Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
3368
View
50
Reply

Saintis temui 'petunjuk' tsunami Palu.

[Copy link]

Author: FOTHER-MUCKER       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-12-2018 06:45 AM | Show all posts |Read mode
Saintis temui 'petunjuk' tsunami Palu
11 DISEMBER 2018

Dasar laut tenggelam akibat gempa kuat tersebut.


JAKARTA - INDONESIA. Saintis semakin hampir untuk memahami tsunami yang melanda Palu di Indonesia pada akhir September lalu yang telah meragut lebih 2,000 nyawa.
Sebelum ini, kumpulan penyelidik dilaporkan terkejut dengan saiz gelombang yang membadai pantai selepas gempa 7.8 magnitud menggegar bandar itu.


Kini, tinjauan di teluk bahagian hadapan bandar Sulawesi tersebut menunjukkan penenggelaman dasar laut.
Laporan awal pelbagai penyelidikan tentang insiden itu telah dibentangkan ketika mesyuarat Kesatuan Geofizik Amerika yang menghimpunkan para saintis bumi dan angkasa dalam acara tahunan terbesar.

Gempa itu berlaku akibat sesar jurus-gelincir apabila permukaan di salah satu sisi pecah dan bergerak secara melintang melintasi permukaan lain dan ia bukan konfigurasi yang biasanya dikaitkan dengan tsunami sangat besar.
Bagaimanapun, keadaan itu yang berlaku pada petang 28 September lalu, dua lonjakan air utama telah diperhatikan dan lonjakan kedua mencecah sehingga 400 meter.

Wakil Agensi Pengkajian dan Penerapan Teknologi (BPPT) di Jakarta, Udrekh al Hanif memberitahu sumber tsunami itu berada sangat hampir dengan bandar itu kerana selang waktu singkat antara gempa dan gelombang air tinggi yang berlaku kurang daripada tiga minit.

Beliau bersama rakan penyelidik sedang mencari jawapan berdasarkan peta batimetrik dan keputusan menunjukkan dasar laut di kebanyakan teluk mengalami penurunan ketika gempa kuat tersebut.
Menurut saintis itu, ia digabungkan dengan pergerakan tajam kerak ke arah utara yang telah mencetuskan tsunami.

'Apabila kami gabungkan data sebelum dan selepas batimetrik, kita dapat lihat hampir seluruh kawasan dasar laut di teluk tenggelam selain pergerakan ke utara. Jadi, ia jelas menunjukkan peralihan menegak dan melintang," ujar Udrekh lagi.
Difahamkan, ia bukan kali pertama kejadian itu berlaku di Palu dan mungkin yang ketiga atau keempat yang mana insiden sebelum ini dilaporkan pada 1960-an dan 1920-an. - BBC


http://www.sinarharian.com.my/global/saintis-temui-petunjuk-tsunami-palu-1.914237
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 06:52 AM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 11-12-2018 07:36 PM

Saintis non moslem ni betul betul nak menyesatkan ummah moslem jewww. petunjuk lah kekononya!

kan kejadian tu adalah balasan tohan kerana kelalaian orang islam!
Apasal tolak pahala saya? Itukan lobai yang cakap? Kau ni islam ke kafir..Tak percaya kata lobai?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 07:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Ummah  punya conclusion simple jah, balasan tuhan sbb tmpat byk maksiat. So tak perlu lah saintis2 kaper ni buat kajian selidik bagai sbb ummah byk x percaya. Kaper2 ni nak kena balasan tuhan jua kah?
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 07:32 AM | Show all posts
Bengap punya Tuan Tanah



Lu mau bukak thread kongsi cerita


Atau mau cari gaduh dengan lobai


Gua masuk ini thread ingat


dapat kongsi ilmu


tapi


Lu punya mukadimmah pun


sudah ajak lobai gaduh


"ahak"



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 08:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Memula masuk thread ni igt ada perbincangan ilmiah since isu yg dibawa jauh dari politik. Article pun baik. Tetibe ... hmm je la

Calling for lobai n kafirun masuk bergasak
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 09:14 AM | Show all posts
dimana2 pun kalau Allah nk turunkan bala apa jua penjelasan sains sememangnya jelas seperti kejadian alam..tapi Allah jua mengingatkan agar kita jangan melakukan perkara ditegah dalam Islam.

Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 09:20 AM | Show all posts
Kasihan ini TT hidup dalam kebencian dan telah di cabut ketenangan dari hatinya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 11:41 AM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 11-12-2018 08:36 PM
FOTHER-MUCKER replied at 11-12-2018 02:52 PM
Saintis non moslem ni betul betul nak menyesatkan ummah moslem jewww. petunjuk lah kekononya!

kan ...

@noraidil_06 ... ceramah dari ustaz ahmad dasuki sebab terjadinya gempa bumi di plau.. https://www.youtube.com/watch?v=O44LZDRfRjA

@noraidil_06 Apasal tolak pahala saya? Itukan lobai yang cakap dan bagi tau? Kau ni kafir lahanat tak percaya apa yang lobai bagi tau?
Zahid komidi pun cakap kerana lgbt tohan toronkan bala! https://youtu.be/IteWQRMpKOQ ataupun MOD noraidil_06 ni bodoh malas membaca malas mencari ilmu? Tau nak potong pahala orang sahaja. Bodoh punya MOD noraidil_06 TAKDA OTAK DAN BERHATI BUSUK.

Cerita Pesatnya Perkembangan LGBT di Palu, dari Pesta Seks Hingga Pemilihan Miss Waria

Aliansi Mahasiswi Anti LGBT pada Maret 2018 juga pernah memaparkan pesatnya perkembangan LGBT di Palu.



ACEHSATU.COM Perilaku menyimpang LGBT diyakini bisa mendatangkan bencana. Hal itu  bisa terlihat dari sejumlah dokumen sejarah.
Sejumlah bukti sejarah memang membuktikan bahwa prilaku kaum menyimpang pernah mendapat azab yang luar biasa.
Namun, perilaku LGBT sekarang mendapat tempat di masyarakat.
Karena HAM. Zaman sekarang prilaku LGBT malah mendapat dukungan dari berbagai pihak.

Kembali ke  cerita perkembangan kaum LGBT di Kota Palu. Kota ibukota Sulawesi Tengah menjadi tempat perkembangan LGBT dengan sangat pesat.
Tahun lalu, Forum Umat Islam (FUI) Sulawesi Tengah (Sulteng) pernah menggagalkan perayaan malam pergantian tahun dengan menggelar pesta seks di Kota Palu yang juga diikuti komunitas LGBT.

Penelusuran yang kami lakukan, baik melalui online, maupun cek dan ricek di lapangan. Kami mendapatkan indikasi adanya rencana kaum sodomi, bakal merayakan pesta 5eks yang mereka kamuflasekan dengan pesta khusus, kata Humas FUI Sulteng, Abdurrahman.
Identifikasi awal, dengan menggunakan Internet Protocol Address (Alamat IP) dari grup yang diperoleh FUI.
Dari alamat IP itu, kemudian kita ketahui kalau komunitas berbasis online itu, berada di Kota Palu. Dalam komunitas itu, disebarkan undangan untuk menggelar pesta khusus di malam pergantian tahun, ungkap Abdurrahman, sambil memperlihatkan tangkapan layar (screenshot) komunitas gay yang berhasil diidentifikasi oleh Tim Cyber Army FUI Sulteng.

Bukan hanya itu, Februari kemarin, Miss Indonesia Queen 2018 atau Miss Waria dijadwalkan diselenggarakan New Roy Entertainment di Kota Palu.
Ketua MUI Sulteng, Habib Ali Al-Djufrie di Palu, langsung menentang. Ia mengatakan kegiatan yang berbau LGBT sama sekali tidak bermanfaat bagi generasi muda di daerah itu.

Kita tidak ingin kegiatan-kegiatan seperti itu diadakan lagi di Kota Palu walaupun LGBT itu ada. Kita bukan memusuhi, katanya usai memberi sambutan pada Musyawarah Daerah (Musda) ke VIII MUI Sulteng di Asrama Haji Transit Palu, seperti dilansir dari Antara.
Aliansi Mahasiswi Anti LGBT pada Maret 2018 juga pernah memaparkan pesatnya perkembangan LGBT di Palu. Menurut mereka, prilaku LGBT sudah terang-terangan di  Palu.
Bahkan ribuan orang sudah bergabung di Grup Gay Palu. (*)



Kota Palu dan LGBT; 
Kebetulan atau murka Allah.
ANGGOTA penyelamat mencari mangsa yang terperangkap dalam runtuhan bangunan akibat gempa bumi di Palu, Sulawesi, Indonesia pada 30 September lalu. AFP
zainibinhassan@gmail.com
03 Oktober 2018 12:00 PM
[url=][/url][url=][/url][url=][/url][url=][/url][url=][/url][url=][/url]5.9K


KOTA PALU, Sulawesi. Tak terlintas saya di mana tempat itu? Namun gempa bumi kuat yang berlaku pada tepat 6.02 petang waktu Malaysia, 28 September 2018 hari Jumaat; magnitut 7.2 skala Richter di kedalaman 39 kilometer, memberi kita gambaran mengenainya.

