JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12
Return to list New
3315
View
48
Reply

Macam Ni Rupanya Buat Stok Cili Kisar, Tahan Berbulan-bulan Tak Berkulat

[Copy link]

Author: Cari-Faizal       Show all posts   Read mode

Post time 24-3-2018 12:16 PM | Show all posts
slalunya potong cili kering tu secara memanjang (utk buang biji) pastu rebus sehingga mendidih.

pastu kupas kulit bawang besar dgn bawang putih dan basuh kedua2 jenis bawang td sehingga bersih.

kemudian ambil cili kering rebus tadi, bawang besar, bawang putih dgn sedikit minyak masak dan blender semuanya sekali sehingga cili kering menjadi hancur dan halus.

*** kalo tak salah, tujuan meletakkan sedikit minyak masak tu adalah spy semua biji2 cili kering yg masih ada tadi menjadi hancur dan sebati dgn cili kering yg ingin kita blenderkan..


wallahua'lam..
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2018 02:27 AM From the mobile phone | Show all posts
la...simple je resepi cili kisar ni...pasni boleh belaja buat sendiri...
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2018 04:01 PM | Show all posts
thanks for the  tips...

nak try bila abis cili kering dlm peti....
akak buat sikit2...sbb xnk berkulat2..huhuh
Reply

Use magic Report

Post time 28-3-2018 12:45 PM | Show all posts
saya mesen da cili letak bawang putih. memang tak naik la benda putih2 tu hahaah thnkyouuuu tt
Reply

Use magic Report

Post time 30-3-2018 10:57 AM | Show all posts
Mmg selalu buat mcm ni tp x pernah plak ltk bwg putih
Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2018 08:53 AM From the mobile phone | Show all posts
orked44 replied at 21-3-2018 05:41 PM
kalau sy biasa buat bawang putih,bwg merah dan bwg besar blend sekali.simpan dlm peti ais..senang ka ...

Saya pun sama tapi tambah langkah sebab tumis siap2 sampai keluar minyk terus. Lepas tu dah sejuk, masuk plastic per portion dan bekukan. Bila nak masak, senang tak payah tunggu nak tumis sampai keluar minyak.
Reply

Use magic Report

Post time 29-4-2018 03:06 PM From the mobile phone | Show all posts
whadda replied at 22-3-2018 01:15 PM
disebabkan aku keje dan balik malam aku carik satu hari tuk blend je cili, air ngan bawang besar mac ...

Tips yg baguih
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2018 12:57 PM | Show all posts
good info.. tq
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2018 09:42 AM | Show all posts
Ada lagi satu petua supaya cili kisar tahan lama is to blend the chili dengan minyak masak. Jangan campur air.
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2018 02:11 AM | Show all posts
Biasa i blend dgn minyak to make sure saki baki bijik cili hancur
bila bijik cili dah hancur baru masuk bawang merah or bawang besar
kalau pekat sgt i camput sikit air masak
Lps tu i campur sikit dgn garam...
Simpan dlm freezer..
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2018 02:31 PM | Show all posts
satu lagi cara kalau nk cili blend tu tahan lama, masak cili blend tu dengan bawang besar yang dah diblend. masak dengan api kecil dan masak sampai kering airnya.. pastu sejukkan, baru masukkan dalam tupperware. simpan dalam peti ais. insyallah tahan lama..
Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2018 08:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu aku pun buat mcm korang....
Rebus cili pastu kisar dgn minyak....
Pastu tumis sampai pecah minyak...guna api slow supaya tak percik satu dapur....kekdg aku masukkn dlm rice cooker.....memang tahan lama...nk masak pun senang, tak perlu tumis lama lama sbb cili dah masak kannn....

Skrg aku dpt petua lg best....
Beli serbuk cili babas.....
Rasa tak lari pun dari cili blend sendiri...
Jimatttt sgt masa aku......
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 9-12-2018 08:43 PM
Dulu aku pun buat mcm korang....
Rebus cili pastu kisar dgn minyak....
Pastu tumis sampai pecah mi ...

Yeke. Ok la nanti tayah aku nk buang biji cili tu lg dah. Guna serbuk cili babas jela. Penat ooo seharian buang biji dan rebus. Pastu blender. Smpai pijo jari aku. Huhuhu
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2018 08:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Cara sya cili yg diblend tu sya masak sekejap dgn garam halus sedikit tu cara sya nak tahan lama cili kisar
Reply

Use magic Report

Post time 30-12-2018 07:20 PM From the mobile phone | Show all posts
cekgihani replied at 12-12-2018 01:00 PM
Yeke. Ok la nanti tayah aku nk buang biji cili tu lg dah. Guna serbuk cili babas jela. Penat ooo s ...

Iya....

Cili babas je yg lebih kurang rasa dgn cili kita kisar sendiri....cili boh memang ta lah....

Tapi make sure bila nk masak tu bubuh air jadi kan paste dulu....
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2018 10:52 AM | Show all posts
Baru tahu pasal bawang putih tu. Selalu blend cili dengan minyak jer.
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 01:52 PM | Show all posts

boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 05:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Blh cuba.terima kasih atas petua ni.
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
whadda replied at 22-3-2018 01:15 PM
disebabkan aku keje dan balik malam aku carik satu hari tuk blend je cili, air ngan bawang besar mac ...

Cara yang ni lagi bagus betul2 tahan lama
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 9-12-2018 08:43 PM
Dulu aku pun buat mcm korang....
Rebus cili pastu kisar dgn minyak....
Pastu tumis sampai pecah mi ...

Oo serbuk cili tu boleh buat masak sambal mcm biasa ye?
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 09:53 PM From the mobile phone | Show all posts
None68 replied at 6-2-2019 08:31 PM
Oo serbuk cili tu boleh buat masak sambal mcm biasa ye?

Iya...blh dikkk....

Tapi seblm tumis tu, jadikan paste dulu....pastu campur le sos cili sikit masa goreng tu....rasa ok je....
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 04:42 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 6-2-2019 09:53 PM
Iya...blh dikkk....

Tapi seblm tumis tu, jadikan paste dulu....pastu campur le sos cili sikit m ...

Woraits darling!
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:54 AM | Show all posts
bole try nih ....... biasa rebus .... blend .....
nanti bole laaa vase try buh bawang potih plak
Reply

Use magic Report

Post time 18-2-2019 03:24 PM | Show all posts
thanks kepada yg share.
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053189s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list