CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 5359|Reply: 59

[Dunia] FBI & Polis US Berjaya Menyelesaikan Kes Pembunuhan Bersiri Terkenal 40thn L

[Copy link]
Post time 26-4-2018 02:03 AM | Show all posts |Read mode
Edited by dani-rox at 26-4-2018 02:04 AM

After a more than 40-year search, authorities think they have the Golden State Killer in custody

Pic source

(CNN) A person believed to be the so-called Golden State Killer -- accused of 12 killings and 45 rapes across California from 1976 to 1986 -- is under arrest, FBI spokeswoman Angela Bell said Wednesday.

Bell would not identify the suspect but authorities in Sacramento are expected to release more information at a news conference scheduled for noon PT (3 p.m. ET).
The suspect was also known as the "East Area Rapist" and "the Original Night Stalker."

The first recorded rape was on June 18, 1976. The victim, Jane, was dozing in bed with her 3-year-old son after her husband left for work. Then, she was abruptly awoken.

A masked man stood in the bedroom doorway, holding a large butcher knife and shining a flashlight at her face.

He bound Jane and her son with shoelaces and blindfolded and gagged them with torn sheets. After moving her son off the bed, he unbound Jane's ankles.

"And then I knew what he was there for," said Jane, who didn't want to share her last name.

Jane's rape sparked the hunt for the man who authorities say went on to commit rapes and killings in California over the next decade.

It's been more than 40 years since his first recorded attacks, which began in and around Sacramento in Northern California. No one was ever caught or even identified in the case. Police only had minor details about his looks, along with a sketch from an almost-victim.

In recent years, there was renewed interest in the case. This year, a book and a series from HLN were released, hoping to shed more light on the case.

When the Sacramento-area rapes were first being reported, it was always by women who were alone or with their children. But by 1977, a year after Jane's attack, the list of victims had expanded to couples in their homes.

It's believed the attacker chased down and killed Katie and Brian Maggiore in February 1978.

Police believe the East Area Rapist killed Brian and Katie Maggiore after the couple -- who were walking their dog at the time -- spotted him before he broke into a home in Rancho Cordova, California, just outside Sacramento, in February 1978.

Those were his first known homicides.

"We thought he would never stop, but then two months after the Maggiore homicides, the East Area Rapist left our jurisdiction. It was like he disappeared in thin air," said Carol Daly, a retired detective from the Sacramento County Sheriff's Department.

That's when a serial attacker began terrorizing Santa Barbara County, California -- more than 300 miles south of Sacramento. Police didn't realize it at the time, but the attacker's crimes fit the same pattern as Sacramento's East Area Rapist. He attacked women and couples across Southern California from December 1979 to May 1986, and became known there as the Original Night Stalker.

"These cases are some of the most horrific I've had to investigate," said Erika Hutchcraft, an investigator for Orange County District Attorney's Office. "They're not a one-time, you know, crime of passion, but these are almost passionless crimes. Very cold, very violent."

Even with such distance between Sacramento and Southern California, detectives in the north who heard about the Original Night Stalker believed he was the same perpetrator as the East Area Rapist.

"Over the years, we heard of homicides down in Southern California, and we thought it was the East Area Rapist," said Larry Crompton, retired detective for Contra Costa County Sheriff's Department. "But he would not leave fingerprints, so we could not prove, other than his M.O., that he was the same person. We did not know anything about DNA."

Once DNA tests were available to investigators, they were able to confirm the same man committed three of the attacks that had previously been blamed on the so-called East Area Rapist, according to Paul Holes, who investigated the case for the Contra Costa County District Attorney's Office.
"That's when I reached out to Orange County" in Southern California, he says, "just to see, you know, if the East Area Rapist DNA was a match with the Original Night Stalker."

In 2001, DNA evidence determined the East Area Rapist was the same offender as the Original Night Stalker.

In 2016 -- 40 years after his first attack -- the FBI offered a $50,000 reward for any information that could lead to his arrest and conviction.
"The sheriff's department never gave up on this investigation," Detective Paul Belli of the Sacramento County Sheriff's Department said at the time. "This person ruined a great number of lives, and he should be held accountable."

The FBI describes him as a white male, close to 6 feet tall, with blond or light brown hair.

