JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1262
View
56
Reply

[Pelbagai] Mulut hansuang,, macam mana nak buat.

[Copy link]

Author: fahdramli       Show all posts   Read mode

Post time 12-2-2019 08:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Topik ni subjective lah.....mmg ade pon orang yg mulut die hangsuang gilerr...menyakitkan hati..sakitkan hati... tp at one point..die seorang yg mmg baik hati.... contoh bos2 kite lah....depan semue orang mulut mcm mintak kaki....tp bila u ade problem u face to face...discuss baik2..elok...bos akan decide good for u.... subjective sgt topik nih...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila bc kt sini..mmg blh buka minda...

"Kata ibarat pedang
Yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
Menyedarkan kita"

Hadis nabi ada bgth..

Sabda baginda lagi, Bahaya lidah sangat besar dan tidak ada orang yang bisa selamat darinya kecuali orang yang diam. Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w. bersabda, Siapa yang diam, pasti selamat.

HR Tirmizi

Moga kita sentiasa berhati2 bila bicara.

#modeustazah

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 09:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada jenis raut muka garang, tapi orangnya baik hati. Tapi mostly wajah baik, orang nya pun baik.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 09:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Pada pendapat saya semuanya kena seiring, agama juga menuntut kita menjaga lisan supaya kita tidak menyakiti hati insan yg lain. Kalau tidak tak keluarlah ungkapan "Lidah adalah lebih tajam daripada mata pedang .

Kalau seseorang tu maki kita, mengumpat pasal kita, menjaja cerita kita, rasa-rasa kita nak tak kawan dengan dia? Tentu tidak kan?? Sebab hati dan perasaan kita dah terguris dgn kata-kata sipolan ni walaupun orang sekeliling kata dia ni mulut jer jahat tapi hati dia baik.

Tapi saya jg tak menolak 100 peratus pendapat yg org bermulut jahat tapi hatinya baik ni. Ada jg memang orang yg suka outspoken kalau dia rasa benda tu tak betul, dan dia rasa dia dipihak benar dan cara dia meluahkan kadangkala kita rasa sedikit kurang ajar terutama pada orang yang lebih dewasa, tapi dia ni antara orang paling awal yg tampil beri bantuan bila ada yg memerlukan.

Tapi pada saya jagalah adab dalam berbicara tak kiralah dgn siapa kita bercakap sebab bahasa kita cerminan diri kita. Tak ramai orang yg boleh terima orang yg tak menjaga bahasa bila berbicara kalau tak, takda lah kes pekerja menikam rakan sekerja kerana suka mengata pasal dia.

Dari Abu Hurairah ra. bahawasanya ia mendengar Rasulullah Muhammad saw bersabda:
Sesungguhnya seseorang hamba itu niscayalah berbicara dengan suatu perkataan yang tidak ia fikirkan C baik atau buruknya -, maka dengan sebab perkataannya itu ia dapat tergelincir ke neraka yang jaraknya lebih jauh daripada jarak antara sudut timur dan sudut barat (Muttafaq alaih)

Dari Abu Hurairah ra., Rasulullah Muhammad saw. bersabda:
Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata yang baik atau C kalau tidak dapat berkata yang baik, hendaklah ia berdiam diri saja (Muttafaq alaih, Kebanyakan Ulama Hadits)

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Pada mak, mulut jahat, hati tak banyak, mesti ada sikit pun jahat jua.. Ni pada mak la..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 10:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Selalu kita dengar macam ni kan.... "aku ni mulut je jahat tapi hati baik."
Ada situasi , betul....ada situasinya salah.

Hati yang baik,niat yang baik boleh dilihat pada kesannya.
contoh : seorang guru dan seorang doktor.
Marah mereka untuk tujuan mendidik.

Hihihi, zaman sekarang....memang kena cakap lepas tau, budak sekarang cakap kiasan memang tak jalan. Samalah dengan pesakit, dah sakit tu masih boleh salahkan doktor. Doktor apalagi...memang kena bagi sedas dua. Makan tak ingat dunia, bila sakit datang hospital tapi masih nak salahkan orang lain.

Tapi, kalau memang niat tak betul, mulut pun hansuang, memang nampak sangat kiasan ni tak betul. Memang niat dia nak aibkan orang,mesti bahasa dia pun bukan setakat marah je, hina makian mesti keluar.


