JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
2474
View
109
Reply

Pahang Tanah Inderapura

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Menjemput cik puan @Suchi & @hotmak utk bercerita pasal masakan yg sgt rare asam rong.

Ok sy nk sambung cerita psl hal2 lain di Pahang.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:33 PM From the mobile phone | Show all posts
NamaKuMawar replied at 8-2-2019 08:31 PM
Adeh..koi tak pandai ckp phg..sbb membesor ckp dialek utara..tapi koi suka la dengo org ckp phg..k ...

Hoh! Org Jengka. Kalau org felda, logik la x pandai ckp Pahang. Mak Nora org jengka juga noks
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:34 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:30 PM
Another food worth to pen down here is Puding Raja. Was created to serve the palace. Hence the recip ...

Puding raja saya tak penah cuba lagi..entah kenapa..saya dah merantau tempat org..baru tau pasal puding raja ni..padahal masa kecik2 n sblm kawin..selalu jgk la ke pekan..melawat sedara kat sana..

Orang kata puding raja ni sedap..nampak gayanye 1 hari nanti kena cuba jgk la..
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:33 PM
Hoh! Org Jengka. Kalau org felda, logik la x pandai ckp Pahang. Mak Nora org jengka juga noks

Alahai..jumpe orang koi plak..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Sang kelembai dan gua kota Gelanggi di Jerantut.

Dulu2 sy ingat sang kelembai ni kisah khas Pahang. Rupenye tidak. Byk negeri di Semenanjung ada versi sang kelembai masing-masing.

Di Pahang dikatakan sang kelembai adalah manusia biasa yg kecewa bila dua anaknye mati keracunan buah perah. Akibat kecewa yg amat sangat, beliau mengamuk dan mencabut kesemua pokok buah perah yg ada ditebing sungai. Sungai mana sy x pasti.

Anak perempuan di kebumikan di gunung tahan. Ank lelaki x dinyatakan di mana. manakala isteri beliau pula jatuh ke sungai Dong semasa menyeberangi sebuah titi.

Akibat dari itu sang kelembai menjadi seorang yg sgt pemarah & membenci keramaian n pesta.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 09:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Sementara nak sambung cerita sang kelembai, moh la dengar lagu org Temerloh dulu. Roslan Madun aktivis lagu2 rakyat Pahang.

Lagu: Lemak Manis

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 09:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Kota Gelanggi tu dikatakan berasal dari perkataan siam yang berbunyi Klang Kio atau Gelang Gio.

Gelangi pd masa dulu diperintah oleh seorang raja yg mempunyai puteri yg cantik rupa paras & ditunangkan dgn anak raja mambang dr lipis. Tetapi telah dirampas oleh anak raja bera (ni banyak versi, koi ikut versi yg koi ingat jelah ye).

Maka berperang la deme dek berebutkan sang puteri. Sang kelembai cemuih n benci kebisingan telah menyumpah keseluruhan kota Gelanggi menjadi batu.

Walaubagaimanapun, terdapat kajian arifak, sejarah & geologis gelangi adalah tempat bertapak sebuah tamadun lama. Dan bukan calang-calang kerajaan telah terbina di situ (yang ni sy perlukan bacaan lanjut).

Korang boleh la melawat Gelanggi yg terletak lbh kurang 25km dr bandar Jerantut dan dlm 40-50km dr Temerloh.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 09:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Lepas ni nak citer pasal Sungai Pahang plak.
Kita dengar lagu dulu ye. Nk cerita sg pahang ni, nk mula kt mana dulu tatau.

Lagu: menghilir di sungai Pahang, byk nama tempat disebut dlm lagu ni.
Haish
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts
NamaKuMawar replied at 8-2-2019 08:20 PM
Bagusnye ade thread ni..koi org phg jugak..tapi tak abis pusing lagi..besor sangat..

Kak @kuihb ...

Tq mawar tag akk sini. Nanti akk lepak3 sini
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 10:34 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:30 PM
Another food worth to pen down here is Puding Raja. Was created to serve the palace. Hence the recip ...