"We have his DNA," said Holes. "If we find the right guy, we will know we got the Golden State Killer. This is a solvable case."

https://edition.cnn.com/2018/04/25/us/golden-state-killer-development/index.html

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 26-4-2018 02:03 AM | Show all posts
Edited by dani-rox at 26-4-2018 01:56 AM

Secara ringkasnya, the Original Night Stalker/East Area Rapist nih menjadi salah satu contoh pembunuh bersiri prolific yg berjaya melepaskan diri selama berpuluh2 thn. Banyak rancangan tv, buku, artikel dsb memaparkan bagaimana licik dan kejamnya ONS/EAR ketika aktif di sekitar California di antara thn '76-'86. Kira heboh jugakla sbb dia nih kes unsolved serial killing mcm Jack the Ripper dan the Zodiac Killer.
Dia dipanggil Original Night Stalker sbb dia lebih awal bbrp thn drpd serial killer Richard Ramirez yg juga beroperasi di negeri sama.

Recording panggilan ONS kpd salah seorg mangsanya

Gambar mangsa

Terbaru, polis memberitahu identiti suspek sbg Joseph James DeAngelo Jr, 72thn. bekas polis dan navy.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak sabar nak tunggu kat C.I....yang paling terkesan i kes jonbennet sampai skrg tak dapat, my instinct kata stranger yg bunuh.

Use magic Report

Author| Post time 26-4-2018 01:27 PM From the mobile phone | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 08:15 AM
Tak sabar nak tunggu kat C.I....yang paling terkesan i kes jonbennet sampai skrg tak dapat, my insti ...

Mungkin dia org akan buat dokumentari khas, dari mula2 kes ni berlaku sampai la tertangkap si EARONS. Katanya, polis dan FBI dpt maklumat psl Deangelo bbrp hari lalu. So dia org buat surveillance dan kutip item yg ada dna nya, yg dibuang ke luar... puntung rokok barangkali. Bila confirm polis tunggu dia keluar rumah dan tangkap. Org tua tu tak melawan pun, mcm tahu jenayah yg dia pernah buat.
In a way, kes ni bukan saja bg harapan utk kes mcm JonBenet Ramsey etc, kita kat sini pun mungkin satu hari nanti ada peluang utk melihat kes Nurin Jazlin dpt diselesaikan.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 01:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by slavehunter at 26-4-2018 02:47 PM
dani-rox replied at 26-4-2018 01:27 PM
Mungkin dia org akan buat dokumentari khas, dari mula2 kes ni berlaku sampai la tertangkap si EARO ...

Betul tu sometimes took 30 to 40 years baru dapat criminal nye, pelaku nye pun dah tua kerepot tunggu masa utk mati jer.....kita kat sini pun patut ada Dna bank senang nak trace criminal.

Use magic Report

Author| Post time 26-4-2018 01:46 PM From the mobile phone | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 01:38 PM
Betul tu sometimes took 30 to 40 years baru dapat criminal nye, pelaku nye pun dah tua kerepot tun ...

Kan, apalah ertinya kemajuan sains kalau tidak dimanfaatkan. Btw kes ni mendpt perhatian semula sejak thn lepas. Buku tulisan Michelle Mcnamara, dia yg bg bbrp klu dan konfiden cakap EARONS masih hidup dan akan berjaya ditangkap. Tapi penulis tu tak sempat tengok sbb dia meninggal dunia masa masih dlm penulisan. Selebihnya disiapkan oleh suami dan  kawannya.

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-4-2018 01:49 PM | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 01:38 PM
Betul tu sometimes took 30 to 40 years baru dapat criminal nye, pelaku nye pun dah tua kerepot tun ...

dulu ada pernah kerajaan cadang untuk buat DNA bank, tapi certain parti politik tolak.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 01:51 PM | Show all posts
kat US lagi la susah nak cari penjenayah ni..negara besar...
kalau i polis i nangis dah

mlm td baru tgk documentary psl Psychopaths They Live Among Us
mmg eye opening..tp x sure patut bukak ke x...

but since U dah bukak thread ni i rs terpanggil pulak...utk bukak..

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 26-4-2018 01:53 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 26-4-2018 01:27 PM
Mungkin dia org akan buat dokumentari khas, dari mula2 kes ni berlaku sampai la tertangkap si EARO ...

