok dah lakukan autopsy ke atas sis vokuru, tiada garisan putih tapi ada garisan bahu jalan di dada sis vokuru, ini tandanya lemak pekat sejati

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2018 10:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Oh mcm tu eh. Letih iols cuci benda x hilang2 haha
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2018 10:35 PM From the mobile phone | Show all posts
tu bukan selalu ade ke. lemak2
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2018 10:53 PM From the mobile phone | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 19-1-2018 10:12 PM
ok dah lakukan autopsy ke atas sis vokuru, tiada garisan putih tapi ada garisan bahu jalan di dada s ...

X de kena-mengena lsg dgn topic
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2018 02:10 AM | Show all posts
noraidil_06 replied at 20-1-2018 10:53 PM
X de kena-mengena lsg dgn topic

ok sorry pra moderator.
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2018 10:53 AM | Show all posts
suspen jer
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-1-2018 06:33 PM | Show all posts
CiliPadiSedap replied at 19-1-2018 10:10 PM
kalau dada abg sejat ada garis putih itu lemak ke silikon sis?

haha tak tau la pulak. Tak pernah tengok lagi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-1-2018 06:34 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-1-2018 06:35 PM | Show all posts
SecretLuv replied at 19-1-2018 08:56 PM
Oh. Aku selalu jumpa garisan putih tu.

itu tandanya penuh lemak di dada
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-1-2018 06:36 PM | Show all posts
meisapoya replied at 19-1-2018 10:33 PM
Oh mcm tu eh. Letih iols cuci benda x hilang2 haha

hahah rajinnya sis
Reply

Use magic Report

Post time 23-1-2018 08:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Cari-Amiey replied at 23-1-2018 06:36 PM
hahah rajinnya sis

Gigih sbb geli tgk. Klu dh siap masak kt kedai melantak x igt geli dh
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2018 01:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Ooo..gitu..
Kdg lemak ayam warna putih kdg warna kuning...

Mana yg ok?
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2018 02:17 PM | Show all posts
laaaaaaaaaaaaaaaa. aku tak terfikir apa-apa pun masa makan. yakin halal aje. hehe.. mekaseh ek
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2018 04:47 PM | Show all posts
raihaneem replied at 3-2-2018 01:12 PM
Ooo..gitu..
Kdg lemak ayam warna putih kdg warna kuning...

biasanya lemak warna putih adalah lebih bagus sebab masih dalam keadaan segar manakala warna kuning tu sudah beberapa hari di jual di dalam pasaraya.


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.114427s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list