JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
2483
View
109
Reply

Pahang Tanah Inderapura

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Post time 9-2-2019 12:48 AM From the mobile phone | Show all posts
anastasia7 replied at 8-2-2019 10:37 PM
Betul ke gulai asam pedas pahang jenis cair, beza dari yg negeri lain?

Asam pedas dia lebih kepada singgang pedas atau asam rebus
Bukan tumis mcm johor tu tp semuanya campak lam piyuk rebus ja.
Dan tak guna byk cili pun biasanya guna cili padi/ hidup ja.
Cer uols search kat fb singgang pedas ala terengganu nnt kuar resepi  singgang pedas ikan kerisi.
Ha gitulah rupa asam pedas belah pantai timur ni.
Iols suka masakan gitu lebih menyihatkan sbb tak tumis ngn minyak berlinang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:48 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 10:46 PM
Asam pedas hampir tidak populae langsung di Pahang ni. Yes cair. Berbeza la dr asam pedas melaka n ...

Mak nora.. Ni masak asam yg mana satu?  Cnfuse... Kemahang mak pernah mkn?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 12:48 AM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 12:39 AM
Bentong xsgt pun... Kalo ada itu sb dia penduduk dr Temerloh, Raub yg berpindah di Bentong.. Org B ...

Bentong ngale KL dah.
Jerantut pekat weh ckp deme.
Nanti koi nk ingat2 balik sejarah Jerantut.
Nak tulis
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:51 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 12:46 AM
Lama dah x gi ke pekan sari weh.
Ander deme juei kt situ?

Biasa jer, baju, makanan.. Sayur kg, emping ikan sungai, ikan laut (i suspect dr Kuantan) Ada satu apek jual kopi kg kat situ pernah kuar majalah 3 hokey.... Kita slalu beli kunyit serbuk diaorg buat sndr..
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:54 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 12:47 AM
Ande belake hok aok sebut tu. Kat lek sari tu mok ayoh je x dijuei dek deme

Emmm tapi nak balik esok takut ahad jem adoi mikir2 huhu
Koi malas nak ngabiskan lelame kat sini pasei hangat bebeno kalau musim hujan koi suke heheheh
Dahla gi perak aritu pun rentung juge nyesal plak koi sewa cabin ala kontena tu paneh ler siang hari walau ade ekon.Konon nk merase le tidur tempat gitu.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 12:58 AM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 12:47 AM
Kuih rare xpasti.. Xpernah lak jenguj.. Brg antik rasanya xder... Dia pasar biasa jer.. Tp panjang ...

Uik ikan sungai, ulam ngn kepek tu urmmm sedaknye
Koi selalu lalu je tapi tak berenti menyoping pun.
Apasal semua tak tido lg ni koi tak tido lg sbb duk mencari homestay yg ade kolam boleh berendam dan port mancing takkan balik2 janda baik.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 12:59 AM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 12:48 AM
Mak nora.. Ni masak asam yg mana satu?  Cnfuse... Kemahang mak pernah mkn?

Kemahang? Never la. Masak asam nk mcm masak asam tempoyak tp x isi tempoyak. Esok kpi tanye kwn, goner msknye
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 01:06 AM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 12:47 AM
Kuih rare xpasti.. Xpernah lak jenguj.. Brg antik rasanya xder... Dia pasar biasa jer.. Tp panjang ...

Ade brg antik.
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 01:14 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 12:47 AM
Ande belake hok aok sebut tu. Kat lek sari tu mok ayoh je x dijuei dek deme

Mok Nora kalo borok....luper ke grodong belaker..

Koi tok penoh ke pekan sari temeloh...sempat jenguk pekan sari hari sabtu kat pasor jerantut jer... Lepaih la hajat anok tekok nok makan ke laksang sedap

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 01:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Sungai Pahang merentas sebuah kg yg dinamakan Kg Tanjong Gajah Mati Laut Kapal Tenggelam. Nama kg ini digunakan sehingga tahun 70an dan dikatakan ujud nama tersebut akibat dr kisah tenggelamnya kapal dagang British yg mahu ke Lipis. Pls jgn imagine Sungai Pahang spt yg ade skrg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 01:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by noraidil_06 at 9-2-2019 01:33 AM
PristineOne replied at 9-2-2019 01:14 AM
Mok Nora kalo borok....luper ke grodong belaker..

