JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
585
View
15
Reply

[Tempatan] Lelaki Nigeria Ini Fasih Berbahasa Melayu Hasil Tengok Cerita Kartun & Drama

[Copy link]

Author: Remyda    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-2-2019 10:21 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
ZALMIMAZURA ZAHARI
Amat jarang kita dengar orang asing boleh bertutur bahasa Melayu dengan fasih, lebih-lebih lagi mereka bukannya lahir dan membesar di negara ini. Namun agak luar biasa jika mereka boleh bercakap bahasa Melayu seperti selebriti Mark Adam, Mat Dan kerana bahasa Melayu agak sukar untuk dipelajari dan memerlukan masa yang lama.

Namun jika ada kesanggupan, segala kepayahan itu boleh diatasi seperti mana dialami oleh Ridwan Abdur Rahman Olanrewaju, mahasiswa dari Universiti Utara Malaysia (UUM) ini.

Disapa dengan nama Abdur Rahman, ini perkongsian beliau bersama KampusUols.

Saya orang Afrika dan berasal dari Nigeria yang merupakan negara ketujuh paling ramai penduduk di dunia dan negara yang paling ramai penduduk di benua Afrika yang mempunyai 54 negara!

Saya adalah anak Yorb merupakan salah satu daripada kumpulan etnik di Afrika Barat dan dilahirkan di perkampungan Abeokuta di negeri Ogun.

Saya mendapat pendidikan tinggi di Lagos (Nigeria) dan kemudian berpindah ke Malaysia untuk mengikuti diploma dalam Video Digital di Kolej Universiti Insaniah (kini UniSHAMS). Seterusnya sambung pengajian ijazah dalam Multimedia dan Master dalam Teknologi Maklumat di UUM.

PENGUASAAN BAHASA MELAYU

Saya tertarik dengan bahasa Melayu apabila saya tiba di Malaysia. Ini kerana saya ingin memahami cara hidup rakyat Malaysia. Untuk memperoleh pemahaman ini saya perlu belajar tentang sejarah, budaya dan gaya hidup rakyat di sini.

Saya menyedari bahawa kebanyakan pelajar di kampus pertama saya dulu tidak dapat berkomunikasi dengan saya, mungkin sebab malu, atau penguasaan bahasa Inggeris mereka kurang. Tambahan pula jurang komunikasi antara pelajar tempatan dengan pelajar antarabangsa agak besar, jadi saya merasakan saya perlu merapatkan jurang ini dengan belajar bahasa Melayu.

Tahu tak pada permulaan belajar bahasa Melayu memang sukar bagi saya? Setiap hari saya perlu bergantung kepada kamus Oxford Inggeris-Melayu dan Google Translate.

Apabila saya mula berminat mempelajari bahasa itu, saya putuskan untuk memaksa diri berkomunikasi dalam bahasa Melayu setiap kali bertemu orang Melayu. Contohnya, jika ingin membeli sesuatu di kedai saya akan membayangkan bagaimana perbualan saya di kedai dan saya akan menaipkannya dalam Google Translate (bahasa Inggeris ke bahasa Melayu). Kemudiannya saya akan menghafal terjemahan tersebut dan pergi ke kedai untuk mempraktikkannya.

Alhamdulillah, dengan cara ini saya dapat mengembangkan kosa kata bahasa Melayu dengan cepat dan setiap kali waktu lapang saya akan baca kamus terjemahan untuk belajar perkataan baru.

Saya juga amalkan bercakap bahasa Melayu dengan rakan-rakan di kampus dan biasanya lebih kepada perbualan mengenai terjemahan perkataan yang saya tidak tahu.

Kalau nak tahu, rahsia saya cepat belajar juga adalah dengan menonton cerita kartun Melayu seperti Upin dan Upin dan Bola Kampung. Ini secara tak langsung membantu saya membina perbendaharaan kata dan melancarkan sebutan.

Kini saya menonton filem dan siri drama. Saya pernah menonton filem Indonesia bertajuk Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Filem ini sepenuhnya subtitle dalam bahasa Melayu dan saya menangis sepanjang masa. Memang menyentuh emosi saya!

