JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
2555
View
135
Reply

Tun Teja Puteri Bangsawan Pahang

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 31-1-2019 01:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Teja gering semasa dlm perjalanan meninggal kan Melaka apabila Melaka diserang portugis laknat!.

Beliau dikebumikan di Merlimau. Korang gi la melawat makan sheols.
FB_IMG_1548911938589.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sharlenetexas at 31-1-2019 01:49 PM
noraidil_06 replied at 31-1-2019 01:45 PM
Kalau ikut hikayat hang Tuah, tiada sesi test drive ye adik-adik dan anak-anak.
Tuah boleh test d ...


Yang ni iols baca Mastika ke Berita Harian.

Pastu ruangan sastera BH, ada plot twist pasal cite Wan Empuk Wan Malini. Mereka dirogol oleh anak2 raja Bukit Seguntang. Correct me if I'm wrong pasal iols pun ingat2 lupa.

Boleh tahan juga orang zaman dulu bermukah
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 01:41 PM
Aksi apa? Position?

Jurus Pasak bumi & jurus rusa minum air..
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 01:50 PM
Jurus Pasak bumi & jurus rusa minum air..


Kamasutra ke sis? Ke tajul muluk?
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:54 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 01:51 PM
Kamasutra ke sis? Ke tajul muluk?

Permata yang hilang
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 01:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah3x.... Mak nora next.... Ada kesinambungan tak dr tun teja kepada putri gunung ledang...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 01:56 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 01:48 PM
Yang ni iols baca Mastika ke Berita Harian.

Pastu ruangan sastera BH, ada plot twist pasal ci ...

Bodo betul mustika tu
Deme yg blue yellow brain bagai,
nak fitnah org dulu2 plak.
Tapi barang diingat masa wan empuk Wan Malini mgkn blm Islam lg.
Pengaruh hindu masih kuat.

Sbb tu kenaikan pun dilambangkan dengan lembu putih rupe elok bagai.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 01:50 PM
Jurus Pasak bumi & jurus rusa minum air..

Start dah!!!
Jahanam!
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 02:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 01:55 PM
Dah3x.... Mak nora next.... Ada kesinambungan tak dr tun teja kepada putri gunung ledang...

Ada.
Tp mak nora kena study. Tunggu lah tahun depan. Kohkohkoh.

Or mgkn forumer lain boleh sambung.
Mak Nora nk tulis psl Pahang, Terengganu & Kelantan je buat masa ni.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantiknya tun teja

Be mine pls
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 02:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Victorioussss replied at 31-1-2019 02:28 PM
Cantiknya tun teja

Be mine pls

Dah jd fosil noks.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 02:47 PM From the mobile phone | Show all posts
puteribaya replied at 31-1-2019 10:42 AM
dia hensem katanya..tapi meols ada instint yg kuat bahawa hang Jebat lagi hensem dan bijak mengaya ...

Timer kacih..

Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 02:09 PM
Ada.
Tp mak nora kena study. Tunggu lah tahun depan. Kohkohkoh.


Rela menanti
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:00 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 08:27 AM
Satna mak nora nk kemas rumah.ekekekeke

Bestlah cuti arini. Happy holiday kak
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 01:43 PM
Kalau baca hikayat hang Tuah, sedih gak la Tuah buat Teja mcm ni.
Teja mmg x nak kt Sultan Melaka # ...

Pokchik tambah info atas manucrita Mak Nora nih..

Dalam penceritaan Mak Nora nih...Sultan Pahang yg murka dengan keturunan Tun Teja ini bukanlah datuk moyang kepada SPB YDP Agung Al Sultan Abdullah iaitu Sultan Pahang yg ke 6.
Tuanku Al Sultan Abdullah adalah ciut kepada Marhum Sultan Ahmad 1 iaitu Sultan Pahang yg pertama.

Marhum Sultan Ahmad 1 asalnya bergelar Bendahara Seri Wak Raja Bendahara Wan Ahmad.
Walaopun bergelar hanya sebagai Bendahara..tetapi beliau la pemerintah sebenar negeri Pahang. Pada masa itu Pahang tiada Sultan dan dibawah naungan dan jajahan kesultanan Johor-Riau-Melaka.

