JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
2390
View
33
Reply

Jom menanam sisa2 dapur uoulss

[Copy link]

Author: Modngengade    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-6-2018 12:57 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Bagi yg duduk di pprt tak bertanah tu boleh coba ya
FB_IMG_1529729743370.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 02:17 PM | Show all posts
aku tanam lobak terbalik rupanya.....
Patut le tak hidup.....
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 02:34 PM From the mobile phone | Show all posts
carrot aku beli benih kat cameron...so far hidup  ..

bawang..iklim mcm kita xsesuai..dah try tanam banyak kali..skali kena hujan terus kecut n mati..

serai pandan halia lengkuas cili limau nipis senang hidup...yang lain xpernah try ..
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 02:39 PM From the mobile phone | Show all posts
awaynepian replied at 23-6-2018 02:34 PM
carrot aku beli benih kat cameron...so far hidup  ..

bawang..iklim mcm kita xsesuai..dah try tana ...

bwg tu bubuh dlm bekas berair sikit sampai kluar akar baru tnm kak.
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Bok choy xpenah try tu...
Slalu tanam.benih beli kat tesco je...
Pastu.anak anak plak tazabar...
Blom.sempat kembang banyak...dh kena masak..hahaha...

Iols suka tanam.sayur gini sebab anak anak.akan.makan..sayur neh hidup depan mata dia..
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 03:48 PM From the mobile phone | Show all posts
kalau sekadar bwg, bok choy nak ditanam, ummah pprt pon boleh tanam chuolls.. bukannya guna tanah yg banyak pun.. dalam botol pun boleh.. dah byk kali weolls buat waktu kat sekolah dulu..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-6-2018 04:28 PM From the mobile phone | Show all posts
samasam90 replied at 23-6-2018 07:48 AM
kalau sekadar bwg, bok choy nak ditanam, ummah pprt pon boleh tanam chuolls.. bukannya guna tanah yg ...

Khuenn...akak tanam pokok setawar dlm buku lagi masa sekolah rendah dulu...pprt sgt zaman kanak2 dulu
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 05:03 PM | Show all posts
shernazz replied at 23-6-2018 02:49 PM
Bok choy xpenah try tu...
Slalu tanam.benih beli kat tesco je...
Pastu.anak anak plak tazabar...

shernazz.....

jgn bubuh baja...akak buat sendiri baja....roti yg memang selalu akan expired tu akak bubuh dalam bekas, bubuh gula merah & air, peram dlm 2 minggu, pastu air tu masukkan dlm botol spray....campur air & spray kat pokok.....klu dah byk sgt, akk siram je kat pangkal pokok....hidup subur sayur sayur akk....racun serangga pulak, akk blend cili api & bawang putih....tapis air & masukkn dalam botol spray....campurkan air tanak pekat sgt, nanti melecur daun pokok....so far, ok lah...selamat daun kunyit akak dari belalang mengunyit.....


akk tanam yang berbaloi utk tanam je....mcm kunyit, daun pandan, limau purut, daun kesom etc...sbb yg ni klu kita beli rugi, nak guna sikit je...yg lain nanti kering mcm tu je....nenas tu malas lah nak tanam....dah lah nk kena tgu setahun lebih baru dapat sebutir, makan byk ruang pulak tu....baik beli je sebijik rm3.50....

ni tengah bersemangat menambah pokok pokok....
yg mana sesuai tanah atas tanah, akk buat batas....yg sesuai tanam dlm bekas, akk  beli bekas plastik yg cantik cantik kat kedai pinggan mangkuk....tak suka guna pasu...so yesterdy.....



Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 05:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sukacactus at 23-6-2018 05:22 PM

Aku tanam limau purut, limau nipis, kasturi, lemon (blum berbuah lg), serai, daun kari, pandan, cili padi, nenas, fig, delima, melon, anggur, mulberry & blueberry (baru je tanam)
Semua tanam dlm pasu ye
Eh lupa, sayur2 pun tanam gak; kangkung, bok choy & sawi bunga
Tanam sayur yg ank2 suka mkn je
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 05:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau sisa lauk babi kechap cmne sis? Boleh tanam jua?
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
awaynepian replied at 23-6-2018 02:34 PM
carrot aku beli benih kat cameron...so far hidup  ..

bawang..iklim mcm kita xsesuai..dah try tana ...

Bawang kena tanah jenis kering. Takat nak daun bawang ja ok tapi bawang memang mati terus.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-6-2018 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 23-6-2018 09:30 AM
Kalau sisa lauk babi kechap cmne sis? Boleh tanam jua?

Boleh ..nanti keluar taik babi utk dessert sister sekeluarga
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 06:21 PM From the mobile phone | Show all posts
iols pun rajin bab tanam menanam ni...tapi tanam kat pasar n supermarket je la..cukup time gi kutip..hihi..jgn marah ar sis mod
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 06:24 PM | Show all posts
menanam sayur dalam pasu tak pernahnya nak hidup
putus asa dah aku
tanam pokok biasa menjadi
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 23-6-2018 05:03 PM
shernazz.....

jgn bubuh baja...akak buat sendiri baja....roti yg memang selalu akan expired tu  ...

Iols ada pokok kari ..orkid n bubga hutan ape tah je
Sayur sawi je tu pon sebab anak anak nak tanam
Biasa pakai air beras atau air ikan bilis je kak...hihi....

Best la.kak banyak pokok...
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2018 07:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Beli je senang
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 03:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Menarikkkk

Nak cuba nanti
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 03:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Ni zaman Malaysia Baru atau zaman Pak Lah????
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 03:28 AM From the mobile phone | Show all posts
Tanam , hujung2 kucing berak dlm pasu jadikan pasu sbgi jamban dia. Sapa nak mkn sayur Baja kencing n taik kucing
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 03:38 AM | Show all posts
kat belakang rumah ai dah tanam serai, kunyit, cili, avocado, pandan, durian belanda (masih tahap baby), bunga matahari, kaktus bunga2, kelapa kemetot~ etc lol

skang dlm percubaan menanam mangga, nenas dan limau nipis pula.
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 08:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Sawi senang tanam , sawi putih tu mmg kegemaran ....naik elok.
Nak mula menanam semula.
Pokok limau mcm tak menjadi..tktau apa silap
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 23-6-2018 05:03 PM
shernazz.....

jgn bubuh baja...akak buat sendiri baja....roti yg memang selalu akan expired tu  ...

Waa...tq bebanyak kak jazaa
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 09:02 AM From the mobile phone | Show all posts
ninja boy replied at 24-6-2018 03:28 AM
Tanam , hujung2 kucing berak dlm pasu jadikan pasu sbgi jamban dia. Sapa nak mkn sayur Baja kencing  ...

Sodeh..iols pn pokok bunga jd jmban kucing sebelah..
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 10:53 AM From the mobile phone | Show all posts
jazaa100 replied at 23-6-2018 05:03 PM
shernazz.....

jgn bubuh baja...akak buat sendiri baja....roti yg memang selalu akan expired tu  ...

Tgk sikit kak bekas plastik akak guna
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2018 11:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Muhyiddin meati happy rakyat malaysia rajin bcucuk tanam
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056352s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list