Jangan tak percaya, saya juga penggemar drama-drama Melayu antaranya Nur, Seribu Rindu dan terkini Leftenan Zana. Saya juga suka mendengar muzik dan nyanyian P.Ramlee. Dengan cara memahami makna lagu membantu saya memperbaiki penguasaan bahasa Melayu.

CABARAN DAN PERSEPSI

Di awal saya di sini, masyarakat seakan melarikan diri dari orang Afrika seperti saya dan pelajar antarabangsa yang lain terutama apabila mendekati mereka untuk bertanya sesuatu atau bercakap.

Perjalanan ke Malaysia telah menjadi kejutan budaya bagi saya dan saya berharap budaya tersebut tidak akan berulang lagi dan tanggapan buruk masyarakat Malaysia terhadap orang asing terutama Afrika tidak lagi wujud.

Sebenarnya apabila kita berjaya memulakan perbualan, mereka menyedari bahawa mereka mempunyai banyak perkara untuk kita sama-sama belajar.

PENGALAMAN SUKA DUKA

Setiap kali saya bercakap bahasa Melayu pada seseorang yang tidak mengenali saya di kampus atau luar kampus, saya selalu dapat sambutan mengejutkan, Oooiii!Boleh cakap bahasa Melayu! Saya biasanya akan jawab sikit jer atau kalau nak lawak saya akan balas seperti Oh no, ini bahasa Melayu? Dah pernah dengar saya cakap bahasa Melayu?

Suatu hari saya pergi ke Kuala Lumpur dan makan di sebuah restoran. Apabila saya mahu mengambil wang dari saku untuk membayar kepada juruwang, saya berkata. Sat!. Dia memandang saya dengan wajah terkejut dan bertanya sama ada saya pernah ke Kedah. Saya ketawa, dan memberitahunya saya tinggal di Kedah.

Walaupun saya tinggal agak lama di Kedah, tetapi saya tidak belajar dialek Kedah jadi saya tidak tahu bagaimana bercakap Kedah.

Saya sangat suka bahasa Melayu kerana ia mempunyai banyak aspek emosi di dalamnya. Sebagai contoh, jika nak memberitahu seseorang supaya tidak marah, ia akan menjadi seperti Jangan la maraaaaaaah. Perkataan itu bukan hanya dinyatakan melalui wajah tetapi juga melalui pemanjangan ra dalam marah. Saya suka mendengar pemanjangan suku kata terakhir dalam sebutan bahasa ini.

PENGLIBATAN PERTANDINGAN

Saya pernah menyertai Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu pada tahun 2014. Pertandingan ini mempunyai lebih 70 peserta dan setiap wakil mewakili negara dan saya mewakili Nigeria. Alhamdulillah saya berjaya melangkah ke suku akhir merangkumi 25 peserta.

Pada tahun 2015, saya menyertai pertandingan nyanyian bahasa Melayu untuk pelajar antarabangsa. Kami terdiri dari tiga ahli dan dapat tempat kedua. Lagu yang kami nyanyikan berjudul Masihkah Kau Ingat oleh kumpulan Kopratasa.

Dua tahun lalu, saya terlibat dalam filem pendek iaitu Hujan Emas bersama pelakon Izzue Islam.

Tahun lepas saya menyertai Majlis Perasmian Jerayawaya Gerakan Dekad sebagai penceramah jemputan yang membincangkan topik berkaitan kepentingan bahasa Melayu. Acara ini dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka di Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah. Selepas tamat program, saya dan rakan-rakan UUM menyanyikan lagu Di Matamu oleh Sufian Suhaimi dan membaca sajak, Tamu Senja karya Datuk A.Samad Said.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 10:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Ridwan Abdur Rahman Olanrewaju
IMG_2896.JPG
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 10:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Dwdrum at 12-2-2019 06:28 AM

i fasih bahasa melayu belajar dari forum CARI selama 3 tahun ...
i terer sudah .....bukan lagi level budak darjah dua ... bak kata lobainita
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 10:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Nanti kawen dgn org melayu jadi melayu
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:03 PM | Show all posts
tapi sepet2 dan rontung2 yang ado tokong, gorejo, kuil masih laie bowdow tak ghoti cakap bahaso Melayu....wakakakakakakkakakakka
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 11:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Dwdrum replied at 12-2-2019 10:26 PM
i fasih bahasa melayu belajar dari forum CARI selama 3 tahun ...
i terer sudah .....bukan la ...