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:04 PM From the mobile phone | Show all posts
takde makna mulut je jahat hati baik. apa yg kita cakap di mulut tu kan zahir dari hati.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Kata2 CERMINAN JIWA tau...
Kalau kata2 tu JAHAT... bukan lahir dari MINDA & HATI yg kelam ke? Xkan la BIBIR ada otak pulak..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 01:30 AM | Show all posts
mulut jahat patut digam dgn glue spt dlm movie apa tu
hati mereka jahat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 06:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Mostly y mulut jahat ni sakit hati ni sbb dorg practice cakap benda y betul, tnpa selindung, xberpura2, xfake. The best fren u can get sbb dorg telus dn xkipas u. Teguran for ur own good, kalau xikut nasihat pn dorg xkisah

Kebenaran itu pahit dan bitter truth
So i approve ade je mulut jahat hati baik

Y xle accept, slmt mghargai kaki kipas dan kawan plastik sekeliling anda

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 06:55 AM From the mobile phone | Show all posts
x ada istilah hati baik mulut jahat  ..fadzilah kamsah pun pernah cakap..hati yang baik akan mengeluarkan kata2 yg baik..perbuatan yang baik ..sebab hati tu akan control semuanya...ada dalam quran bab ni
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 06:58 AM From the mobile phone | Show all posts
mulut manis tu berpura2...so kena la filter gak benda ni..bila mulut manis ayat dia keluar baik2 tapi sebagai third party kita perlu judge juga..dah lama ke kenal dia as manusia yg baik...or kenal secara virtual je..
pendek kata jangka masa kita kenal orang tu juga memainkan peranan..sbb org yang berpura2 ni dia xkan boleh berpura2 dlm jangka masa yg lama...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak relevan lah. Dah mulut pun jahat mestilah hati sebusuk bangkai. Cuma slalu nye muka tak selari dgn perangai busuk. Muka baik namati, buka je mulut terbau busuk nye. Jauhi org macam ni.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:38 AM | Show all posts
aku bermulut hansuang pd org yg aku btol2 x suka...jd hati aku mmg x baik masa tu...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 07:49 AM From the mobile phone | Show all posts
Definasi mulut jht i is dia suke tokok tambah bila berckp dlm memburukkn org. Suke buat cite pasal org. Mn2 dia pegi dia akn cite psl keburukan org bg menampakkan dia baik. Bila dia ckp dpn2 kita dia senyum, lemah lembut muka manis. Tp dia akan cite keburukan org2 yg kita knl. Bila dia berckp ngn org lain plk (yg dia burukkn dpn kita td ni) dia akn cite psl keburukan kite plk.

Org yg mulut jht ni dia suke tgk org pecah belah and begaduh. Dia suke laga2 kn org. Klu dpt menantu spesis ni. Keluarga mentua pon boleh pecah belah hanya disebabkn mulut dia. Dia suka org baik ngn dia j. Modus operandi dia is burukkn org utk menampakkan dia ni lah org yg plg baik. Org lain sume jht kecuali dia. Org yg bermuka2. Dpn kita baik. Blkg kite mcm2 cite dia reka cite xbetol utk menampakkn kite jht. Org yg mulut jht mcm ni pd i hati dia busuk. Hati penuh hasad. Dia xboleh org lebih dr dia. Dia akn skt hati. Bl skt ati sbb tu dia buruk2 kn org. So that npk org tu serba jht. Dia serba baik dan sempurna.

Klu org yg suke ckp terus terang ( ckp direct tp ckp bnd betol xde tokok tmbh utk memburuk2kn org) pd i ni bukan mulut jht. Ni jns mulut ckp lepas j. Dia xde selindung2. Dia ckp j bnd yg betol tanpa jg ati org. Ckp direct kene atas btg idung org pgl.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 08:56 AM From the mobile phone | Show all posts
RainbowPink replied at 13-2-2019 07:49 AM
Definasi mulut jht i is dia suke tokok tambah bila berckp dlm memburukkn org. Suke buat cite pasal o ...

setuju, suka jadi orang penting, kunun2 dialah org penting semua org bagitahu dia, dia serba serbi tahu acah2 bijak pandai perasan diri dia penting bagi org sekeliling, moga Allah swt berikan petunjuk hidayah dan kita dijauhkan dr org macam ni dan sifat begini

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 08:59 AM | Show all posts
kadang orang jadi mulut jahat sebab dah tak larat nak berpura-pura
mungkin dah sakit hati sangat
lalu jadi la mulut jahat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 09:14 AM From the mobile phone | Show all posts
ohhhh mulut jahat, hati jahat.mulut baik, hati baik.ohhhh.dapat.

saya belajar sesuatu bermanfaat hari ni.cool.holisett.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 09:18 AM | Show all posts
takda istilah mulut jahat hati baik..tapi cakap lepas mmg betul..ada yg jenis cakap lepas tapi mmg apa yg dicakapnya tu betul..jenis tak simpan..mulut jahat ni jenis suka tabur fitnah dan mengumpat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 09:24 AM | Show all posts
relevan pada situasi mungkin...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055316s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list