JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1520
View
64
Reply

[Idea] Ujian tanda sayang

[Copy link]

Author: fahdramli    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 12-1-2019 09:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Jangan lupa untuk Istighfar sentiasa sebab kita secara sedar atau tidak memang akan sentiasa membuat dosa tak dengan Allah dengan sesama manusia.
Lagi satu bila kita doa tu jangan letak kan time limit contoh nye ' Ya Allah Kau hapuskan penyakit ku segera'  kerana Allah akan kabulkan pada kadar dan masa yang Dia sendiri kehendaki.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:19 AM | Show all posts
Bila di uji oleh ALLAH mmg ambil masa nk hadapinya..perlukan kesabaran yg tinggi dan bermuhasabah diri bahawa setiap ujian dari ALLAH itu adalah tanda kasih sayang ALLAH.

Semoga kita semua akan terus bertaqwa kepada-Nya & terus bersyukur atas rahmat dan limpah kurnia-Nya..Aamin

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:19 AM From the mobile phone | Show all posts
pwincezboom replied at 11-1-2019 04:07 PM
Mengalami ujian/dugaan terbesar sepanjang 30 tahun hidup... Ya Allah berilah aku kesabaran dalam men ...

InsyaAllah, doa dipermudahkan segala urusan. Sentiasa yakin segala ujian ada hikmah dan dkt Allah tempat kita berharap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 09:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:50 AM From the mobile phone | Show all posts
MadameOnion replied at 11-1-2019 04:01 PM
usaha,doa dan tawakal kepada Allah..saya kawin 11 tahun baru dapat anak..alhamdulillah sekarang anak ...

Alhamdulillah, tahniah madame onion. Sy 9 tahun baru Allah bg rezeki zuriat, 1x mengandung luar rahim, 2x gugur sampai sama kena kemurungan, ditambah lagi dgn pemergian ibu sy mengadap Ilahi, dengan perniagaan sy bermasalah.. 2 tahun sy amek ubat anti depression... tp Alhamdulillah, sy bangun balik, minta doa & serah pada Allah.. bile Allah nak bg, dia bg mcm tu je..

Alhamdulillah, baby sy skrg dah 8 bulan.. tiap kali pandang muka anak, rasa insaf sgt.. mcm tak percaya Allah makbulkan doa sy.

Allah tu maha pengasih pemurah penyayang.. Apa pun ujian kena bersangka baik dgn Allah, bila kita lepaskan segala-galanya pd Allah, Inshaa Allah diri jd lebih tenang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:07 AM | Show all posts
moga tabah semua jika diuji. I pun diduga Tuhan kehilangan anak pertama selepas empat hari dilahirkan.

Allah je tahu perasaan tu. kadang2 tertanya kenapa kita diuji dengan ujian Maha hebat ini.

Tapi alhamdulillah lepas lima bulan mengandung lagi . Doakan baby second ni selamatlah hendaknya.

Amin.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 11:20 AM From the mobile phone | Show all posts
sueburn replied at 12-1-2019 10:50 AM
Alhamdulillah, tahniah madame onion. Sy 9 tahun baru Allah bg rezeki zuriat, 1x mengandung luar ra ...

Alhamdulillah. Apabila kita redha dan tidak mengalah.. InshaaAllah yang datang pun pasti yang paling baik kan?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 11:21 AM From the mobile phone | Show all posts
arnova replied at 12-1-2019 11:07 AM
moga tabah semua jika diuji. I pun diduga Tuhan kehilangan anak pertama selepas empat hari dilahirka ...

InshaaAllah, Allah sebaik2 perancang. Tahniah dan alhamdulillah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:32 AM | Show all posts
fahdramli replied at 12-1-2019 11:21 AM
InshaaAllah, Allah sebaik2 perancang. Tahniah dan alhamdulillah

tq tt. Amin2
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:44 AM From the mobile phone | Show all posts
bagi saya. ujian ni memang Allah bagi sebab sayang. saya taknak cakap dari segi pahala atau dosa. itu urusan Allah nak bagi berapa banyak or darjat tinggi ke.

bagi saya ujian ni ibarat peluang untuk sesuatu manusia menganjak dari satu step ke step yg lebih tinggi. maksudnya ujian ni kira wakeup call. contoh kita kerja stabil ok balik kerja, hujung bulan dapat gaji. but suddenly kita diterminate for whatever reason, kita rasa susah, jadi kita on survival mode. do what it takes to survive. gi cari kerja, buat extra kerja. jimat cermat, fikir macam2 usaha. sampai bila kita melepasi, kita akan naik satu step oh kita kena improve buat simpanan and so on2. so apabila benda kita lalui, perasan x kita dah naik satu tahap tinggi sedikit dari sebelum ni dari hidup kita. sebelum ni kita berfikir sangat pasal kerja. tapi bila kita dah terkrna, kita dah bersiap sedia.

sama cam ujian lain. putus cint, bercerai ke. semua ni ibarat peluang Allah bagi utk kita naikkan diri kita. TAPI, kalau kita sia2 kan peluang ni maksudnya mengeluh, menangis, murung negatif, kita akan terduduk selama2 nya. tu bahya...