Baguih la. Hang dah boleh lompat UPSR terus lagu ni

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-2-2019 11:14 PM From the mobile phone | Show all posts
CharlesDera replied at 12-2-2019 11:03 PM
tapi sepet2 dan rontung2 yang ado tokong, gorejo, kuil masih laie bowdow tak ghoti cakap bahaso Mela ...

Kalau masuk mahkamah siap ada penterjemah
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:21 PM | Show all posts
Remyda replied at 12-2-2019 11:14 PM
Kalau masuk mahkamah siap ada penterjemah

the funnier thing is they prefer to speak in English but still tah apo2 kecek nyo.....wakakakakakakakakakkaka

dis is veli good fo yu....i come ah..here ah..bicos hah...tuley is veli hot la ayoooo.....det wan i ting ah..that wan wul be a better wan like det wan loooo......dis is noooooooot gud...well u terrible la u kencing la u....perfeksyen us watever la kennot du la...wakakakakaka

itu baru nyo bocakap..alun laie baco surek nyo dalam bahaso Inggeris...botorabur grammar nyo.....wakakakakakakakakakkakakakakaka

eden tanyo..sapo yang tulih surek....katonyo korani...bangso apo....rontung...wakakakakkakaakakaka
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:26 PM From the mobile phone | Show all posts
onexox97 replied at 12-2-2019 10:55 PM
Nanti kawen dgn org melayu jadi melayu

boleh la malaysia ade pemain bola ala2 dickson wakame xpon sumareh dimasa hadapan hasil dari kawen campur
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:35 PM | Show all posts
CharlesDera replied at 12-2-2019 11:21 PM
the funnier thing is they prefer to speak in English but still tah apo2 kecek nyo.....wakakakakaka ...

yang tak reti ni biasanya yang berpendidikan minimum spm dan ke bawah, dan kurang atau tak bercampur sangat dengan ummah berbangsa lain yang bertutur dalam bm secara fasih. Iols perasan non-malays yang ada degree dan bekerjaya seperti doktor dan prosional lain, diorang takda masalah bertutur dan menulis dalam BM. Salah tatabahasa sikit2 tu biasalah, sedangkan orang melayu pun tatabahasa berterabur dimana dan di mana adalah dua perkataan yang berbeza ya...tapi semua pakat bantai dimana...asal boleh la kan tengok dalam ig je lah, kalau caption dalam BI, kemain tersusun semuanya, sekali dia buat esei dalam bm, tuuudiaaaaa...semua lintang pukang, walaupun acah2 persis a.samad said gitu penulisannya...
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:37 PM | Show all posts
hyie replied at 12-2-2019 11:35 PM
yang tak reti ni biasanya yang berpendidikan minimum spm dan ke bawah, dan kurang atau tak bercamp ...

habih? salah kito urang Melayu ko salah Polombagaan Posokutuan ko atau salah eden? wakakakakakakakkaaka
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Nigeria x reti ckp melayu pon ramai org kita kena scam... klu yg reti ni cmne lah gamaknya... koh3... bukan nigeria ni... nigeria lain koh3
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Rasanye takde masalah pun nak belajar bahasa dah dia dok malaysia. Pati pun elok jer cakap bm lepas stay sini.

Siapa yang obses dengan bahasa thai/korea/jepun/russia etc pegi lah stay negara2 tu beberapa bulan.
Reply

Use magic Report

Post time 12-2-2019 11:46 PM From the mobile phone | Show all posts
yg x reti cakap melayu hanyalah sepet2 msia je
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 12:21 AM From the mobile phone | Show all posts
Sbb warna kulit dia tak putih cam mat dan, rhys, xde la dijemput jadi personaliti tv
Reply

Use magic Report

Post time 13-2-2019 03:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Usaha dia boleh dipuji..kalau bersungguh nk blend in dgn msykt tempatan kan..yg tak bersungguh mcm2 la alasan
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.081110s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list