Edited by k_a_a at 11-4-2019 09:07 AM
Berjumpa ‘Manang’
“Moyang Aki selaku tuai rumah ketika itu merasakan perlunya untuk mereka berpindah ke suatu tempat yang lebih jauh. Agar hidup mereka lebih aman dan tenteram serta hidup seperti orang lain. Mempunyai tanah dan kebun sendiri yang dibina dengan kudrat serta titik peluh sendiri.”
“Di kalangan pengikut moyang Aki ada seorang ‘Manang’ (bomoh) iaitu tempat mereka merujuk untuk berbincang sebelum memutuskan sesuatu perkara terutamanya berkaitan dengan masa hadapan.”
Aki bercerita dengan penuh semangat. Saya mendengar dengan tekun kerana pengalaman seperti ini jarang diceritakan kembali oleh ‘orang-orang lama’ dalam masyarakat Iban. Suatu ketika dulu ramai masyarakat Iban yang pagan mengamalkan kepercayaan animisma dalam kehidupan sosial mereka.
Ini termasuklah tata cara kehidupan, adat resam kehidupan mereka serta kepercayaan-kepercayaan tertentu untuk melaksanakan sesuatu upacara. Dan sekarang ramai yang sudah mengamalkan kepercayaan beragama. Kebanyakannya beragama Kristian, ada juga sebahagian kecil dari mereka memeluk agama Islam, Buddha dan ada yang tetap mengamalkan kepercayaan-kepercayaan mistik mereka hingga ke hari ini.
Kemudian Aki meneruskan ceritanya.
“Moyang Aki telah mengadakan perbincangan dengan Manang untuk menilik adakah sesuai bagi mereka berpindah dan memulakan hidup yang baru di suatu tempat.” “Pada malam itu, Manang telah mengadakan suatu upacara ‘miring’ bertujuan memanggil ‘roh’ untuk meminta keputusan, pendapat dan kebenaran agar mereka boleh berpindah ke tempat baru. Malam yang sangat sesuai. Kerana bulan terang, udara bergerak perlahan dan tiada tanda-tanda akan hujan.”
“Manang meminta kepada kami semua apa-apa pun terjadi pada malam itu jangan ada yang turun ke tanah, menjerit dan sebagainya. Apa yang boleh mereka lakukan adalah cuma memerhatikan sahaja apa yang berlaku dari dalam rumah panjang mereka.”
“Sebelum upacara dijalankan, Manang telah menyediakan ayam hitam yang telah disembelih, rokok daun, pulut di dalam bekas dan air tuak (minuman khas orang Iban). Semua ini untuk dipuja kepada dewa-dewa mereka dan diletak di dalam dulang di halaman rumah.”
“Ketika Manang sedang membaca jampi-jampi dan mentera-mentera, rumah panjang moyang Aki seperti bergoyang.” “Rumah panjang mereka ketika itu seperti dilanggar oleh bah yang besar. Sedangkan kedudukan rumah panjang mereka adalah jauh di atas bukit dan pasti tidak akan mengalami banjir. Sebelum itu juga tiada hujan dan ribut yang melanda.”
“Selepas itu Manang tadi pergi ke tengah halaman rumah panjang mereka. Ketika itu bulan sedang mengambang penuh. Gelap malam yang pekat. Bunyi cengkerik bersahutan.” “Kedengaran bunyi suara perempuan menyanyikan lagu. Diiringi dengan bunyi tangisan. Semua itu tidak mengganggu perhatian Manang tadi.“
“Manang kemudian menari dan mempersembahkan salah satu dari tarian ngajat iaitu ‘Ngajat Ngallu Temuai’ iaitu tarian ngajat menyambut tetamu khas yang datang.”
Pada masa sekarang biasanya tarian ini dipersembahkan ketika upacara perasmian atau pembukaan sesuatu majlis rasmi yang di hadiri oleh banyak tetamu-tetamu terhormat dan orang ramai sebagai tanda mengalu-alukan kedatangan tetamu yang hadir ke rumah panjang semasa perayaan Hari Gawai atau perayaan-perayaan yang lain.
Tiba-tiba dari tengah hutan di kegelapan malam terdengar seperti paluan ‘tawak’ (gong besar) dan paluan ‘bebendai’ (gong sederhana), gendang perang, gong kecil ‘engkurumong’ dan petikan ‘Sape’ (sebuah peralatan muzik seperti gitar) yang sangat-sangat menyatu dengan alam pada ketika itu.
