JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
815
View
58
Reply

MELAYU INDONESIA Secara Genetik dan Tradisi adalah BUGIS

[Copy link]

Author: Malaysia.Doom    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
 Author| Post time 12-2-2019 05:38 AM From the mobile phone | Show all posts
pokaibanktokyo replied at 12-2-2019 05:21 AM
Setakat genetik bangsa serumpun tak banyak beza bukan ertinya bugis, jawa, indon lain semua dulu k ...

ko punya budaya tu Kedah Tua tu ha...pegi sembayang sambil nyanyi Gayatri Mantram
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 06:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Wah...kan dah dapat member, boleh lah borak.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 09:43 PM From the mobile phone | Show all posts
firdaruddin replied at 11-2-2019 11:23 PM
untuk makluman, saya ada pm kan no tel saya untuk kita terus berbual tentang perkara ni di WhatApp ...

gigeh ko firrr
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:52 PM | Show all posts

sikit2. biar kenal asal usul.

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 05:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by system_failure at 13-2-2019 05:49 PM

Woii bugihmak...

Presiden philiphine pun nak tukar nama philiphine kpd Maharlika.

Sbbnya Maharlika tu bahasa melayu manakala pilipin tu bahasa penjajah sepanyol.



"He (Duterte) said that (Maharlika) is a Malay word. Since we are Malays, we should have a name identified with us. I agree with him. I like the idea of 'Maharlika' name for the Philippines," the Palace official said in a press conference.



https://www.sunstar.com.ph/article/1787302?fbclid=IwAR2mjcl5SNJGbwXfeA2utt60j8lyKeaEKBjgXIqXhfv7njcxXX8Ipd79OvM


Presiden Duterte pun mengaku melayu.
Sbbnya melayu tu bangsa mulia.
Indon tu bangsa sampah tok nenek muka monyet



Apabila TT si researcher keling mengaku bugis buat reasearch phd kat kedai kopi, pastu dgn sewelnya kata melayu tu adalah sub etnik bugis..


Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 05:55 PM From the mobile phone | Show all posts
@Malaysia.Doom si indon yg buat reasearch kebaboom...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-2-2019 06:26 PM From the mobile phone | Show all posts
system_failure replied at 13-2-2019 05:44 PM
Woii bugihmak...

Presiden philiphine pun nak tukar nama philiphine kpd Maharlika.

Apa yang Melayu pada Duterte utk dia mengakui Melayu wahai bangsa tong sampah.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 13-2-2019 06:27 PM From the mobile phone | Show all posts
system_failure replied at 13-2-2019 05:55 PM
@Malaysia.Doom si indon yg buat reasearch kebaboom...

Sangat Melayu asli muka dlm gambar itu.
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Malaysia.Doom replied at 13-2-2019 06:27 PM
Sangat Melayu asli muka dlm gambar itu.

Puji muka sendiri ke....
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by system_failure at 13-2-2019 07:34 PM

Apabila @Malaysia.Doom mengaku sebagai researcher...
Memiliki phd dari university of cambridge, india kabupaten jawa timur..
10-221.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Perbedaan antara raja indon dgn raja2 melayu..
Raja melayu dah ada seragam sendiri dan moden melangkaui zaman.

Raja indon pulak masih berbogel.
Entah2 tak pakai spenda pun..

Kah kah kah kah
PE_20190213_193720.png
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 06:03 PM | Show all posts
pokaibanktokyo replied at 12-2-2019 05:17 AM
Lu lagi sekor sewel tengah lalok. Keturunan bangsa hamba seks yang dipijak melayu. Hingga sekarang ...

setakat ilmu tanpa adab jadilah kamu setaraf sesat spt jin setan saja
bahkan ibarat hidup bernafas spt sampah lembu kambing
tak tahu apa erti nyawa nafas tapi sembang sampah
sebusuk hati kamu yg rosak
kasihan
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2019 06:13 PM | Show all posts
Malaysia.Doom replied at 11-2-2019 09:05 PM
Melayu selalu meletakkan mereka dalam sejarah pada kedudukan paling rendah.

Sedangkan Melayu Ja ...

sebab tu saya cakap rmai melayu skang yg dah meredeka lebih 6o tahun
langsung tak tahu akar umbi keturunan sendiri
perangai pon dah jadi paria keling merendahkan keturunan sendiri..

sedangkan kami org kedah meneliti sejarah lalu berperang dgn siam sejak ratusah tahun silam
dan bermacam peperangan siri lain sewaktu kedah tua
rmai buta sejarah la ceritanya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2019 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
system_failure replied at 13-2-2019 07:40 PM
Perbedaan antara raja indon dgn raja2 melayu..
Raja melayu dah ada seragam sendiri dan moden melang ...

