JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
303
View
13
Reply

[Politik] Dr M alu-alukan bekas ahli Parlimen Umno sertai Bersatu

[Copy link]

Author: kedaikain    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-2-2019 07:54 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad hari ini menyerahkan kad keahlian parti itu kepada beberapa bekas ahli parlimen Umno di Putrajaya.

Daripada tujuh mereka, enam hadir pada masa berita ini ditulis - Ahli Parlimen Masjid Tanah Mas Ermieyati Samsuddin, Hamzah Zainuddin (Larut), Shabudin Yahaya (Tasek Gelugor), Ikmal Hisham Abdul Aziz (Tanah Merah); Abdul Latiff Ahmad (Mersing) dan Mohd Fasiah Mohd Fakeh (Sabak Bernam).

Rosol Wahid (Hulu Terengganu) masih dalam perjalanan untuk menghadiri acara ini.

Mas Ermieyati, bekas timbalan menteri, meninggalkan Umno pada Julai tahun lalu dan mengemukakan permohonannya untuk menyertai Bersatu pada bulan Disember.

Enam yang lain itu pula bertindak meninggalkan Umno pada bulan Disember sebagai membantah kepimpinan presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi.

Hamzah adalah bekas timbalan menteri perdagangan, koperasi dan konsumer dalam negeri.

Beberapa pihak, termasuk di kalangan Pakatan Harapan, membantah keras tindakan menerima bekas ahli parlimen Umno ke dalam gabungan itu meskipun mereka menjadi ahli parlimen Bebas buat seketika.


[Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan Dr Mahathir berkata keenam-enam anggota parlimen itu diterima menyertai Bersatu setelah mengkaji permohonan mereka selain meletakkan syarat bahawa mereka hanya akan menjadi anggota biasa tanpa memegang sebarang jawatan dalam parti.

"Menjadi ahli Bersatu tidak bermakna mereka mencari perlindungan daripada parti ini. Kita tidak akan memberi perlindungan terhadap apa-apa yang dilakukan dahulu," katanya.

Dr Mahathir berkata Bersatu akan menggunakan khidmat anggota parlimen terbabit untuk tugas-tugas tertentu antaranya mendapatkan pendapat mereka serta memberi peluang kepada mereka untuk berkempen dalam pilihan raya untuk Bersatu dan Pakatan Harapan (PH).

Menurutnya, Bersatu menerima permohonan anggota parlimen tersebut berikutan terdapat usaha untuk 'menghidupkan semula' Umno yang diperkuatkan melalui kerjasama dengan PAS.

"(Dahulu) Umno ini adalah parti kafir mengikut PAS dan ditolak sama sekali. Tetapi apabila untung bagi PAS, dia akan bekerjasama dengan semua parti," katanya.

Dr Mahathir berkata Bersatu memperjuangkan Melayu dan Bumiputera kerana mereka masih berasa tidak selamat jika tidak mempunyai jumlah perwakilan tertentu dalam parti gabungan dan kerajaan.

"Kita akan menentukan nasib mereka akan terpelihara sementara kita bekerjasama dengan parti-parti lain yang berbilang kaum termasuk DAP.

"Inilah hasrat kita dan telah kita jelaskan kepada keenam-enam orang (anggota parlimen) ini dan mereka faham," katanya.

Menjawab soalan mengapa anggota parlimen tersebut hanya menyertai Bersatu selepas Barisan Nasional tewas pada Pilihan Raya Umum ke-14, Dr Mahathir berkata kadangkala pendirian terpaksa diubah mengikut keadaan semasa.

"Dahulu saya mengecam (Penasihat DAP) Lim Kit Siang dan (Presiden PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim tapi sekarang saya bersama mereka dan mereka juga dulu kecam saya.

"Kalau kita terikat kepada sesuatu pemimpin dan parti sehingga parti itu jadi parti penyamun pun kita kekal juga, itu bermakna kita bukan ahli politik tapi ahli untuk diri sendiri," katanya.

Dr Mahathir berkata jika parti-parti PH iaitu PKR, DAP dan Amanah juga membelot dan tidak lagi setia kepada negara, beliau juga akan bertukar kepada parti lain.