Alunan muzik ini seolah-olah dimainkan oleh puluhan orang tetapi langsung tiada kelibat manusia ketika itu.
“Selepas beberapa ketika, dari kejauhan hutan terdengar bunyi sesuatu menuju ke arah rumah panjang mereka. Terdengar juga dengan jelas bunyi pokok-pokok balak dan pokok-pokok liar tumbang bagai dirempuh oleh sesuatu yang besar.”
“Manang sempat meminta kepada penduduk rumah panjang tersebut untuk jangan turun ke halaman rumah. Supaya proses ritual tadi tidak terganggu. Kemudian Manang terus berdiri kaku sambil memandang tepat ke arah bunyi di dalam hutan tersebut sambil mulutnya terkumat-kamit membaca mentera-mentera di dalam Bahasa Sastera Iban klasik.”
“Kemudian bunyi alunan muzik tadi semakin kuat. Semakin lama semakin kuat. Entah dari mana datangnya bunyi tersebut tiada yang peduli. Kerana masing-masing sedang memerhati dan menunggu dengan sabar. Bunyi rempuhan itu juga semakin lama semakin dekat.”
Anjing Hitam Dan ‘Keling’“Akhirnya bunyi rempuhan tersebut mula perlahan dan betul-betul berhenti di penghujung celahan hutan di hadapan rumah panjang mereka. Tiba-tiba dari celah-celah hutan tersebut muncullah seekor anjing yang berwarna hitam. Matanya kehijauan. Taringnya pula tersembul keluar. Manakala badan anjing tersebut setinggi lelaki dewasa. Sangat besar.”
Saya terus memerhati dengan minat cerita dari Aki tadi. Kerana menurut saya ini melibatkan sejarah atau suatu mitos klasik yang tidak pernah dibukukan sebelumnya yang boleh dijadikan simpanan sebuah khazanah masyarakat Iban yang misteri sehingga kini.
Kemudian Aki meneruskan ceritanya.
“Anjing itu perlahan-lahan keluar dari hutan dan memerhatikan apa sahaja yang ada di sekelilingnya sambil menunjukkan giginya yang tajam kepada Manang dan penduduk rumah panjang tersebut. Anjing itu kemudian melolong dengan suara yang panjang dan garau.”
“Sesekali dengan suara seperti merintih kesedihan. Seperti suara perempuan yang nangis kehibaan. Sayu dan sangat-sangat menyeramkan. Kemudian anjing itu pergi ke tempat dulang tadi dan duduk di sebelahnya sambil menjilat-jilat hujung kakinya yang melunjur lurus ke depan.“
Suasana hutan yang pada mulanya kembali sunyi selepas kehadiran anjing tersebut, mula kembali meriah dengan alunan-alunan muzik Iban. Tapi tetap tidak diketahui dari mana munculnya bunyi irama tersebut.
Tidak lama kemudian dari tengah-tengah hutan di hadapan mereka muncul lembaga seperti suatu kabus yang saiznya agak besar. Setinggi pokok kelapa muda. Bunyi gendang perang kedengaran di sekitar kawasan tersebut. Di sekitar halaman rumah panjang tersebut menjadi riuh rendah dan meriah.
Yang peliknya bunyi gendang perang yang kedengaran pada waktu tersebut muncul dari dalam tanah. Sehingga rumah panjang dan kawasan sekitar mereka bergegar. Anjing tadi juga berdiri semula dan memandang ke arah kabus tersebut sambil melolong kehibaan dengan bunyi yang sangat menakutkan.
Manang meneruskan bacaan menteranya sambil berpeluk tubuh. Menunggu kehadiran lembaga berbentuk kabus tersebut berjalan mendekatinya.
Setelah beberapa ketika, lembaga berbentuk kabus tersebut berhenti betul-betul di hadapan Manang.
Manang cuma tunduk sambil memberikan hormat dan kemudiannya mula mengatur langkah untuk membuat tarian nyajat ‘Bebunoh’ iaitu sebuah tarian ngajat yang persembahkan oleh kaum lelaki dari masyarakat Iban kebiasaannya.
Tarian ini merupakan sebuah tarian yang ditarikan semula sebagaimana mereka lakukan semasa menghadapi musuh-musuh ketika mereka mengadakan aktiviti harian seperti memburu dan sebagainya.