Koi tok penoh ke pekan sari temeloh...sempat  ...


Pok cik kalau x ngate ke koi, mesti x leh lena tidur kan. Nyampoh
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 01:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Walaupun i duduk hulu langat sempadan janda baik ni ha tapi i suka tahu sejarah2 kisah2 budaya2 negeri lain

Boleh dikira pahang ni agak tenggelam jugak lah ye sebab dulu utara popular dgn mami jarum
Kelantan pun sbb artis2 dan ada several films yang menggunakan bahasa kelantan. Terengganu sbb bnyk retis dtg terengganu jugak
Johor sbb isu nan satu tu
Sabah sebab sama jugak

Yg tenggelam pahang bagi i la kalau tak kerana tokti dan pm mungkin susah sikit org nk memandang ke negeri yg terbesar kat semenanjung ni.
Tapi tak sekesian selangor la
Popular sebab KL
I bila org tanya asal mana jawab selangor tapi bila dia tanya lagi kat mana dan kita bagitau, dia tak tahu
Last2 jawab je dekat dgn kl
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 02:05 AM From the mobile phone | Show all posts
WajibulGhunah replied at 9-2-2019 01:47 AM
Walaupun i duduk hulu langat sempadan janda baik ni ha tapi i suka tahu sejarah2 kisah2 budaya2 nege ...

Temerloh ke KL sejam je. Tp kalau kite sebut 'saye dr Temerloh' mesti org ckp wahhh jauhnya. Yeah ok whatever
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 9-2-2019 12:48 AM
Asam pedas dia lebih kepada singgang pedas atau asam rebus
Bukan tumis mcm johor tu tp semuanya c ...

Ic. Tq. Kalau joho ada juga dipanggil asam rebus. Boh tu ditapis, and lain2 rebus. Sedap makan ngn roti canai atau keropok ikan keoing. Fuh fuh.
Reason tanya asam pedas tu, sbb ipar pernah bagi perencah asam pedas. Katanya dia guna suku ja. Ku pula kalau perencah asam pedas yg adabi tu harus 2 paket
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:21 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 10:46 PM
Asam pedas hampir tidak populae langsung di Pahang ni. Yes cair. Berbeza la dr asam pedas melaka n ...

Baru2 belajar makan tempoyak sejak kenal org pahang. Hehe. Ayam tempoyak sedap juga. Tp sy buat pekat2
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 9-2-2019 12:41 AM
Ahh koi pun tak penah raser dan teringin nak rasa datin almy nadia org penang tu yg byk kali masak ...

Kalau brg2, carboot sale pun ada dah rasanya mlm hujung minggu. Tp x pernah juga menjenguk
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:54 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 12:59 AM
Kemahang? Never la. Masak asam nk mcm masak asam tempoyak tp x isi tempoyak. Esok kpi tanye kwn, g ...

Adakah panggil asam rebus. Lebih kurang mcm masak singgang???
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 02:05 AM
Temerloh ke KL sejam je. Tp kalau kite sebut 'saye dr Temerloh' mesti org ckp wahhh jauhnya. Yeah  ...

Pergh.. Laju mak nora bw keter... Kita skrg sejak pndi ikut jalan lama.. Mmg balik ikut jalan lama skrg.. Rasa sejuk sikit... Hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:31 PM
Menjemput cik puan @Suchi & @hotmak utk bercerita pasal masakan yg sgt rare asam rong.

Ok sy nk s ...

asam rong tak biasa dimasak kat rumah tu, kalau patin tempoyak selalu sampai naik muak dah LOL

penah mkn asam rong tu tapi tah mcm tak brp ingat cmana rasa dia
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:16 PM From the mobile phone | Show all posts
yg pasti loghat sana masih tak paham2 lg
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053597s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list