JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1099
View
78
Reply

Pahang Tanah Inderapura

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 9-2-2019 01:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by noraidil_06 at 9-2-2019 01:33 AM
PristineOne replied at 9-2-2019 01:14 AM
Mok Nora kalo borok....luper ke grodong belaker..

Koi tok penoh ke pekan sari temeloh...sempat  ...


Pok cik kalau x ngate ke koi, mesti x leh lena tidur kan. Nyampoh
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 01:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Walaupun i duduk hulu langat sempadan janda baik ni ha tapi i suka tahu sejarah2 kisah2 budaya2 negeri lain

Boleh dikira pahang ni agak tenggelam jugak lah ye sebab dulu utara popular dgn mami jarum
Kelantan pun sbb artis2 dan ada several films yang menggunakan bahasa kelantan. Terengganu sbb bnyk retis dtg terengganu jugak
Johor sbb isu nan satu tu
Sabah sebab sama jugak

Yg tenggelam pahang bagi i la kalau tak kerana tokti dan pm mungkin susah sikit org nk memandang ke negeri yg terbesar kat semenanjung ni.
Tapi tak sekesian selangor la
Popular sebab KL
I bila org tanya asal mana jawab selangor tapi bila dia tanya lagi kat mana dan kita bagitau, dia tak tahu
Last2 jawab je dekat dgn kl
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 9-2-2019 02:05 AM From the mobile phone | Show all posts
WajibulGhunah replied at 9-2-2019 01:47 AM
Walaupun i duduk hulu langat sempadan janda baik ni ha tapi i suka tahu sejarah2 kisah2 budaya2 nege ...

Temerloh ke KL sejam je. Tp kalau kite sebut 'saye dr Temerloh' mesti org ckp wahhh jauhnya. Yeah ok whatever
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 9-2-2019 12:48 AM
Asam pedas dia lebih kepada singgang pedas atau asam rebus
Bukan tumis mcm johor tu tp semuanya c ...

Ic. Tq. Kalau joho ada juga dipanggil asam rebus. Boh tu ditapis, and lain2 rebus. Sedap makan ngn roti canai atau keropok ikan keoing. Fuh fuh.
Reason tanya asam pedas tu, sbb ipar pernah bagi perencah asam pedas. Katanya dia guna suku ja. Ku pula kalau perencah asam pedas yg adabi tu harus 2 paket
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:21 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 10:46 PM
Asam pedas hampir tidak populae langsung di Pahang ni. Yes cair. Berbeza la dr asam pedas melaka n ...

Baru2 belajar makan tempoyak sejak kenal org pahang. Hehe. Ayam tempoyak sedap juga. Tp sy buat pekat2
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 09:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Suchi replied at 9-2-2019 12:41 AM
Ahh koi pun tak penah raser dan teringin nak rasa datin almy nadia org penang tu yg byk kali masak ...

Kalau brg2, carboot sale pun ada dah rasanya mlm hujung minggu. Tp x pernah juga menjenguk
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:54 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 12:59 AM
Kemahang? Never la. Masak asam nk mcm masak asam tempoyak tp x isi tempoyak. Esok kpi tanye kwn, g ...

Adakah panggil asam rebus. Lebih kurang mcm masak singgang???
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 02:05 AM
Temerloh ke KL sejam je. Tp kalau kite sebut 'saye dr Temerloh' mesti org ckp wahhh jauhnya. Yeah  ...

Pergh.. Laju mak nora bw keter... Kita skrg sejak pndi ikut jalan lama.. Mmg balik ikut jalan lama skrg.. Rasa sejuk sikit... Hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:31 PM
Menjemput cik puan @Suchi & @hotmak utk bercerita pasal masakan yg sgt rare asam rong.

Ok sy nk s ...

asam rong tak biasa dimasak kat rumah tu, kalau patin tempoyak selalu sampai naik muak dah LOL

penah mkn asam rong tu tapi tah mcm tak brp ingat cmana rasa dia
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:16 PM From the mobile phone | Show all posts
yg pasti loghat sana masih tak paham2 lg
Reply

Use magic Report

Post time 9-2-2019 10:19 PM From the mobile phone | Show all posts
oh skrg antara yg famous kat temerloh/jerantut, ikan patin & talapia salai, sedapnyaaaaa lahai walau skrg dah tercekik harga

dulu2 satu jaring (taktau nama apa tu) kalau daging salai rm10 je, tapi skrg cecah rm20, dahlah keras dagingnya

talapia salai buat gulai lemak perghhh
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 09:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Aritu sorg porumer..nama apa ntah..dia ada sebut ttg neheri2 sakti negeri2 apa ntah...pahang mula nama dgn indera...indera kan ada kaitan dgn alam ghaib

Alaa...mana thread tu ntah..pasai asai usul melayu ka apa

Best la..board ni skrg meriah sgt..


Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 09:35 AM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 8-2-2019 03:54 PM
Seperti biasa....kalo tred Mak Nora...Pokchik akan buat kacao....

Dialek..

Kwn saya org jerantut..mmg kecek kelate pekat la...sbbtu saya smpai skrg tktau org pahang ckp mcmna. Sorg lagi kwn org pahang..ckp kl ja semedang..nama depan ada raja tktau la kerabat mana

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 09:36 AM From the mobile phone | Show all posts
raihaneem replied at 10-2-2019 09:31 AM
Aritu sorg porumer..nama apa ntah..dia ada sebut ttg neheri2 sakti negeri2 apa ntah...pahang mula na ...