Selepas itu lembaga tadi bertukar secara perlahan-lahan dan mewujudkan bentuk tiga orang lelaki yang tinggi dan sangat perkasa dari paras rupa mereka.
Berambut panjang hingga ke paras pinggang dan menggunakan pakaian tradisional pahlawan terbilang orang Iban. Lalu ketiga-tiga lelaki tersebut memerhatikan Manang dengan muka yang bengis dan menakutkan.
Mereka menggunakan ‘ketapu’ (Sebuah topi yang dipakai di atas kepala, selalunya dipakai oleh kaum Iban lelaki sahaja. Diperbuat dari rotan dan dianyam menjadi bentuk topi dan dicat dengan warna-warna tertentu sebelum memasang bulu burung Kenyalang atasnya)
Mereka juga menggunakan baju ‘Gagong’ iaitu sejenis baju burung yang tebal dan keras yang diperbuat dari kulit beruang, manakala pada hujung baju tersebut tidak dijahit.
Baju Burung adalah pakaian tradisional lelaki suku kaum Iban yang mana ianya digunakan oleh lelaki Iban yang kuat dan berani sahaja jika mengikut kepercayaan tradisi masyarakat Iban.
Lelaki yang menggunakan pakaian ini biasanya dipanggil ‘Keling’ dan Keling ini adalah lambang khas kepada kaum Iban yang membawa maksud seorang lelaki yang kuat, berani, gagah dan kacak. Manang kemudiannya lalu berdiri dan mengambil kesempatan untuk membawa hidangan yang diletakkannya di atas tanah tadi untuk dipersembahkan di hadapan tiga-tiga orang lelaki tersebut.
Ketiga-tiga lelaki tersebut kemudiannya duduk bersila sambil berhadapan dengan Manang. Walaupun mereka duduk bersila, tetapi Manang masih lagi rendah. Lebih kurang setinggi dada Keling ketika duduk tersebut walaupun Manang dalam keadaan berdiri.
Ketika memperkemaskan duduk, Keling tadi mengeluarkan dua bilah pedangnya yang disisip di tepi pinggang dan disusun satu persatu. Bermula dari parang ‘ilang’ yang berulukan tulang dalam bentuk kepala burung. Kemudian diikuti dengan pedang dari besi tanpa ulunya.
Pedang seperti ini pernah sekali saya melihatnya sewaktu berada di penempatan baru saudara baru di perkampungan Bidayuh di kawasan ‘Bau’ Kuching pada tahun 1998.
Ketika itu saya menuntut di Madrasah al-Quran, Bintulu Sarawak dan sedang menjalani program praktikal di kampung saudara baru tersebut bersama beberapa orang rakan saya.
Manang memerhatikan dengan tekun tiga-tiga lelaki tadi. Jelas kelihatan pada atas dada sebelah kanan dan kiri mereka beberapa buah ‘tatu bunga terung’.
Bagi masyarakat Iban tatu ini menunjukkan bahawa mereka pernah terlibat dalam peperangan dan banyak pengalaman.
Juga menunjukkan bahawa mereka pernah memenggal kepala musuh dan di bawa balik ke rumah panjang daripada aktiviti ‘ngayau’ (memburu) atau berperang.
Manang kemudian membaca sebuah mentera di dalam Bahasa Iban lama sambil diiringi dengan nyanyian.
“Ngangau Bujang “berani”
“Remba se remba, Ndae nda nyinonya meda tuboh besae penerebae. Uji gak kita menyade nege sekekiah engae baek aku makae dedingae. Ngejaga beram bisa sebedau tuboh imun aku ngeleka ngigak baka kenak nyimpan tubuh leka. Kita bujang berani, aku nesau aku ngangau aku tabe datai ba bukit semilu kinabalu bujang senang.”
“Aku akak nebah ke kita sangga lidah bunyi sambung nyawa ante nyema iya nyelae anag menyae lempang leme semadi meh tua besae aku nunang singae. Laban tua mekang sengenang ukae pureh semembang. Uji ketua akak kenesa utae kelama sepa jaga dini ndak tusah ati ruri keling berani aku deka puale kenegeri ae rupa ndak lepag beperan.”
“Anang sekale takut nyelam lubuk kemenyan tali tembaga ya ke lelisa ngentak kemata kenak reraya dinga kekita bujang berani ke nankin takin duko ilang dua gembar mere pambar batang lupar munuh saka ualar nyengkar ba batu ampar. Ante nylam alam ae ngalah kerene raja baya tama alam tanah.”