Pusat gempa itu berlaku di Semenanjung Minahassa kira-kira 80km di Utara Palu. Gempa itu mengorbankan banyak nyawa. Setakat ini ribuan nyawa terkorban apabila gelombang tsunami melanda pesisir Kota Palu, walaupun kekuatannya tidak seperti di Acheh pada 2004.

Sebagai wartawan, jiwa saya mahu tahu mengenai kota itu. Layaran internet di kota itu saya dapati ia banyak juga didatangi pelancong asing. Ia mempunyai stesen TV sendiri. Mempunyai lebih 300,000 penduduk. Pendek kata kota itu cukup istimewa.
Namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini timbul kekhuatiran dalam kalangan warga kotanya. Ia diluahkan dalam portal-portal berita Kota Palu dan oleh NGO-NGO Islam tempatan. Kekhuatiran itu mengenai bercambahnya aktiviti songsang kaum Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender (LGBT) di situ.
Salah satu link itu bertajuk: Astagfirullah, ada rencana (rancangan) pesta LGBT di Palu pada malam Tahun Baru. Lihat: https://sultengterkini.com/2017/12/30/astagfirullah-ada-rencana-pesta-lgbt-di-palu-pada-malam-tahun-baru/
Lagi: LGBT mulai terang-terangan di Kota Palu. Lihat: https://www.infopena.com/lgbt-mulai-terang-terangan-di-kota-palu/
Tanda-tanda kemaksiatan LGBT sudah dibincangkan hangat. Malah TV Palu pada Mac lalu juga membincangkan fenomena LSL atau Lelaki Suka Lelaki di kota itu.
Maka, ekoran gempa itu, ramailah netizen yang menghebahkan siaran TV Palu itu dengan mesej:
Kota Palu, Sulawesi. Sasaran Tsunami Merupakan *Kota LGBT*. Boleh saksikan video tentang berita itu yang bertarikh 6 March 2018. *5 bulan selepas berita itu Allah turunkan bala di kota Palu.*
*Mohon ampun pada Allah. Mohon dijauhkan bala seumpamanya di bumi Malaysia ini. Ayuh, kita tentang LGBT hingga ke akar umbi!!!!*
Jika kita berfikiran liberal maka kita akan katakan ia sebagai suatu kebetulan. Adakah apa yang diutuskan oleh Allah SWT suatu kebetulan?
Sebenarnya Allah SWT telah memberi petunjuk kepada umatnya sejak ribuan tahun lalu, sejak zaman para Ambiya lagi, namun aktiviti pro-LGBT semakin rancak berlaku. Semakin banyak pula sokongan terhadap gerakan LGBT. Siapa yang menentangnya dianggap kuno, ketinggalan zaman, walaupun zaman itu sendiri pernah menghukum para pengamalnya.

Slogan LGBT semakin gah dilaungkan kononnya atas nama kebebasan hak asasi manusia. Saya tidak mahu bercerita lebih daripada itu. Soal moral cukup penting, waima memilih pemimpin sekali pun, ia teramat penting.
Malah di Amerika Syarikat (AS) walaupun LGBT itu adalah budaya, soal pemilihan calon Hakim Mahkamah Agung AS, Brett Kavanaugh beberapa hari lalu menjadi riuh kerana dia didakwa terlibat dalam keganasan seksual di zaman sekolah tingginya pada 1982.

Maka sebuah tribunal dibentuk untuk `mengadili Kavanaugh. Seorang kawan saya yang tinggal di AS menghantar Whatsapp kepada saya semasa siaran langsung tribunal itu. Katanya: Soal moraliti mengatasi segala-galanya di sini. Pemilihan seseorang pemimpin harus mengatasi soal itu.
Oleh itu, soal moral amat penting. Tetapi apa yang dipersoalkan ke atas Kavanaugh adalah mengenai serangan seksual, bukannya LGBT. LGBT bagi rakyat Amerika ialah soal peribadi, naluri kehendak seksual, bukan jenayah.

