JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1962
View
136
Reply

[Pelbagai] Gembirakan Hati Ibu dan Ayah

[Copy link]

Author: KILL_NANCY    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 15-1-2019 07:52 AM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 14-1-2019 09:55 PM
saya dah ss komen ni jadikan pedoman untuk masa akan datang.terima kasih kak burn.

Tq Nancy. Tapi akk masih beruntung,, ada ibu bapa mertua. Mereka tempat akk menumpang kasih. Akk dilayan seperti anak sendiri bahkan lebih lagi.

Alhamdulillah mertua juga tinggal kat dalam Kelantan juga. Mudah nak berulang balik.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 08:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Berbuat baik kepada ibu bapa. Sentiasa doakan kesejahteraan mereka. Tak susah kan hati mereka pun dah cukup.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 08:58 AM | Show all posts
Tak pernah berjauhan dgn family sampai habis study, bila start bekerja terpaksa duduk jauh, ingat lagi bila dlm bas setiap 1/2 jam, ayah text tnya dh sampai mn, masa baru2 kerja ayah slalu tnya, cukup tak duit utk blanja....

bila kerja dh stabil, cuba luangkan masa sebanyak yg blh dgn family, cuti jer balik kpg, bwk drg g bercuti,bila kita bg duit pon siap tnya ada simpan skit tak utk emergency?  kongsi rezeki dgn drg even mak ayah x minta..

so bila drg minta, nk g melawat cucu yg tgl jauh nun d selatan sana tu, pikir nk kn travel dr utara ke selatan tu jauhh, kita bwk jer,  drg pon x selamanya ada dgn kita...gembirakan drg selagi mampu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 09:10 AM From the mobile phone | Show all posts

Ayah adalah seorang insan yang sangat bermakna, tanpa ayah siapalah kita didunia ini. Tanpa ayah kita tidak akan lahir ke dunia ini. Ayah adalah sesosok badan yang sanggup berjuang mencari rezeki untuk keluarga dan untuk membesarkan anak-anak.

Kita haruslah menghormati ayah dan menghargainya. Jangan sesekali melukakan hati dan perasaannya. Walaupun ibu lebih utama, tetapi ayah juga memainkan peranan yang besar dalam mendidik anak-anak supaya menjadi insan yang berguna dan berpendidikan.

Dalam al-Quran terdapat banyak dalil-dalil yang menjelaskan bahawa kita sewajarnya menghormati kedua ibubapa. Surah al-Nisa ayat 4:36, Allah berfirman: dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa.

Ayat ini jelas menunjukkan bahawa Allah perintahkan umatnya supaya berbuat baik kepada ibubapa dengan perintah mentauhidkan Allah swt. Dengan lebih jelas lagi, Allah memerintahkan kita supaya mentauhidkan-Nya iaitu dengan mengesakan-Nya dan beribadah kepada-Nya sahaja, kemudian Allah memerintahkan kita untuk berbuat baik kepada kedua ibubapa. Allah swt meletakkan kedudukan ibubapa ditangga ke-dua selepas perintah mentauhidkan-Nya. Begitulah penjelasan  Allah tentang besarnya kedudukan ibubapa.

Oleh itu hargailah ibubapa, dan berbuat baiklah kepada mereka selagi mereka masih ada. Hargailah pengorbanan ayah walaupun mereka dia tidak selalu dengan kita, tetapi dia juga banyak bekorban mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak. Demi anak ayah sanggup berhujan berpanas, dan mengerah sepenuh tenaga demi mencari sesuap nasi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 14-1-2019 09:54 PM
Betul u ckp jgn berdengki.. tp kalo derang yg berdengki cmn lakk

Hihihi..... Jaga orang tua ni, kalau ada penyakit pula, masing -masing nak lepas tangan. Kalau ada orang yang sudi jaga seolah-olah.... Stadium tu tadah tangan. Susah nak bergerak..... Nak bercuti pun susah. Emak susah nak berjalan, jadi dia memang taknak jalan jauh. Jadi,  soal dengki bab ni memang tak lah.... Tapi,  perasan iri timbul bila emak hanya akan bercerita hal kita dengan saudara mara yang datang melawat. Hahaha.... Inilah kelebihan dia.... Bab lain,  mereka takkan iri lah.  Ini pengalaman sis.... Orang lain mungkin lain.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 11:10 AM From the mobile phone | Show all posts
chempaka.ayu replied at 15-1-2019 07:37 AM
kalau berlaku kes dengki tidak melibatkan diri kita, then ambil jalan tengah sebagai pendamai.. jg ...