Tq aneem sudi jenguk bod yang akk jaga. Bod ni akk mmg sayang selain dr LE
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 09:38 AM From the mobile phone | Show all posts
raihaneem replied at 10-2-2019 09:35 AM
Kwn saya org jerantut..mmg kecek kelate pekat la...sbbtu saya smpai skrg tktau org pahang ckp mcmn ...

Kalau raja bkn kerabat Pahang la. Pahang Tengku & Wan
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 09:51 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 10-2-2019 09:38 AM
Kalau raja bkn kerabat Pahang la. Pahang Tengku & Wan

Oo...gitu. mgkin kak raja tu dia asal dr tmpt lain tp menetap di pahang..

Suka board ni...dulu sunyi ja...skrg dah meriah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 09:53 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 9-2-2019 01:29 AM
Sungai Pahang merentas sebuah kg yg dinamakan Kg Tanjong Gajah Mati Laut Kapal Tenggelam. Nama kg in ...

Nak sambung balik cerita ni. Lbh kurang tahun 1900+1901 terdapat kapal dagang British berlabuh di muara sungai Pahang.
Orang kampung x beri berlabuh kat situ.
Tapi kapten kapal degil. Nk jugak. Lg pun kapten x de pilihan lain. Terpaksa juga berlabuh di situ.

Kat tebing sungai banyak pokok merbau & pokok ara. Org kg percaya banyak penunggu.

So malamnya, tibe2 kapal tenggelam seperti dipijak. Menciput la 30 anak kapal menyelamatkan diri. Org kg percaya itu amuka puaka sungai. Hehehhe. Tp org modern kate mgkn terlanggar batu dasar sungai.


Cerita ini terdengar spt mitos. Most probably ada mitos word of mouth. Tp masa el Nino (2016) melanda Pahang, sebuah kapal emerge from the river.

Credit to Utusan Malaysia.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 10:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila tulis pasal sungai Pahang baru tau betapa limited nye my knowledge psl sungai Pahang. Alahai
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 11:58 AM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 10-2-2019 09:36 AM
Tq aneem sudi jenguk bod yang akk jaga. Bod ni akk mmg sayang selain dr LE

Saya pun sayang gak bod bod Mak Nora

Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
raihaneem replied at 10-2-2019 09:35 AM
Kwn saya org jerantut..mmg kecek kelate pekat la...sbbtu saya smpai skrg tktau org pahang ckp mcmn ...

Ya betul sis... Daerah Jerantut tu bukanlah semua yg dialek Kelantan...hanya sebahagian kecil saja seperti di Mukim Kuala Tembeling...Dojer...Mela...

Diceritakan bahawa di Kuala Tembeling ada simpang dua sungai..Satu merupakan ulu sungai pahang yg mengalir dari ulu tembeling di Taman Negara dan satu lagi sungai dari ulu sempadan Kelantan.
Jadi dalam 150 ke 200 tahun dulu semasa pembukaan bandar Jerantut ...rakyat Kelantan ada imigran dari sebelah Kelantan mengikut sungai tu serta membuat penempatan di sekitar Kuala Tembeling.
Maka keturunan imigran Kelantan tu la yang masih berdialek Kelantan sampai sekarang walao sudah jadi anak kelahiran pahang dalam 2 ke 3 generasi.

** Pokchik adalah dari keturunan imigran kelantan yg dinyatakan seperi diatas...serta mempunyai ramai saudara mara di Jerantut kacuk Pahang / Kelantan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 12:14 PM From the mobile phone | Show all posts
msdummy.2018 replied at 9-2-2019 02:06 PM
Pergh.. Laju mak nora bw keter... Kita skrg sejak pndi ikut jalan lama.. Mmg balik ikut jalan lama ...


Pokchik pun.... kalao dari Kuantan..akan pecut kat hiway LPT dan keluar Tol Jengka....suka singgah temerloh cari makan...kemudian layan jalan lama persekutuan dan singgah pulak pekan Karak...

Kat Pekan Karak tu sebelah Masjid Karak kat parking lot luar masjid tepi jalan...ada 3-4 gerai yg jual minum...gerai jual mi kari...dan gerai apam balik..
Tak mao cerita la.... sila singgah sendiri..
Yang pasti...memang mi kari tu kat 5-6 bungkus tapaw....Apam balik dekat 20 keping... Dalam keta ja nak memyampai tol gombak...apam balik dah tinggal 10 keping!!
Nyum nyum dap tull...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-2-2019 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 10-2-2019 11:58 AM
Saya pun sayang gak bod bod Mak Nora


Pok cik mmg peminat a.k.a pengusik setia. Mujur ade org mcm Pok cik. Sengih sy mgadap hp
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 10-2-2019 12:07 PM
Ya betul sis... Daerah Jerantut tu bukanlah semua yg dialek Kelantan...hanya sebahagian kecil saja ...

Oooo...ok tq pokcik ..tabik sama pokcik

Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 12:47 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 10-2-2019 12:14 PM
Pokchik pun.... kalao dari Kuantan..akan pecut kat hiway LPT dan keluar Tol Jengka....suka singg ...

Uish...boleh la try nnti..
Reply

Use magic Report

Post time 10-2-2019 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Ikan patin liar sedap...tapi ikan patin bela ada yg suka..
Tetina citer pasal patin.

Suka thread kaka nora
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050108s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list