Namun, dalam masyarakat Timur, kita ini, adakah budaya LGBT yang songsang itu boleh diterima? Lebih-lebih lagi jika kita mengaku bangsa Melayu yang kuat dengan keIslamannya? Adakah masyarakat Kota Palu yang rata-rata Islam pun boleh menerima cara hidup sebegitu?
Seperti yang saya katakan, ia sudah semakin menjadi budaya di sini. Adakah kita kisah? Adakah kita bermati-matian akan mempertahankan budaya itu? Adakah apa yang berlaku di Kota Palu itu, bukan disebabkan oleh hukuman Allah tetapi lebih kepada kebetulan?

Allahualam. Simpati kita semua kepada mangsa korban Kota Palu. Sebagai pedoman kita yang hidup, marilah kita ikuti ceramah mengenai musibah ini oleh pendakwah terkenal Indonesia, K.H Muhammad Arifin Ilham: BILA kami mahu menghancurkan suatu negeri, maka kami amanahkan kekuasaan, kekayaan kepada para pemimpin mereka, pemimpin negeri itu.
Tapi ternyata mereka mengkhianati Allah, mereka mengkhianati Kami, maka, terjadilah seperti kaum terdahulu - Kaum Ad, kaum Tsamud, kaum Luth, kaum Nuh - kami datangkan bencana demi bencana. Dengarkan dengan iman, sekarang bencana terjadi bukan lagi secara teguran, bukan lagi tempelengan tapi tamparan yang sangat hebat.

Surah At-Taubah ayat 126: Tidakkah mereka orang-orang munafik memperhatikan, Kami datangkan musibah hebat sekali, kemudian dua kali, dalam satu tahun, tapi mereka tetap tidak mahu mengambil pelajaran dan tidak pernah mahu bertaubat. Ini teguran, ini peringatan, ini ujian bagi hamba-hamba Allah yang soleh solehah kerana kita munafik.
Kita senang ibadah tapi berzina dibiarkan, kita berangkat haji tapi korupsi terus dilakukan. Allahuakbar di masjid, Allahuakbar di mushola, Allahuakbar di atas sejadah tapi di kantor (pejabat), di hotel, di lapangan... nafsu akbar kelakuan kita munafik, ini yang mengundang bala bencana dari Allah SWT.

Dengarkan dengan iman, kemalangan-kemalangan terjadi, musibah-musibah terjadi, krisis demi krisis terjadi kerana kelakuan dosa keterlaluanmu kepada Allah.
Langit bumi punya Allah, hati keadaan semua punya Allah. Tidak ada kebetulan di muka bumi ini. Orang yang menyebut kebetulan orang yang tidak bertuhan. Teguran ini sudah hebat, wahai Wakil Rakyat. Teguran ini sudah hebat. Selamatkan negara kita. Allahuakbar!

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/rencana/utama/kota-palu-dan-lgbt-8232-kebetulan-atau-murka-allah-1.759457#ixzz5ZRF4Kwrj
© Utusan Melayu (M) Bhd






Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 11:42 AM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 11-12-2018 08:07 PM
kopokleko replied at 11-12-2018 05:20 PM
Kasihan ini TT hidup dalam kebencian dan telah di cabut ketenangan dari hatinya

Kau ni tentu kafir lahanat tak percaya apa yang lobai ajar! BETUL TAK?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 12:34 PM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 12-12-2018 06:28 PM
kopokleko replied at 11-12-2018 05:20 PM
Kasihan ini TT hidup dalam kebencian dan telah di cabut ketenangan dari hatinya

DENGAR APA USTAZ DASUKI NI BAGI TAU.. https://www.youtube.com/watch?v=O44LZDRfRjA
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 02:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Selamat berhujah
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 02:39 PM | Show all posts
another new thread
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 03:16 PM | Show all posts

Tiada apa yang perlu dihujah pun kerana apa yang saya cakap tu memang betul, cuma kau tu sahaja yang terlalu bodoh sehingga merasa terhina!
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 04:54 PM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 12-12-2018 03:16 PM
Tiada apa yang perlu dihujah pun kerana apa yang saya cakap tu memang betul, cuma kau tu sahaja ya ...

okay let us start with your research questions or sentiments: tak pe ...


kat sini nak bergasak pun tak pe
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 10:23 PM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 12-12-2018 03:16 PM
Tiada apa yang perlu dihujah pun kerana apa yang saya cakap tu memang betul, cuma kau tu sahaja ya ...