Setelah bergelar Bendahara Pahang...Wan Ahmad terlebih dulu berperang dengan abangnya Wan Mutakhir bagi merebut jawatan Bendahara.
Bila Wan Ahmad menang...Dia menjadi Bendahara Pahang....kemudian memisahkan Pahang dari naungan kesultanan Johor-Riau-Melaka dan beliau istiharkan diri bergelar Sultan Pahang yang pertama.
Sultan Terengganu pada masa itu mengurniakan alat dan pedang diraja sebagai tanda pengesahan Wan Ahmad disahkan sebagai Raja memerintah.

# cerita tepi.....pasal itu jangan pelik keturunan Wan di Pahang diiktiraf sama sebagai Tengku dan layak menjadi ahli dalam Badan Kebajikan Kerabat Diraja Pahang. Keturunan Wan dan Tengku Pahang asal dari satu jalur keturunan yg sama iaitu Bendahara Pahang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm mana hang tuah melamar tun teja... Via email atau whatapss
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 03:17 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 31-1-2019 03:04 PM
Pokchik tambah info atas manucrita Mak Nora nih..

Dalam penceritaan Mak Nora nih...Sultan Pahan ...

Saya sahkan keseluruhan cerita pok chik ni
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:24 PM | Show all posts
noraidil_06 replied at 31-1-2019 01:45 PM
Kalau ikut hikayat hang Tuah, tiada sesi test drive ye adik-adik dan anak-anak.
Tuah boleh test d ...

iols x rasa ada acara test drive sbb Raja Melaka banyak gundik..mesti dia dapat beza kelapa yg muda atau yg ditebuk tupai,kalu dah kena tebuk mesti la Tuah punya angkara..Tuah takut oo ngan Raja,,takut tulah daulat
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Mrperfect2 replied at 31-1-2019 03:04 PM
Mcm mana hang tuah melamar tun teja... Via email atau whatapss

Via daun sireh...

Sehelai Daun sireh yg dilipat dgn bucu daun yg satu... itu tanda pinang untuk diri sendiri


#tapi Pokchik punya sireh lepas nih...3 helai dilipat dengan 3 bucu daun terjulur....maksud pinangan untuk jadi bini nomor 3!!

Kih..kih...kih
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:26 PM From the mobile phone | Show all posts
sedihla baca
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 03:28 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 31-1-2019 03:25 PM
Via daun sireh...

Sehelai Daun sireh yg dilipat dgn bucu daun yg satu... itu tanda pinang untuk ...

Promotion ke pokcik.
Amboiiiiiiiii
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 31-1-2019 03:35 PM From the mobile phone | Show all posts
adila39 replied at 31-1-2019 03:26 PM
sedihla baca

Kalau baca Hikayat Hang Tuah, tun teja ni digambarkan sebagai lemah-lembut tapi keras kepala.
Sultan Melaka pun dia rejek, inikan pulak tun tuah yg marhaen tu.

Hatta perintah raja pun dia tolak.
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:35 PM From the mobile phone | Show all posts
sharlenetexas replied at 31-1-2019 09:24 AM
Hang Tuah ni boleh tahan gatal merenyam. PGL dia nak. Tun Teja tunangan orang pun dia nak sapu

PGL? Puteri Gunung Ledang?

Tiara Jacquelina pernah diinterview tentang filem PGL sama ada benar atau tidak mereka bercinta.

Tiara kata takde. Dlm kisah hikayat pun takde diceritakan hubungan istimewa amtara Hang Tuah dgn PGL. Yang ada hanyalah, Hang Tuah diminta mengetuai rombongan meminang, yang ada Tun Mamat dan beberapa pembesar Melaka lain.

Tiara kata dia cuma cuba menjadi kreatif. Jadi, filem dia akan jadi lain daripada kisah hikayat lain.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Sambung lagi Mak Nora...

Tapikan...kita boleh tenguk...walau ratusan tahun dahulu dalam abad ke 14 cerita Tun Teja nih..
Tapi kita lihat seni berpolitik dah wujud . Bagaimana pembesar mencari peluang untuk pangkat dan kuasa ...Raja menggunakan keramatan daulat demi nafsu dan juga jajahan kuasa yg lebih luas...Wujudnya juga hubungan diplomatik antara negeri negeri.
Menarik jika dapat lagi cerita cerita tepi
Reply

Use magic Report

Post time 31-1-2019 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 31-1-2019 03:04 PM
Pokchik tambah info atas manucrita Mak Nora nih..

Dalam penceritaan Mak Nora nih...Sultan Pahan ...

Keturunan pahang moden eh
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046191s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list