"Kita boleh berubah, kita bukan tetap selamanya," katanya.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 07:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Aritu cacai dh terpancut2 dah kata diorg buat u-turn... rupanya mimpi basah di siang hari sajork koh3
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 07:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Jemput pemimpin2 melayu Islam join bersatu... biar tinggalkan jibun dgn lobai2 jd pembangang sampai mampos koh3
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 07:57 PM | Show all posts
umno belum berkubur lagi ke??

masih ujud lagi ke??

bahaha

madey gagal tanam umno

fail total

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 07:59 PM From the mobile phone | Show all posts
YBlava replied at 12-2-2019 07:57 PM
umno belum berkubur lagi ke??

masih ujud lagi ke??

dah2 la tu laba... tinggalkan lah umngok tu... jom kuatkan parti melayu islam bersatu
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 08:01 PM | Show all posts
kedaikain replied at 12-2-2019 07:59 PM
dah2 la tu laba... tinggalkan lah umngok tu... jom kuatkan parti melayu islam bersatu

tinggalkan umno, nak pi mana plakkk??
ikut kau tunggu najib kat pintu pinjara sg buloh ke??

sorry arrr, aku tak buat kerja bodoh camtuuuu


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 08:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Menteri2 PH fake degree sume tgh kencing dlm seluar... koh3...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 08:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Ade lagi pasni... kita tungguuuuuu... koh3
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 08:05 PM From the mobile phone | Show all posts
YBlava replied at 12-2-2019 08:01 PM
tinggalkan umno, nak pi mana plakkk??
ikut kau tunggu najib kat pintu pinjara sg buloh ke??


ye la... ape2 la laba
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 09:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Dr M makin hampir raih dua pertiga di parlimen
12 Feb 2019, 8:10 malam (Dikemaskini 12 Feb 2019, 8:13 malam)

A A
Ketika Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai perdana menteri tahun lalu, beliau menerima sokongan 122 dari 222 ahli parlimen di Dewan Rakyat.

Dengan perkembangan terbaru hari ini, Dr Mahathir semakin hampir untuk meraih dua pertiga parlimen.

Petang tadi, tujuh ahli parlimen bebas yang memenangi kerusi pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 sebagai calon BN, secara rasminya menyertai Bersatu.

Ketika ini Bersatu mempunyai 22 ahli parlimen, yang menjadikan parti itu sebagai keempat terbanyak sebagai pemegang kerusi selepas Umno dalam Dewan Rakyat.

Jumlah keseluruhan ahli parlimen dalam Pakatan Harapan (PH) dan Warisan ketika ini adalah 134, iaitu kurang 14 kerusi untuk mendapatkan dua pertiga majoriti parlimen.

Mahathir memerlukan dua pertiga majoriti untuk membolehkan beberapa pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi memenuhi agenda perubahan yang dijanjikan PH dalam manifestonya.

Beberapa janji berkenaan termasuklah mengehadkan tempoh bagi seseorang menjawatan jawatan perdana menteri, memisahkan tugas pendakwa raya dan peguam negara, memberi autonomi kepada Sabah-Sarawak dan meletakkan SPRM di bawah parlimen.

Mahathir mungkin boleh berharap pada sokongan ahli parlimen Sabah yang tidak menyatakan sokongan secara rasmi kepada PH untuk menambahkan lagi jumlah sokongannya.

Terdapat empat ahli parlimen bebas yang sebelum ini merupakan ahli Umno Sabah iaitu Abdul Rahim Bakri (Kudat), Azizah Mohd Dun (Beaufort), Ronald Kiandee (Beluran) and Zakaria Mohd Edris (Libaran).

Keempat-empat mereka sebelum ini menyatakan sokongan kepada Mahathir meskipun tidak menyertai mana-mana parti komponen PH.

Satu-satunya ahli parlimen Upko ialah Wilfred Madius Tangau (Tuaran). Upko mempunyai perjanjian kerjasama rasmi dengan Warisan. Wilfred menjadi wakil rakyat sejak Mahathir menjadi perdana menteri kali pertama.

Jika kelima-lima mereka menyokong Mahathir, pengerusi PH itu mempunyai sokongan 139 ahli parlimen, iaitu kurang sembilan untuk mendapat dua pertiga.

Dengan tanggapan bahawa tiada lagi ahli Umno akan menyertai PH, Mahathir dilihat boleh bergantung kepada Gabungan Parti Sarawak (GPS), yang mempunyai 19 ahli parlimen, untuk meluluskan rang undang-undang yang diperlukan.

Untuk rekod, tiada perdana menteri yang pernah meraih dua pertiga majoriti di Dewan Rakyat sejak 2008.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 09:47 PM From the mobile phone | Show all posts
kedaikain replied at 12-2-2019 09:45 PM
Dr M makin hampir raih dua pertiga di parlimen
12 Feb 2019, 8:10 malam (Dikemaskini 12 Feb 2019, 8: ...

Ade ORANG tu tgh kecut tulur koh3
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 01:34 AM From the mobile phone | Show all posts
ini semua pengkhianat negara..
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 01:42 AM From the mobile phone | Show all posts
kedaikain replied at 12-2-2019 07:55 PM
Aritu cacai dh terpancut2 dah kata diorg buat u-turn... rupanya mimpi basah di siang hari sajork koh ...

Lahhhh lobaicai dah terinzal dah, so kena sedut balik lar khennn
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 02:25 AM | Show all posts


Taniah bersatu - kuatkan parti anda! Boleh je bawa org UMNO yg baik baik masuk BERSATU. Senang PM nak buat kerja.


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048278s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list