Kes saya.. saya jd victim..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
KILL_NANCY replied at 14-1-2019 09:57 PM
sabar sis.sabar ....

Itu aje laa sis.. sabar sabar sabar.. mmglaa nikmat tuu hanya akan nmpk diakhirat.. tp saya juga punya sifat amarah
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Syajati replied at 15-1-2019 10:02 AM
Hihihi..... Jaga orang tua ni, kalau ada penyakit pula, masing -masing nak lepas tangan. Kalau ada ...

Emm betul u ckp.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 12:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Masih belum tercapai lagi..
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 01:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 15-1-2019 11:10 AM
Kes saya.. saya jd victim..

Harap u tabah sisthur.. sedangkan musim pun berubah apatah lagi hati manusia yang DIA jaga.. semoga satu hari yg pahit akan manis akhirnya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Selalu mendoakan kesejahteraan mak ayah walaupun jarang berjumpa. Layan ayah berbual pasal isu semasa, bawa mak pergi tesco, giant segala. Give money and birthday wishes/gifts. I am a daddy's daughter, berpiggyback dengan dia sampai umur 17 tahun.

Went on tour with my mum- just the 2 of us last couple of years. Spent time with her almost 24 hours for more than 2 weeks. Sometimes we forget how to be with our parents exclusively especially after we have left home to further studies/work etc. I will always remember that trip.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 15-1-2019 11:13 AM
Itu aje laa sis.. sabar sabar sabar.. mmglaa nikmat tuu hanya akan nmpk diakhirat.. tp saya juga p ...

Betul tu... Kadang-kadang, ada hasutan supaya kita ni berkira dengan adik beradik yang lain. Kadang,  timbul juga perasaan iri bila tengok adik beradik asyik makan angin je. Kita ni, kalau berjalan pun tak boleh lama dan jauh sangat. Tapi, bila tengok mata mak... Sis kalah. Terbayang segala pengorbanan dia besarkan kita sebagai ibu tunggal.  Bangun pagi lagi... Ambik upah basuh kain rumah jiran. Orang lain masih diulit mimpi, mak dah bermain  embun di perigi. Lepas tu,  pegi menggosok pula, petang ambil upah goreng pisang kat gerai berdekatan. Huhuhu... Masih terbayang usia muda mak dihabiskan dengan  bergolok gadai cari duit nak besarkan dan sekolahkan 4 orang anak. Selagi dia selesa bersama kita, itu rezeki kita mengutip pahala menjaga emak. (sambil tulis, airmata jatuh kenangkan saat susah bersama emak).

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 04:18 PM | Show all posts
Tak perlu sogokkan ibu & ayah duit kerana bkn itu yg mereka mahukan walaupun ia satu kewajipan...ape yg mereka mahukan masa bersama anak2 & cucu2 saja...bila mereka da berumur akan terasa kesunyian dek komitmen anak2 dan mereka akan sentiasa dlm kerinduan...

Sesibuk mana pun anak2 ngan komitmen jenguk la org tua walaupun mereka keuzuran...harta bole dicari ibu & ayah tak bole dibeli....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 04:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Syajati replied at 15-1-2019 04:14 PM
Betul tu... Kadang-kadang, ada hasutan supaya kita ni berkira dengan adik beradik yang lain. Kadan ...

Sedih baca cite sis.. saya lak adik beradik mmg tak nak bela.. semua lps pd saya.. plg saya meradang.. duit saving saya simpankan utk mak pun derang nak kebas

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 07:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Faham perasaan tu... Nak beri pandangan pun tak tahu sebab situasi setiap orang berbeza. Mungkin kita senang nak nasihat tapi hanya orang yang melalui je rasa bebanannya. Kalau yang lain beri komitmen bersama, tak terasa sangat. Tapi, bila melepaskan bulat -bulat, memang pedih, dik. Sis ni lain sikit, adik dan kakak bersedia je jaga tapi emak menolak. Emak selesa tinggal kat rumah sis.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 09:26 PM | Show all posts
Buritan replied at 15-1-2019 04:22 PM
Sedih baca cite sis.. saya lak adik beradik mmg tak nak bela.. semua lps pd saya.. plg saya merada ...

