Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
1854
View
50
Reply

[Tempatan] Kaduk naik junjung. Sekinchan ingkar arahan, papan tanda kekal tulisan Cina atas alasan tumpuan pelancong

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 18-4-2019 10:26 PM | Show all posts |Read mode
Kesal papan tanda tulisan Cina


Iqbak Khalid memuat naik status mengenai pemasangan papan tanda tulisan Cina di Facebooknya.

SABAK BERNAM - Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB) diminta lebih sensitif mengenai papan tanda jalan baharu tulisan Cina yang dipasang di Bagan Sekinchan.

Seorang pengendali Facebook, Iqbal Khalid memuat naik status itu kesal dengan tindakan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang seolah-olah mengingkari titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, pada 19 November tahun lalu.

Menurutnya, Sultan Sharafuddin sebelum ini menitahkan semua papan tanda nama jalan bertulisan Cina di daerah ini ditanggalkan dan diganti serta merta selewat-lewatnya 11 Disember tahun sama.

"Titah Baginda nak langgar (ingkar) juga ke?," katanya.

Sehingga jam, 3 petang semalam, status itu menerima sebanyak 102 tanda pelbagai reaksi, 17 komen dan 76 perkongsian.

Iqbal berkata, MDSB sepatutnya mengekalkan sahaja papan tanda tulisan Jawi.

"Utamakanlah bahasa kebangsaan kita dan janganlah bertindak melulu," katanya.

Difahamkan, jalan di Sekinchan sebelum ini ditulis dengan bahasa Melayu dan Jawi.

Bagaimanapun, papan tanda itu dipercayai masih dikekalkan, namun terdapat papan tanda baharu tulisan Cina serta mengekalkan bahasa Melayu di jalan terbabit.

Sementara itu, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim berkata, papan tanda bertulisan Melayu dan Cina dipasang bagi memudahkan pelancong asing ke Sekinchan.

Katanya, hampir 30 ke 40 peratus pelancong dari negara China, Hong Kong dan Singapura melawat ke Sekinchan.

"Sekinchan menjadi tumpuan pelancong sejak 2008 lagi dan ini dapat memudahkan pelancong singgah Sekinchan," katanya.

Sementara itu, MDSB dijangka membuat kenyataan media berhubung perkara itu dalam waktu terdekat.
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2019 10:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Kepala bapak kau.
Ko igt negara lain ada pasang papan tanda bahasa asing untuk pelancong asing ke bodoh?
Ko pergi madrid nun papan tanda english pun susah nak jumpa.
Bodoh. Tapir. Baghal bortuqal2
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2019 10:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Stick to english atau rumi je.. Yg dok bising suh letak jawi bagai pun belum tentu reti membaca jawi apatah lg nk menulis..
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2019 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
"ini sangat tidak adil kepada kami...kami berjuta juta di Msia...kami juga membantu ekonomi negara anda...kami mahu juga papan tanda dalam bahasa kami"-bangla,nepal,myanmar,indon dll.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 01:15 AM | Show all posts
itu negeri dia sudah menang, pedulik haper dia dengan bahasa
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 06:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Sekinchan tu bukan area Jawa ker? Patut tulis Bahasa Jawa la.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 07:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Mungkin itu papan tanda "dilarang berak merata rata"
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 07:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Skuau replied at 18-4-2019 03:07 PM
"ini sangat tidak adil kepada kami...kami berjuta juta di Msia...kami juga membantu ekonomi negara a ...

Teringat kes setinggan cina sabak bernam merempat atas tanah rizab melayu
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 07:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada apa kat sekinchan sampai jadi tumpuan pelancong ek?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 19-4-2019 07:39 AM | Show all posts
ada pelancong kisah pasal nama jalan
tu la sepet nak menipu tak kena tempat

kalau papan penerangan tempat2 sejarah memang la ada pelbagai bahasa
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 07:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Baru ni aku ke Miri, ada aku nampak 1 papantanda jalan ada tulisan cina, aku tanya kawan aku yg org Miri ni, aku tanya memang semua jalan kat Miri kena 2 bahasa ke? Pas tu kawan aku tu cakap, baru lagi tu papantanda bahasa cina tu....aku jawab balik, sebab malaysia baru ke, tergelak besar kawan aku.....
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:03 AM | Show all posts
None68 replied at 19-4-2019 06:13 AM
Sekinchan tu bukan area Jawa ker? Patut tulis Bahasa Jawa la.

Area chinese. Ada satu tokong bawah pokok besar tempat buang hajat.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:05 AM | Show all posts
willow12 replied at 19-4-2019 07:29 AM
Ada apa kat sekinchan sampai jadi tumpuan pelancong ek?

Sawah padi. Jeti bawak naik hasil laut.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:08 AM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 18-4-2019 10:31 PM
Kepala bapak kau.
Ko igt negara lain ada pasang papan tanda bahasa asing untuk pelancong asing ke  ...

Cina di Thailand pun letak tulisan thai... X berani kurang hajor pinggirkan bahasa kebangsaan
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:13 AM | Show all posts
Dia mmg nak tulisan cina di signboard pun , pelancong tu  alasan saja.

Mmg semenjak PH perintah  terus cina dan hindu pariah  nak buat Tanah Melayu mcm negara mrk.

Alhamdulillah ,Allah tunjuk awal, tahulah kita mcm mana nak pastikan mereka akan selama-lamanya di Tanah Melayu hanya mampu hidup di bawak telapak kaki bangsa Melayu.
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:16 AM | Show all posts
Letak ejaan rumi tak cukup? Saya kira itu dah ejaan universal. Ada org tak boleh baca ABC?
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 08:42 AM | Show all posts
yg aku tau,sekinchan tu ada ikan bakar jamal jamban pnya dlu,itu pn da tutup...x tau lak 'pelancong' ramai g sekinchan..
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 09:07 AM From the mobile phone | Show all posts
adm7 replied at 18-4-2019 10:31 PM
Kepala bapak kau.
Ko igt negara lain ada pasang papan tanda bahasa asing untuk pelancong asing ke  ...







Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 11:32 AM | Show all posts
laa kan malaysia ni shre2 dgn china. takkan tak tau
Reply

Use magic Report

Post time 19-4-2019 05:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg aku tau kawan cina aku dr sekinchan jenis totok punya. Cakap melayu macam baru turun tongkang dr tanah besar China.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
3.935527s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list