CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3129|Reply: 16

Misteri rangka remaja mencangkung Mesir.

[Copy link]
Post time 19-2-2019 11:48 AM | Show all posts |Read mode
Edited by FOTHER-MUCKER at 18-2-2019 07:49 PM

Misteri rangka remaja mencangkung Mesir

SEBUAH bengkel purba berusia ribuan tahun yang digunakan untuk membina dan membaiki kapal ditemukan di Semenanjung Sinai, baru-baru ini. Gambar kecil, rangka misteri seorang remaja perempuan yang tertanam dalam kedudukan mencangkung ditemukan di sebuah piramid berusia 4,600 tahun dekat Kaherah, baru-baru ini. AGENSI
14 Februari 2019 3:00 AM

KAHERAH 13 Feb. - Sekumpulan ahli arkeo logi Mesir menemukan rangka misteri seorang remaja perempuan yang tertanam dalam kedudukan mencangkung bersama dua tengkorak lembu jantan di sebuah piramid berusia 4,600 tahun dekat sini.

Mail Online melaporkan, rangka remaja berusia 13 tahun itu ditemukan di dalam sebuah makam di sebalik sisa kemusnahan Piramid Meidum, kira-kira 96 kilometer dari Kaherah.
Namun, bila dan bagaimana remaja itu mati masih menjadi tanda tanya ketika pakar memaklumkan tapak penemuan tersebut wujud sejak dinasti ketiga, kira-kira 4,600 tahun yang lalu.

Menurut Kementerian Antikuiti Mesir, tengkorak dua ekor lembu berserta tiga bekas seramik yang didakwa digunakan untuk upacara pengebumian turut ditemukan berdekatan rangka berkenaan.
Kerja-kerja pembinaan piramid itu dipercayai bermula semasa pemerintahan Firaun Huni, pemerintah terakhir dinasti ketiga sebelum diteruskan firaun pertama dinasti keempat, Sneferu.

Sebelum ini, makam Putera Nefar-Maat, anak sulung Sneferu juga ditemukan di tapak yang sama.
Dalam perkembangan lain, Kementerian Antikuiti Mesir turut menemukan sebuah bengkel purba berusia ribuan tahun yang digunakan untuk membina dan membaiki kapal di Semenanjung Sinai.

Bengkel yang dibina sejak Dinasti Ptolemaic itu ditemukan semasa kerja-kerja penggalian di tapak arkeologi Tel Abu.
Dua halaman membaiki dan membina kapal turut ditemukan dalam bengkel itu. – AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/misteri-rangka-remaja-mencangkung-mesir-1.840322#ixzz5fwfx5tR6
© Utusan Melayu (M) Bhd

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 19-2-2019 11:52 AM | Show all posts
Edited by FOTHER-MUCKER at 18-2-2019 07:53 PM

Rangka remaja berusia 13 tahun ditemukan
13 Februari 2019 12:34 PM

CAIRO 13 Feb.- Sekumpulan ahli arkeologi menemukan rangka seorang remaja berumur 13 tahun ketika menggali tinggalan sebuah piramid yang terletak 96 kilometer (km) luar Cairo.

PENYELIDIK menemukan rangka manusia dipercayai seorang remaja berusia 13 tahun bersama-sama dengan tengkorak lembu di sebuah piramid di Cairo.-DAILY MAIL

Pakar memberitahu tapak penemuan tersebut wujud sejak dinasti ketiga, kira-kira 4,600 tahun yang lalu.
Rangka berkaitan ditemukan bersama tengkorak dua ekor lembu dan beberapa bekas seramik.
Dalam pada itu, identiti remaja tersebut masih belum dapat dipastikan.-AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/rangka-remaja-berusia-13-tahun-ditemukan-1.839945#ixzz5fwh2lDcy
© Utusan Melayu (M) Bhd

Use magic Report

Post time 19-2-2019 12:13 PM | Show all posts
FOTHER-MUCKER replied at 19-2-2019 11:52 AM
Rangka remaja berusia 13 tahun ditemukan
13 Februari 2019 12:34 PM

kasihan mmber..
nk rehat pun kena kacau...kompom dijadikan kajiaan..

