JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
2052
View
20
Reply

Resepi Ayam Ala 'Panggang' Garam Mudah Guna Periuk Nasi. Tak Perlu Ketuhar Katanya!

[Copy link]

Author: awanearisu       Show all posts   Read mode

Author
Post time 28-9-2018 11:51 AM | Show all posts |Read mode
Siapa yang teringin untuk memasak ayam persis ayam panggang, tapi tak memiliki ketuhar? Hanya dengan periuk nasi, hasrat anda boleh tercapai!



Kredit foto: Eater Chicago




Resipi ayam yang dimasak menggunakan garam ini unik kerana ia dimasak menggunakan periuk nasi saja!


Mari cuba resipi yang dipetik daripada portal berita EraBaru ini. Resipi ini pada asalnya telah dikongsikan oleh seorang pengguna YouTube. Mudah sahaja!



Bahan-bahan:  


1 ekor ayam (bergantung kepada saiz periuk nasi)
2 paket garam kasar
3 batang daun bawang (dipotong dua)
5 ulas bawang putih
1 tangkai bunga lawang
1 potong halia
Sedikit pati Anggur
3 tangkai bunga lawang (ditumbuk kasar)
1 sudu besar lada hitam
½ sudu kecil garam
Minyak masak




Cara-cara:


1. Bersihkan ayam dan lumurkan dengan sedikit garam. Picit-picit seluruh bahagian ayam sehingga garam tersebut mesra.
2. Tuang sedikit pati atau perahan anggur ke atas ayam. Lumurkan sehingga rata di luar dan dalam ayam.




Kredit Foto: EraBaru




3. Kemudian, tuangkan sedikit minyak masakan dan lumur ke seluruh bahagian ayam sehingga mesra.
4. Toskan ayam untuk mengasingkan lebihan minyak masakan, pati anggur dan garam.





Kredit Foto: EraBaru




5. Setelah itu, masukkan bawang putih, daun bawang, halia dan setangkai bunga lawang ke dalam perut ayam. Ikat kedua-dua kaki ayam untuk menutup ruang yang terbuka.





Kredit Foto: Buzzfeed




6. Sediakan sekeping pembalut kerajang aluminium berdasarkan saiz ayam. Sapukan sedikit minyak di permukaan pembalut.
7. Kemudian, bungkuskan ayam dengan pembalut kerajang aluminium tadi dengan kemas.
8. Tuangkan dua paket garam kasar ke dalam kuali panas. Sangrai (goreng tanpa minyak) sebentar dengan api kecil.
9. Kemudian, campurkan tiga tangkai bunga lawang yang telah dihancurkan dan lada hitam dengan garam. Sangrai campuran garam, bunga lawang dan lada hitam itu sehingga kering.





Kredit Foto: EraBaru




10. Sapukan permukaan dalam periuk nasi dengan sedikit minyak masakan.
11. Tuangkan sebahagian campuran garam yang telah disangrai kedalamnya. Kemudian, masukkan ayam yang telah dibalut dengan kertas kerajang aluminium tadi ke dalam periuk nasi. Timbuskan ayam dengan sebahagian lagi garam sangrai tadi sehingga ayam tertutup sepenuhnya.





Kredit Foto: EraBaru




12. Masukkan periuk nasi ke dalam bekasnya. Tekan butang memasak sebagai mana proses memasak nasi lazim dilakukan. Biarkan selama kira-kira 35 minit.


13. Setelah masak, ayam bolehlah dipotong kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil. Siap dimakan!





Kredit Foto: EraBaru





Anda juga boleh mengolah resipi di atas mengikut cita rasa masing-masing. Yang penting, pastikan ayam dibalut dalam kerajang aluminium dengan kemas. Jangan sampai terkoyak atau berlubang ya balutannya! Selamat mencuba! - CARI




Kredit resipi: EraBaru
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2018 01:36 PM | Show all posts
membazirnya garam bebanyak tuh....

nampak pon mcm x sdp je...hehe....kalo mcm gmbr 1st tu baru la best
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2018 02:46 PM | Show all posts
merrissa replied at 28-9-2018 01:36 PM
membazirnya garam bebanyak tuh....

nampak pon mcm x sdp je...hehe....kalo mcm gmbr 1st tu baru la ...

hahha kejamnya komen chuols...tp betul la nmpk mcm tak memberangsangkan langsung

Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2018 02:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Menarik resipi ni. Tapi tgk 2 peket garam buat tuang dalam periuk tu, rasanya nak senang grill jelah pakai pemanggang ajaib hehe
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2018 03:25 PM | Show all posts
nampak tak sedap.. mcm berkuah.. aku suka yg mcm gmbar 1st tu.. kering crispy kat luar tp moist kat dalam
Reply

Use magic Report

Post time 28-9-2018 05:58 PM | Show all posts
krustykrab replied at 28-9-2018 02:46 PM
hahha kejamnya komen chuols...tp betul la nmpk mcm tak memberangsangkan langsung

hehehe...alaaa....sorry terkejam plak

sebab boleh je masak gune periuk bese...
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2018 11:40 AM | Show all posts
pakai pati anggur hitam ka.. anggur hijau ka atau anggur merah?
Reply

Use magic Report

Post time 29-9-2018 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada tgk cef nik masak ikan.. berpaket garam dilumur kat kulit ikan.. tapi menang.. yg mkn ckp sedap
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 09:09 AM | Show all posts
wahhh ni style masak  cina ni
selalu tgk diorg timbus ngan garam
nak try la resipi ni..tq share!
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 04:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Garam? Mmm... nak cuba pun seram
Reply

Use magic Report

Post time 1-10-2018 09:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm menyusahkan kan jer
Reply

Use magic Report

Post time 25-12-2018 10:29 PM | Show all posts
Complicatednya chuols garam segala. tak ke nanti jadi masin
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2018 01:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Pls jangan sangai garam kasar dalam kuali non stick..habis terhakis..guna kuali bodo jer la kalo nak sangai..lagipun periuk nasik ni fungsi dia kan mengukus, tanak nasik..memang takkan dapat la efek panggang tu..
Reply

Use magic Report

Post time 7-1-2019 01:55 PM | Show all posts

boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2019 11:35 PM | Show all posts
kt ipoh byk ni kedai ayam panggang. cina semuanya. packaging spesel dlm paper bag

Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 08:35 PM From the mobile phone | Show all posts
missDollie replied at 26-12-2018 01:15 AM
Pls jangan sangai garam kasar dalam kuali non stick..habis terhakis..guna kuali bodo jer la kalo nak ...

Rosak periuk ye..sayanglah klu gitu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul ler sayang pulak byk sgt garam digunakan.
Reply

Use magic Report

Post time 18-2-2019 03:23 PM | Show all posts
proses rumit. mesti sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 6-4-2019 08:09 PM From the mobile phone | Show all posts
nak cuba ni
Reply

Use magic Report

Post time 7-4-2019 02:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Leceh ya..
Beli je lah nak murah pi giant baru 15.00
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.058223s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list