Takpe,tak usah sedih sedara mmg time2 mcm nie kite sedang diuji & bole tau dlm adik beradik kite sape yg bole ke depan nk menjaga ibu & ayah walaupun mereka nie semua ade simpanan sendiri...

Allah sedang menguji ketabahan sedara utk menjaga org tua...Jaga la org tua sedara sementara mereka masih hidup walaupun kesempitan wang sekalipun jgn mengeluh penat menjaga mereka sbb kite tak tau kepenatan dia menjaga adik beradik sedara suatu masa dahulu...

Mungkin disebalik menjaga org tua kita rezeki kita akan dilimpahi & diberkati...wallahu a'lam


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2019 10:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by NamaKuMawar at 16-1-2019 04:55 AM

Mak kandung saya meninggal 2 bulan slps melahirkan saya..saya tak sempat kenal mak saya..jadi saya hanya menumpang kasih dgn mak tiri..ayah saya kahwin dgn mak tiri masa saya umur 2 tahun..pilihan keluarga..jadinya mmg saya membesar dgn mak tiri..

Sbnrnye tak kira la..ayah mak tiri/angkat/mertua..kita layan la sebaiknya..mcm mak ayah kandung..

Sebagai anak2, kita kena
- Senangkan hati dorang..
- bagi duit tak byk, sikit pun boleh..
- sentiasa melawat/ziarah..
- kalu ada kekangan lain tak dapat nak melawat, bleh call/wasap..
- beli barang yg dorang idamkan..kdg2 mak ayah ni tak sebut direct..tapi anak2 kena faham2 la..
- bawak pergi makan2 / masak makanan yg dorang nak makan..
- kalu ada sikit mcm jeles sbb nampak mak ayah berat kat adik beradik lain..pejam mata je..(ni utk kes saya la..sbb mak ayah yg dah kawin n ada anak lain..byk benda dorang nak jaga..takut ada yg terasa..dulu masa tak faham ada jgk jeles..tapi skrg dah fhm)
- selain tu sentiasa berdoa mak ayah diberikan kesihatan dan dipanjangkan umur..


Adakah anda TELAH atau SEDANG melaksanakannya?

Saya rasa saya belum cukup membahagiakan mak ayah saya..tak terbalas susah payah mak ayah saya nk besarkan kami adik beradik..

saya tgk camna ayah saya terpaksa berjauhan dgn isteri n anak2..terpaksa cari kerja di KL..seminggu / 2 minggu sekali balik kg naik bas..saya tgk camna mak saya duduk di kg uruskan kami adik beradik..camna setianya mak saya..sampai mak saya pernah difitnah ..

Skrg pun..mak ayah saya masih lagi bukan orang senang..tapi kami adik beradik..sorang sikit bantu..sbb ada adik yg belajar lagi..

dlm adik beradik..saya sorang je bekerja..yg lain dah kawin..buat dropship je..tapi byk jgk bantu apa yg patut..

rumah mak ayah duduk pun..rumah peninggalan arwah atuk..mmg dari kecik saya dok situ..sbb arwah atuk nak bagi kat ayah..tapi tak sempat..skrg ni mak ayah duduk situ pun atas ehsan adik beradik ayah..katanya duduk la dulu..

Saya harap satu hari nanti..permohonan rumah saya berjaya n saya nak bagi mak ayah saya duduk selagi ada hayat dorang..saya di perantauan ni pandai2 la..ada kudrat lagi kan..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 12:01 AM From the mobile phone | Show all posts
NamaKuMawar replied at 15-1-2019 10:11 PM
Mak kandung saya meninggal 2 bulan slps melahirkan saya..saya tak sempat kenal mak saya..jadi saya h ...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 08:48 AM | Show all posts
Syajati replied at 15-1-2019 04:14 PM
Betul tu... Kadang-kadang, ada hasutan supaya kita ni berkira dengan adik beradik yang lain. Kadan ...