Use magic Report

Post time 19-2-2019 12:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Tengkorak orang zaman purba ni pelik2

Elok dikaji bentuk muka diorg.

Use magic Report

Post time 19-2-2019 12:30 PM | Show all posts
ape yg special ttg tengkorak ni..............

Use magic Report

Post time 19-2-2019 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 19-2-2019 12:13 PM
kasihan mmber..
nk rehat pun kena kacau...kompom dijadikan kajiaan..

X pelah. Utk kemaslahatan umum.
This is interesting to historical research, archeology n what not.

I hope TT wldnt mind i nk move the thread to bod history. Tapi esok2 la.

Use magic Report

Follow Us
Post time 19-2-2019 12:42 PM From the mobile phone | Show all posts
I hope that girl bukan mangsa korban or persembahan kpd dewa2 or anything along the line

Use magic Report

Post time 19-2-2019 04:24 PM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 19-2-2019 05:37 PM
noraidil_06 replied at 19-2-2019 12:42 PM
I hope that girl bukan mangsa korban or persembahan kpd dewa2 or anything along the line

hope mcm tu la..

ak ada baca penjelasan apologists Xtian...berhubung justifikasi TUHAN arahankan umat israel pergi serang tamadun daerah Kanaan dan sekitarnya, sebab mereka mengamalkan upacara ritual jadikan kanak-kanak sebagai korban kepada dewa/dewi. Ianya dilakukan dalam skala yang besar.

Menghapuskan tamadun Kanaan, bererti memusnahkan budaya serta amalan ritual mereka tersebut.

Kenapa arahan tersebut merangkumi wanita dan kanak-kanak di Kanaan sekali? Sebab masa tersebut, Kerajaan Israel belum stabil dan mereka sendiri masih berhijrah di padang pasir. Kemudian katanya, budaya time tu, membunuh wanita dan kanak-kanak dianggap sebagai tindakan yang paling berkemanusiaan, dari diambil sebagai hamba atau dibiarkan mati kebuluran macam tu sahaja.

"Its origin (human sacrifice) must be sought, evidently, in Canaanite culture (in the broad sense). Punic and Neo-Punic inscriptions contain the expressions mlk 'mr (transcribed mokhomor in Latin) and mlk 'dm. Very probably, these phrases mean respectively 'offerings of lamb' and 'offering of man', and refer to the sacrifice of an infant, or of a lamb as substitute. This interpretation is supported by a find in the sanctuary of Tanit at Carthage, where archaeologists have discovered urns containing burnt bones of lambs and goats, and, more often, of children.

There is, too, a famous text of Diodorus Siculus (Biblioth. Hist. XX 14): in 310 B.C., when a disaster was threatening Carthage, the inhabitants of the town decided it was due to the anger of Kronos, to whom they had formerly sacrificed their finest children: instead, they had begun to offer sickly children, or children they had bought. Thereupon, they sacrificed two hundred children from the noblest families. There was a bronze statue of Kronos with outstretched arms, and the child was placed on its hands and rolled into the furnace. Whether the details be true or false, the story is evidence of a custom to which other classical authors also allude.

"These inscriptions and texts are of late date, but the molk offering is mentioned in two steles from Malta belonging to the seventh or the sixth century B.C. The sacrificial term has not so far been found in inscriptions from Phoenicia proper, but child-sacrifice was practised there: a fragment of Philo of Byblos cited in Eusebius (Praep. Evang. I 10) says that the Phoenicians had an ancient custom--'they offered their dearest children in a way full of mystery' when danger threatened the nation. Porphyry (De abstin. II 56) says that the Phoenician History written by Sanchuniaton and translated by Philo of Byblos was full of stories about child-sacrifices offered to Kronos in times of calamity. These texts furnish the connecting-link with the story told by Diodorus Siculus, and we may mention also the reference to the king of Moab's offering his son as a holocaust when his capital was under siege (2 K 3 : 27).