LOL ... lobai mat slow v2 dihantar balik ke sini pasal org nak tengok ko kena :

&



Ko ni pelik sikit , kalo dah teruk kena belasah , ko akan bogel membogel

Pssst ... aku nak tanya sikit : bila ko dah marah , ko cepat2 tukar ke birthday suit ko sebelum ko jawab ke?

Tu pasal ko asyik dok cakap ttg bogel membogel kan kan kan

Ye lah , ko kan lifetime member kat F̶i̶v̶e̶ ̶A̶c̶r̶e̶s̶ ̶C̶o̶u̶n̶t̶r̶y̶ ̶C̶l̶u̶b̶ , oops Club dot dot dot
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 10:29 PM | Show all posts
sam1528 replied at 12-12-2018 06:23 AM
LOL ... lobai mat slow v2 dihantar balik ke sini pasal org nak tengok ko kena :

&

Lobai estate sudah pening! Btw ada ka lobai yang cerdik? Cuba dengar apa ostaz ni bagi tau..jangan risau istaz tu menerangkan dalam bahasa Melayu

https://m.youtube.com/watch?v=O44LZDRfRjA
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-12-2018 10:33 PM | Show all posts
mbhcsf replied at 12-12-2018 12:54 AM
okay let us start with your research questions or sentiments: tak pe ...

Alahai makcik simple thing nak research questions semacam? Saya bercakap mengikut kepercayaan agama.
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2018 11:53 PM | Show all posts
Edited by sam1528 at 12-12-2018 11:55 PM
FOTHER-MUCKER replied at 12-12-2018 10:29 PM
Lobai estate sudah pening! Btw ada ka lobai yang cerdik? Cuba dengar apa ostaz ni bagi tau..jangan risau istaz tu menerangkan dalam bahasa Melayu

https://m.youtube.com/watch?v=O44LZDRfRjA

Ha ha ha ha ... sebenarnya lobai mat slow v2 dah tak ada isu nak cakap pasal kena


Apa isu ko dgn penjelasan dia?

Apa yg salah kalo ustaz tersebut kata ia bala Allah?

The Palu Koro faultline is ~ 700 km long intersect dgn Gorontalo faultline & connect dgn Mantano faultline which intersect the Lawanopo faultline

Persoalan skg , the main shock (~7.5) occured about 150km of the Palu Koro Faultline cutting thru the city of Palu

Pasal apa kat situ aje?

Sapa pon tak boleh jawab lah tambi

Jadik tak salah kalo org yg ada pegangan ugama kata its the will of Allah

Yg best nya ... ustaz tersebut pergi ke sana tolong org kat Palu

Ko dgn geng ko buat apa?

Oh yeah ... dok sibuklah kata Islam salah tapi satu sen habuk pon ko tak tolong

You are just a hypocrite lah tambi

He he he he ... lepas ni lobai mat slow cakap lah pasal bogel membogel
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-12-2018 01:01 AM | Show all posts
sam1528 replied at 12-12-2018 07:53 AM
Ha ha ha ha ... sebenarnya lobai mat slow v2 dah tak ada isu nak cakap pasal kena

Yang bestnya lobai estate = IQ tahap longkang kena jentik telur sikit telah mengakui bahawa dia adalah kaki putarbelit forum ci.
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2018 10:46 AM | Show all posts
Edited by sam1528 at 13-12-2018 10:48 AM
FOTHER-MUCKER replied at 13-12-2018 01:01 AM
Yang bestnya lobai estate = IQ tahap longkang kena jentik telur sikit telah mengakui bahawa dia adalah kaki putarbelit forum ci.

Translation :
Saya lobai mat slow v2 mengaku tak tau pasal apa earthquake tersebut berlaku hanya kat jaluran sepanjang 150km yg melalu bandar Palu. Jadik saya tak mampu nak jawab apa2. Maklum lah saya ni hanya lobai mat slow v2. Kejab lagi saya akan bogel membogel

Sebenarnya saya lobai mat slow v2 ni teramat amat buta sains
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.116860s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list