"Ante nike pucuk kayo ndae beguyu nadae beranyang pucuk tapang. Ante nesau bunjang pangau kunci ati bini remaung kesal ati nadae pulai laki. Keselalu matak teropong sulah tembaga ari ribut puput. Remba – remba aku ngangau aku nesau datai meh kita bujang berani baka besi tiang langit ke cecegi..”
Selepas habis membaca mentera tersebut, salah seorang dari Keling berkenaan yang duduk di tengah-tengah bertanya kepada Manang;
“Apa hajat kamu memanggil kami?”
“Aku memanggil raja pahlawan Iban. Dewa langit dan bumi. Penguasa hutan belantara ini.”“Beritahu Aku apa hajat kamu.”
“Aku Manang di rumah panjang ini. Kami ingin pindah dari sini. Pergi ke suatu tempat di mana kaki berhenti melangkah. Di mana hati bertaut, di mana padi menyubur, di mana pahlawan dilahirkan, di mana mayat pendekar disemadikan di dalam tajau, di mana gendang perang dimainkan, di mana Kumang (gadis jelita) menari mengikut muzik dan di mana hidangan akan dipersembahkan kepada ‘Petara’. Membina hidup dan keturunan Iban yang baru. Pimpinlah kami wahai dewa.”
“Baiklah. Pergilah kamu. Jalan menyusur sungai, meredah hutan, memanjat bukit, menutup mata bila malam, melangkah biar gagah, langkah jangan menoleh, jatuh jangan terlentang, mulut jangan menghina dan langkah pula akan terhenti pada tebingan sungai. Bila bertemu dengan dua sungai yang menyatu di hilirnya, maka di situlah rumah kamu.”
Rambut Pemberian KelingManang mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham sambil kepalanya tetap memandang ke tanah. Sebagai tanda hormat dan taat kepada Keling tadi.
Keling kemudiannya menggenggam pada hujung rambutnya yang panjang di sebelah bahagian kiri dan memotongnya sedikit dengan menggunakan parang berulukan besi tadi lalu mengambil tiga bentuk cincin yang diperbuat daripada buluh berwarna kuning yang terletak pada jari tengah, jari, manis dan jari kelingkingnya.
Juga dari bahagian tangan kirinya. Ketika mencabut potongan buluh tersebut jelas kelihatan pada jari-jari Keling tadi tatu yang tidak jelas bentuk dan rupanya.
Saya pernah bertanya kepada kawan saya berkenaan dengan tatu yang ada pada jadi orang-orang lama masyarakat Iban.
Sebab saya pernah melihat sendiri beberapa orang tua di sebuah perkampungan rumah panjang di Jalan Kuching-Sri Aman pada tahun 1999 dulu sewaktu mengikuti Program Praktikal Dakwah semasa menuntut di Pusat Latihan Dakwah Hikmah, Kuching Sarawak.
Menurut mereka, orang yang ada tatu di jari ini juga orang yang pernah membunuh dan memenggal kepala musuh sewaktu berperang ketika muda dulu.
Ini pendapat yang saya dengar dari orang-orang tua lama masyarakat Iban. Saya tidak tahu benar atau tidak. Mungkin rakan-rakan berbangsa Iban saya boleh membantu. Rambut yang sepanjang dua meter itu kemudiannya dimasukkan ke dalam tiga bentuk cincin milik Keling dari buluh kuning tadi.
Sebentuk cincin tersebut diletakkan di bahagian tengah manakala dua lagi diletakkan di bahagian tepi sebelah kanan dan kiri potongan rambut Keling tadi.
Potongan rambut itu juga betul-betul muat semasa dimasukkan ke dalam cincin tersebut. Kemudian Keling menyerahkannya kepada Manang.
Menang yang memerhatikan sahaja perbuatan Keling tersebut dan menyambutnya dengan cara menadah tinggi kedua belah tangannya.
Rambut Keling di tangannya itu juga kelihatannya agak kasar dan tebal dan kelihatan agak berat. Kemudian Manang menggolong-golongkan rambut tersebut dalam bentuk bulatan dan diletakkan di atas dulang tadi.
“Kamu bawalah rambut ini. Gantung di tengah alang rumah panjang yang kamu tinggal sekarang pada keesokan hari dan jangan diusik. Biarkan saja di situ. Tinggalkan sahaja di situ semasa kamu semua hendak berangkat pindah.”