"The sacrifice of children, then, by burning them to death probably made its way into Israel from Phoenicia (note: the main transmitter of Canaanite culture) during a period of religious syncretism. The Bible mentions only two specific instances, and they are motivated by the same exceptional circumstances as the Phoenician sacrifices: Achaz 'made his son pass through the fire' (2 K I6: 3) during the Syro-Ephraimite War, and Manasseh did the same (2 K 2I: 6) when confronted with some Assyrian threat which is not mentioned in the Books of Kings but which may be alluded to in 2 Ch 33:11f. Yet the custom must have been fairly wide- spread to have deserved the condemnations uttered by Deuteronomy, Leviticus and the Prophets. Though Phoenician texts properly so called do not mention the word, it is possible (we say no more) that the sacrifice was called molk in Phoenicia, as in Carthage, and that it came into Israel under this name."

Ancient Israel. de Vaux, Roland, McGraw-Hill, 1965.two vols.

Mode father Shalom skit petang ni. Lama dah x fefeling father, asyik tulis pasal duniawi jak skrg

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 19-2-2019 04:58 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 19-2-2019 04:24 PM
hope mcm tu la..

ak ada baca penjelasan apologists Xtian...berhubung justifikasi TUHAN arahan ...

U paderi ke? Interesting.

Use magic Report

Post time 19-2-2019 04:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Sorry TT i rase its gonna be interesting diacukan kalau di bod History ni.i move now ye. Thanks

Use magic Report

Post time 19-2-2019 05:34 PM | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 19-2-2019 05:47 PM

hahaha..xde la...ak jd priest ?tiap mlm pope nangis tepi bucu basilica tu kot

Use magic Report

Post time 19-2-2019 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 19-2-2019 12:42 PM

Well rangka dia dijumpai ngan tengkorak lembu, mmg menjurus sangat ritual2 gitu..

Use magic Report

Post time 19-2-2019 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 19-2-2019 05:34 PM
hahaha..xde la...ak jd priest ?tiap mlm pope nangis tepi bucu basilica tu kot

Baru nk excited ade kenalan priest

Use magic Report

Post time 19-2-2019 06:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 19-2-2019 07:01 PM
noraidil_06 replied at 19-2-2019 06:48 PM
Baru nk excited ade kenalan priest

Pernah nk jd paderi.. Tp pantang tgk awek.. Acener tu...

Lepas tu. Kuat protes... Asyik tnya soklan tahap smpai priest deman

Btw..dulu ak pernah tulis artikel psl human sacrifice ni...tp dlm konteks Biblical...cuma mn dh ilang...

Use magic Report

Post time 19-2-2019 07:23 PM From the mobile phone | Show all posts
cmf_shalom replied at 19-2-2019 06:57 PM
Pernah nk jd paderi.. Tp pantang tgk awek.. Acener tu...

Lepas tu. Kuat protes... Asyik tnya  ...

Kalau rajin tulis kat sini. Frankly speaking, i dont really read psl agama lain. Agama sdri x abis belajar.

@chazey pernah post keratan dr bible kut kt LE. I jd serba-salah nk rating

Use magic Report

Post time 20-2-2019 09:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by cmf_shalom at 20-2-2019 09:04 AM
noraidil_06 replied at 19-2-2019 07:23 PM
Kalau rajin tulis kat sini. Frankly speaking, i dont really read psl agama lain. Agama sdri x abis ...

Lama dh artikel tu...time id msh shalom..xde cmf lg

Nk mnulis boleh..tp nk cari masa tu..nk kena ingt blk...syg gk..ms dulu rajin buat esei..bnyk bkaitan gama xtian..kebetulan minat bidang teologi n falsafah...salinan softcopy plak hilang ..cari ni dulu ..after satu tempoh dulu ...u punya thread pun hilang

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 25-2-2019 07:25 AM | Show all posts
Misteri apanya ?

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

10-5-2024 04:55 PM GMT+8 , Processed in 1.193330 second(s), 47 queries .