pesanan utk saya jugak yg sekarang menghadapi ujian. nak berlawan dengan diri sendiri tu sangat susah. Doakan saya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 11:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa):` Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir `."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)
.
Selain beriman pada rukun Islam (5),kita juga disuruh beriman pada rukun iman (6) iaitu beriman pada qada' dan qadar. Setiap yang terjadi dalam hidup kita ada hikmah tersembunyi yg perlu kita renung asbab perkara tu terjadi. Contohnya ada wanita ditakdirkan jodohnya lambat mungkin Allah mahu dia berbakti lebih lama kepada kedua orang tuanya, lahirkan anak lambat mungkin Allah mahu dia berdua-duaan dengan suaminya lebih lama. Jika kita berpegang pada ketentuan Allah nescaya dalam hati kita akan redha di atas setiap ujian yang berlaku. Allah maha mengetahui setiap yang dilangit dan dibumi. Wallahualam.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2019 12:02 PM From the mobile phone | Show all posts
tom2 replied at 12-1-2019 11:44 AM
bagi saya. ujian ni memang Allah bagi sebab sayang. saya taknak cakap dari segi pahala atau dosa. it ...

InshaaAllah, pasti Allah mudahkan.
Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagaimana pula dengan kifarah?mungkinkah ujian yang manusia hadapi adalah kerana kesilapan yang pernah dilakulan dahulu sehingga Allah berikan kifarah ke atasnya?

Seringkali manusia bercakap soal ujian kerana Allah ingin menguji keimanan tanpa memikirkan ujian tersebut berkemungkinan adalah satu kifarah untuk Allah hapuskan dosanya. Betulkan i sekiranya statement ini tidak benar.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Setiap ujian utk setiap orang berbeza. Truly, only God knows why, what, when, where and who He want to test..

Just pray, we have patience, courage and strength to face the test. It's hard, but trust Him there will be a great rewards for us later..

IMG_20190112_125423.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Bertabahlah dan bersangka baik dengan ujian Tuhan. Walau kadang-kadang i pun rasa dah give up

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Bersabar&Bertabah lah
Ada kemanisan disebalik kepahitan yang dialami,
Semoga terus tabah menghadapi dugaan...
Kita diuji,
Tandanya Allah Taala sayang pada hambaNya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by pinklepie at 12-1-2019 01:30 PM
puanshah replied at 12-1-2019 04:31 AM
Bagaimana pula dengan kifarah?mungkinkah ujian yang manusia hadapi adalah kerana kesilapan yang pern ...


Kifarah juga merupakan salah satu bentuk ujian Allah untuk menguji hambaNya samada mahu bertaubat dan menginsafi perbuatan jahat dia yang lepas-lepas atau tidak. Sekiranya kita mendapat kifarah didunia jangan lah rasa sedih dan rasa bahawa Allah menzalimi kita, sebaliknya ucaplah alhamdulillah kerana kemanisan dari ujian Allah tu sangat membahagiakan, sebab Allah sayang kita. Ya Allah sayang kita sebab tu Allah tegur kita di atas kekilafan kita mahu kita perbaiki diri dan bertaubat di atas dosa-dosa kita, takutlah azab Allah diakhirat kelak andai Allah tidak pernah menegur kita, dan membiarkan kita terus hanyut berbuat dosa. Wallahualam.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 02:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Manusia tidak pernah sunyi dgn ujian tapi perasankah kita bahawa ujian itu tidak datang setiap hari tapi sekali dtg kadangkala lebih dari 1 ujian malah sampai 3-4 pun ada...namun kemudian dia menyepi kembali kemudian dtg semula ...
Allah itu Maha Adil sebab semua manusia akan dpt ujian.. walau berbeza keadaan namun sama rasa peritnya ....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 06:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Allah uji kita pada titik paling lemah. Kalau kita fail, dia akan uji berkali-kali, sampai kita dapat atasi kelemahan kita.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2019 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
vanilacup replied at 12-1-2019 06:37 AM
Manusia tidak pernah sunyi dgn ujian tapi perasankah kita bahawa ujian itu tidak datang setiap hari  ...

Saya pernah lalui situasi macam ni, hingga terfikir apalah hikmah yg Allah nak beri disebalik ujian bertubi-tubi macam tu. Kalau ingat balik ujian masa tu dia mengajar saya menjadi lebih matang, mengenal erti hidup dan lebih menghargai keluarga kerana orang pertama yang akan hulurkan tangan bila kita susah atau sedih adalah keluarga terutama ibu yg lahirkan kita.

Ini antara tip yg saya buat bila hadapi ujian dalam hidup saya.

La Tahzan InnAllaha Ma'ana (Jangan Bersedih sesungguhnya Allah bersama kita) Ketika kita diberi ujian sudah tentu kita akan sedih dan tertekan jadi ingatlah ungkapan ni Allah ada bersama kita, adulah kepada Dia buat solat taubat dan sentiasa berzikir memuji kebesaran Allah nescaya Dia akan permudahkan kita mencari jalan keluar dari kesusahan atau permudahkan kita atasi kesedihan tersebut.

Selain itu ketika berada dalam kesedihan bacalah surah al-kauthar kerana surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w.
kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang
dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib. Boleh amalkan insyaAllah kesedihan dihati kita akan beransur hilang.

Al-Kautsar.jpg

Akhir sekali muhasabah diri kenapa Allah beri kita ujian,andai kita ada berbuat salah sesama manusia berjumpalah untuk saling bermaafan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055137s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list