“Selepas digantung maka perjanjian kita akan bermula. Aku akan menghantar seorang perempuan untuk menemani penghuni rumah panjang kamu di sepanjang perjalanan nanti dan dia akan melindungi kamu semua dari sebarang bentuk musibah.”
“Tapi ada sesuatu yang perlu kamu lakukan. Selepas perjanjian ini sudah terikat, korbankanlah darah manusia sebagai tanda taat kamu semua kepada perjanjian ini. Bermula dari darah kamu sendiri dulu.”
“Hirislah tapak tangan sebelah kiri kamu dan dan biarlah darah mengalir jatuh pada rambut ini dan kemudian perempuan ini nanti akan menuntut dari keturunan penghuni rumah panjang ini darah yang segar pada setiap tahun.“
“Baiklah. Segala perintahmu akan kami ikuti.”
“Tetapi kalau keturunanmu melanggar titah ini, maka nyawa penghuni rumah panjang ini dan keturunanmu akan menjadi gantinya nanti. Perempuan ini nanti juga akan menghantui hidup kamu semua.”
“Tidak kira ketika sedar atau tidur, dia akan menuntut darah segar sehingga kamu penuhi permintaannya ini atau taruhan nyawamu dan keturunan penghuni rumah panjang ini menjadi ganti.” “Saya faham. Kami akan menjaga amanah ini.”
Manang kemudiannya mengambil parang ilang yang terselit di pinggangnya dan mengeluarkannya dari sarung. Kemudian dengan perlahan-lahan Manang menghiris tapak tangannya kirinya mengarahkan tangannya ke atas dulang tadi.
Setelah beberapa titik darah terjatuh menyentuh rambut tadi, Keling bersama dua orang pengikutnya itu secara perlahan-lahan berdiri sambil berpusing ke belakang. Lalu diikuti oleh anjing besar tadi.
Bunyi alunan muzik seram kembali menjelma semula. Bunyinya bermula dari bawah tanah tempat tapak rumah panjang mereka lalu bunyi tersebut naik ke atas dan bergema menguasai segenap hutan belantara dan mereka mula berjalan meninggalkan halaman rumah panjang tersebut.
Bunyi iringan muzik semakin rancak. Susunan muziknya sangat membingitkan telinga. Kesemua penghuni rumah panjang tersebut menutup telinga mereka kerana bunyi bingit yang menguasai sunyinya malam ketika itu.
Keling bersama dua orang pengikutnya serta anjing putih tersebut mula meninggalkan perkarangan rumah panjang moyang Aki tadi.”
“Secara perlahan-lahan mereka melangkah meninggalkan kawasan tersebut. Pokok-pokok balak dan tumbuhan hijau di hadapan mereka tumbang satu-persatu kerana dilanggar oleh Keling dan dua orang pengikutnya.
Lama kelamaan mereka bertukar semula menjadi kabus. Bunyi muzik perang yang pada asalnya membingitkan telinga tadi juga berubah menjadi perlahan dan akhirnya kembali meresap ke dalam bumi.
Suasana kembali tenang seperti biasa. Hutan kembali diliputi kegelapan dan kesunyian malam. Embun dingin mula berjatuhan dari daun-daun yang menghijau.
Angin sepoi-sepoi bahasa menyentuh kulit. Bunyi cengkerik bersahut-sahutan dan kedengaran bunyi ranting-ranting pohon bersentuhan sesama sendiri.
Manang mula mengelap tangannya yang dihiris tadi. Darahnya masih lagi bercucuran keluar. Dia memandang ke atas dalam beberapa ketika. Sebelum kembali melihat persekitaran hutan di sekeliling mereka.
Tetapi itu tidak menghalangnya dari terus tersenyum gembira. Manang memanggil moyang Aki untuk turun ke halaman rumah. Moyang Aki turun dan diikuti oleh penduduk rumah panjang yang lain. Manang memanggil moyang Aki sambil berkata;
“Kita sudah mendapat persetujuan dari Keling untuk pindah dari sini. Keturunan kita nanti akan dijaga oleh seorang perempuan cantik. Aku sempat melihatnya tadi. Memerhati dari sebalik pokok. Terbang lalu hinggap di dahan besar. Memerhati apa yang berlaku. Dialah yang akan menemani kita.”