Polis kita pemalas..polis us sana rajin.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 01:54 PM | Show all posts
ni memang betul sepandai2 tupai melompat.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau kat Malaysia....sampai kiamat la tak selesai kena tunggu mahkamah Allah je lah.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:36 PM From the mobile phone | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 08:15 AM
Tak sabar nak tunggu kat C.I....yang paling terkesan i kes jonbennet sampai skrg tak dapat, my insti ...

Same. Kes jonbennet btl2 jadi tanda tanya

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:40 PM From the mobile phone | Show all posts
lkick2113 replied at 26-4-2018 01:49 PM
dulu ada pernah kerajaan cadang untuk buat DNA bank, tapi certain parti politik tolak.

Rugi tak buat Dna bank...aku rasa boleh selesaikan byk kes dan menyenangkan banyak pihak.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:42 PM | Show all posts
di satu negara tu
kalau lompat parti baru tetiba jumpa kes
selagi kekal dlm parti
sampai kesudahan, tidak ketemu bahan bukti

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
guesswho09 replied at 26-4-2018 02:36 PM
Same. Kes jonbennet btl2 jadi tanda tanya

Kes jonbennet tu patut boleh solve tapi ada campur tangan pihak lawyer or polis sebab taknak nampak kecuaian/kebodohan mereka. Yang finding Detective Lou Smith tu bagi i rasa dah betul tapi dia dah mati pulak. Kena tunggu someone yg bagus bijak dan new technology utk buka kes ni balik.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Eh yang polis sketch gambar Deanglo yang first pic tu similar kan? I hope pic Mossad agents yang pdrm bagi tu similar la juga.

Sacramento ni memang tempat criminal membiak kan? I ada kawan melayu mixed orang Seattle dia selalu buat lawak...eh kau pergi balik sacramento!

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 26-4-2018 06:01 PM | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 02:54 PM
Eh yang polis sketch gambar Deanglo yang first pic tu similar kan? I hope pic Mossad agents yang pdr ...

mungkin crime rate nya yg tinggi kot hahaha yg ai selalu dengar serial killers paling aktif dan ramai di bahagian pacific northwest amerika. tapi kebarangkalian utk dibunuh serial killer jauh lebih kecil berbanding kebarangkalian mati terjatuh ketika bangun tido

Use magic Report

Author| Post time 26-4-2018 06:05 PM | Show all posts
manjalara_01 replied at 26-4-2018 01:51 PM
kat US lagi la susah nak cari penjenayah ni..negara besar...
kalau i polis i nangis dah

tp US police ada kepakaran dan kerjasama drpd FBI. kadang2 pembunuh tu yg selama ni pintar, tetiba ditakdirkan TERbodoh~ sekejap dan bg ruang kpd pihak berkuasa utk menangkapnya.

Use magic Report

Post time 26-4-2018 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
dani-rox replied at 26-4-2018 06:01 PM
mungkin crime rate nya yg tinggi kot hahaha yg ai selalu dengar serial killers paling aktif dan ra ...

USA ni serial killer mereka semua pandai2. Yang paling sadis serial killer yang suka bunuh prostitutes macam kat Long beach ke Gilgo beach ker macam tu....pestu i rasa culture American/mat saleh ni friendly dorang boleh borak and ikut stranger for 1st time jumpa pun boleh.

Use magic Report

Author| Post time 26-4-2018 06:23 PM | Show all posts
slavehunter replied at 26-4-2018 06:10 PM
USA ni serial killer mereka semua pandai2. Yang paling sadis serial killer yang suka bunuh prostit ...

ha'ah... ada yg bukan cikai2 punya academics background. yg ni dipanggil organized... dia org bole jd charming, friendly, sgt bijak. dia plan awal masa nak bunuh mangsa. tp ada gak yg low IQ, jenis disorganized ni pulak secara tiba2 on the spot bunuh mangsanya. pelacur adalah target paling senang sbb bole diumpan dgn alasan nak servis seks, kalau hilang org tak perasan pun... tambahan pula, polis esp. zaman dulu2 tak hirau sgt dgn nasib golongan ni.
kes gilgo beach tu ada dlm dokumentari bersiri CI dulu 'The Killing Season'... bila disiasat secara keseluruhan, sesetengah serial killer nih ada network terutamanya di kalangan driver lori/trak yg long haul. angkut mangsa terutamanya pelacur dan hitchhikers, bunuh dlm trak kemudian buang kat tepi2 highway.

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 07:41 AM GMT+8 , Processed in 0.068794 second(s), 49 queries .