JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
2552
View
135
Reply

Tun Teja Puteri Bangsawan Pahang

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 31-1-2019 10:42 AM | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 09:24 AM
Hang Tuah ni boleh tahan gatal merenyam. PGL dia nak. Tun Teja tunangan orang pun dia nak sapu

dia hensem katanya..tapi meols ada instint yg kuat bahawa hang Jebat lagi hensem dan bijak mengayat
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
wowwwwww bestnye baca sejarah lama.nah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Sasakim replied at 31-1-2019 11:12 AM
wowwwwww bestnye baca sejarah lama.nah

Tq
Nanti sy masukkan excerpt  from hikayat hang Tuah
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:15 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 11:13 AM
Tq  
Nanti sy masukkan excerpt  from hikayat hang Tuah

mod nora..we want more we want more hehehehe xsabar nk tggu bc hikayat
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:46 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 07:56 AM
Inang tua yang menjaga Tun Teja adalah ibu angkat kepada Tuah. Tuah use his charm to pursuade inang  ...

Akak benci Hang Tuah. Buruk nau pangai heols yah!
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 09:24 AM
Hang Tuah ni boleh tahan gatal merenyam. PGL dia nak. Tun Teja tunangan orang pun dia nak sapu

Dia hada kongkek dengan sheol kan? Or sapa itu, masa nak hantar pada raja sempat 'memadu asmara' kat kapal.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:47 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 09:29 AM
Tun Teja sebenarnya pernah dipinang oleh Sultan Melaka (ini mgkn mixture dgn versi hang nadim).

S ...

Hah betol la Tun Teja ni yang dikongkek haram oleh Hang Tuah pleboi cilanat!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 11:51 AM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 31-1-2019 11:47 AM
Dia hada kongkek dengan sheol kan? Or sapa itu, masa nak hantar pada raja sempat 'memadu asmara' k ...

Jahanam thread hakak!
Ape kongkek-kongkek ni.
Eeee budak ni lah
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 11:54 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 11:51 AM
Jahanam thread hakak!
Ape kongkek-kongkek ni.
Eeee budak ni lah

Hahaha! Manentah ai baca part Tuah dah rasa Teja seblom diberi kat sotan. Mastika kot.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 11:57 AM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 31-1-2019 11:54 AM
Hahaha! Manentah ai baca part Tuah dah rasa Teja seblom diberi kat sotan. Mastika kot.

Masuk je mesti buat nakal kan?
Cubit perut tu
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak manis guna perkataan kongkek2 ni... Cuba guna perkataan disetubuhi... Kan sopan... Nampak sikit kelembutan hang tuah kat situ... Kalau kongkek ibarat hang tuah guna kekerasan pd tun teja...
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 12:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Next mak nora... Kalau boleh sambungan ketika hang tuah menyetubuhi tun teja... Nak tau jugak aksinya... Hang tuah pakai jurus yg ke berapa masa tu
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 12:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Mak noraaaa.. We want more hahahha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 12:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 12:29 PM
Next mak nora... Kalau boleh sambungan ketika hang tuah menyetubuhi tun teja... Nak tau jugak aksiny ...

Mintak carut je korang kang.
Mak Nora gonyoh muka dgn tempurung, baru tau
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 31-1-2019 12:32 PM
Mak noraaaa.. We want more hahahha

Mana ade more sgt dah noks.
Nanti mak tulis keratan2 dr hikayat hang tuah.
X memasal la kena baca balik buku form 6.
Sobs sobs sobs
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok... Serius3x... Next
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok.. Ok... Please we want more..... Ok sblm tu nak tanya 1 soalan jer.... Hang nadim tu suami nora danish skrg ni ye??
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau menurut Hikayat Hang Tuah, semasa balik mengadap Tuanku Sultan, Tuah berkias-kias berkenaan 'buah tangan' yg dibawa pulang dr Inderapura (Pahang).

'Ya Tuanku Syah Alam, persembah patik anak panah manikam yg lekat pada dada Duli Syah Alam....'.
Panjang lagi Tuanku Sultan n Tuah sembangnya. Malas dah mak nora nk tulis.
Tapi akhirnya Sultan faham lah bahawa Tuah pulang mempersembahkan Tun Teja.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:09 PM | Show all posts
ini ke wajah Tun Teja?
boleh tahan lawa orangnye
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy ingat2 lupe, Sultan Melaka dah beristeri dua ke blm masa dia menikahi tun teja.
Tapi Tun Teja bukanlah satu-satunya isteri kepada Sultan Mahmud.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:39 PM From the mobile phone | Show all posts
dua_chzy replied at 31-1-2019 11:47 AM
Dia hada kongkek dengan sheol kan? Or sapa itu, masa nak hantar pada raja sempat 'memadu asmara' k ...

Sempat tuah test drive
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:39 PM | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 12:29 PM
Next mak nora... Kalau boleh sambungan ketika hang tuah menyetubuhi tun teja... Nak tau jugak aksiny ...

hahahaha
permintaan yang kelakar
jenuh kaka nora nak tunaikan

terkekek2 aku baca permintaan uols
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 12:29 PM
Next mak nora... Kalau boleh sambungan ketika hang tuah menyetubuhi tun teja... Nak tau jugak aksiny ...

Aksi apa? Position?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 01:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau baca hikayat hang Tuah, sedih gak la Tuah buat Teja mcm ni.
Teja mmg x nak kt Sultan Melaka #betaisbetter ittew. Memang pinangan ditolak. Teja ni mmg blm berminat utk berkahwin.

N dari bacaan yg lain Megat Panji Alam pun Teja tak nak. Tp berkorban utk negeri Pahang maka dia bersetuju.

Ayat Teja masa menolak pinangan Sultan Melaka
"Yang Enggang sama enggang yang pipit sama pipit juga, adakah anak raja di Bukit Siguntang bendahara Seri Buana ini?....Adapun akan raja Melaka itu asalanya raja keinderaan, anak raja bukit Siguntang".

Maksud keinderaan ialah raja kayangan.
& Utk pengetahuan korang raja & kerabat Pahang (golongan bangsawan)  semasa peristiwa Tun Teja asalnya dr Melaka juga. Raja Muda yg dihantar ke Pahang kerana berlaku zalim ke atas anakda Tun Perak.

Kesultanan dari susur galur Melaka tamat di bawah Sultan Ghaffur bila baginda dan anakdanya dibunuh.

Kesultanan skrg berasal dr Johor (yg ni koi cerita di lain thread la ye, kohoit weh menaip)
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 01:45 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 01:39 PM
Sempat tuah test drive

Kalau ikut hikayat hang Tuah, tiada sesi test drive ye adik-adik dan anak-anak.
Tuah boleh test drive awal lg masa Teja dimandrem oleh beliau.
Tapi tuah tu ingat mati noks.

Bkn main korang kan? Piat telinga masing-masing.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.041353s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list