“Cuma aku risau satu perkara. Ketika perempuan itu terbang dan hilang di sebalik hutan tebal, dia mula bertukar menjadi hodoh. Rambutnya mengerbang. Kulitnya pucat dan berlubang-lubang.
Matanya merah menyala serta taringnya yang tajam terkeluar dari celah-celah bibir. Senyum memandang kita. Seolah-olah memberikan amaran akan bahaya yang menimpa sekiranya kita tidak melakukan apa yang diminta oleh Keling tadi.”
“Baiklah kalau begitu Manang. Nanti kita maklumkan kepada penduduk rumah panjang kita akan perjanjian kita bersama Keling ini tadi. Bila rasanya kita boleh berpindah dan memulakan hidup baru kita Manang?”
“Esok kita akan uruskan dulu rambut pemberian Keling ini tadi. Kita akan gantungkannya di alang pintu rumah panjang kita sekarang. Selepas itu kita minta penduduk rumah panjang kita untuk membuat persiapan.”
“Membawa apa saja bekal yang patut dan meninggalkan apa sahaja yang tidak perlu. Lebihkan membawa makanan dan alas untuk tidur serta lebihan pakaian serta kain. Agar tidak kesejukan ketika tidur pada malam hari.”
“Ya. Aku setuju. Nanti aku maklumkan kepada semua penghuni rumah panjang kita. Esok kita akan bawa beberapa orang pemuda untuk mengantung rambut Keling ini pada alang rumah panjang kita.” “Penghuni lelaki lain akan turun ke kebun untuk memilih bekal di perjalanan serta mencari bekalan daging rusa babi, ayam serta itik untuk dimakan agar cukup bekalan memanaskan badan. Yang perempuan pula akan memilih pakaian dan barang-barang keperluan yang lain. Serta mengurus anak-anak untuk dibawa sekali.”
“Baiklah kalau begitu. Aku serahkan kepada kamu selaku tuai rumah kita ini untuk maklumkan kepada anak-anak buah kita. Sementara aku pula akan menyiapkan dan menyelesaikan ‘miring’ kita ini dulu.”
“Baiklah kalau begitu Manang. Aku kumpulkan dulu penghuni rumah panjang kita sekarang. Kau selesaikan dulu tugasmu.”
“Silakan Tuai.”
“Terima kasih Manang atas bantuan kamu.”
“Sama-sama. Semua ini untuk kebaikan anak-ana, cucu cicit dan keturunan kita.”
Manang kemudiannya menghulurkan salam kepada moyang Aki lalu mereka berpelukan. Selepas itu moyang saya memanggil kesemua penghuni rumah panjang itu untuk diberikan taklimat. Mereka diminta untuk berkumpul di ‘ruai’ (sebuah tempat untuk berkumpul, beristirahat dan berbincang di rumah panjang).
Selepas Moyang Aki yakin semuanya sudah kembali seperti biasa, barulah moyang Aki meminta anak buahnya untuk turun ke bawah untuk mendengar apa yang ingin disampaikan olehnya.
Anak-anak buah masih teringat-ingat lagi akan peristiwa yang dialami dan disaksikan sendiri oleh mereka sebentar tadi.
Sesungguhnya kejadian tadi benar-benar meninggalkan rasa takut yang mendalam pada diri mereka.
Moyang Aki cuba untuk memujuk mereka turun dan cuba meyakini hati mereka bahawa ini adalah untuk kebaikan masa depan mereka. Lagipun Keling tadi telah pun hilang di dalam kegelapan malam.
Moyang Aki cuba untuk meminta pandangan anak buahnya tentang rancangan mereka untuk berpindah. Hampir kesemuanya setuju.
Cuma seorang dua sahaja yang masih agak ragu-ragu kerana masih memikirkan risiko semasa di dalam perjalanan ke tapak rumah panjang yang baru.
Setelah Manang dan moyang Aki memberi jaminan bahawa perjalanan mereka akan selamat, barulah mereka mula menunjukkan wajah sedikit yakin.
Akhirnya mereka bersetuju. Kalau tidak setuju sekalipun, sanggupkan mereka tinggal di tengah-tengah hutan belantara tempat rumah panjang mereka yang mana mungkin mereka akan didatangi lagi tetamu seperti Keling dan pengikutnya, anjing besar dan perempuan cantik yang terbang di tengah malam.
Kalau tidak pun mereka akan diserang oleh penduduk-penduduk kampung lain yang ingin merebut tinggalan rumah panjang mereka.
|