Aku kadang2 lucu dengan pemahaman Melayu tentang Melayu.

Korang kata Jawa tu Melayu lepastu korang kata pakaian adat mereka bukan pakaian Melayu.

Asal usual pakian Melayu pulak dari pada Cina dan Arab....wtf

Belajar lah orang Melayu cari jati diri sendiri....tengok orang Bugis camne diorg Cari jati diri bangsa...dah merantau jauh pon tetap belajar akar budaya mereka.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-2-2019 06:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Malaysia.Doom at 16-2-2019 08:58 AM
rantaikendoq replied at 15-2-2019 06:13 PM
sebab tu saya cakap rmai melayu skang yg dah meredeka lebih 6o tahun
langsung tak tahu akar umbi  ...


Bagus bro belajar cari jati diri sendiri...Gali Mana yg hilang.

Kenapa kena Cari sampai ke Indonesia...sebab kampung2 mereka terpelihara dari kemodenan.

Kalau perlu cari Cari lah sampai ke Sana...jgn jadi bangsa yg kebaratan akhirnya Kita jadi bodoh dan berkata itu Melayu, ini Melayu sebab Kita fikir bila semua ngaku Melayu, Melayu akan kuat dr segi politik..tapi malangnya sampai atok2 Melayu diorg sendiri Tak kenal
Reply

Use magic Report

Post time 17-2-2019 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
system_failure replied at 13-2-2019 05:44 PM
Woii bugihmak...

Presiden philiphine pun nak tukar nama philiphine kpd Maharlika.

Melayu malaysia, brunei, singapura, suku2 di indon dan org filipina semuanya serumpun malayo polynesia.

Org siam, myanmar, kemboja pun muka melayu gak tapi tak pernah pulak dikategorikan bersama malaysia, indonesia dan filipina
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-2-2019 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 17-2-2019 10:09 PM
Melayu malaysia, brunei, singapura, suku2 di indon dan org filipina semuanya serumpun malayo polyn ...

Tu lebih pada Anthropologi Fizikal...jangan nak bermegah sangat pada Fizikal hiding kembang tu.

Cuba Cari apa Melayu nye diri engko secara Budaya Nye...majoriti takda...Tanya camne rope keris Melayu pon Tak tahu, keris Jawa dikatanya Keris Melayu
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2019 05:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Malaysia.Doom replied at 21-2-2019 12:47 AM
Tu lebih pada Anthropologi Fizikal...jangan nak bermegah sangat pada Fizikal hiding kembang tu.

...

Apa2 yg org2 melayu buat dan pakai masa perayaan dan kenduri serta persembahan kebudayaan semua2 tu dah diiktiraf sbg identiti melayu di malaysia ni
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-2-2019 09:04 AM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 21-2-2019 05:57 AM
Apa2 yg org2 melayu buat dan pakai masa perayaan dan kenduri serta persembahan kebudayaan semua2 t ...

Joget tu tarian Portugis kan...tapi Melayu klaim Portugis tu Melayu.

Kalau ikut Islam laki pompuan Mana boleh menari sekali.
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2019 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Apa dah jd dgn ko nie syaitonn...

Byk sgt buat research phd kat tamilnadu ker...

Dah level prof.emeritus dah ko nie...
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2019 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Terhibur betul aku pagi2 nie...
Penat bulu ketiak aku ketawa tau tak..
Hahahahahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2019 10:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Malaysia.Doom replied at 21-2-2019 09:04 AM
Joget tu tarian Portugis kan...tapi Melayu klaim Portugis tu Melayu.

Kalau ikut Islam laki pomp ...

Sejak bila org melayu klaim portugis tu melayu, mmg mental teruk betul dah kau ni, terlebih mengkaji sampai sakit mental ke?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-2-2019 10:21 AM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 21-2-2019 10:16 AM
Sejak bila org melayu klaim portugis tu melayu, mmg mental teruk betul dah kau ni, terlebih mengka ...

Kenapa Portugis tu bukan Melayu?
Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2019 11:24 AM From the mobile phone | Show all posts
Malaysia.Doom replied at 21-2-2019 10:21 AM
Kenapa Portugis tu bukan Melayu?

Portugis tu kan kaum org putih dari eropah, bukannya dari ras melayu pun. Kalau portugis melaka tu rata2nya kacukan india dari goa dgn org portugis
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 21-2-2019 11:34 AM From the mobile phone | Show all posts
RED 666 replied at 21-2-2019 11:24 AM
Portugis tu kan kaum org putih dari eropah, bukannya dari ras melayu pun. Kalau portugis melaka tu ...

Tapi joget diorg dah jadi joget Melayu....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.046961s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list