Antara yg tempat suka mkn pudong raja ni kat ana patin house and 1 lg dpt merasa masa maha hrtu. Bakery di pekan yg bawak ke maha. Berbaloi. Murah dn sedap
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 10:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul ke gulai asam pedas pahang jenis cair, beza dari yg negeri lain?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
anastasia7 replied at 8-2-2019 10:37 PM
Betul ke gulai asam pedas pahang jenis cair, beza dari yg negeri lain?

Asam pedas hampir tidak populae langsung di Pahang ni. Yes cair. Berbeza la dr asam pedas melaka n johor.

Org Pahang lbh suke masak asam tempoyak or masak asam sahaja. Sy x reti masak asam tu.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 11:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Sungai Pahang bermula dr Ulu Tembeling, di mana terletaknya Taman Negara dan blh dihubungi dgn bot2 kecil. Skrg dah ada jalan darat yg baik dengarnya.

Sungai Pahang merentasi daerah Jerantut-Kerdau-Temerloh-Lubuk Paku-Paloh Hinai dan berakhir di Laut China Selatan.

Sungai Pahang membawa rezeki kepada penduduk Pahang. Terdapat nelayan sungai di sepanjang sungai.wpun semakin berkurangan skrg. Tapi di Temerloh, antara tempat paling besar utk ternakan patin sangkar.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:39 AM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 8-2-2019 03:54 PM
Seperti biasa....kalo tred Mak Nora...Pokchik akan buat kacao....

Dialek..

Bentong xsgt pun... Kalo ada itu sb dia penduduk dr Temerloh, Raub yg berpindah di Bentong.. Org Bentong ckp biasa2 jer... Jerantut still ada slang pahang
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:41 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:31 PM
Menjemput cik puan @Suchi & @hotmak utk bercerita pasal masakan yg sgt rare asam rong.

Ok sy nk s ...

Ahh koi pun tak penah raser dan teringin nak rasa datin almy nadia org penang tu yg byk kali masak lauk ni hihihi

Koi pun kat pahang ni blk kg.
Alang2 tu koi nak tanya sbb koi suka makan kuih. Kat paso temerloh pg2 ahad tu ade ke kuih rare?
Barang2 antik ade tak jual sekali?
Koi ni tak sampai2 lg paso temerloh tu sbb kalo blk tolak pg2 malas nak singgoh nak ngelok kan jem.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:42 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:01 PM
Savory food.

Sambal itam (sebutan 'sambei itang-ikut loghat Jerantut/Lipis).

Mak nora.. Temerloh pun ada... Actually dh merata pahang jual.. U ols kena try.. Ada yg i beli ada rasa besi.. Xtau diaorg rebus mcm mana... Tp mmg renyah nk buat....
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:44 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:33 PM
Hoh! Org Jengka. Kalau org felda, logik la x pandai ckp Pahang. Mak Nora org jengka juga noks

Heh mak nora jengka berapa? Koi kat jengka 2 ni umoh mertua.
Kg koi kat lanchang nun lama doh jarang balik kalo balik pun jenguk tgk buah2 kalau ade gini la bila org tua dah takde belaka.
Kat temerloh pun tok nenek takde belaka doh.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 12:46 AM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 12:42 AM
Mak nora.. Temerloh pun ada... Actually dh merata pahang jual.. U ols kena try.. Ada yg i beli ada ...

Lama dah x gi ke pekan sari weh.
Ander deme juei kt situ?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by noraidil_06 at 29-3-2019 12:25 AM
Suchi replied at 9-2-2019 12:41 AM
Ahh koi pun tak penah raser dan teringin nak rasa datin almy nadia org penang tu yg byk kali masak ...


Ande belake hok aok sebut tu. Kat pekan sari tu mok ayoh je x dijuei dek deme
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 9-2-2019 12:41 AM
Ahh koi pun tak penah raser dan teringin nak rasa datin almy nadia org penang tu yg byk kali masak ...

Kuih rare xpasti.. Xpernah lak jenguj.. Brg antik rasanya xder... Dia pasar biasa jer.. Tp panjang... Dan bnyk sayur kg, ikan sungai, kerepek.. Ulam kg2...i suka ke situ..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.042877s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list