Ya Allah

semoga emak sis dikurniakan syurga firdaus nanti, aaamiiinn

besarnya pengorbanan beliau
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 08:53 AM | Show all posts
NamaKuMawar replied at 15-1-2019 10:11 PM
Mak kandung saya meninggal 2 bulan slps melahirkan saya..saya tak sempat kenal mak saya..jadi saya h ...

dari haritu lagi x mau join sini walaupun di tag....memang perasaan akan jadi lain, sedih sayu pilu bercampur baur

dah agak dahh....memang

mawar....semoga suatu hari nanti impian mawar akan tercapai, in shaa Allah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 11:19 AM From the mobile phone | Show all posts
hibernation replied at 16-1-2019 08:48 AM
Ya Allah

semoga emak sis dikurniakan syurga firdaus nanti, aaamiiinn

Aaminn Ya Rabbal 'Alamin...
Terima kasih kerana mendoakan....
InshaAllah, setiap anak mesti mendoakan yang baik -baik untuk ibubapa mereka, kan?
Dan percayalah, setiap ibu akan mendoakan yang terbaik juga untuk anak mereka.....
Dan untuk semua yang bergelar anak yatim piatu, AlFatihah untuk ibubapa mereka.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 12:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Rapz replied at 15-1-2019 09:26 PM
Takpe,tak usah sedih sedara mmg time2 mcm nie kite sedang diuji & bole tau dlm adik beradik kite s ...

Ye betul.. bila fikiran saya tenang.. mmg redha jah.  Tp bila fikiran kecamuk redha jd nipis..ditambah pulak bpk memuji kehebatan anak yg lain lagilaa kuat setan menggoncang iman.. perasaan jeles geram meradang bercsmpur baur.. tak tau nak terajang siapa.. itulaa aku..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 06:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Saras_Wati replied at 16-1-2019 12:01 AM

Betul tu kaka wati..hargai orang tua..selagi dorang masih hidup..

Saya kalu tgk iklan ni mesti ..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2019 06:44 PM From the mobile phone | Show all posts
hibernation replied at 16-1-2019 08:53 AM
dari haritu lagi x mau join sini walaupun di tag....memang perasaan akan jadi lain, sedih sayu pil ...

Aamiin..terima kasih atas doanya kak..

Mula2 baca tered ni pun saya tak kuat..saya ..pegi keje semlm pun dgn mata bengkak..mlm tadi emosi dah ok sikit..baru bleh komen..

Entah la kak..bila mak ayah makin tua..saya rasa takut..takut kehilangan dorang..kdg2 pikir..sape la nk nasihatkan n nak tegur saya nnti..sbb mak ayah saya selalu bagi nasihat / teguran kat kami..telinga ni dah biasa dgr..

Satu lagi dulu2 bleh tgk ayah mkn nasi byk..skrg ni mkn pun sikit je..jalan pun dah tak selaju dulu..mak plk dah sakit2..tapi masih terkawal..sbb rajin mkn ubat..

Selagi masih ada ni..kita layan la mak ayah baik2..harapnya dapat la menggembirakan hati dorang..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2019 12:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Setiap anak yang soleh dan solehah pastinya berusaha untuk menggembirakan hati mak dan ayah, dengan pelbagai cara dan mengikut kemampuan.   Ada kalanya, melakukan perkara yang simple dan remeh itu lebih memberi erti kepada orang tua kita.

*  Arwah abah selalu beli ikan sungai kegemaran suami bila kami balik kampung.  Mereka berdua akan duduk menyiang ikan bersama sambil berbual ceria.  Terpancar wajah bahagia abah...

*   Mak seorang yang simple.  Bila anak cucu berkumpul, kami suka makan ais krim potong yang berharga RM 1 sebatang .  Itu aiskrim kegemaran mak. Riuh kami berbual dan gelak katawa bersama.    Kami gembira lihat wajah bahagia mak .....

*  Mak geng shopping saya ke kedai kain.  Ceria wajah mak dapat pegang kain yang berwarna warni.  Ada kalanya, semasa shopping kami berhenti solat di surau dan sempat membaca Al Quran bersama.  Itu adalah kebahagian berganda buat mak.....

*   Ketika baru berkahwin, mak mengajak saya dan suami memetik buah kundang dirumah nenek. Setelah mencari galah, kami perasan mak tiada......rupanya mak dah panjat pokok kundang .  Suami saya terkejut...tapi dia pun ikut mak panjat pokok.   Mereka bergelak ketawa diatas sambil makan buah kundang. Saya rasa mak bahagia dapat menantu yang sekepala dengannya......

*  Mak juga suka coklat.  Dalam fridge mak memang sentiasa ada stok coklat.  Kami pun menumpang kebahagian mak sambil makan coklat

Ya Allah....ampunilah semua dosa kedua ibu bapa kami.  Berkati lah dah rahmati lah mereka.  Tempatkanlah mereka di syurga Mu Ya Allah.   Aamiin.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055834s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list